Sida 1 av 5
Pelarlyft (fixat) samt uppgradering till P100D
Postat: 24 jan 2019 15:02
av Tars
Hej!
Är det någon i Sthlm Uppsala västerås som har en pelarlyft man får låna under en dag?
Utan att säga för mycket så kanske Tibor kan göra ett reportage.

Re: 4-pelarlyft
Postat: 24 jan 2019 15:05
av mans71
Spännande!

Re: 4-pelarlyft
Postat: 24 jan 2019 15:39
av Tars
mans71 skrev:Spännande!

Visst är det!
Re: 4-pelarlyft
Postat: 24 jan 2019 17:42
av Tars
Tars skrev:Hej!
Är det någon i Sthlm Uppsala västerås som har en pelarlyft man får låna under en dag?
Utan att säga för mycket så kanske Tibor kan göra ett reportage.

Verkar kanske lösa sig.
Har ett ställe som kommer ge svar imorgon.
Re: Pelarlyft
Postat: 24 jan 2019 21:03
av Bjelke
Byta batteri själv, byta fjädring eller byta front?

Re: Pelarlyft
Postat: 24 jan 2019 21:07
av mans71
Byta säkring tänker jag...

Re: Pelarlyft
Postat: 24 jan 2019 21:09
av Remuz
Bjelke skrev:Byta batteri själv, byta fjädring eller byta front?

Eftersom tars har + på en P85D så tror jag inte på fjädring. Däremot hemmagjord ludicrus, en rejäl spik istället för säkring.
Re: Pelarlyft
Postat: 24 jan 2019 22:22
av Tars
Bjelke skrev:Byta batteri själv, byta fjädring eller byta front?

Nu är det spikat!
Blir uppgradering till 100 kWh batteri!
Så jag får en P100D med + fjädring!!!!
Re: Pelarlyft
Postat: 24 jan 2019 22:23
av Tars
Men har inte hittat en pelarlyft än.
Så om det är någon som har, eller känner, så skulle jag vilja låna en på tisdag.
Re: Pelarlyft
Postat: 24 jan 2019 22:24
av chpaulin
Coolt
Re: Pelarlyft
Postat: 24 jan 2019 22:36
av Tars
Remuz skrev:Bjelke skrev:Byta batteri själv, byta fjädring eller byta front?

Eftersom tars har + på en P85D så tror jag inte på fjädring. Däremot hemmagjord ludicrus, en rejäl spik istället för säkring.
Rolig du.

Nä, + står för just hårdare fjädring.
Re: Pelarlyft
Postat: 24 jan 2019 23:37
av lator
Tars skrev:Bjelke skrev:Byta batteri själv, byta fjädring eller byta front?

Nu är det spikat!
Blir uppgradering till 100 kWh batteri!
Så jag får en P100D med + fjädring!!!!
Har du tillgång till Teslas datorer eller har du en uppdatering på gång? Och i så fall, är du säker på att det fungerar?
Re: Pelarlyft
Postat: 25 jan 2019 01:00
av Tars
lator skrev:Tars skrev:Bjelke skrev:Byta batteri själv, byta fjädring eller byta front?

Nu är det spikat!
Blir uppgradering till 100 kWh batteri!
Så jag får en P100D med + fjädring!!!!
Har du tillgång till Teslas datorer eller har du en uppdatering på gång? Och i så fall, är du säker på att det fungerar?
Vet ej hur det görs, men vet att firman som gör jobbet byter batterier på 15-20 bilar/år.
Re: Pelarlyft
Postat: 25 jan 2019 02:06
av Pontus
Men för att få prestandan måste väl mer än batteri bytas? Minst mjukvaran i varje fall.
Re: Pelarlyft
Postat: 25 jan 2019 02:59
av Tars
Pontus skrev:Men för att få prestandan måste väl mer än batteri bytas? Minst mjukvaran i varje fall.
Japp. Mjukvaran uppgraderas.
Batteriet kommer från en p100d, så allt hårdvarumässigt är klart för att montera dit.
Planerat är att få i det nya paketet installerat på tisdag.
Kommer självklart att dokumentera detta med mycket bilder.
Detta är som sagt var ett elbilsnördforum.

Re: Pelarlyft
Postat: 25 jan 2019 03:25
av mans71
Mycket spännande att följa!
Re: Pelarlyft
Postat: 25 jan 2019 05:47
av Pontus
Tars skrev:Pontus skrev:Men för att få prestandan måste väl mer än batteri bytas? Minst mjukvaran i varje fall.
Japp. Mjukvaran uppgraderas.
Batteriet kommer från en p100d, så allt hårdvarumässigt är klart för att montera dit.
Planerat är att få i det nya paketet installerat på tisdag.
Kommer självklart att dokumentera detta med mycket bilder.
Detta är som sagt var ett elbilsnördforum.

Åh, spänningen stiger...
Re: Pelarlyft
Postat: 25 jan 2019 06:39
av Bjelke
Tars skrev:lator skrev:Tars skrev:Bjelke skrev:Byta batteri själv, byta fjädring eller byta front?

Nu är det spikat!
Blir uppgradering till 100 kWh batteri!
Så jag får en P100D med + fjädring!!!!
Har du tillgång till Teslas datorer eller har du en uppdatering på gång? Och i så fall, är du säker på att det fungerar?
Vet ej hur det görs, men vet att firman som gör jobbet byter batterier på 15-20 bilar/år.
Har dom bytt storlek på batteri på någon bil?
Re: Pelarlyft
Postat: 25 jan 2019 07:20
av Jeppe_E
Bjelke skrev:Tars skrev:lator skrev:Tars skrev:Bjelke skrev:Byta batteri själv, byta fjädring eller byta front?

Nu är det spikat!
Blir uppgradering till 100 kWh batteri!
Så jag får en P100D med + fjädring!!!!
Har du tillgång till Teslas datorer eller har du en uppdatering på gång? Och i så fall, är du säker på att det fungerar?
Vet ej hur det görs, men vet att firman som gör jobbet byter batterier på 15-20 bilar/år.
Har dom bytt storlek på batteri på någon bil?
Jag har för mig att den där youtubesnubben i USA som laddade sönder sitt batteri fick ett annat batteri monterat eftersom den gamla kapaciteten inte fanns kvar längre.
Re: Pelarlyft
Postat: 25 jan 2019 08:01
av Tars
Bjelke skrev:Tars skrev:lator skrev:Tars skrev:Bjelke skrev:Byta batteri själv, byta fjädring eller byta front?

Nu är det spikat!
Blir uppgradering till 100 kWh batteri!
Så jag får en P100D med + fjädring!!!!
Har du tillgång till Teslas datorer eller har du en uppdatering på gång? Och i så fall, är du säker på att det fungerar?
Vet ej hur det görs, men vet att firman som gör jobbet byter batterier på 15-20 bilar/år.
Har dom bytt storlek på batteri på någon bil?
Ja.
Re: Pelarlyft
Postat: 25 jan 2019 08:13
av mans71
Men för att få en P100D, måste man inte byta motorer och inverter också?
Re: Pelarlyft
Postat: 25 jan 2019 08:30
av fth
Tars skrev:Bjelke skrev:Byta batteri själv, byta fjädring eller byta front?

Nu är det spikat!
Blir uppgradering till 100 kWh batteri!
Så jag får en P100D med + fjädring!!!!
Det här är ju jättespännande, jag kommer att följa med stort intresse!
Är det batterier från krockade bilar som används?
Hur ställer sig Tesla till det här?
Är det en officiell uppgradering av mjukvaran som sker eller är det ett fulhack?
Har dom bytt 90 till 100 också? Man är ju lite sugen på det batteriet...
/fth
Re: Pelarlyft
Postat: 25 jan 2019 08:43
av Tars
fth skrev:Tars skrev:Bjelke skrev:Byta batteri själv, byta fjädring eller byta front?

Nu är det spikat!
Blir uppgradering till 100 kWh batteri!
Så jag får en P100D med + fjädring!!!!
Det här är ju jättespännande, jag kommer att följa med stort intresse!
Är det batterier från krockade bilar som används?
Hur ställer sig Tesla till det här?
Är det en officiell uppgradering av mjukvaran som sker eller är det ett fulhack?
Har dom bytt 90 till 100 också? Man är ju lite sugen på det batteriet...
/fth
Från krockade ja.
Vet ej. Blir som att trimma en bil.
Garantierna försvinner säkert.
Men han lämnar garanti 4 år och han har hållit på sen 2013 med detta och har 100% positiva omdömen.
Det får jag återkomma om.
Ja, han kan göra alla uppgraderingar.
Även 70 batteriet.
Han håller på med ett projekt att uppgradera en 75d till p100d och byte självklart motorn bak bla.
Re: Pelarlyft
Postat: 25 jan 2019 08:53
av fth
Tars skrev:Det får jag återkomma om.
Kul projekt, jag ser fram mot mer info och bilder!
Tibor kanske kan skriva ett reportage och försöka få en kommentar från Tesla?
Vet du om han uppgraderat någon X ännu? Det är väl inte så många X som är utanför garanti ännu, och man kanske drar sig för detta då?
Jag börjar närma mig 8000-milsgränsen, och efter det kan jag nog tänka mig detta, vad kostar operationen?
Jag har också haft lite funderingar på att bygga en Powerwall av Tesla-moduler, då skulle man ju kunna använda sitt gamla batteri till det, jag antar att man får behålla det?
/fth
Re: Pelarlyft
Postat: 25 jan 2019 08:56
av Tars
fth skrev:Tars skrev:Det får jag återkomma om.
Kul projekt, jag ser fram mot mer info och bilder!
Tibor kanske kan skriva ett reportage och försöka få en kommentar från Tesla?
Vet du om han uppgraderat någon X ännu? Det är väl inte så många X som är utanför garanti ännu, och man kanske drar sig för detta då?
Jag börjar närma mig 8000-milsgränsen, och efter det kan jag nog tänka mig detta, vad kostar operationen?
Jag har också haft lite funderingar på att bygga en Powerwall av Tesla-moduler, då skulle man ju kunna använda sitt gamla batteri till det, jag antar att man får behålla det?
/fth
Samma förfarande på x.
Det ligger på 220.000 inkl jobb och då tar de hand om ditt gamla batteri.
Man kan självklart fråga om att behålla batteriet.