Sida 1 av 1

Sunflyer 4

Postat: 20 mar 2019 08:47
av AGCF
B24EA6A8-0C12-4B3E-98CB-7C5B37DE70C4.png
Någon mer som är sugen på elflyg?

Re: Sunflyer 4

Postat: 20 mar 2019 09:17
av Henrik Torphammar
Kört uteslutande elmotorer i mina flygplan sedan 1998. :lol: :lol: Ofta samma leverantörer av motorer och styrelektronik som se eldrivna fullskalaplanen som poppar upp nu.

Bild

Re: Sunflyer 4

Postat: 20 mar 2019 09:28
av Beigler
Coolt, jag är verkligen sugen. En av anledningarna att jag knappt flugit senaste två åren är att det känns sådär att bränna 40l bränsle/h bara för nöjes skull efter att man fått upp ögonen för eldrift. Måste läsa på lite mer. :-)

Re: Sunflyer 4

Postat: 20 mar 2019 09:42
av AGCF
Jag har lite prisinfo. Men det verkar ha gått upp sedan i somras. Då var priset 389k USD och 10k deposition. Nu är priset uppe i 449k USD. Driftkostnaden säger de är 20 USD i timmen jämfört med 130 USD för kolvmotorplan. Räckvidden skall var 4,2 h. De håller på att certifiera 2-sits versionen nu så det är inga fantasier. Funderar starkt på att lägga en deposition men det är inte återbetalbart.

Re: Sunflyer 4

Postat: 20 mar 2019 12:13
av Pelle
Riktigt läckert! Fyra platser och 4,2 h i luften är inte dåligt, frågan är vid vilken last och TAS det kan klara den tiden i luften.
Har ni hittat några uppgifter om hur stort batteri det har? Jag har sett någon obekräftad siffra på 92 kWh, men det verkar som att gäller för 2-sitsaren.

Re: Sunflyer 4

Postat: 20 mar 2019 12:30
av Svenssons
Det pratas om att lägga ner mindre flygplatser pga miljön men är inte det lite kontraproduktivt i och med de elflygplan som kommer? Jag tror att vi kommer få se en omställning till många fler flygplatser som trafikeras av mindre elplan (större än Sunflyer 4 dock) samt ett fåtal större nav, kanske inte mer än ett par i Norden t.ex. som trafikeras av större plan för längre resor. Att lägga ner flygplatser kommer ju försvåra utvecklingen av elplan.

Re: Sunflyer 4

Postat: 20 mar 2019 12:32
av AGCF
363 kg last. (800 lbs)

Re: Sunflyer 4

Postat: 20 mar 2019 12:33
av AGCF
Svenssons skrev:
Det pratas om att lägga ner mindre flygplatser pga miljön men är inte det lite kontraproduktivt i och med de elflygplan som kommer? Jag tror att vi kommer få se en omställning till många fler flygplatser som trafikeras av mindre elplan (större än Sunflyer 4 dock) samt ett fåtal större nav, kanske inte mer än ett par i Norden t.ex. som trafikeras av större plan för längre resor. Att lägga ner flygplatser kommer ju försvåra utvecklingen av elplan.
Det tror jag med. 8-20 sitsiga. Extremt billig infrastruktur.

Re: Sunflyer 4

Postat: 20 mar 2019 12:40
av Svenssons
AGCF skrev:
Svenssons skrev:
Det pratas om att lägga ner mindre flygplatser pga miljön men är inte det lite kontraproduktivt i och med de elflygplan som kommer? Jag tror att vi kommer få se en omställning till många fler flygplatser som trafikeras av mindre elplan (större än Sunflyer 4 dock) samt ett fåtal större nav, kanske inte mer än ett par i Norden t.ex. som trafikeras av större plan för längre resor. Att lägga ner flygplatser kommer ju försvåra utvecklingen av elplan.
Det tror jag med. 8-20 sitsiga. Extremt billig infrastruktur.
Kommer Transportstyrelsen in kommer de säkert lyckas med att föstöra luften på ett eller annat sätt, t.ex. hitta på imaginära saker som gör att de kan påstå att elflygplan inte kan flyga i luften...

Exempel:
De låter för lite, fåglarna kommer inte höra när planet kommer.
Effekten på motorerna kommer vara för hög på papperet så de kommer inte få flyga över hus.
Det går inte att tanka i luften, räckviddsångest!

Re: Sunflyer 4

Postat: 20 mar 2019 12:44
av mans71
Det där är en spännande utveckling. Om bara några få år lär det finnas många alternativ för mindre plan, hoppas bara flygplatserna bygger snabbladdare så man kan ta sig vidare :D

Re: Sunflyer 4

Postat: 20 mar 2019 13:03
av Nicke Nyfiken
AGCF skrev:
Svenssons skrev:
Det pratas om att lägga ner mindre flygplatser pga miljön men är inte det lite kontraproduktivt i och med de elflygplan som kommer? Jag tror att vi kommer få se en omställning till många fler flygplatser som trafikeras av mindre elplan (större än Sunflyer 4 dock) samt ett fåtal större nav, kanske inte mer än ett par i Norden t.ex. som trafikeras av större plan för längre resor. Att lägga ner flygplatser kommer ju försvåra utvecklingen av elplan.
Det tror jag med. 8-20 sitsiga. Extremt billig infrastruktur.
Nördvarning, förlåt :ugeek:
Inte 20 men 19 passagerare. Det finns inga flygmaskiner som tar 20 passagerare eftersom den 20:e passageraren kostar betydligt mer än den smakar, då det krävs ytterligare en besättningsmedlem.

Annars tror jag fullt ut på konceptet. Det pågår redan en del utredningar om just de små flygplatsernas betydelse för att möjliggöra för miljövänligt passagerarflyg i framtiden. Det kan bli många småflygplatsers möjlighet till överlevnad. Hoppas bara utvecklingen går tillräckligt fort innan MP har lyckats döda alla mindre flygplatser.

Re: Sunflyer 4

Postat: 20 mar 2019 13:13
av kler
Nicke Nyfiken skrev:
Nördvarning, förlåt :ugeek:
Inte 20 men 19 passagerare. Det finns inga flygmaskiner som tar 20 passagerare eftersom den 20:e passageraren kostar betydligt mer än den smakar, då det krävs ytterligare en besättningsmedlem.
3 i crew då? Eller 4?
D.v.s. totalt hur många människor på planet? (ren nyfikenhet)

Re: Sunflyer 4

Postat: 20 mar 2019 13:27
av Nicke Nyfiken
kler skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nördvarning, förlåt :ugeek:
Inte 20 men 19 passagerare. Det finns inga flygmaskiner som tar 20 passagerare eftersom den 20:e passageraren kostar betydligt mer än den smakar, då det krävs ytterligare en besättningsmedlem.
3 i crew då? Eller 4?
D.v.s. totalt hur många människor på planet? (ren nyfikenhet)
Med 3 i crew får man ha 49 passagerare. Minns inte max antal med 4 crew, men har för mig att det är 79.

Re: Sunflyer 4

Postat: 20 mar 2019 18:44
av TAndersson
Förutom 2 piloter på flightdeck gäller följande. Flygplan certifierat för 20-50 pax - 1 cabin crew, 51-100 pax - 2 cabin crew, 101-150 pax - 3 cabin crew osv.

Re: Sunflyer 4

Postat: 20 mar 2019 23:13
av Nicke Nyfiken
TomSo skrev:
Förutom 2 piloter på flightdeck gäller följande. Flygplan certifierat för 20-50 pax - 1 cabin crew, 51-100 pax - 2 cabin crew, 101-150 pax - 3 cabin crew osv.
Det va så det va... :oops:
Dåligt påläst då vår flygmaskin bara tar 15 pax. :lol:

Vet att jump seat i cockpit på Fokker 50 inte kunde användas av pax utan endast av crew, annars överskreds antalet pax och det krävdes ytterligare en cabin crew. Fick därför crew-utbildning av Skyways när jag pendlade till Gotland så jag kunde åka i cockpit när det var fullt i cabin.

Re: Sunflyer 4

Postat: 21 mar 2019 06:49
av AGCF
Den här är riktigt intressant med. Men ingen prototyp färdig

https://www.eviation.co/alice/
20819487_456344054764390_2894531139298967003_o.jpg