Sida 1 av 1
Byta bromsvätska eller inte?
Postat: 26 mar 2019 19:52
av Chrille
Har jag fattat rätt så behöver man enligt Tesla fr o m nu inte alltid byta bromsvätskan vartannat år:
"Tesla recommends testing brake fluid for contamination every 2 years and replacing as needed"
Jag har lärt mig att den bromsvätska som används i de flesta bilar drar till sig vatten:
- vattnet kan orsaka korrosion i bromssystemet
- vid kallt väder kan vattnet frysa och förorsaka förlorad bromsverkan
- vid upprepad hård inbromsning kan bromsvätskan bli så varm att vattnet förångas och därmed orsaka förlorad bromsverkan
Stämmer detta inte längre eller är vi alla vilseledda av bilbranschen som gärna vill göra service på våra bilar minst en gång per år?
Eller använder Tesla annan typ av bromsvätska?
Jag har alltid undrat hur vatten/fukt ska kunna komma in i bromssystemet, som ju är ett slutet system.
Enda möjligheten är ju om man titt som tätt öppnar påfyllningslocket. Eller kan det diffundera genom någon del av systemet?
Jag har alltid bytt bromsvätska vartannat år på mina bilar, men jag har hört om andra som aldrig bytt och "inte haft några problem".
Hur har ni gjort tidigare och hur tänker ni göra nu med era Teslor? Motivera gärna!
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Postat: 26 mar 2019 21:00
av Tellus
Man kan köpa ett billigt instrument själv för att mäta fukthalten, så behöver man inte byta i förtid.
Normalt sett tar det 5 år eller mer innan fuktkvoten är uppe i 2% och bör då bytas.
På min AMG tog det 8 år innan verkstaden tyckte den behövde bytas, då börja den närma sig 2%, visserligen bara sommarkörd. Men de flesta verkstäder mäter ej.
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Postat: 26 mar 2019 21:09
av nek0
Tellus skrev:Man kan köpa ett billigt instrument själv för att mäta fukthalten, så behöver man inte byta i förtid.
Normalt sett tar det 5 år eller mer innan fuktkvoten är uppe i 2% och bör då bytas.
På min AMG tog det 8 år innan verkstaden tyckte den behövde bytas, då börja den närma sig 2%, visserligen bara sommarkörd. Men de flesta verkstäder mäter ej.
Hur kan det vara samma fuktkvoten i behållaren som i bromsoken?
Det finns väl ingen pump som vispar runt oljan i systemet?
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Postat: 26 mar 2019 21:20
av Tellus
nek0 skrev:Tellus skrev:Man kan köpa ett billigt instrument själv för att mäta fukthalten, så behöver man inte byta i förtid.
Normalt sett tar det 5 år eller mer innan fuktkvoten är uppe i 2% och bör då bytas.
På min AMG tog det 8 år innan verkstaden tyckte den behövde bytas, då börja den närma sig 2%, visserligen bara sommarkörd. Men de flesta verkstäder mäter ej.
Hur kan det vara samma fuktkvoten i behållaren som i bromsoken?
Det finns väl ingen pump som vispar runt oljan i systemet?
Tror det sker en viss cirkulation, men inte säker.
Om inte så borde kanske fukten vara högst i behållaren.
Det var Stjärncenter Västerås som mätte fukthalten ( mest ansedda mb verkstaden )
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Postat: 26 mar 2019 21:35
av nek0
Tellus skrev:nek0 skrev:Tellus skrev:Man kan köpa ett billigt instrument själv för att mäta fukthalten, så behöver man inte byta i förtid.
Normalt sett tar det 5 år eller mer innan fuktkvoten är uppe i 2% och bör då bytas.
På min AMG tog det 8 år innan verkstaden tyckte den behövde bytas, då börja den närma sig 2%, visserligen bara sommarkörd. Men de flesta verkstäder mäter ej.
Hur kan det vara samma fuktkvoten i behållaren som i bromsoken?
Det finns väl ingen pump som vispar runt oljan i systemet?
Tror det sker en viss cirkulation, men inte säker.
Om inte så borde kanske fukten vara högst i behållaren.
Det var Stjärncenter Västerås som mätte fukthalten ( mest ansedda mb verkstaden )
Har svårt att tro på någon cirkulation. Rören är tunna och det är väl 2 kretsar så man trycker inte många ml per krets, eller så har jag fel .
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Postat: 26 mar 2019 21:43
av Tellus
Kanske diffusion, så det är samma fukthalt oavsett plats
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Postat: 26 mar 2019 21:44
av nek0
Tellus skrev:Kanske diffusion, så det är samma fukthalt oavsett plats
Kanske

Hade varit kul om någon som vet förklarade för oss som inte vet.
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Postat: 26 mar 2019 22:45
av Java
nek0 skrev:Tellus skrev:Kanske diffusion, så det är samma fukthalt oavsett plats
Kanske

Hade varit kul om någon som vet förklarade för oss som inte vet.
Ska försöka

Bromsvätska DOT4 och lägre specifikation är hygroskopisk... dvs suger åt sig fukt från omgivande luft och något så när blandar sig med bromsvätskan.
Att mäta fukthalten i bromsvätskebehållaren är inte helt korrekt men ger en fingervisning om att det kanske är dax att byta.
Bromsvätska DOT 5.0 skall ej användas förutom när så specificeras av biltillverkaren, DOT 5.0 är ej hygroskopisk och kan även angripa packningar av gummi i bromssystemet. Det kan tyckas vara bra att den ej är hygroskopisk men det får till följd att fukten istället samlas längst ned i bromssystemet dvs i oken. Vatten i oken är inget bra dels för att vattnet/fukten kokar vid lägre temperatur än bromsvätska och ger ångbildning vid inbromsning och fukten skadar kolvarna i oken.
DOT 5.1 har bättre egenskaper men DOT 4.0 är fullt tillräcklig för en gatbil.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Postat: 27 mar 2019 00:58
av lator
Java skrev: Bromsvätska DOT4 och lägre specifikation är hygroskopisk... dvs suger åt sig fukt från omgivande luft och något så när blandar sig med bromsvätskan.
Att mäta fukthalten i bromsvätskebehållaren är inte helt korrekt men ger en fingervisning om att det kanske är dax att byta.
Bromsvätska DOT 5.0 skall ej användas förutom när så specificeras av biltillverkaren, DOT 5.0 är ej hygroskopisk och kan även angripa packningar av gummi i bromssystemet. Det kan tyckas vara bra att den ej är hygroskopisk men det får till följd att fukten istället samlas längst ned i bromssystemet dvs i oken. Vatten i oken är inget bra dels för att vattnet/fukten kokar vid lägre temperatur än bromsvätska och ger ångbildning vid inbromsning och fukten skadar kolvarna i oken.
DOT 5.1 har bättre egenskaper men DOT 4.0 är fullt tillräcklig för en gatbil.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Du behöver inte rättas enligt mig (utom andra meningens uppbyggnad kanske)...
Jag har jobbat med bilar till och från hela livet och har sett många misskötta bromssystem. Även de värsta har haft hyfsad bromsförmåga men kan ha fått läckage i tätningar (speciellt bromscylindrar till trumbromsar). Oftast så sköts bilar enligt serviceschema de första åren för att senare glömmas helt eller begränsas till oljebyten och bromsservice och att byta bromsvätska ingår inte där...
Jag rekommenderar byte av bromsvätska vart tredje år för att vara säker på att man har ett väl fungerande bromssystem men man kan helt klart klara sig med 5-års intervaller. Att Tesla nu tar bort de regelbundna tvåårsbytena är inget att bli orolig för.
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Postat: 27 mar 2019 19:20
av Chrille
lator skrev:Java skrev: Bromsvätska DOT4 och lägre specifikation är hygroskopisk... dvs suger åt sig fukt från omgivande luft och något så när blandar sig med bromsvätskan.
Att mäta fukthalten i bromsvätskebehållaren är inte helt korrekt men ger en fingervisning om att det kanske är dax att byta.
Bromsvätska DOT 5.0 skall ej användas förutom när så specificeras av biltillverkaren, DOT 5.0 är ej hygroskopisk och kan även angripa packningar av gummi i bromssystemet. Det kan tyckas vara bra att den ej är hygroskopisk men det får till följd att fukten istället samlas längst ned i bromssystemet dvs i oken. Vatten i oken är inget bra dels för att vattnet/fukten kokar vid lägre temperatur än bromsvätska och ger ångbildning vid inbromsning och fukten skadar kolvarna i oken.
DOT 5.1 har bättre egenskaper men DOT 4.0 är fullt tillräcklig för en gatbil.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Du behöver inte rättas enligt mig (utom andra meningens uppbyggnad kanske)...
Jag har jobbat med bilar till och från hela livet och har sett många misskötta bromssystem. Även de värsta har haft hyfsad bromsförmåga men kan ha fått läckage i tätningar (speciellt bromscylindrar till trumbromsar). Oftast så sköts bilar enligt serviceschema de första åren för att senare glömmas helt eller begränsas till oljebyten och bromsservice och att byta bromsvätska ingår inte där...
Jag rekommenderar byte av bromsvätska vart tredje år för att vara säker på att man har ett väl fungerande bromssystem men man kan helt klart klara sig med 5-års intervaller. Att Tesla nu tar bort de regelbundna tvåårsbytena är inget att bli orolig för.
Tack för det!
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Postat: 27 mar 2019 20:20
av nek0
Chrille skrev:lator skrev:Java skrev: Bromsvätska DOT4 och lägre specifikation är hygroskopisk... dvs suger åt sig fukt från omgivande luft och något så när blandar sig med bromsvätskan.
Att mäta fukthalten i bromsvätskebehållaren är inte helt korrekt men ger en fingervisning om att det kanske är dax att byta.
Bromsvätska DOT 5.0 skall ej användas förutom när så specificeras av biltillverkaren, DOT 5.0 är ej hygroskopisk och kan även angripa packningar av gummi i bromssystemet. Det kan tyckas vara bra att den ej är hygroskopisk men det får till följd att fukten istället samlas längst ned i bromssystemet dvs i oken. Vatten i oken är inget bra dels för att vattnet/fukten kokar vid lägre temperatur än bromsvätska och ger ångbildning vid inbromsning och fukten skadar kolvarna i oken.
DOT 5.1 har bättre egenskaper men DOT 4.0 är fullt tillräcklig för en gatbil.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Du behöver inte rättas enligt mig (utom andra meningens uppbyggnad kanske)...
Jag har jobbat med bilar till och från hela livet och har sett många misskötta bromssystem. Även de värsta har haft hyfsad bromsförmåga men kan ha fått läckage i tätningar (speciellt bromscylindrar till trumbromsar). Oftast så sköts bilar enligt serviceschema de första åren för att senare glömmas helt eller begränsas till oljebyten och bromsservice och att byta bromsvätska ingår inte där...
Jag rekommenderar byte av bromsvätska vart tredje år för att vara säker på att man har ett väl fungerande bromssystem men man kan helt klart klara sig med 5-års intervaller. Att Tesla nu tar bort de regelbundna tvåårsbytena är inget att bli orolig för.
Tack för det!
+1
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Postat: 27 mar 2019 23:04
av Jerker
På något sätt så fördelas fukt och annan skit i bromsvätskan, ända upp i expansionskärlet. Jag har ägt mången gammal skrotbil med misskötta bromsar och bytt bromsvätska i dessa. Gammal bromsvätska är smutsgul medan ny är klar. Det kan alltså vara så att det är missfärgad bromsvätska ända upp i kärlet. Det är iofs också bra när man ska byta, för man ser på det som kommer ut ur oken när man fått ur allt, för vätskan inte är missfärgad längre.
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Postat: 05 mar 2023 21:37
av Brages
Någon som vet vad SC tar för byte på Model 3
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Postat: 05 mar 2023 21:43
av Fredrik j
Jerker skrev: ↑27 mar 2019 23:04
På något sätt så fördelas fukt och annan skit i bromsvätskan, ända upp i expansionskärlet. Jag har ägt mången gammal skrotbil med misskötta bromsar och bytt bromsvätska i dessa. Gammal bromsvätska är smutsgul medan ny är klar. Det kan alltså vara så att det är missfärgad bromsvätska ända upp i kärlet. Det är iofs också bra när man ska byta, för man ser på det som kommer ut ur oken när man fått ur allt, för vätskan inte är missfärgad längre.
Fukthalten kan du mäta själv.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000038175
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Postat: 05 mar 2023 22:07
av Bengt-re
Fredrik j skrev: ↑05 mar 2023 21:43
Jerker skrev: ↑27 mar 2019 23:04
På något sätt så fördelas fukt och annan skit i bromsvätskan, ända upp i expansionskärlet. Jag har ägt mången gammal skrotbil med misskötta bromsar och bytt bromsvätska i dessa. Gammal bromsvätska är smutsgul medan ny är klar. Det kan alltså vara så att det är missfärgad bromsvätska ända upp i kärlet. Det är iofs också bra när man ska byta, för man ser på det som kommer ut ur oken när man fått ur allt, för vätskan inte är missfärgad längre.
Fukthalten kan du mäta själv.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000038175
Det är inte fel att byta någon gång då och då ändå. Som bonus slipper luftningsnipplarna att rosta fast.
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Postat: 08 mar 2023 13:46
av Marauder
DOT 3 är bäst till Tesla för den absorerar minst funkt.
DOT 3 har en marginellt lägre kokpunkt men det är inget problem. Bromssystemet är så överdimensionerat att bromsarna behöver aldrig jobba så hårt.
Re: Byta bromsvätska eller inte?
Postat: 08 mar 2023 21:22
av El-Anders
Kan ju bara nämna att på 80-talet så fanns det ADAC bilar (vägservice i Tyskland och Österrike) som stod beredda att byta bromsvätska i bilar ofta från plattare länder...

.
Detta var innan alla tunnlar, när Österrike verkligen var höga berg och djupa dalar.
Så folk kom farande nerför bergen, fick bromsvätskekok på grund av värmen. De som inte kraschade fick snabbt och billigt ny bromsvätska. Så det är viktigt att byta.