Sida 2 av 2

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 22:07
av nek0
Här har vi en värsting
Ford Transit
http://byggindustrin.se/artikel/fordjup ... nsin-24137#

"Allt fler biltillverkare erbjuder längre serviceintervaller, det gäller även Ford vars serviceintervall är 60 000 kilometer eller efter två år. Något som förstås spar tid och pengar"
Undrar hur oljan ser ut efter 60 000km :)

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 22:10
av taliz
nek0 skrev:
Här har vi en värsting
Ford Transit
http://byggindustrin.se/artikel/fordjup ... nsin-24137#

"Allt fler biltillverkare erbjuder längre serviceintervaller, det gäller även Ford vars serviceintervall är 60 000 kilometer eller efter två år. Något som förstås spar tid och pengar"
Undrar hur oljan ser ut efter 60 000km :)
Allt fler kör med serviceavtal, då lönar det sig för tillverkarna att höja intervallen.
Hur motorerna mår när garantin slutat gälla bryr de sig inte lika mycket om..

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 22:14
av nek0
taliz skrev:
nek0 skrev:
Här har vi en värsting
Ford Transit
http://byggindustrin.se/artikel/fordjup ... nsin-24137#

"Allt fler biltillverkare erbjuder längre serviceintervaller, det gäller även Ford vars serviceintervall är 60 000 kilometer eller efter två år. Något som förstås spar tid och pengar"
Undrar hur oljan ser ut efter 60 000km :)
Allt fler kör med serviceavtal, då lönar det sig för tillverkarna att höja intervallen.
Hur motorerna mår när garantin slutat gälla bryr de sig inte lika mycket om..
Inte jag heller för då byter jag bil :)
Hoppas jag byter bilen denna gången innan garantin går ut.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 22:22
av dd88
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.

Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.

Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.

BMW har 3000 mil också.

Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.

Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
All motorolja återvinns, delar som blir över återvins även de. Är väl egentligen däcken som är den största miljöboven men i norden är vi duktiga på att återvinna även dessa, dock värre söderut.
Ehh?

”Förbrukade smörjmedel och hydraul- och spilloljor är ett stort miljöproblem. Enbart i Sverige förbrukas 120 000-150 000 ton per år och mycket lite samlas upp. En stor del av oljorna läcker ut i naturen och åtskilligt dumpas illegalt eller eldas upp utan tillstånd. ”

https://miljo-utveckling.se/vastsverige ... spillolja/
2003, det var femton år sen och precis som det står i artikeln så är det idag ett lagkrav.[/quote]

Gäller den lagen i hela världen, och tillämpas av alla menar du?
Get real. :)
Det är fortfarande ett gigantiskt globalt problem.[/quote]

Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?

Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)

Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 22:33
av taliz
dd88 skrev:

Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?

Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)
Halmstrån?
Herrgud vilken bubbla du måste leva i.
Om du tror att lagar i några få västländer löser alla problem...
Spillolja är fortfarande ett stort problem även i Sverige. Det finns bokstavligen tiotusentals hemmameckare som inte är så noga.
Jag har själv varit en av dessa...
Övriga världen är inte ens lönt att diskutera. Tar du upp miljöhänsyn med en bilmeck i stora delar av världen ser de ut som ett frågetecken.

Elbilsbatterier är jag övertygad om att de kommer hanteras annorlunda.
Varför? För att de har ett stort värde.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 22:36
av Verdi
Kan ni snälla kontrollera era quotes. Nu är det svårt att se vem som skrivit vad. :)

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 22:45
av dd88
taliz skrev:
dd88 skrev:

Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?

Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)
Halmstrån?
Herrgud vilken bubbla du måste leva i.
Om du tror att lagar i några få västländer löser alla problem...
Spillolja är fortfarande ett stort problem även i Sverige. Det finns bokstavligen tiotusentals hemmameckare som inte är så noga.
Jag har själv varit en av dessa...
Övriga världen är inte ens lönt att diskutera. Tar du upp miljöhänsyn med en bilmeck i stora delar av världen ser de ut som ett frågetecken.

Elbilsbatterier är jag övertygad om att de kommer hanteras annorlunda.
Varför? För att de har ett stort värde.
Jag fattar inte riktigt vad diskussionen handlar om längre, det började med att alla bilar måste ha ny olja varje år, vilket uppenbarligen inte stämmer. Nu handlar det tydligen om att hemmamekare tömmar olja i avloppet.

Hur ska du få in det i kalkylen?

Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 23:06
av taliz
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:

Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?

Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)
Halmstrån?
Herrgud vilken bubbla du måste leva i.
Om du tror att lagar i några få västländer löser alla problem...
Spillolja är fortfarande ett stort problem även i Sverige. Det finns bokstavligen tiotusentals hemmameckare som inte är så noga.
Jag har själv varit en av dessa...
Övriga världen är inte ens lönt att diskutera. Tar du upp miljöhänsyn med en bilmeck i stora delar av världen ser de ut som ett frågetecken.

Elbilsbatterier är jag övertygad om att de kommer hanteras annorlunda.
Varför? För att de har ett stort värde.
Jag fattar inte riktigt vad diskussionen handlar om längre, det började med att alla bilar måste ha ny olja varje år, vilket uppenbarligen inte stämmer. Nu handlar det tydligen om att hemmamekare tömmar olja i avloppet.

Hur ska du få in det i kalkylen?
Nej precis, eftersom du och nek0 nu hittat att två märken inte längre kräver det så gäller det nog alla bilar. Så måste det vara!
Herregud.
Har du ens bytt olja på en bil själv nån gång?
Jag VET att de flesta bilar kräver årlig service med oljebyte, för jag har läst manualen och servat dem själv!
Tömma olja i avlopp är nog inte så vanligt bland hemmameckare. Antar att du är infödd stadsbo? :)
Snarare att de hamnar i en bytta i skogen/bland annat skräp. Använder det till majbrasan osv..

Tex artikeln jag länkade tidigare preciserade en mängd spillolja för Sverige. Det är inte längre aktuella siffror, och inte bara motorolja, men de tog dem knappast från luften. Så nog bör det gå att få fram grova siffror även för det om man anstränger sig.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 23:11
av nek0
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:

Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?

Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)
Halmstrån?
Herrgud vilken bubbla du måste leva i.
Om du tror att lagar i några få västländer löser alla problem...
Spillolja är fortfarande ett stort problem även i Sverige. Det finns bokstavligen tiotusentals hemmameckare som inte är så noga.
Jag har själv varit en av dessa...
Övriga världen är inte ens lönt att diskutera. Tar du upp miljöhänsyn med en bilmeck i stora delar av världen ser de ut som ett frågetecken.

Elbilsbatterier är jag övertygad om att de kommer hanteras annorlunda.
Varför? För att de har ett stort värde.
Jag fattar inte riktigt vad diskussionen handlar om längre, det började med att alla bilar måste ha ny olja varje år, vilket uppenbarligen inte stämmer. Nu handlar det tydligen om att hemmamekare tömmar olja i avloppet.

Hur ska du få in det i kalkylen?
Nej precis, eftersom du och nek0 nu hittat att två märken inte längre kräver det så gäller det nog alla bilar. Så måste det vara!
Herregud.
Har du ens bytt olja på en bil själv nån gång?
Jag VET att de flesta bilar kräver årlig service med oljebyte, för jag har läst manualen och servat dem själv!

Tex artikeln jag länkade tidigare preciserade en mängd spillolja för Sverige. Det är inte längre aktuella siffror, och inte bara motorolja, men de tog dem knappast från luften. Så nog bör det gå att få fram grova siffror även för det om man anstränger sig.
Vad då inte längre? Vectran behövde det inte för 15 år sedan. Kul med någon som servat de flesta bilar.
Igen det där med 1+1+1=2 Opel+Bmw+VW ska vi söka efter flera för att du ska bli nöjd?

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 23:16
av bjelkeman
Så, tillbaka till ämnet.

Bild
Teslalink skrev:
Utsläppen över 15år och 20000km/år från batteri+el i USA är alltså lägre än well2tank för bensinen.
USA elmix släpper ut 0.513 kg CO2 per kWh [1]. I Sverige är det 0.013 kg. [2] Så det bli en jäkla skillnad vid körningen. När Northvolt börjar producera batterier i Sverige, och vi sätter dem i elbilar så blir det ännu bättre.

[1] https://blueskymodel.org/kilowatt-hour

[2] https://energiradgivningen.se/klimat/mi ... an-fran-el

Edit: hmm med 0.513 kg / kWh så blir det ännu värre. De måste använt ett mycket lägre värde.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 23:20
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:

Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?

Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)
Halmstrån?
Herrgud vilken bubbla du måste leva i.
Om du tror att lagar i några få västländer löser alla problem...
Spillolja är fortfarande ett stort problem även i Sverige. Det finns bokstavligen tiotusentals hemmameckare som inte är så noga.
Jag har själv varit en av dessa...
Övriga världen är inte ens lönt att diskutera. Tar du upp miljöhänsyn med en bilmeck i stora delar av världen ser de ut som ett frågetecken.

Elbilsbatterier är jag övertygad om att de kommer hanteras annorlunda.
Varför? För att de har ett stort värde.
Jag fattar inte riktigt vad diskussionen handlar om längre, det började med att alla bilar måste ha ny olja varje år, vilket uppenbarligen inte stämmer. Nu handlar det tydligen om att hemmamekare tömmar olja i avloppet.

Hur ska du få in det i kalkylen?
Nej precis, eftersom du och nek0 nu hittat att två märken inte längre kräver det så gäller det nog alla bilar. Så måste det vara!
Herregud.
Har du ens bytt olja på en bil själv nån gång?
Jag VET att de flesta bilar kräver årlig service med oljebyte, för jag har läst manualen och servat dem själv!

Tex artikeln jag länkade tidigare preciserade en mängd spillolja för Sverige. Det är inte längre aktuella siffror, och inte bara motorolja, men de tog dem knappast från luften. Så nog bör det gå att få fram grova siffror även för det om man anstränger sig.
Vad då inte längre? Vectran behövde det inte för 15 år sedan. Kul med någon som servat de flesta bilar.
Igen det där med 1+1+1=2 Opel+Bmw+VW ska vi söka efter flera för att du ska bli nöjd?
Utveckligen går framåt och som sagt long life har blivit poppis.
Jag fortsätter dock envist påstå att majoriteten av alla bilar FORTFARANDE kräver service med oljebyte varje år. :)

När du ändå håller på och googlar kan du ju se när de ändrade intervallen.
Jag är övertygad om att det mest gäller relativt nya bilar, och som sagt endast ett fåtal märken.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 23:25
av nek0
Ok.
Fiat
http://www.fiatgroupnet.se/media(1413,1 ... valler.pdf
Renault
https://www.bytabil.net/pris-kostnad-se ... -mil-2-ar/
Räcker det?
Vill du veta mer googla själv jag ger upp.

Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 23:37
av taliz
nek0 skrev:
Ok.
Fiat
http://www.fiatgroupnet.se/media(1413,1 ... valler.pdf
Renault
https://www.bytabil.net/pris-kostnad-se ... -mil-2-ar/
Räcker det?
Vill du veta mer googla själv jag ger upp.
Jag kan ge dig att flera märken infört det på nya bilar(om man är lantis som jag så är allt yngre än 10 år = nytt)
Många fler kommer också att tvingas göra det, serviceavtal och konkurrensen kräver det.
Intåget av elbilar kommer också göra sitt till.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 12 mar 2019 07:00
av dd88
Förklarar sig självt att du jämför äpplen och päron när du kommer dragandes med bilar och undersökningar som är tio år gamla.

Att några av världens största tillverkare har ett annat serviceintervall än du påstår spelar tydligen inte heller någon roll då det plötsligt handlar om att alla utanför västvärlden dumpar oljeavfall i den lokala ån.

Det är som att argumentera med ett barn.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 12 mar 2019 16:40
av taliz
dd88 skrev:
Förklarar sig självt att du jämför äpplen och päron när du kommer dragandes med bilar och undersökningar som är tio år gamla.

Att några av världens största tillverkare har ett annat serviceintervall än du påstår spelar tydligen inte heller någon roll då det plötsligt handlar om att alla utanför västvärlden dumpar oljeavfall i den lokala ån.

Det är som att argumentera med ett barn.
Du sa tidigare att du inte förstod vad diskussionen handlade om, ändå fortsätter du argumentera.
Tror du att alla kör runt i splitter nya bilar i hela världen?
Att några tillverkare infört längre service intervaller senaste åren betyder att en liten liten del av alla bilar i västvärlden påverkas.
Det kommer ta många, många år, decennier, innan majoriteten av alla bilar har dessa service intervaller, om ens någonsin.
Många tillverkare kräver tom fortfarande 12mån på elbilar(!).

Du borde kanske kliva ur din innerstadsbubbla nån gång och få lite perspektiv.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 12 mar 2019 17:04
av dd88
taliz skrev:
dd88 skrev:
Förklarar sig självt att du jämför äpplen och päron när du kommer dragandes med bilar och undersökningar som är tio år gamla.

Att några av världens största tillverkare har ett annat serviceintervall än du påstår spelar tydligen inte heller någon roll då det plötsligt handlar om att alla utanför västvärlden dumpar oljeavfall i den lokala ån.

Det är som att argumentera med ett barn.
Du sa tidigare att du inte förstod vad diskussionen handlade om, ändå fortsätter du argumentera.
Tror du att alla kör runt i splitter nya bilar i hela världen?
Att några tillverkare infört längre service intervaller senaste åren betyder att en liten liten del av alla bilar i västvärlden påverkas.
Det kommer ta många, många år, decennier, innan majoriteten av alla bilar har dessa service intervaller, om ens någonsin.
Många tillverkare kräver tom fortfarande 12mån på elbilar(!).

Du borde kanske kliva ur din innerstadsbubbla nån gång och få lite perspektiv.
Anledningen till att diskussionen är svår att följa är för att du argumenterar som ett barn, så har det alltid varit och troligtvis kommer du hålla fast vid det för att du inte förstår bättre.

Nu är tråden inne på fjärde (Edit: femte...) sidan. Ett fåtal inlägg som berör ämnet, resten dementerar dina korkade påståenden, men ändå släpper du det inte.

Kanske dags att förstå att alla inte tycker som du?