Sida 1 av 3
Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 09:33
av Delevi
Hej,
Känner mig så sjukt velig när det gäller utrustning på min M3.
Har fortfarande inte beställt, mest för att jag måste sälja nuvarande bil men också för att jag känner att jag har dålig koll på just Tesla.
Kan ni initierade Tesla-människor hjälpa mig bygga ihop en bra M3? Har egentligen en budget på 700k men beror lite på hur mycket jag får för nuvarande bil.
Bilen kommer användas som pendlarbil ca: 8 mil 4 dagar i veckan och 30 mil 1-2 dagar/vecka, sen en del utflykter på helgerna.
Vad ska man ha? P eller LR, förstår inte riktigt skillnaden, förutom att för 117k får man bättre acceleration, röda bromsok, snyggare fälgar & kolfiberspoiler, nåt jag missar?
Färgval? Tycker röd är sjukt snyggt , men är det värt de extra 27,6k? Nån annan färg som rekommenderas? Eller ska man foliera?
Sätena, vågar man köra vitt, sett en del videor och dom verkar ju till skillnad från många andra premiummärken inte alls tappa färg eller dra åt sig färg.
AP, är det dumt att inte välja till? Rätt saftig summa trots allt.
Eller ska jag rentav vänta tills billigare varianterna kommer, om dom nu gör det inom snar framtid?
Som sagt, har ni smarta tips eller förslag så skulle jag uppskatta det.
Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 09:36
av Feddan
Om du har 700k budget blir valet mellan AWD och Performance lätt. Du har bara råd med AWD. Men den är mest prisvärd så kör på den.
Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 09:40
av Delevi
Jo, men kan eventuellt få upp budgeten lite... Men är det värt det är väl egentligen frågan...
Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 09:41
av FutureTesla
Kör på en LR, Röd (=ja det är värt pengarna)

Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 09:45
av Kalle
Jag kör på LR med AP istället för röd färg. Fick bli en svart då.
Bra ax är ju kul, men har inte råd.
Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 09:54
av ippii
Kalle skrev:Jag kör på LR med AP istället för röd färg. Fick bli en svart då.
Bra ax är ju kul, men har inte råd.
Haha, 4,8 s till 100 km/h som LR AWD ligger på är nog den snabbaste bil 99,9% av "befolkningen" någonsin kört. Bra acceleration får man oavsett.

Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 09:59
av Feddan
ippii skrev:Kalle skrev:Jag kör på LR med AP istället för röd färg. Fick bli en svart då.
Bra ax är ju kul, men har inte råd.
Haha, 4,8 s till 100 km/h som LR AWD ligger på är nog den snabbaste bil 99,9% av "befolkningen" någonsin kört. Bra acceleration får man oavsett.

Håller med. Jag kör idag en Model S 85 och den imponerar mig fortfarande i ax, trots att den "bara" gör 0-100 på 5,6 sek. De enda som skulle va besvikna på accelerationen i en AWD / LR Model 3 är de som idag kör en Ludicrous-Tesla.
Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 10:13
av FutureTesla
Jag provkörde Model3 Peformance för några veckor sedan och den kändes mycket snabbare än model S75D som jag kört tidigare och den gör 0-100 på 4,3 s? Så jag tror det kommer va ganska mkt skillnad mellan performance och LR i prestanda och känsla...men den kostar ju en del mer också

Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 10:33
av Paul N
På tal om olika val; när det gäller exempelvis den uppgraderade autopiloten, får man alla uppdateringar till bilen även om man inte valt EAP??
Med andra ord, vad ”missar” man nu o i framtiden om man inte valt till detta?
Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 10:48
av Verdi
Det beror på.
Ska du köpa privat så ska du välja en P eftersom den är mer prisvärd än LR sett till prislappen.
Ska den företagsleasas så välj LR på grund av mycket lägre förmånsvärde som gör den ganska mycket billigare då.
Jag har vita stolar på min S och efter drygt 1000 mil så kan man visserligen se ett visst blått skimmer på förarstolen efter jeans men det är inget man tänker på och det går säkert att få bort också. Övriga säten är som nya trots två mindre barn i baksätet. Slafsar de lera eller annat så är det bara att torka bort med en babywipe.
Jag gillar inte AP men det är många som gör det. Jag har inte AP aktiverat på min S och har inte saknat det än. (har haft det tidigare)
Ska bilen inte användas till långa resor ofta så skulle jag vänta på SR. Den är tillräckligt bra på allt. Inklusive räckvidd. Ungefär som en Model S 75.
Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 10:49
av EnTraktor
Tänkt på att om du ger dig på P så blir även vinterdäcken (en uppsättning 20" däck och fälg kostar 40.000) och försäkringen dyrare.
Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 15:40
av Kalle
ippii skrev:Kalle skrev:Jag kör på LR med AP istället för röd färg. Fick bli en svart då.
Bra ax är ju kul, men har inte råd.
Haha, 4,8 s till 100 km/h som LR AWD ligger på är nog den snabbaste bil 99,9% av "befolkningen" någonsin kört. Bra acceleration får man oavsett.

Så sant! Ja menade ÄNNU bättre ax är ännu roligare

Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 16:13
av anna__
Jag vill bara vakna upp en morgon men ett tweet från Elon som säger att LR RWD finns på menyn i Sverige

Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 17:21
av okaenrique
anna__ skrev:Jag vill bara vakna upp en morgon men ett tweet från Elon som säger att LR RWD finns på menyn i Sverige

det kommer bli bara cirka 40000kr skillnad och då man får 1 motor och 10Mil räckvidd mindre , är värt ?
Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 17:25
av Jeppe_E
okaenrique skrev:anna__ skrev:Jag vill bara vakna upp en morgon men ett tweet från Elon som säger att LR RWD finns på menyn i Sverige

det kommer bli bara cirka 40000kr skillnad och då man får 1 motor och 10Mil räckvidd mindre , är värt ?
Hur räknar du då?
En MR RWD kostar 7000 USD mindre. Det är i Teslakronor räknat, 86500 SEK. Så ett pris på 573.000.
Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 17:37
av anna__
Jeppe_E skrev:okaenrique skrev:anna__ skrev:Jag vill bara vakna upp en morgon men ett tweet från Elon som säger att LR RWD finns på menyn i Sverige

det kommer bli bara cirka 40000kr skillnad och då man får 1 motor och 10Mil räckvidd mindre , är värt ?
Hur räknar du då?
En MR RWD kostar 7000 USD mindre. Det är i Teslakronor räknat, 86500 SEK. Så ett pris på 573.000.
Frågan är vilken som kommer lanseras, som i USA MR eller som i Kina LR RWD
Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 17:41
av Smutt
Nån som funderar på en P kommer bli grymt besviken på en RWD pga den ålar sig vid full acceleration
Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 17:42
av okaenrique
Jeppe_E skrev:okaenrique skrev:anna__ skrev:Jag vill bara vakna upp en morgon men ett tweet från Elon som säger att LR RWD finns på menyn i Sverige

det kommer bli bara cirka 40000kr skillnad och då man får 1 motor och 10Mil räckvidd mindre , är värt ?
Hur räknar du då?
En MR RWD kostar 7000 USD mindre. Det är i Teslakronor räknat, 86500 SEK. Så ett pris på 573.000.
sorry jag har räknat fel det bli 557700 kr om man jämföra men P och AWD , men jag tror tesla kommer höja pris för RWD.
Performance 60900 $
767 200 kr
Dual Motor All-Wheel Drive $49,900 =
650 200 kr
Rear-Wheel Drive $42,900 =
557700 kr
Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 17:45
av Smutt
Lätt att tro att man sparar 90000kr men man får ju en bil som laddar sämre och det tror jag många kommer ångra att dom snålar på batteriet
Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 17:49
av anna__
okaenrique skrev:Jeppe_E skrev:okaenrique skrev:anna__ skrev:Jag vill bara vakna upp en morgon men ett tweet från Elon som säger att LR RWD finns på menyn i Sverige

det kommer bli bara cirka 40000kr skillnad och då man får 1 motor och 10Mil räckvidd mindre , är värt ?
Hur räknar du då?
En MR RWD kostar 7000 USD mindre. Det är i Teslakronor räknat, 86500 SEK. Så ett pris på 573.000.
sorry jag har räknat fel det bli 557700 kr om man jämföra men P och AWD , men jag tror tesla kommer höja pris för RWD.
Performance 60900 $
767 200 kr
Dual Motor All-Wheel Drive $49,900 =
650 200 kr
Rear-Wheel Drive $42,900 =
557700 kr
Räknar du på LR Eller MR versionen?:)
Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 17:52
av anna__
Smutt skrev:Nån som funderar på en P kommer bli grymt besviken på en RWD pga den ålar sig vid full acceleration
Jag testade en P och den var helt galen!
Har dock läst att AWD-RWD är ganska jämna och den stora skillnaden ligger mellan P och AWD
Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 18:00
av okaenrique
anna__ skrev:Smutt skrev:Nån som funderar på en P kommer bli grymt besviken på en RWD pga den ålar sig vid full acceleration
Jag testade en P och den var helt galen!
Har dock läst att AWD-RWD är ganska jämna och den stora skillnaden ligger mellan P och AWD
är inte skilnad mellan P och AWD bara software ? det är exact samma motor .
Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 18:01
av Smutt
anna__ skrev:Smutt skrev:Nån som funderar på en P kommer bli grymt besviken på en RWD pga den ålar sig vid full acceleration
Jag testade en P och den var helt galen!
Har dock läst att AWD-RWD är ganska jämna och den stora skillnaden ligger mellan P och AWD
Körde 180mil med AWD i Kalifornien och den beter sig inte som en S AWD troligen för att den är lättare, den tvekar släpper ålar sig självklart bara när man kör max från stillastående, gör man aldrig det så funkar det ju hur bra som helst med AWD

Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 18:02
av okaenrique
anna__ skrev:okaenrique skrev:Jeppe_E skrev:okaenrique skrev:anna__ skrev:Jag vill bara vakna upp en morgon men ett tweet från Elon som säger att LR RWD finns på menyn i Sverige

det kommer bli bara cirka 40000kr skillnad och då man får 1 motor och 10Mil räckvidd mindre , är värt ?
Hur räknar du då?
En MR RWD kostar 7000 USD mindre. Det är i Teslakronor räknat, 86500 SEK. Så ett pris på 573.000.
sorry jag har räknat fel det bli 557700 kr om man jämföra men P och AWD , men jag tror tesla kommer höja pris för RWD.
Performance 60900 $
767 200 kr
Dual Motor All-Wheel Drive $49,900 =
650 200 kr
Rear-Wheel Drive $42,900 =
557700 kr
Räknar du på LR Eller MR versionen?:)
MR

Re: Vad ska jag välja?
Postat: 18 feb 2019 18:04
av anna__
Smutt skrev:anna__ skrev:Smutt skrev:Nån som funderar på en P kommer bli grymt besviken på en RWD pga den ålar sig vid full acceleration
Jag testade en P och den var helt galen!
Har dock läst att AWD-RWD är ganska jämna och den stora skillnaden ligger mellan P och AWD
Körde 180mil med AWD i Kalifornien och den beter sig inte som en S AWD troligen för att den är lättare, den tvekar släpper ålar sig självklart bara när man kör max från stillastående, gör man aldrig det så funkar det ju hur bra som helst med AWD

Har du testat P också?