Sida 1 av 1
Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Postat: 09 mar 2019 19:51
av Jojo
Fick just titta på en spillrans ny Renault Kangoo Z.E. Rätt fin bil, tycker jag. Tills man upptäcker att den har ett värmesystem som går på ...Diesel!!! En elbil med 10l-Dieseltank för att värma upp kärran

. Hur korkade kan de vara??? Man upphör aldrig att förvånas

Re: Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Postat: 09 mar 2019 19:53
av Legato
Jojo skrev:Fick just titta på en spillrans ny Renault Kangoo Z.E. Rätt fin bil, tycker jag. Tills man upptäcker att den har ett värmesystem som går på ...Diesel!!! En elbil med 10l-Dieseltank för att värma upp kärran

. Hur korkade kan de vara??? Man upphör aldrig att förvånas

Wow... Riktigt sjukt.
Re: Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Postat: 09 mar 2019 20:03
av Machris
Re: Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Postat: 09 mar 2019 20:09
av Lofet2
Detta är inget nytt. Volvo hade en etanoldriven värmare när de testade c30 electric och var väldigt stolta över det

Re: Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Postat: 09 mar 2019 20:38
av Jeppe_E
Lofet2 skrev:Detta är inget nytt. Volvo hade en etanoldriven värmare när de testade c30 electric och var väldigt stolta över det

Relevant?
Den lanserades ju inte i går

Men att någon skulle komma på tanken 2018 är ju lite skämskudde.
Re: Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Postat: 09 mar 2019 20:59
av Andr3as
Jeppe_E skrev:Lofet2 skrev:Detta är inget nytt. Volvo hade en etanoldriven värmare när de testade c30 electric och var väldigt stolta över det

Relevant?
Den lanserades ju inte i går

Men att någon skulle komma på tanken 2018 är ju lite skämskudde.
Jag är inte alls förvånad. De anpassar sig till kunderna och de allra allra flesta bilköpare där ute har ingen bra känsla för elbilar.
Det där är, skulle jag tro, ett sätt att hantera motargumentet ”men öhhh, elbil fungerar ju inte på vintern, det vet ju alla...”
Re: Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Postat: 09 mar 2019 21:19
av Jeppe_E
Andr3as skrev:Jeppe_E skrev:Lofet2 skrev:Detta är inget nytt. Volvo hade en etanoldriven värmare när de testade c30 electric och var väldigt stolta över det

Relevant?
Den lanserades ju inte i går

Men att någon skulle komma på tanken 2018 är ju lite skämskudde.
Jag är inte alls förvånad. De anpassar sig till kunderna och de allra allra flesta bilköpare där ute har ingen bra känsla för elbilar.
Det där är, skulle jag tro, ett sätt att hantera motargumentet ”men öhhh, elbil fungerar ju inte på vintern, det vet ju alla...”
Jo, men kul att komma ihåg att tanka när man kör elbil. Nej, jag köper inte någon av argumenten som en bilförsäljare skulle komma dragandes med.
Re: Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Postat: 09 mar 2019 21:36
av Segelflygaren
Verkningsgraden blir väl i det närmaste 100 % när man värmer med fossila oljor, så helt dumt är det inte (även om det inte känns bra).
Re: Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Postat: 09 mar 2019 21:44
av Jeppe_E
Segelflygaren skrev:Verkningsgraden blir väl i det närmaste 100 % när man värmer med fossila oljor, så helt dumt är det inte (även om det inte känns bra).
Problemet är att det går rätt ut i atmosfären, utan rening.
Re: Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Postat: 09 mar 2019 21:54
av TiborBlomhall
De måste ju klimatkompensera den borttagna dieselmotorn.
Re: Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Postat: 09 mar 2019 22:18
av Generalbogge
Fast du behöver faktiskt inte tanka den. Den funkar fint utan dieselvärmaren igång. Lite kallare, och högre förbrukning blir det dock.
Men håller med, att de fortfarande har kvar den lösningen känns lite märkligt.
Re: Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Postat: 09 mar 2019 22:52
av LarsL
Det här att folk fortfarande tror att värmen är ett problem i en elbil är helt sjukt. Har fått diskussionen om uppvärmning slängd i ansiktet på mig såå många gånger på jobbet. Det är ingenjörer som kommer med diverse kreativa lösning på problemet som inte finns. ”Men du skulle ju kunna isolera taket?” ”Vore det inte bra med en liten dieselvärmare?” Osv osv.

Re: Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Postat: 09 mar 2019 23:33
av Smutt
Pinsamt att erkänna men när jag började titta på Tesla så var det värmen jag oroade mig för
När väl fick den så förstod jag att jag kunde ha slutat frysa i bil redan 2014 om jag fattat bättre
Re: Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Postat: 10 mar 2019 00:02
av joel80
Även värmen i en Leaf slår vilken avgasbil som helst! Snabbt varmt och när det väl är varmt drar den inte mkt. Långresor med nån enstaka minusgrad är jag nere på 500-700w för att hålla värmen på ca 19-20c. (gillar inte att ha varmare i bilen på vintern).
I -16c drog det 1400-1700w att hålla samma värme alltså knappt en mil räckviddsförlust per timme.
Re: Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Postat: 10 mar 2019 00:38
av thorenj
Lofet2 skrev:Detta är inget nytt. Volvo hade en etanoldriven värmare när de testade c30 electric och var väldigt stolta över det

Jag har kört rätt många mil i C30 electric, och jag måste säga att etanolvärmaren var en riktigt bra idé i den bilen.
Idag, med betydligt större batterier, är ju en eldriven värmare självklart, men med knappt 23 kWh användbart så var bränslevärmaren ett välkommet tillskott. Tillsammans med välkonstruerat thermal management, gjorde den att räckvidden var densamma i såväl sommar- som vintertemperaturer. Snöslask och annat vinterföre påverkade såklart, men när det var barmark hade man samma räckvidd som på sommaren.