Sida 1 av 1

Vad händer när efterfrågan på bensin sjunker?

Postat: 05 feb 2019 07:11
av LarsL
Kalle postade den här bilden av fördelningen av användningen av olja i tråden om Model 3 leveranser. Men jag tycker ämnet förtjänar en egen tråd också.

Vad händer alltså om efterfrågan på bensin sjunker kraftigt inom 5-10 år när de flesta personbilar blir eldrivna? Ja, som vi tidigare diskuterat så kommer bensinen bli billigare, till en början åtminstone. Men när vi ser denna fördelning så undrar man ju inte om priset på diesel och jetbränsle kommer att stiga ganska kraftigt om oljebolagen inte kan hitta en avsättning för bensinen.

Re: Vad händer när efterfrågan på bensin sjunker?

Postat: 05 feb 2019 07:56
av chaffis75
Ja de är inte omöjligt att priset sjunker först men på sikt går de säkert upp eftersom volymerna minskar men en del fasta kostnader är kvar.. Ja sen är de såklart också hur kapasitet byggs ut respektive källor som tar slut och osäkerheten i detta.
Mm. Ja kanske priset snarast kommer pendla.

Sen hur de ser ut med fördelningen av olika bränslen så har jag hört att idag är processerna så bra att man kan justera detta ganska mycket utan att de blir för mycket oanvända rester så att säga.

Re: Vad händer när efterfrågan på bensin sjunker?

Postat: 05 feb 2019 08:03
av selfish
Jo, om några år så kommer dom rea ut bensinen för 50 öre litern. Men då används ju bensin bara till att tvätta bildelar...
Däremot kommer skatten på elbilar att vara ca 1,50 kr per km eftersom staten behöver intäkterna.

/Selfish

Re: Vad händer när efterfrågan på bensin sjunker?

Postat: 05 feb 2019 08:40
av Jeppe_E
selfish skrev:
Jo, om några år så kommer dom rea ut bensinen för 50 öre litern. Men då används ju bensin bara till att tvätta bildelar...
Däremot kommer skatten på elbilar att vara ca 1,50 kr per km eftersom staten behöver intäkterna.

/Selfish
Det där har vi ju redan avhandlat i en annan tråd och kommit fram till att det inte kommer att hända. Fordonstrafiken betalar in ca 20 miljarder årligen i skatt och ytterligare ca 30 miljarder i moms. Så, 50 miljarder. Eftersom vi redan i dag har en energiskatt och moms på denna (precis som med bensin/diesel) så är redan "drivmedlet" beskattat. Om barnen i sandlådan...förlåt... rosenbad bestämmer sig för att införa en kilometerskatt, så skulle de vara tvungna att minska på elskatten specifikt för elbilar. Vi kan ju inte ha trippelbeskattning... eller vänta nu här lite... hmmm.... :?

Re: Vad händer när efterfrågan på bensin sjunker?

Postat: 05 feb 2019 08:41
av selfish
Tror du ja... Skatt på skatt på skatt går alldeles utmärkt i detta land! :o :o

Re: Vad händer när efterfrågan på bensin sjunker?

Postat: 05 feb 2019 08:53
av Jeppe_E
2019 är elskatten 43,5 öre inkl moms per kWh.

Om en bil drar 2,5 kWh per mil (snitt, inkl laddförluster) och den genomsnittliga bilföraren kör 2000 mil per år, så är det 2175 kr per år i skatter. Det finns 5 miljoner bilar i Sverige som om 25% av dessa skulle vara elbilar (nu pratar vi rena elbilar, inte hybrider) så skulle statens skatteintäkt minska med 12,5 miljarder, men samtidigt skulle de få in 2,5 miljarder extra i skatt från elförsäljningen. Så det är bara 10 miljarder mindre och då pratar vi ändå 1,25 miljon elbilar. Det dröjer många år innan vi har så många rena elbilar på våra vägar.

Re: Vad händer när efterfrågan på bensin sjunker?

Postat: 05 feb 2019 09:40
av Verdi
LarsL skrev:
Kalle postade den här bilden av fördelningen av användningen av olja i tråden om Model 3 leveranser. Men jag tycker ämnet förtjänar en egen tråd också.

Vad händer alltså om efterfrågan på bensin sjunker kraftigt inom 5-10 år när de flesta personbilar blir eldrivna? Ja, som vi tidigare diskuterat så kommer bensinen bli billigare, till en början åtminstone. Men när vi ser denna fördelning så undrar man ju inte om priset på diesel och jetbränsle kommer att stiga ganska kraftigt om oljebolagen inte kan hitta en avsättning för bensinen.
Priset på diesel har ju stigit ganska mycket redan just på grund av att dieselbilarna ökat så mycket under det senaste årtiondet i förhållande till bensinbilarna.

Re: Vad händer när efterfrågan på bensin sjunker?

Postat: 05 feb 2019 10:14
av kontakten2
I Norge har inte priserna rört sig nämnvärt pga den ökande elbilsandelen/hybridandelen.
Däremot har efterfrågan minskat på en del bensinstationer

Tyvärr ökar befolkningen och bruket av bilar i allmänhet som driver kvar efterfrågan på bränsle.

Vi kommer behöva bränslet som buffer långt framöver då vi har så trög omställning till kraftigare elnät som ska säkerställa tillgängligheten på ström i den takt vi förökar oss och industrin. Se bara hur svårt det är för Skåne nu

Re: Vad händer när efterfrågan på bensin sjunker?

Postat: 05 feb 2019 10:19
av TeslaTissel
kontakten2 skrev:
I Norge har inte priserna rört sig nämnvärt pga den ökande elbilsandelen/hybridandelen.
Däremot har efterfrågan minskat på en del bensinstationer

Tyvärr ökar befolkningen och bruket av bilar i allmänhet som driver kvar efterfrågan på bränsle.

Vi kommer behöva bränslet som buffer långt framöver då vi har så trög omställning till kraftigare elnät som ska säkerställa tillgängligheten på ström i den takt vi förökar oss och industrin. Se bara hur svårt det är för Skåne nu

Det vore intressant se statistik på det i Norge. Har även sett att Circle-K gör en satsning i Norge på att bygga laddplatser vid sina anläggningar, eller har i varje fall haft planer på det.
Men här i Sverige verkar int Circle-K lika aktiva alls på det?

Preeem är annars den kedja som kanske öppnar upp för det?

När det gäller kapaciteten ökar den förhoppningsvis så småningom för elnäten i takt med att kraven ökar?

Re: Vad händer när efterfrågan på bensin sjunker?

Postat: 05 feb 2019 10:23
av Smutt
Fast hur stort problem blir det egentligen om alla bilar och lastbilar traktorer osv går på el? Dom flesta kommer ju ladda på natten när det är som billigast

Re: Vad händer när efterfrågan på bensin sjunker?

Postat: 05 feb 2019 10:25
av chaffis75
TeslaTissel skrev:
kontakten2 skrev:
I Norge har inte priserna rört sig nämnvärt pga den ökande elbilsandelen/hybridandelen.
Däremot har efterfrågan minskat på en del bensinstationer

Tyvärr ökar befolkningen och bruket av bilar i allmänhet som driver kvar efterfrågan på bränsle.

Vi kommer behöva bränslet som buffer långt framöver då vi har så trög omställning till kraftigare elnät som ska säkerställa tillgängligheten på ström i den takt vi förökar oss och industrin. Se bara hur svårt det är för Skåne nu

Det vore intressant se statistik på det i Norge. Har även sett att Circle-K gör en satsning i Norge på att bygga laddplatser vid sina anläggningar, eller har i varje fall haft planer på det.
Men här i Sverige verkar int Circle-K lika aktiva alls på det?

Preeem är annars den kedja som kanske öppnar upp för det?

När det gäller kapaciteten ökar den förhoppningsvis så småningom för elnäten i takt med att kraven ökar?
De byggs en ny cirkel k station vid e6 avfarten utanför Lund/bjärred, denna ska bli en full-service station där de är tydligt att de ska bli elbilsladdning också.. Vad de sen innebär i effekt Och antal laddare vet jag inte.

Re: Vad händer när efterfrågan på bensin sjunker?

Postat: 05 feb 2019 15:45
av gellerstam
TeslaTissel skrev:
Men här i Sverige verkar int Circle-K lika aktiva alls på det?
Cirkel k är partner med Ionity. :-) Många (Alla?) påbörjade Ionitystationer ligger vid Circle-k stationer i Svea rike.

Ionity är partner med flera, men bla Circle-k, OkQ8 och Shell.

https://ionity.eu/en/about.html

Re: Vad händer när efterfrågan på bensin sjunker?

Postat: 05 feb 2019 16:17
av Jeppe_E
kontakten2 skrev:

Vi kommer behöva bränslet som buffer långt framöver då vi har så trög omställning till kraftigare elnät som ska säkerställa tillgängligheten på ström i den takt vi förökar oss och industrin. Se bara hur svårt det är för Skåne nu
Ja, jättesvårt.

Forskningsanläggningarna MAX IV och ESS kräver 58MW. Tågen står nästan stilla och kräver ytterligare 12MW för att komma i tid (nej, det är inte anledningen till att de i princip aldrig är i tid).

Systemkollaps!



Det går bra för Svenska kraftnät nu
https://www.nyteknik.se/premium/sydvast ... ad-6929992

Det går ju att skylla på någon annan och kräva skadestånd, men det är företag och privatpersoner som får stå för notan.

Jag knyter näven i fickan och skriver en sur insändare nu...

Re: Vad händer när efterfrågan på bensin sjunker?

Postat: 05 feb 2019 16:21
av TeslaTissel
gellerstam skrev:
TeslaTissel skrev:
Men här i Sverige verkar int Circle-K lika aktiva alls på det?
Cirkel k är partner med Ionity. :-) Många (Alla?) påbörjade Ionitystationer ligger vid Circle-k stationer i Svea rike.

Ionity är partner med flera, men bla Circle-k, OkQ8 och Shell.

https://ionity.eu/en/about.html


Ja där ser man det dessutom onekligen så har huvuddelen av dessa siktet klart för sig?

Re: Vad händer när efterfrågan på bensin sjunker?

Postat: 05 feb 2019 17:32
av Svenssons
När kilometerskatt kommer så kommer den i te bero på bränslet eller tekniken utan kommer gälla samtliga bilar. Den kommer inte heller införas för att staten behöver få in pengar. Stat och regioner kommer ju förutom skatt på elen även göra besparingar.

Vad gäller bensin och diesel så kommer det inte bli någon överproduktion på 5-10 år bara för att Sverige ställer om till elbilar. Marknaden för fossila bränslen är global och Sverige producerar redan mer bensin och diesel än vad vi förbrukar i landet.

Visst kan nog fördelningen mellan de olika fossila bränsle ändras och därmed priset för respektive bränsle men det är ju inga hastiga eller större förändringar.

Sverige kommer alltså öka exporten av fossila bränslen och få en bättre handelsbalans.

Re: Vad händer när efterfrågan på bensin sjunker?

Postat: 05 feb 2019 21:09
av LarsL
Verdi skrev:

Priset på diesel har ju stigit ganska mycket redan just på grund av att dieselbilarna ökat så mycket under det senaste årtiondet i förhållande till bensinbilarna.
Ja, när personbilarna gick över till diesel ökade ju priset rejält. Rimligen borde samma sak hända, fast tvärtom, när efterfrågan på bensin sjunker, globalt inom 5-10 år.

Förhoppningsvis går det att styra om destilleringen så att vi får ut mer till plast och andra nyttigheter som olja kan användas till.

Skulle det bli elbrist är det betydligt bättre att bränna den i ett värmekraftverk, då dessa har uppmot 90% effektivitet, än att bränna oljan i ineffektiva bilmotorer.