UMC max laddström
Postat: 27 mar 2019 06:18
Min UMC verkar ladda max 8 A via Schuko. Har det alltid varit sådan begränsning?
Den är nog billigare att tillverka + att man undviker rubrikerfth skrev:Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar.![]()
Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?
/fth
Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.fth skrev:Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar.![]()
Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?
/fth
Ja, varje natt kör vi trefas med vår UMC hemma. Vi har ingen laddbox så den lösningen i ett trefasuttag är perfekt.Legato skrev:Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.fth skrev:Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar.![]()
Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?
/fth
Tycker sällan man vågar köra UMCn på 13 ampere. Blir oftast 10-11a för min del. Då laddar ju en X klart långsammare än en trea gör på 8a. Så användbar tycker jag definitivt den är trots allt.
OK. Fast om du använder UMC som ersättare till laddbox så är du nog del av svaret alldeles självfrippe skrev:Ja, varje natt kör vi trefas med vår UMC hemma. Vi har ingen laddbox så den lösningen i ett trefasuttag är perfekt.Legato skrev:Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.fth skrev:Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar.![]()
Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?
/fth
Tycker sällan man vågar köra UMCn på 13 ampere. Blir oftast 10-11a för min del. Då laddar ju en X klart långsammare än en trea gör på 8a. Så användbar tycker jag definitivt den är trots allt.
Har även använt UMC med enbart 8A på resa eller vi sommarstället, ger tillräckligt för att efter lite tid ha gott om kräm i batteriet.
Så tycker UMC även med enbart 8A är väldigt användbar. 13A har jag inte vågat testa i ett schukouttag.
Ja, den här tråden var första gången jag hörde talas om 8A begränsning, vad är det som gäller egentligen?helix skrev:Enligt Teslas hemsida så ska UMC till Model 3 klara 13A på Schuko och 16A på blå kontakt.
Kört trefas 13 A med UMC i alla väder i fyra år. Funkar förträffligt bra. Har dock monterat min WC nu (fortf 13 A) och det är ju lite smidigare ändå. Tror knappast att WC är mer pålitlig än UMC.Legato skrev:OK. Fast om du använder UMC som ersättare till laddbox så är du nog del av svaret alldeles självfrippe skrev:Ja, varje natt kör vi trefas med vår UMC hemma. Vi har ingen laddbox så den lösningen i ett trefasuttag är perfekt.Legato skrev:Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.fth skrev:Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar.![]()
Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?
/fth
Tycker sällan man vågar köra UMCn på 13 ampere. Blir oftast 10-11a för min del. Då laddar ju en X klart långsammare än en trea gör på 8a. Så användbar tycker jag definitivt den är trots allt.
Har även använt UMC med enbart 8A på resa eller vi sommarstället, ger tillräckligt för att efter lite tid ha gott om kräm i batteriet.
Så tycker UMC även med enbart 8A är väldigt användbar. 13A har jag inte vågat testa i ett schukouttag.Det är ju inte avsikten med UMC, den är ju inte ens garanterad att klara väta (vilket jag däremot tycker är märkligt).
Håller helt med om att 8a är användbart dock, framförallt på en trea.
Håller helt med, sannolikheten att det blir en "riktig" installation är väl iofs mycket högre om man sätter upp en WC.Gustafsson skrev:Tror knappast att WC är mer pålitlig än UMC.
Tesla hade precis bytt UMC när leveranserna till Europa började. Vissa bilar levereras med 13A UMC vissa med 8A. Håll hårt i dinElof skrev:Med min UMC, som följde med 3:an går det att ladda med åtminstone 10A. Har inte vågat prova med 13.
Vilken enorm källa till förvirring det här kommer att bli, det känns inte som Tesla tänkt igenom detta...TiborBlomhall skrev:Tesla hade precis bytt UMC när leveranserna till Europa började. Vissa bilar levereras med 13A UMC vissa med 8A. Håll hårt i dinElof skrev:Med min UMC, som följde med 3:an går det att ladda med åtminstone 10A. Har inte vågat prova med 13.
13A för mig också visade det sig idag vid första användning.TiborBlomhall skrev:Tesla hade precis bytt UMC när leveranserna till Europa började. Vissa bilar levereras med 13A UMC vissa med 8A. Håll hårt i dinElof skrev:Med min UMC, som följde med 3:an går det att ladda med åtminstone 10A. Har inte vågat prova med 13.
Sedan fixen gjordes på WC så tycker jag den verkar extremt stabil. Sen verkar de iofs förbättrat UMCn också...Gustafsson skrev:Kört trefas 13 A med UMC i alla väder i fyra år. Funkar förträffligt bra. Har dock monterat min WC nu (fortf 13 A) och det är ju lite smidigare ändå. Tror knappast att WC är mer pålitlig än UMC.Legato skrev:OK. Fast om du använder UMC som ersättare till laddbox så är du nog del av svaret alldeles självfrippe skrev:Ja, varje natt kör vi trefas med vår UMC hemma. Vi har ingen laddbox så den lösningen i ett trefasuttag är perfekt.Legato skrev:Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.fth skrev:Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar.![]()
Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?
/fth
Tycker sällan man vågar köra UMCn på 13 ampere. Blir oftast 10-11a för min del. Då laddar ju en X klart långsammare än en trea gör på 8a. Så användbar tycker jag definitivt den är trots allt.
Har även använt UMC med enbart 8A på resa eller vi sommarstället, ger tillräckligt för att efter lite tid ha gott om kräm i batteriet.
Så tycker UMC även med enbart 8A är väldigt användbar. 13A har jag inte vågat testa i ett schukouttag.Det är ju inte avsikten med UMC, den är ju inte ens garanterad att klara väta (vilket jag däremot tycker är märkligt).
Håller helt med om att 8a är användbart dock, framförallt på en trea.