Sida 1 av 1
Vill inte ladda över 99%
Postat: 08 apr 2019 08:41
av Max3
Hej min Model 3 long range vill inte ladda över 99% även fast jag låter laddaren sitta i ett bra tag efter den når 99. Dessutom får jag bara 471 km vid 99% medan de flesta på detta forumet rapporterar 499km vid 100. Vad är det som gör att den inte vill ladda mer och att jag får ca 20 km mindre. Dåligt batteri?
Re: Vill inte ladda över 99%
Postat: 08 apr 2019 09:29
av TiborBlomhall
När de flesta elbilar säger "batteri 100% laddat" har de en säkerhetsmarginal, batterierna är egentligen bara typ 95% laddade. Att vara verkligen 100% laddad sliter oerhört på ett batteri.
Tesla har ingen sådan säkerhetsmarginal, laddar du batterierna 100% är de verkligen helt fullt laddade. Vilket alltså sliter på batterierna. Ha dem inte 100% laddade mer än 24 timmar. Endast inför sådana långresor då man absolut är tvungen.
Därmed är det också så att vad 100% är blir lite mer osäkert. Hur mycket batterierna kan ta emot kan variera, och max laddning bestäms av hur väl balanserat batteripacket är.
Att din bil bara kan ladda till 99% är inget att oroa sig för. Efter ett tag, när batterierna balanserats kan de nog ta emot den där sista procenten också.
Läs mer om batteribalansering här:
http://teslaclubsweden.se/batteribalansering/
Du ska snarare ställa dig frågan "varför vill jag ladda till 100% trots att det inte är bra för mina batterier?"
Anmäl dig förresten att du är Teslaägare mha länken uppe till höger på sidan så kan du även komma åt VIP avdelningen på forumet för Teslaägare.
Re: Vill inte ladda över 99%
Postat: 08 apr 2019 10:32
av Max3
Så om ett tag kan jag förvänta mig ca 500 km när jag laddar 100%? (Den gången skulle jag köra 400km på en laddning).
Re: Vill inte ladda över 99%
Postat: 08 apr 2019 10:51
av Headline
Max3 skrev:Så om ett tag kan jag förvänta mig ca 500 km när jag laddar 100%? (Den gången skulle jag köra 400km på en laddning).
Nu gissar jag, har ingen Tesla. Den beräknade räckvidden är väl baserad på det historiska körmönstret? Alltså kör du fort och accelererar hårt, bromsar hårt och inte planerar din körning (inte ecodriving) så kommer du aldrig kunna köra 500km. Det vet bilen om. Precis så fungerar det på min fossilbil också. Räckvidden räknas om baserat på hur du kör. Alltså blir det svårt/fel att jämföra med andra eftersom vi antagligen inte kör på samma sätt och samma sträckor. Bilen ger dig "ditt resultat". Jag gissar att om du får ner din förbrukning så kommer räckvidden öka.
Vad är din snittförbrukning hittills?
Re: Vill inte ladda över 99%
Postat: 08 apr 2019 11:09
av MSO
Headline skrev:
Nu gissar jag, har ingen Tesla. Den beräknade räckvidden är väl baserad på det historiska körmönstret?
Nej. Den är (tack och lov) baserad på en fix förbrukningssiffra som varierar med modell.
Re: Vill inte ladda över 99%
Postat: 08 apr 2019 12:14
av FutureTesla
Har en annan fråga som kanske till viss del har med frågeställningen att göra.
Hur gör man om man reser bort och parkerar bilen i Arlanda t.ex. Bör bilen vara kopplad till laddare för att försäkra sig att bilen har ström när man kommer hem efter 2 veckor? Anta att bilen vid parkering har ca 80% batteri kvar, kommer den tömmas med tiden när den står parkerad så man måste ladda?
Om ja, är det inte skadligt att ha bilen kopplad till laddare i ca 2 veckor?
Re: Vill inte ladda över 99%
Postat: 08 apr 2019 14:19
av bylund
Bäst är att ha den ansluten med en lämplig nivå, t ex 80 %, satt. Då laddar bilen när den tappat några procent. Det skadliga är om man sätter den på 100 % och lämnar den, eller lämnar den oinkopplad så länge att den laddar ur helt.
Re: Vill inte ladda över 99%
Postat: 08 apr 2019 15:47
av FutureTesla
Tack för svaret! Då ser vi till att ha den inkopplad för säkerhetsskull så vi kan ta oss hem efter resan:)
Re: Vill inte ladda över 99%
Postat: 08 apr 2019 15:50
av Teslaspolen
FutureTesla skrev:Tack för svaret! Då ser vi till att ha den inkopplad för säkerhetsskull så vi kan ta oss hem efter resan:)
Tänk dock på att om man bor i villa så ska man inte göra detta under sommarhalvåret. Ladda hellre då till 80-90% och låt den stå urkopplad. Blixtnedslag i bilen genom elnätet är ingen bra kombination.
Re: Vill inte ladda över 99%
Postat: 08 apr 2019 20:51
av perre
bylund skrev:Bäst är att ha den ansluten med en lämplig nivå, t ex 80 %, satt. Då laddar bilen när den tappat några procent. Det skadliga är om man sätter den på 100 % och lämnar den, eller lämnar den oinkopplad så länge att den laddar ur helt.
Det där var ett halvt svar. Intressant vore ju också att veta hur länge man kan lämna bilen utan laddning och utan att den då tar skada.
Vill inte ladda över 99%
Postat: 08 apr 2019 21:19
av taliz
perre skrev:bylund skrev:Bäst är att ha den ansluten med en lämplig nivå, t ex 80 %, satt. Då laddar bilen när den tappat några procent. Det skadliga är om man sätter den på 100 % och lämnar den, eller lämnar den oinkopplad så länge att den laddar ur helt.
Det där var ett halvt svar. Intressant vore ju också att veta hur länge man kan lämna bilen utan laddning och utan att den då tar skada.
Det ”beror på” som man brukar säga...
Batteripack, laddnivå, temperatur, vilken MCU man har osv..
En Model 3 LR bör väl klara sig någon månad åtminstone om det är plusgrader och man lämnar den med säg 90%.
För det är väl inte så hög vampire drain på den?