Sida 1 av 1

UMC max laddström

Postat: 27 mar 2019 06:18
av Oskobe
Min UMC verkar ladda max 8 A via Schuko. Har det alltid varit sådan begränsning?

Re: UMC max laddström

Postat: 27 mar 2019 06:37
av e5m1r
Det är bilen som sätter limit inte UMC
( UMC kan sätta ner strömmen eller om bilen även sköter detta ? Om spänningen börjar sjunka när Ampere ökar )

Re: UMC max laddström

Postat: 27 mar 2019 06:44
av bat
Har du en förlängningssladd kan den sänkas också.

Re: UMC max laddström

Postat: 27 mar 2019 07:10
av TiborBlomhall
Nya UMC till Model 3 drar max 8A från vägguttag. Man måste använda blåa CEE uttaget för att kunna ladda med 16A.

(glöm inte anmäla dig som Teslaägare på http://teslaclubsweden.se/forum/ucp.php?mode=elreg )

Re: UMC max laddström

Postat: 27 mar 2019 07:31
av fth
Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar. :?

Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?

/fth

Re: UMC max laddström

Postat: 27 mar 2019 07:49
av e5m1r
fth skrev:
Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar. :?

Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?

/fth
Den är nog billigare att tillverka + att man undviker rubriker
Man måste ha bra uttag för att dra 13 från Schuko, själv kör jag inte mer än 10
Sen kan man tycka att de borde ha valet uppgraderad UMC vid nyköp för dem som vill ha den gamla

Re: UMC max laddström

Postat: 27 mar 2019 08:01
av TiborBlomhall
Tesla vill du ska montera deras laddbox hemma.

Ute på resa passar 8A bättre, du slipper problem med säkringar. Många vägguttag sitter på 10A säkringar, som går om du försöker dra 13A men funkar med 8. Med 8A kan du tom ha andra grejer på samma säkring.

Re: UMC max laddström

Postat: 27 mar 2019 08:05
av Elof
Med min UMC, som följde med 3:an går det att ladda med åtminstone 10A. Har inte vågat prova med 13.

Re: UMC max laddström

Postat: 27 mar 2019 08:18
av Legato
fth skrev:
Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar. :?

Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?

/fth
Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.

Tycker sällan man vågar köra UMCn på 13 ampere. Blir oftast 10-11a för min del. Då laddar ju en X klart långsammare än en trea gör på 8a. Så användbar tycker jag definitivt den är trots allt.

Re: UMC max laddström

Postat: 27 mar 2019 08:22
av frippe
Legato skrev:
fth skrev:
Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar. :?

Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?

/fth
Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.

Tycker sällan man vågar köra UMCn på 13 ampere. Blir oftast 10-11a för min del. Då laddar ju en X klart långsammare än en trea gör på 8a. Så användbar tycker jag definitivt den är trots allt.
Ja, varje natt kör vi trefas med vår UMC hemma. Vi har ingen laddbox så den lösningen i ett trefasuttag är perfekt.

Har även använt UMC med enbart 8A på resa eller vi sommarstället, ger tillräckligt för att efter lite tid ha gott om kräm i batteriet.
Så tycker UMC även med enbart 8A är väldigt användbar. 13A har jag inte vågat testa i ett schukouttag.

Re: UMC max laddström

Postat: 27 mar 2019 08:37
av Jjonas
Tror det är bra att den begränsar till 8a på schuko nu när den stora massan börjar ladda här och där. Tror att förståelsen för riskerna är högre här än där ute.

Re: UMC max laddström

Postat: 27 mar 2019 08:44
av Legato
frippe skrev:
Legato skrev:
fth skrev:
Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar. :?

Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?

/fth
Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.

Tycker sällan man vågar köra UMCn på 13 ampere. Blir oftast 10-11a för min del. Då laddar ju en X klart långsammare än en trea gör på 8a. Så användbar tycker jag definitivt den är trots allt.
Ja, varje natt kör vi trefas med vår UMC hemma. Vi har ingen laddbox så den lösningen i ett trefasuttag är perfekt.

Har även använt UMC med enbart 8A på resa eller vi sommarstället, ger tillräckligt för att efter lite tid ha gott om kräm i batteriet.
Så tycker UMC även med enbart 8A är väldigt användbar. 13A har jag inte vågat testa i ett schukouttag.
OK. Fast om du använder UMC som ersättare till laddbox så är du nog del av svaret alldeles själv ;) Det är ju inte avsikten med UMC, den är ju inte ens garanterad att klara väta (vilket jag däremot tycker är märkligt).

Håller helt med om att 8a är användbart dock, framförallt på en trea.

Re: UMC max laddström

Postat: 27 mar 2019 08:44
av helix
Enligt Teslas hemsida så ska UMC till Model 3 klara 13A på Schuko och 16A på blå kontakt.
umc.png

Re: UMC max laddström

Postat: 27 mar 2019 08:53
av fth
För en Model 3 är 8A kanske hyfsat ok, men inte för en X, det är ju bara 7-8km/h.

Jag har bara schuko tillgängligt i mitt garage (lägenhet), laddplatserna är dessutom begränsade till 8 timmar med p-skiva, skulle jag bara ha möjlighet att ladda 8A så skulle det inte vara särskilt praktiskt.

Säkerhetsaspekten är förstås viktig, men jag tror att det här får motsatt effekt, när andra i samma situation (med kanske lite mindre elsäkerhets-/elbilserfarenhet) inser att dom kan använda en CEE/schuko-adapter och ösa på 16A så kan det bli problem på riktigt...

/fth

Re: UMC max laddström

Postat: 27 mar 2019 08:55
av fth
helix skrev:
Enligt Teslas hemsida så ska UMC till Model 3 klara 13A på Schuko och 16A på blå kontakt.
Ja, den här tråden var första gången jag hörde talas om 8A begränsning, vad är det som gäller egentligen?

Lite olika bud, vissa säger ju att dom laddar med 10A med sin nya UMC?

/fth

Re: UMC max laddström

Postat: 27 mar 2019 09:31
av Gustafsson
Legato skrev:
frippe skrev:
Legato skrev:
fth skrev:
Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar. :?

Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?

/fth
Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.

Tycker sällan man vågar köra UMCn på 13 ampere. Blir oftast 10-11a för min del. Då laddar ju en X klart långsammare än en trea gör på 8a. Så användbar tycker jag definitivt den är trots allt.
Ja, varje natt kör vi trefas med vår UMC hemma. Vi har ingen laddbox så den lösningen i ett trefasuttag är perfekt.

Har även använt UMC med enbart 8A på resa eller vi sommarstället, ger tillräckligt för att efter lite tid ha gott om kräm i batteriet.
Så tycker UMC även med enbart 8A är väldigt användbar. 13A har jag inte vågat testa i ett schukouttag.
OK. Fast om du använder UMC som ersättare till laddbox så är du nog del av svaret alldeles själv ;) Det är ju inte avsikten med UMC, den är ju inte ens garanterad att klara väta (vilket jag däremot tycker är märkligt).

Håller helt med om att 8a är användbart dock, framförallt på en trea.
Kört trefas 13 A med UMC i alla väder i fyra år. Funkar förträffligt bra. Har dock monterat min WC nu (fortf 13 A) och det är ju lite smidigare ändå. Tror knappast att WC är mer pålitlig än UMC.

Re: UMC max laddström

Postat: 27 mar 2019 09:43
av fth
Gustafsson skrev:
Tror knappast att WC är mer pålitlig än UMC.
Håller helt med, sannolikheten att det blir en "riktig" installation är väl iofs mycket högre om man sätter upp en WC.

UMCn går ju att plugga i vilket gammalt sunkigt schuko-uttag som helst. :)

/fth

Re: UMC max laddström

Postat: 27 mar 2019 09:50
av TiborBlomhall
Elof skrev:
Med min UMC, som följde med 3:an går det att ladda med åtminstone 10A. Har inte vågat prova med 13.
Tesla hade precis bytt UMC när leveranserna till Europa började. Vissa bilar levereras med 13A UMC vissa med 8A. Håll hårt i din ;)

Re: UMC max laddström

Postat: 27 mar 2019 09:59
av fth
TiborBlomhall skrev:
Elof skrev:
Med min UMC, som följde med 3:an går det att ladda med åtminstone 10A. Har inte vågat prova med 13.
Tesla hade precis bytt UMC när leveranserna till Europa började. Vissa bilar levereras med 13A UMC vissa med 8A. Håll hårt i din ;)
Vilken enorm källa till förvirring det här kommer att bli, det känns inte som Tesla tänkt igenom detta...

Hur är det med Norge, funkar alla nya UMC där, eller måste man som förut ha en norsk UMC för att det skall funka?

/fth

Re: UMC max laddström

Postat: 28 mar 2019 10:12
av Legato
TiborBlomhall skrev:
Elof skrev:
Med min UMC, som följde med 3:an går det att ladda med åtminstone 10A. Har inte vågat prova med 13.
Tesla hade precis bytt UMC när leveranserna till Europa började. Vissa bilar levereras med 13A UMC vissa med 8A. Håll hårt i din ;)
13A för mig också visade det sig idag vid första användning.

Re: UMC max laddström

Postat: 28 mar 2019 10:14
av Legato
Gustafsson skrev:
Legato skrev:
frippe skrev:
Legato skrev:
fth skrev:
Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar. :?

Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?

/fth
Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.

Tycker sällan man vågar köra UMCn på 13 ampere. Blir oftast 10-11a för min del. Då laddar ju en X klart långsammare än en trea gör på 8a. Så användbar tycker jag definitivt den är trots allt.
Ja, varje natt kör vi trefas med vår UMC hemma. Vi har ingen laddbox så den lösningen i ett trefasuttag är perfekt.

Har även använt UMC med enbart 8A på resa eller vi sommarstället, ger tillräckligt för att efter lite tid ha gott om kräm i batteriet.
Så tycker UMC även med enbart 8A är väldigt användbar. 13A har jag inte vågat testa i ett schukouttag.
OK. Fast om du använder UMC som ersättare till laddbox så är du nog del av svaret alldeles själv ;) Det är ju inte avsikten med UMC, den är ju inte ens garanterad att klara väta (vilket jag däremot tycker är märkligt).

Håller helt med om att 8a är användbart dock, framförallt på en trea.
Kört trefas 13 A med UMC i alla väder i fyra år. Funkar förträffligt bra. Har dock monterat min WC nu (fortf 13 A) och det är ju lite smidigare ändå. Tror knappast att WC är mer pålitlig än UMC.
Sedan fixen gjordes på WC så tycker jag den verkar extremt stabil. Sen verkar de iofs förbättrat UMCn också... :D