Sida 1 av 2

Rutan som försvann

Postat: 04 feb 2019 19:42
av Kriper
Började dagen kl. 06.00 med att förvärma i 50 minuter, 15 minus inger ju respekt för en sörlänning. Ändå problem med att öppna förardörren trots skrapade rutor och varm bil. Hoppade in på passagerarsidan, körde till pendlarparkeringen som har laddstolpe, gratis men endast 15 km/tim laddning. Öppnade försiktigt förardörren och knak, så fick sidorutan spel, åkte upp och ned ett par gånger, för att till slut bestämma sig för att försvinna ned i dörren och stanna där. Hade då 5 mil i range. In på matbutiken, fick låna tejp, sax och "genomskinlig" plastfilm som jag tejpade dit på bilen. Ringde SC och, jodå, kom in du så får du lånebil. 3900 kr skulle det kosta. Skaplig servicenivå! Fick ladda ett par timmar så jag kunde ta mig till Nacka för att fylla på några mil till med en snabbare laddning. Nu var klockan 12.00. Vidare färd genom ett stillastående Stockholm mot Upplands Väsby. Inget vidare att hålla i plasten så att den inte flög iväg med fartvinden samtidigt som man navigerar genom illa plogade gator. Två filer hade blivit en så snitthastigheten var väl sisådär 20 km/h. Väl framme så tog dom in bilen genast och jag fick en röd P85D att sladda runt med i modden. Summa summarum: trots att jag ser till att hålla rutorna rena och förvärmer ordentligt så är nog inte sidorutorna på Model S den ultimata konstruktionen i minusgrader, särskilt som det varit de senaste veckorna med minus och plusgrader om vartannat. I mitt fall verkar det som det frusit inne i dörren. Knak! :shock: Har någon liknande erfarenheter? Kan man göra något för att förebygga att det händer igen?

Re: Rutan som försvann

Postat: 04 feb 2019 19:45
av Remuz
Nu löser det inte problemet med service, mem spraya lite avisningsmedel och dra rutan upp och ner massa gånger innan det blir kallt nästa gång. Görs med fördel flera gånger i månaden på vintern

Re: Rutan som försvann

Postat: 04 feb 2019 19:47
av erbo73
Jag har en spackelsickel i fickan som jag inleder med att dra i springan mellan ruta och dörr innan jag öppnar dörren, bara för att få bort isen som ofta bildas där och hindrar rutan för att gå ner. Känns ju seriöst på en premiumbil, men lösningen funkar. . :?

Vill ju helst inte slabba ner rutan med silikon heller...

Re: Rutan som försvann

Postat: 04 feb 2019 21:09
av Stevvee
erbo73 skrev:
Jag har en spackelsickel i fickan som jag inleder med att dra i springan mellan ruta och dörr innan jag öppnar dörren, bara för att få bort isen som ofta bildas där och hindrar rutan för att gå ner. Känns ju seriöst på en premiumbil, men lösningen funkar. . :?

Vill ju helst inte slabba ner rutan med silikon heller...
Vissa dagar är jag så sugen på Model S och andra dagar läser man sånt här och tänker va? Bil för miljonen och man behöver gå runt med spackelsickel. Min gamla BMW från 90-talet klarade sig fin fint i kylan när jag hade den. Den var också ramlös.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Rutan som försvann

Postat: 04 feb 2019 21:27
av erbo73
Japp, frugans i3 har inga som helst problem så vissa tillverkare vet ju hur man ska göra...
Låt dig dock inte hindras från att köpa Tesla bara för det här. Bilen är underbar iaf.

Re: Rutan som försvann

Postat: 04 feb 2019 22:47
av Alfred
Fwiw har vi haft exakt noll problem med detta på vår Model X. Har inte gjort något och har aldrig krånglat.

Re: Rutan som försvann

Postat: 04 feb 2019 22:52
av Teslaspolen
Dumheter med ramlösa dörrar. Otroligt opraktiskt och inte direkt snyggt heller även om andra försöker hävda motsatsen.

Nåja. Vi har haft småstrul om vi inte förvärmt; men bara man kommer ihåg det så har det aldrig strulat.

Re: Rutan som försvann

Postat: 04 feb 2019 22:53
av SweNilsson
Har haft precis samma bekymmer med BMW Z4 och 428 Cab. Något som är svårt att undvika med dörrar utan ram tror jag, men att dra ett plastkort eller något längs listen innan man öppnar kan vara bra om det bildats is.

Re: Rutan som försvann

Postat: 04 feb 2019 23:10
av TeslaX Anders
Gäller att smörja gummilister med silikon eller glycerol på vintern för att undvika problem. Enkel åtgärd.
Gjort så på vår MX under vintern-inga problem.

Re: Rutan som försvann

Postat: 05 feb 2019 06:03
av NinjaNiklas
Hade samma problem men lösningen är simpel :) jag talade med en kille på SC i sthlm på telefonen och fick reda på nedan.

Det e klämskyddet som aktiverats med stor sannolikhet pga att det e så mkt is. För att nollställa så drar man ner rutan hela vägen och fortsätter sedan hålla in nedåt knappen i 5sek.
Sen upp med rutan och vid helt stängt så håller man i knappen uppåt i fem sek.

Re: Rutan som försvann

Postat: 05 feb 2019 06:35
av Bjelke
NinjaNiklas skrev:
Hade samma problem men lösningen är simpel :) jag talade med en kille på SC i sthlm på telefonen och fick reda på nedan.

Det e klämskyddet som aktiverats med stor sannolikhet pga att det e så mkt is. För att nollställa så drar man ner rutan hela vägen och fortsätter sedan hålla in nedåt knappen i 5sek.
Sen upp med rutan och vid helt stängt så håller man i knappen uppåt i fem sek.
Man får väl, om det stämmer, hoppas på att SC inte tar 3900kr för att nollställa klämskydd ;) :?

Re: Rutan som försvann

Postat: 05 feb 2019 06:51
av Xmag
erbo73 skrev:
Japp, frugans i3 har inga som helst problem så vissa tillverkare vet ju hur man ska göra...
Låt dig dock inte hindras från att köpa Tesla bara för det här. Bilen är underbar iaf.
Jag hade mycket problem med min BMW 320GT där rutorna inte gick upp och ned som de skulle vid dörrstängning när det blev is. Ramlöst är inte optimalt på vintern.

Re: Rutan som försvann

Postat: 05 feb 2019 07:25
av Kriper
TeslaX Anders skrev:
Gäller att smörja gummilister med silikon eller glycerol på vintern för att undvika problem. Enkel åtgärd.
Gjort så på vår MX under vintern-inga problem.
Här var inte problemet att rutan fastnade i listen. Den har jag smort med silicon. Problemet var att rutan fick spel och började åka upp och ned helt okontrollerat för att sedan dyka ned i dörren - tugg, tugg, klonk - och plötsligt somna in.

Re: Rutan som försvann

Postat: 05 feb 2019 07:26
av Bjelke
Kriper skrev:
TeslaX Anders skrev:
Gäller att smörja gummilister med silikon eller glycerol på vintern för att undvika problem. Enkel åtgärd.
Gjort så på vår MX under vintern-inga problem.
Här var inte problemet att rutan fastnade i listen. Den har jag smort med silicon. Problemet var att rutan fick spel och började åka upp och ned helt okontrollerat för att sedan dyka ned i dörren - tugg, tugg, klonk - och plötsligt somna in.
Har du hunnit höra vad dom sa vad som var fel?

Re: Rutan som försvann

Postat: 05 feb 2019 07:31
av Kriper
Dom ringde igår eftermiddag när jag hade fullt upp men jag tyckte han nämnde att de hade bytt mekanismen. Jag ska hämta bilen idag så jag återkommer när jag vet mer. Jag vill gärna se en spec på delarna för det kostade 3936 lusidorer.

Re: Rutan som försvann

Postat: 05 feb 2019 08:45
av kallekula
Stevvee skrev:
Min gamla BMW från 90-talet klarade sig fin fint i kylan när jag hade den. Den var också ramlös.
Bara gratulera. Min gamla BMW med ramlösa fönster hade detta problem, liksom en Mercedes. Förstår inte riktigt hur man ska slippa. Korkad konstruktion tycker jag.

Re: Rutan som försvann

Postat: 05 feb 2019 10:33
av Larssa
Var med om exakt samma sak igår!

Hade just avslutat en 30 mils resa i ca -20 grader. Stannade på uppfarten och gick och öppnade garagedörren, tillbaka in i bilen och när jag stängde förar dörren så hände det där!

Nu står den i garaget men rutan är 100% nere i dörren och går inte att få upp, har också något knastrande ljud när jag försöker manövrera rutan!

938km till närmaste service center :roll:

Re: Rutan som försvann

Postat: 05 feb 2019 11:13
av Kriper
Larssa skrev:
Var med om exakt samma sak igår!

Hade just avslutat en 30 mils resa i ca -20 grader. Stannade på uppfarten och gick och öppnade garagedörren, tillbaka in i bilen och när jag stängde förar dörren så hände det där!

Nu står den i garaget men rutan är 100% nere i dörren och går inte att få upp, har också något knastrande ljud när jag försöker manövrera rutan!

938km till närmaste service center :roll:
Jag lider med dig! Hur gammal är bilen? Låter ju exakt som mitt fel. Hoppas SC kan skicka en Ranger.

Re: Rutan som försvann

Postat: 05 feb 2019 11:46
av Larssa
Lite drygt 4 månader är den.. Att skicka någon tekniker verkar vara helt uteslutet, bärgning gör tesla bara inom 800km så är ju 138km för långt bort för det.. Har erbjudit dom lite olika alternativ att fundera på, bla att jag själv gör det som krävs med någon tekniker på videolänk eller något liknande men det verkade dom inte vara allt för sugna på! Väntar med spänning på att dom ska återkoppla med någon lösning!

Re: Rutan som försvann

Postat: 05 feb 2019 12:29
av Legato
erbo73 skrev:
Jag har en spackelsickel i fickan som jag inleder med att dra i springan mellan ruta och dörr innan jag öppnar dörren, bara för att få bort isen som ofta bildas där och hindrar rutan för att gå ner. Känns ju seriöst på en premiumbil, men lösningen funkar. . :?

Vill ju helst inte slabba ner rutan med silikon heller...
Körkort funkar fint annars... Haft samma sak på ett antal karmlösa dörrar. Med Teslan funkar det iaf ofta med ordentlig förvärmning, på fossilerna var det ibland svårt även med körkortstricket :D

Re: Rutan som försvann

Postat: 05 feb 2019 12:37
av jonasl
Jag tycker ändå att det är märkligt att det strular. Jag har kört Subaru med karmlösa dörrar i ett gäng rejäla snövintrar och det har aldrig varit problem. De är dock inte så avancerade att de drar ner fönstret lite när man öppnar dörren så de kanske funkar bättre på bekostnad av lite mera vindbrus/sämre täthet.

Re: Rutan som försvann

Postat: 05 feb 2019 15:45
av Larssa
Har fått direktiv av Tesla nu, dom skickar en lastbil som plockar upp min bil imorgon! Tesla står för alla kostnader! :D

Han på roadside skrattade åt situationen, 938km enkelväg, transportkostnad 23kr/km + ersättningsbil för att byta regulatorn som styr rutan.. Han uppskattade det till 1-2 timmars jobb!
Undra hur många andra service ärenden dom behöver göra för att gå + på den här? 21 500kr bara för att få ner bilen till SC..

Re: Rutan som försvann

Postat: 05 feb 2019 19:09
av Kriper
Larssa skrev:
Har fått direktiv av Tesla nu, dom skickar en lastbil som plockar upp min bil imorgon! Tesla står för alla kostnader! :D

Han på roadside skrattade åt situationen, 938km enkelväg, transportkostnad 23kr/km + ersättningsbil för att byta regulatorn som styr rutan.. Han uppskattade det till 1-2 timmars jobb!
Undra hur många andra service ärenden dom behöver göra för att gå + på den här? 21 500kr bara för att få ner bilen till SC..
45 minuter behövde teknikern för att byta regulator och hisslinan samt för att justera rutan. Delarna gick lös på 2250 spänn så det blev 3934 kr inkl. moms. Dags för ett servicecenter i norr, kanske? :roll:

Re: Rutan som försvann

Postat: 05 feb 2019 19:15
av Larssa
Jo det känns som det! Det mest ironiska är att adressen bredvid upphämtningsplatsen är en bilfirma som jobbar mycket med sånt liknande det här, det är ingen märkesverkstad!

Tesla hade ju kunnat slänga dom där pengarna på att utbilda någon passande firma i norr dom mest vanliga sakerna iallafall!

Re: Rutan som försvann

Postat: 05 feb 2019 19:32
av mans71
Porsche har samma lösning och det var allt annat än problemfritt när jag körde Boxster S under en vinter. Vissa mornar kom man helt enkelt inte in i bilen utan riktigt brutal åtgärder. Men, snyggt är det... :)