Sida 1 av 1
Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 07 feb 2019 17:58
av Jerker
Jag önskar få lite hjälp att tänka kring ett inköp av en liten eldriven traktor. Det är på jobbet som det ska skaffas en. Först hade de tänkt att köpa en eldriven och hade fått en rekommenderad för sig av den lokala handlaren. Men vid senaste samtalet hade de vänt 180 grader och ville inte sälja den pga att den skulle funka dåligt vintertid. Jag har inte varit inblandad i det här tidigare, men nu vaknade jag till. Då jag vet att kunskapen om eldrift är dålig så tänkte jag att först försöka få fram lite mer fakta och be er om hjälp att värdera den.
Tyvärr är det blybatterier, och det är väl så att de presterar sämre på vintern än Li-jon? Men det säljaren hade sagt var att den inte hade tillräcklig kraft när det kom t.ex. till att ploga snö om den är tung. Ja, om motorn är för svag, men annars vet vi ju hur en elmotor står sig mot en diesel när det kommer till att segdra.
Den heter Weidemann 1160 eHoftrac.
http://www.weidemann.de/sv/hoftrac/model/1160-ehoftrac/
Fullständiga specar finns i länken ovan. Nu har de alltså offererat en annan, diesel, av samma tillverkare. Tyvärr ligger uppgifterna om vilken kvar på jobbet så jag kan inte berätta vilken det är. Ska ju naturligtvis ses som jämförelse. Jag får återkomma i morgon med det.
Nån som vet rent generellt hur det är med blybatterier på vintern? Förlorar de kapacitet mer än Li-jon?
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 07 feb 2019 18:09
av LarsL
Det jag hört att blybatterier inte klarar många djupa urladdningar, vilket ju litihum gör.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 07 feb 2019 18:17
av TiborBlomhall
Vinteregenskaper avgörs mer av värmeisoleringen av batterierna än typen. LiIon gillar heller inte minusgrader.
Men blybatterier är mycket tyngre och klarar inte lika många laddningar så jag skulle avstå och hellre satsa på dyrare grejer med litiumbatterier.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 07 feb 2019 18:56
av mans71
Avant Techno lär ha en modell också, men vet inget hur dom funkar.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 07 feb 2019 19:13
av Jerker
Ja, blybatterierna gjorde mig tveksam direkt.
Jag tänkte också på att titta efter andra tillverkare, men det måste finnas en lokal ÅF som kan ge service på maskinen. Så det begränsar kraftigt urvalet (antagligen till just den här).
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 07 feb 2019 19:28
av MattiasH
Avant e6 verkar vara med li-ion batterier. Blir lite sugen på att köpa en själv och ta på mig rollen som snöröjare i området (får invänta lottovinsten bara, och övertyga frun. Osäker på vilket som är svårast)
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 07 feb 2019 19:37
av LarsL
MattiasH skrev:Avant e6 verkar vara med li-ion batterier. Blir lite sugen på att köpa en själv och ta på mig rollen som snöröjare i området (får invänta lottovinsten bara, och övertyga frun. Osäker på vilket som är svårast)
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Jag kan garantera dig att det blir svåraste är att vara snöröjare... om du inte gillar att höra synpunkter på allt du gör så klart.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 07 feb 2019 19:44
av HenrikC
För sådär tio år sedan besökte jag Effpower som tagit fram avancerade blybatterier för tunga fordon, med Volvo i åtanke. De hade ju räknat en del på det där och kommit fram till att på entreprenadmaskiner är batteriernas vikt inget problem. Priset var däremot ett problem och firman gick i graven ett par år senare. Med det vill jag ha sagt att det inte behöver vara ett problem att det är blybatterier, om de är bra.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 07 feb 2019 20:06
av LarsL
Nej vikten är ju oftast i get bekymmer utan man brukar ju ofta hänga på extra vikter på traktorer.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 07 feb 2019 21:09
av mickeisol
Det är lite tidigt och klent urval än.
Lilla avanten har jag testat, men ifrån att kunna lyfta mellan 5-6 ton idag så var det för klen (och alldeles för dyr).
Kramers 4 tonnare kunde vara lämplig liten hjullastare, men har blybatterier:
https://www.kramer-online.com/en/produc ... nicalData/
Volvo är på väg med en lämplig liten lastare, men ännu bara ett koncept
https://www.volvoce.com/global/en/news- ... r-concept/
Den mest vettiga traktor hittils är Fendt vario e100 med 100kwh batteri (ungefär motsvarande eb dieseltank på 30 liter) och ccs/typ 2 laddning.
Det är en vanlig mindre jordbrukstraktor på 67 hästkrafter, med alla kopplingar som en vanlig jordbrukstraktor har, plus ett höeffekts eluttag för att driva redskap.
Man kan tänka att man kunde ha exvis en snöslunga med eldrift på den.
Det är synd att den har samma transmission som en vanlig jordbrukstraktor och inte utnyttjar exvis en egen elmotor på kraftuttaget.
Men det är en ganska vettig början.
https://www.fendt.com/se/e100-vario.html
Tyvärr så går den inte att köpa än.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 07 feb 2019 21:25
av Jerker
Det är ju så med mycket inom eldrift nu, det kommer snart...
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 07 feb 2019 21:53
av Sofie
mickeisol skrev:Det är lite tidigt och klent urval än.
Lilla avanten har jag testat, men ifrån att kunna lyfta mellan 5-6 ton idag så var det för klen (och alldeles för dyr).
Kramers 4 tonnare kunde vara lämplig liten hjullastare, men har blybatterier:
https://www.kramer-online.com/en/produc ... nicalData/
Volvo är på väg med en lämplig liten lastare, men ännu bara ett koncept
https://www.volvoce.com/global/en/news- ... r-concept/
Den mest vettiga traktor hittils är Fendt vario e100 med 100kwh batteri (ungefär motsvarande eb dieseltank på 30 liter) och ccs/typ 2 laddning.
Det är en vanlig mindre jordbrukstraktor på 67 hästkrafter, med alla kopplingar som en vanlig jordbrukstraktor har, plus ett höeffekts eluttag för att driva redskap.
Man kan tänka att man kunde ha exvis en snöslunga med eldrift på den.
Det är synd att den har samma transmission som en vanlig jordbrukstraktor och inte utnyttjar exvis en egen elmotor på kraftuttaget.
Men det är en ganska vettig början.
https://www.fendt.com/se/e100-vario.html
Tyvärr så går den inte att köpa än.
Lastaren på Fenten lär nog inte heller lyfta några 5-6 ton, då är nog Avant e-6 smidigare oc och starkare i förhållande till totalvikten.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 08 feb 2019 01:16
av PoloPrinsen
Om man enkelt kan byta batteriet till ett fulladdat så är det inte så illa med blybatterier. Och så måste man såklart se till att sköta vattningen av batterierna.
De toyotatruckar jag kört via jobbet skulle vattnas vid (eg efter) varje laddning. Litervis med avjoniserat vatten gick åt till truckarna. Batterierna vägde från 200 kg upp till tonnet iofs...
Men om dbatreribyte är svårt/Tidskrävande eller om man ej har ett extrabatteri då blir det riktigt segt att vänta in en uppladdning som tar en halvdag... minst.
MvhPP
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 08 feb 2019 06:14
av Jerker
PoloPrinsen skrev:Om man enkelt kan byta batteriet till ett fulladdat så är det inte så illa med blybatterier. Och så måste man såklart se till att sköta vattningen av batterierna.
De toyotatruckar jag kört via jobbet skulle vattnas vid (eg efter) varje laddning. Litervis med avjoniserat vatten gick åt till truckarna. Batterierna vägde från 200 kg upp till tonnet iofs...
Men om dbatreribyte är svårt/Tidskrävande eller om man ej har ett extrabatteri då blir det riktigt segt att vänta in en uppladdning som tar en halvdag... minst.
MvhPP
Den skulle inte gå hela dagarna, så batteriernas kapacitet är inga problem. Men det är svårt att bedöma hur den presterar just i kyla. Den kan ju behöva gå några timmar när det kommer kraftiga snöfall; det är nog då den skulle få mest att göra.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 08 feb 2019 06:35
av Bjelke
Jerker skrev:PoloPrinsen skrev:Om man enkelt kan byta batteriet till ett fulladdat så är det inte så illa med blybatterier. Och så måste man såklart se till att sköta vattningen av batterierna.
De toyotatruckar jag kört via jobbet skulle vattnas vid (eg efter) varje laddning. Litervis med avjoniserat vatten gick åt till truckarna. Batterierna vägde från 200 kg upp till tonnet iofs...
Men om dbatreribyte är svårt/Tidskrävande eller om man ej har ett extrabatteri då blir det riktigt segt att vänta in en uppladdning som tar en halvdag... minst.
MvhPP
Den skulle inte gå hela dagarna, så batteriernas kapacitet är inga problem. Men det är svårt att bedöma hur den presterar just i kyla. Den kan ju behöva gå några timmar när det kommer kraftiga snöfall; det är nog då den skulle få mest att göra.
Jag jobbar en del åt en firma som bygger truckar för laster uppåt 100 ton men deras "std" ligger på 30-50 ton och dom kör också med bly ungefär som alla andra eltruckar,
och dom klarar av typ lika många cykler som våra elbilsbatterier.
Jag kan ju fråga dom om dom har några kunder som jobbar i kalla klimat (dom flesta verkar gå till länder i dom allra varmaste områdena, senast typ Bangladesh osv)

Jag körde själv stora eltruckar några år men dom hade vi marginellt i minusgrader och batteriverkstaden där vi bytte batterier var också varmt så ingen erfarenhet därifrån tyvärr.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 08 feb 2019 07:39
av Jerker
Bjelke skrev:Jerker skrev:PoloPrinsen skrev:Om man enkelt kan byta batteriet till ett fulladdat så är det inte så illa med blybatterier. Och så måste man såklart se till att sköta vattningen av batterierna.
De toyotatruckar jag kört via jobbet skulle vattnas vid (eg efter) varje laddning. Litervis med avjoniserat vatten gick åt till truckarna. Batterierna vägde från 200 kg upp till tonnet iofs...
Men om dbatreribyte är svårt/Tidskrävande eller om man ej har ett extrabatteri då blir det riktigt segt att vänta in en uppladdning som tar en halvdag... minst.
MvhPP
Den skulle inte gå hela dagarna, så batteriernas kapacitet är inga problem. Men det är svårt att bedöma hur den presterar just i kyla. Den kan ju behöva gå några timmar när det kommer kraftiga snöfall; det är nog då den skulle få mest att göra.
Jag jobbar en del åt en firma som bygger truckar för laster uppåt 100 ton men deras "std" ligger på 30-50 ton och dom kör också med bly ungefär som alla andra eltruckar,
och dom klarar av typ lika många cykler som våra elbilsbatterier.
Jag kan ju fråga dom om dom har några kunder som jobbar i kalla klimat (dom flesta verkar gå till länder i dom allra varmaste områdena, senast typ Bangladesh osv)

Jag körde själv stora eltruckar några år men dom hade vi marginellt i minusgrader och batteriverkstaden där vi bytte batterier var också varmt så ingen erfarenhet därifrån tyvärr.
Ja tack, har du möjlighet till det så vore jag glad! Nu är det ju sällan väldigt kallt här heller (Nyköping). Det är ju oftast bara fråga om enstaka köldknäppar. Men 0-gradigt är ju vanligt vintertid.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 08 feb 2019 07:42
av Jerker
Det här är denna dieseltraktor de vill sälja till oss istället:
http://www.weidemann.de/sv/hoftrac/model/1380/
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 08 feb 2019 07:54
av Sofie
Då skulle jag nog titta på Avant e6, den kommer ju från ett kallt och snöigt land.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 08 feb 2019 08:01
av Jerker
Sofie skrev:
Då skulle jag nog titta på Avant e6, den kommer ju från ett kallt och snöigt land.
Hm... ja, den skulle kunna vara ett alternativ. Generalagenten (och närmaste service) finns i Norrköping, det skulle kunna fungera.
Tack för tipset, ska kolla upp det!
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 08 feb 2019 09:32
av Sofie
Jerker skrev:Sofie skrev:
Då skulle jag nog titta på Avant e6, den kommer ju från ett kallt och snöigt land.
Hm... ja, den skulle kunna vara ett alternativ. Generalagenten (och närmaste service) finns i Norrköping, det skulle kunna fungera.
Tack för tipset, ska kolla upp det!
Det måste vara traktorvärdens lättaste service på en e6, endast hydrauloljebyte. Samt givetvis smörjning av alla leder.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 08 feb 2019 09:50
av Jerker
Sofie skrev:Jerker skrev:Sofie skrev:
Då skulle jag nog titta på Avant e6, den kommer ju från ett kallt och snöigt land.
Hm... ja, den skulle kunna vara ett alternativ. Generalagenten (och närmaste service) finns i Norrköping, det skulle kunna fungera.
Tack för tipset, ska kolla upp det!
Det måste vara traktorvärdens lättaste service på en e6, endast hydrauloljebyte. Samt givetvis smörjning av alla leder.
Ja, jag har inte riktigt koll på vad som behöver servas på en sån här maskin. Vi har ju flera andra, typ större parkgräsklippare som går på bensin eller diesel, och de har en massa remmar som slits och de behöver in på än den ena, än den andra servicen med oljebyten andra slitagedelar som ska bytas. Det är rätt mycket service på dem, och dyrt är det.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 08 feb 2019 10:18
av Bjelke
Jerker skrev:Bjelke skrev:Jerker skrev:PoloPrinsen skrev:Om man enkelt kan byta batteriet till ett fulladdat så är det inte så illa med blybatterier. Och så måste man såklart se till att sköta vattningen av batterierna.
De toyotatruckar jag kört via jobbet skulle vattnas vid (eg efter) varje laddning. Litervis med avjoniserat vatten gick åt till truckarna. Batterierna vägde från 200 kg upp till tonnet iofs...
Men om dbatreribyte är svårt/Tidskrävande eller om man ej har ett extrabatteri då blir det riktigt segt att vänta in en uppladdning som tar en halvdag... minst.
MvhPP
Den skulle inte gå hela dagarna, så batteriernas kapacitet är inga problem. Men det är svårt att bedöma hur den presterar just i kyla. Den kan ju behöva gå några timmar när det kommer kraftiga snöfall; det är nog då den skulle få mest att göra.
Jag jobbar en del åt en firma som bygger truckar för laster uppåt 100 ton men deras "std" ligger på 30-50 ton och dom kör också med bly ungefär som alla andra eltruckar,
och dom klarar av typ lika många cykler som våra elbilsbatterier.
Jag kan ju fråga dom om dom har några kunder som jobbar i kalla klimat (dom flesta verkar gå till länder i dom allra varmaste områdena, senast typ Bangladesh osv)

Jag körde själv stora eltruckar några år men dom hade vi marginellt i minusgrader och batteriverkstaden där vi bytte batterier var också varmt så ingen erfarenhet därifrån tyvärr.
Ja tack, har du möjlighet till det så vore jag glad! Nu är det ju sällan väldigt kallt här heller (Nyköping). Det är ju oftast bara fråga om enstaka köldknäppar. Men 0-gradigt är ju vanligt vintertid.
Tyvärr hade dom ingen erfarenhet av arbete i kyla... Han trodde dock inte att det skulle vara några problem så länge fordonet inte står utomhus hela tiden (dvs inne i värmen när det inte används).
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Postat: 08 feb 2019 11:33
av Jerker
Bjelke skrev:Jerker skrev:Bjelke skrev:Jerker skrev:PoloPrinsen skrev:Om man enkelt kan byta batteriet till ett fulladdat så är det inte så illa med blybatterier. Och så måste man såklart se till att sköta vattningen av batterierna.
De toyotatruckar jag kört via jobbet skulle vattnas vid (eg efter) varje laddning. Litervis med avjoniserat vatten gick åt till truckarna. Batterierna vägde från 200 kg upp till tonnet iofs...
Men om dbatreribyte är svårt/Tidskrävande eller om man ej har ett extrabatteri då blir det riktigt segt att vänta in en uppladdning som tar en halvdag... minst.
MvhPP
Den skulle inte gå hela dagarna, så batteriernas kapacitet är inga problem. Men det är svårt att bedöma hur den presterar just i kyla. Den kan ju behöva gå några timmar när det kommer kraftiga snöfall; det är nog då den skulle få mest att göra.
Jag jobbar en del åt en firma som bygger truckar för laster uppåt 100 ton men deras "std" ligger på 30-50 ton och dom kör också med bly ungefär som alla andra eltruckar,
och dom klarar av typ lika många cykler som våra elbilsbatterier.
Jag kan ju fråga dom om dom har några kunder som jobbar i kalla klimat (dom flesta verkar gå till länder i dom allra varmaste områdena, senast typ Bangladesh osv)

Jag körde själv stora eltruckar några år men dom hade vi marginellt i minusgrader och batteriverkstaden där vi bytte batterier var också varmt så ingen erfarenhet därifrån tyvärr.
Ja tack, har du möjlighet till det så vore jag glad! Nu är det ju sällan väldigt kallt här heller (Nyköping). Det är ju oftast bara fråga om enstaka köldknäppar. Men 0-gradigt är ju vanligt vintertid.
Tyvärr hade dom ingen erfarenhet av arbete i kyla... Han trodde dock inte att det skulle vara några problem så länge fordonet inte står utomhus hela tiden (dvs inne i värmen när det inte används).
OK, men vi har bara kallgarage, och det är inte en modell som man kan byta batteri på, utan endast ladda.