Sida 1 av 1

Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Postat: 27 feb 2019 23:08
av kler
Vilken laddeffekt är den mest gynnsamma för en Tesla X75D?

Jag tänker framförallt sett till att minimera energiförlusten. Men också att vara skonsam mot bil och kringutrustning.
Någon som vet?

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Postat: 02 mar 2019 08:58
av Montjoy
Jag använder TeslaFi.com för att få statistik. Perfekt om man är tekniknörd!

Jag har 88,5% verkningsgrad vid laddning hemma. Det är en Tesla Wall Connector, 3x16 A.

När jag laddar 13A från vanligt shuko-uttag (1x13A) får jag 78,8% verkningsgrad.

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Postat: 02 mar 2019 09:03
av Verdi
kler skrev:
Vilken laddeffekt är den mest gynnsamma för en Tesla X75D?

Jag tänker framförallt sett till att minimera energiförlusten. Men också att vara skonsam mot bil och kringutrustning.
Någon som vet?

Du får antagligen mer förluster om du laddar med lägre effekt. Då måste batteriet hållas varmt längre tid osv.

Men det är ju rätt små skillnader. Jag laddar oftast med 11kW.

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Postat: 02 mar 2019 09:05
av Gustafsson
Sannolikt högre verkningsgrad vid DC-laddning

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Postat: 02 mar 2019 09:11
av Svenssons
Gustafsson skrev:
Sannolikt högre verkningsgrad vid DC-laddning
Beror naturligtvis på laddaren. En del mindre DC-laddare på 11 kW kan nog vara mindre effektiv än Teslas inbyggda. De med större effektuttag är troligen effektivare men det är inget man kan ha hemma.

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Postat: 02 mar 2019 09:21
av Gustafsson
Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Sannolikt högre verkningsgrad vid DC-laddning
Beror naturligtvis på laddaren. En del mindre DC-laddare på 11 kW kan nog vara mindre effektiv än Teslas inbyggda. De med större effektuttag är troligen effektivare men det är inget man kan ha hemma.
Nä, vid hemma-DC laddning står man ju för förlusten själv, bara att den flyttar från bilen till likriktaren.

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Postat: 02 mar 2019 21:56
av Syncronauten
Montjoy skrev:
Jag använder TeslaFi.com för att få statistik. Perfekt om man är tekniknörd!

Jag har 88,5% verkningsgrad vid laddning hemma. Det är en Tesla Wall Connector, 3x16 A.

När jag laddar 13A från vanligt shuko-uttag (1x13A) får jag 78,8% verkningsgrad.
Skillnaden i verkningsgrad kan ha att göra med att det bara är 230V med shuko som skall switchas upp till 400V dc för batterierna. 3-fas kan man likrikta och få högre spänning direkt vilket passar batteriet bättre.

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Postat: 02 mar 2019 23:00
av Teslaspolen
Tesla laddar med trefas ja, men 230 volt, inte 400.

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Postat: 03 mar 2019 00:03
av Geni87
Syncronauten skrev:
Montjoy skrev:
Jag använder TeslaFi.com för att få statistik. Perfekt om man är tekniknörd!

Jag har 88,5% verkningsgrad vid laddning hemma. Det är en Tesla Wall Connector, 3x16 A.

När jag laddar 13A från vanligt shuko-uttag (1x13A) får jag 78,8% verkningsgrad.
Skillnaden i verkningsgrad kan ha att göra med att det bara är 230V med shuko som skall switchas upp till 400V dc för batterierna. 3-fas kan man likrikta och få högre spänning direkt vilket passar batteriet bättre.
Njaaa, spänningen in i batteriet justeras kontinuerligt under hela laddcykeln även vid trefasladdning. Skillnaden i verkningsgrad beror förmodligen på att om du laddar med lägre effekt kommer bilens förbrukning (12V etc) ta en större del av laddeffekten och därmed sjunker andelen energi som går in i batteriet, dvs verkningsgraden sjunker.

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Postat: 03 mar 2019 00:06
av Geni87
Teslaspolen skrev:
Tesla laddar med trefas ja, men 230 volt, inte 400.
Beror ju på om man mäter mellan faserna eller mellan fas och nolla? :)

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Postat: 03 mar 2019 00:13
av miksch
Utfra det jeg har lest på tysk teslaforum hvor det ser ut å være en del folk som kan mye om el og batterier er anbefalingen 400V 3-fas og mellom 6 og 11 kW. Høy spenning er gunstig. Hvis man reduserer spenningen og går for mer strøm med samme effekt som mål ser det ut som om den indre battterimotstanden øker og med dette ladetapet.

Jeg hadde tidligere trodd at den indre batterimotstanden var en stabil faktor som var betinget av batteriets fysiske konstruksjon, men slik jeg har forstått det hele er ladespenningen en ikke uvesentlig faktor.

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Postat: 03 mar 2019 00:23
av Geni87
miksch skrev:
Utfra det jeg har lest på tysk teslaforum hvor det ser ut å være en del folk som kan mye om el og batterier er anbefalingen 400V 3-fas og mellom 6 og 11 kW. Høy spenning er gunstig. Hvis man reduserer spenningen og går for mer strøm med samme effekt som mål ser det ut som om den indre battterimotstanden øker og med dette ladetapet.

Jeg hadde tidligere trodd at den indre batterimotstanden var en stabil faktor som var betinget av batteriets fysiske konstruksjon, men slik jeg har forstått det hele er ladespenningen en ikke uvesentlig faktor.
Fast vid en given effekt in i batteriet kommer strömmen som går in i batteriet vara densamma, oavsett vad man stoppar in i laddaren. Förlusterna i batteriet bör vara konstanta vid en given effekt, däremot kan förlusterna i laddaren variera något beroende på vad man skickar in från nätet.

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Postat: 03 mar 2019 08:11
av Svenssons
Geni87 skrev:
Teslaspolen skrev:
Tesla laddar med trefas ja, men 230 volt, inte 400.
Beror ju på om man mäter mellan faserna eller mellan fas och nolla? :)
Ja och eftersom lasten är mellan fas och nolla så är det väl där man bör mäta?

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Postat: 03 mar 2019 08:57
av Geni87
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Teslaspolen skrev:
Tesla laddar med trefas ja, men 230 volt, inte 400.
Beror ju på om man mäter mellan faserna eller mellan fas och nolla? :)
Ja och eftersom lasten är mellan fas och nolla så är det väl där man bör mäta?
Japp. Tänkte bara så ingen blev förvirrad då man brukar prata om 400 V för trefas, men det beror som sagt på hur man mäter. :)