Sida 1 av 1
Däckval?
Postat: 25 jan 2019 19:21
av Crappy
Pirelli eller Nokia?
Re: Däckval?
Postat: 25 jan 2019 19:34
av Legato
Nokian alla dagar när man bor i Sverige... Hade Pirellis på min 330e,de var verkligen inte bra i vinterväglag. Teslas säljare delade min åsikt när jag var där idag för övrigt. Båda skulle ha Nokian på sina.
Re: Däckval?
Postat: 25 jan 2019 19:49
av dbar
Jag tog Hakka på mina också, pirelli-sulorna är egentligen till för mellaneuropa.
Re: Däckval?
Postat: 25 jan 2019 20:32
av OfarligTesla
Nokian alla dagar, kört R2 både på min gamla sportigare bil och nu på Model S. Visst är de lite mjuka och inte världens styvaste i skarpa kurvor, men jag kör inte heller så inspirerat på vintern att jag hålls tillbaka på lite mjukare däck.
Re: Däckval?
Postat: 25 jan 2019 20:33
av Monark1954
Intresseanmälde Hacka dubbat. Isiga norlandsväger och isig uppfart där vi bor avgör.
18" .
Re: Däckval?
Postat: 25 jan 2019 20:55
av JosefAlex
Kommer välja Nokia Hakka R3 på 18" odubbat, bor i Göteborg. Min svåger jobbar med däck och kör på R2orna och är mycket nöjd så känns som rätt/lätt val.
Re: Däckval?
Postat: 25 jan 2019 21:27
av Crappy
Då blir det Nokia odubbat
Tack
Bara de ringer någon djävla gång
Re: Däckval?
Postat: 25 jan 2019 21:54
av ippodrome
Jag kör nu på Hakka R2 och hade tänkt mig R3’orna men lutar nu åt Continental ContactViking 7 då två olika däckgubbar sagt att dom anser dom passa bättre.
Ska tydligen vara stabilare, däckens sidoväggar pallar bättre Model3’s vrid och vikt vid acceleration och svängar.
ContactViking har fått fina betyg av flera testare.

Re: Däckval?
Postat: 26 jan 2019 11:27
av Bjelke
ippodrome skrev:Jag kör nu på Hakka R2 och hade tänkt mig R3’orna men lutar nu åt Continental ContactViking 7 då två olika däckgubbar sagt att dom anser dom passa bättre.
Ska tydligen vara stabilare, däckens sidoväggar pallar bättre Model3’s vrid och vikt vid acceleration och svängar.
ContactViking har fått fina betyg av flera testare.

Jag körde på Conti på nya bilen och det var så jäkla stor skillnad att jag faktiskt i Torsdags la på det på gamla bilen också fast den hade riktigt fina däck sedan förra vintern.
Däcken som han la på i Torsdags är förresten Contisilent dubbade som inte fanns för bara några månader sedan
(inte för att det var så jäkla stor skillnad, dubbat låter ju mycket hur man än gör, speciellt på en Tesla som är ganska dåligt ljudisolerad)
Re: Däckval?
Postat: 26 jan 2019 13:37
av HelectriC
Körde Nokian hakka tidigare och de var värdelösa, alldeles för mjuka på allt annat än supervinterväglag. Fick lång bromssträcka och dåliga kurvegenskaper. Kör nu på pirelli och är ofta uppe i högfjället, funkar mycket bra! Kommer aldrig välja Nokian på tung elbil igen.
Re: Däckval?
Postat: 26 jan 2019 13:45
av jpetters
Jag kör med Nokian WR A4 21" på min S P90D. Innan hade jag Pirelli Sottozero 3. Jag tycker Nokian däcken är bättre och tystare. Dessutom mycket billigare.
På Xen har jag Goodyear Ultragrip Performance Gen1. De fungerar lysande och jag körde t.o.r Zug (CH) - Stockholm i julhelgen utan problem. Det var ordentligt vinterväder större delen av sträckan och i Stockholmstrakten medans vi var där. Gick hur bra som helst.
Re: Däckval?
Postat: 28 jan 2019 12:06
av jan_b
I valet och kvalen om jag ska köra dubbat eller ej. Har tidigare bara kört dubbat och varit nöjd med det men jag tror jag kommer åka nedåt europa vintertid någon gång närmsta 36m och det ställer till det lite. Sen undrar jag hur dubbarna klarar lite inspirerad 4WD körning? Sitter dom kvar?

Re: Däckval?
Postat: 28 jan 2019 12:25
av Model3LR
Har en bil med Sottozero 3 nu och kommer välja det till Teslan också. På en prestandabil tycker jag att det ska vara den typen av däck för att bilen ska trivas. Kör en annan bil med fler hästar och awd med 21” Nokian nordisk friktion och den slingrar sig vid gaspådrag när det är torrt eller fuktigt underlag. Känns inte alls lika stabil.
Men hade jag bott i Kiruna hade valet sett annorlunda ut.

Re: Däckval?
Postat: 28 jan 2019 12:49
av Tellus
jpetters skrev:Jag kör med Nokian WR A4 21" på min S P90D. Innan hade jag Pirelli Sottozero 3. Jag tycker Nokian däcken är bättre och tystare. Dessutom mycket billigare.
På Xen har jag Goodyear Ultragrip Performance Gen1. De fungerar lysande och jag körde t.o.r Zug (CH) - Stockholm i julhelgen utan problem. Det var ordentligt vinterväder större delen av sträckan och i Stockholmstrakten medans vi var där. Gick hur bra som helst.
Hur upplever du Nokia WR A4 jämfört med Sottozero 3 gällande stabilitet och slingrighet vid kraftigt gaspådrag?
Re: Däckval?
Postat: 28 jan 2019 13:41
av SR-71-BlackBird
Har kört Tesla på både Nokian R2 och Nokian 8 (hjälp vilket liv), körde en BMW 530 förra vintern på sydeuropeiska däck, fungerade otroligt bra för mig som bor i Mälardalen och inte åker upp till fjällen. Kommer att göra detsamma på M3:an.
Re: Däckval?
Postat: 28 jan 2019 13:46
av Latt
Jag kommer köpa Nereus vinterdäck till min 3:a
Re: Däckval?
Postat: 28 jan 2019 13:54
av jpetters
Tellus skrev:jpetters skrev:Jag kör med Nokian WR A4 21" på min S P90D. Innan hade jag Pirelli Sottozero 3. Jag tycker Nokian däcken är bättre och tystare. Dessutom mycket billigare.
På Xen har jag Goodyear Ultragrip Performance Gen1. De fungerar lysande och jag körde t.o.r Zug (CH) - Stockholm i julhelgen utan problem. Det var ordentligt vinterväder större delen av sträckan och i Stockholmstrakten medans vi var där. Gick hur bra som helst.
Hur upplever du Nokia WR A4 jämfört med Sottozero 3 gällande stabilitet och slingrighet vid kraftigt gaspådrag?
Ingen större skillnad men upplever en liten fördel för Nokian WR A4 i dessa avseenden. Jag har dock inte testat dem parallellt, så inte helt vetenskapligt gjord jämförelse.