Sida 1 av 3
Hemmaladdning..?
Postat: 15 jan 2019 12:48
av jomo
Hej!
Som många andra väntar jag också (otåligt..) på min 3:a. Jag tänkte ta tag i detta med laddning under tiden. Jag har haft en BMW I3 - 2014 fram tills i somras, men Model 3 kommer stå i min carport och skall ju naturligtvis ha 3-fasladdning, eftersom det går. Så, ny laddpunkt behövs alltså.
Ett påstående och en fråga: - Eftersom man i alla Teslor kan ställa in hur mycket ström de får ta så borde väl enklaste tänkbara 3-faslösning fungera!? Ställer man in tex. 3 X 10A i bilen så kommer den ju inte dra mer, så varför behövs en mer avancerad box?
Hur tänker ni?
Mvh,
Johan
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 15 jan 2019 12:53
av kallekula
Korrekt.
Jag ser ingen anledning att ha något annat än Teslas Wallbox för hemmaladdning. Finessen med laddbox är att där hänger en sladd som tar 5 sekunder att stoppa i.
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 15 jan 2019 13:04
av dhogborg
jomo skrev:Hej!
Som många andra väntar jag också (otåligt..) på min 3:a. Jag tänkte ta tag i detta med laddning under tiden. Jag har haft en BMW I3 - 2014 fram tills i somras, men Model 3 kommer stå i min carport och skall ju naturligtvis ha 3-fasladdning, eftersom det går. Så, ny laddpunkt behövs alltså.
Ett påstående och en fråga: - Eftersom man i alla Teslor kan ställa in hur mycket ström de får ta så borde väl enklaste tänkbara 3-faslösning fungera!? Ställer man in tex. 3 X 10A i bilen så kommer den ju inte dra mer, så varför behövs en mer avancerad box?
Hur tänker ni?
Mvh,
Johan
En mer avancerad box kan t.ex. kopplas ihop med en effektvakt så att andra stora förbrukare inte smäller huvudsäkringen när bilen laddar. Boxen kan då dra ner bilens laddning och låta andra förbrukare gå före.
Andra boxar kan reglera laddning så att du får billigare ström, din laddning blir en omvänd effektreserv för leverantören och kan då ge dig billigare kWh pris.
Och en tredje variant är helt enkelt registrering av statistik, så man kan följa bilens förbrukning kontra hemmets övriga förbrukning.
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 15 jan 2019 13:16
av Jjonas
En till anledning är att Model 3 troligtvis inte kommer med en 3-fas UMC.
+ Att Teslas box är ju rätt snygg.
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 15 jan 2019 13:31
av Kalle
dhogborg skrev:
En mer avancerad box kan t.ex. kopplas ihop med en effektvakt så att andra stora förbrukare inte smäller huvudsäkringen när bilen laddar. Boxen kan då dra ner bilens laddning och låta andra förbrukare gå före.
.
Teslas laddare kan ju paralellkopplas med flera teslaladdare så att de delar på laddeffekten. Då borde det va ganska änkelt att hacka i hop en efecktvackt till teslaladdarna tänker jag. Vore kul att prova

Re: Hemmaladdning..?
Postat: 15 jan 2019 13:42
av robpow
Kalle skrev:Teslas laddare kan ju paralellkopplas med flera teslaladdare så att de delar på laddeffekten. Då borde det va ganska änkelt att hacka i hop en efecktvackt till teslaladdarna tänker jag. Vore kul att prova

Precis! Det finns några som har börjat på ett projekt för att styra strömfördelningen till WC baserat på tex solcellsproduktionen här:
https://github.com/cdragon/TWCManager
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 15 jan 2019 21:10
av larsw
Kalle skrev:
Teslas laddare kan ju paralellkopplas med flera teslaladdare så att de delar på laddeffekten. Då borde det va ganska änkelt att hacka i hop en efecktvackt till teslaladdarna tänker jag. Vore kul att prova

När det blir effektbrist på gården slutar åtminstone min S100D+Wallbox att ladda. Spänningen sjunker och när den blir för låg stänger laddningen ner. Tror det är Teslan som gör det, inte Wallboxen. Har normalt ställt in att ladda med trefas 14A av 20A huvudsäkringar, ger knappt 10 kW.
Om jag xzmgicibg kör spis+ugn+torktumlare och lite annat slutar bilen att ladda. Återupptas senare när spänningen är mer normal igen, men inte direkt.
Sällan ett problem dock, eftersom jag oftast laddar nattetid (har timdebitering).
Oavsett, huvudsäkringarna har aldrig gått sedan jag skaffade Teslan.
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 16 jan 2019 07:33
av tomla
Teslas laddare har också en knapp på sladden för att öppna laddluckan.
Den är mycket smidig att ha, har jag märkt efter ha haft en utan knapp.
Det är dom små sakerna som gör det.
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 16 jan 2019 09:04
av larsw
tomla skrev:Teslas laddare har också en knapp på sladden för att öppna laddluckan.
Den är mycket smidig att ha, har jag märkt efter ha haft en utan knapp.
Det är dom små sakerna som gör det.
Wallboxens handske? Inte sett. Vore ju fantastiskt om det är så.
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 16 jan 2019 10:20
av westerlund
larsw skrev:Kalle skrev:
Teslas laddare kan ju paralellkopplas med flera teslaladdare så att de delar på laddeffekten. Då borde det va ganska änkelt att hacka i hop en efecktvackt till teslaladdarna tänker jag. Vore kul att prova

När det blir effektbrist på gården slutar åtminstone min S100D+Wallbox att ladda. Spänningen sjunker och när den blir för låg stänger laddningen ner. Tror det är Teslan som gör det, inte Wallboxen. Har normalt ställt in att ladda med trefas 14A av 20A huvudsäkringar, ger knappt 10 kW.
Om jag xzmgicibg kör spis+ugn+torktumlare och lite annat slutar bilen att ladda. Återupptas senare när spänningen är mer normal igen, men inte direkt.
Sällan ett problem dock, eftersom jag oftast laddar nattetid (har timdebitering).
Oavsett, huvudsäkringarna har aldrig gått sedan jag skaffade Teslan.
är det så? vore ju fantastiskt! själv kör jag med UMCn och den matar på tills säkringen går utan att känna någon ånger. laddning + ugn + luftvärmepump är garanterad gång av säkring.
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 16 jan 2019 11:43
av larsw
westerlund skrev:
är det så? vore ju fantastiskt! själv kör jag med UMCn och den matar på tills säkringen går utan att känna någon ånger. laddning + ugn + luftvärmepump är garanterad gång av säkring.
Sitter å andra sidan sist på ledning på landet, så spänningen kanske faller enklare här än inne i ett villaområde. Iaf, när spänningen faller under 229 Volt eller ngt, så avbryts laddningen.
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 16 jan 2019 12:26
av dhogborg
larsw skrev:westerlund skrev:
är det så? vore ju fantastiskt! själv kör jag med UMCn och den matar på tills säkringen går utan att känna någon ånger. laddning + ugn + luftvärmepump är garanterad gång av säkring.
Sitter å andra sidan sist på ledning på landet, så spänningen kanske faller enklare här än inne i ett villaområde. Iaf, när spänningen faller under 229 Volt eller ngt, så avbryts laddningen.
Har laddat på 219V med UMC så varför det som du beskriver händer är åndå lite oklart. Wallbox har inget skydd mot att huvudsändningen går, men lyckliga omständigheter (tröga säkringar, låg ”elkvalité”) kanske kan förklara det?
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 16 jan 2019 13:32
av Teslared
Vad skiljer Teslas Wallbox generation 1 mot 2? Och när infördes 2:an?
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 16 jan 2019 13:39
av Remuz
Teslared skrev:Vad skiljer Teslas Wallbox generation 1 mot 2? Och när infördes 2:an?
Vet ej, men kabeln känns rejält mycket styvare. Jag killgissar att man gjort något åt att signalkablarna gick av på v1.
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 16 jan 2019 14:23
av Bjelke
dhogborg skrev:larsw skrev:westerlund skrev:
är det så? vore ju fantastiskt! själv kör jag med UMCn och den matar på tills säkringen går utan att känna någon ånger. laddning + ugn + luftvärmepump är garanterad gång av säkring.
Sitter å andra sidan sist på ledning på landet, så spänningen kanske faller enklare här än inne i ett villaområde. Iaf, när spänningen faller under 229 Volt eller ngt, så avbryts laddningen.
Har laddat på 219V med UMC så varför det som du beskriver händer är åndå lite oklart. Wallbox har inget skydd mot att huvudsändningen går, men lyckliga omständigheter (tröga säkringar, låg ”elkvalité”) kanske kan förklara det?
När jag hade problem hos en kund alldeles i början (för mig typ 2015) så läste jag mig till att den snarare känner av om spänning faller under tiden man laddar och bryter (eller sänker?) laddningen
vid en viss nivå, det är alltså inte spänningen i sig som avgör (om den inte ligger på tok för lågt) utan spänningsfallet från när man startade laddningen.
Så om man startar på tex 230V och det sjunker till 223 så kan den bryta medans om man startar på 221V och den knappt sjunker så bryter den inte. Inga siffror jag har koll på
men principen ska stämma.
Eg. trodde jag att den "bara" kollar det här under själva uppstarten av laddningen (man ser tydligt att den ökar på strömmen sakta i början) och bryter om spänningen sjunker för mycket, men det verkar även vara
samma "regel" som styr under hela laddsessionen...
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 21 jan 2019 08:10
av jomo
Hmm, låter som Teslas egen Wall Connector är ett ganska bra alternativ ändå..
- Ni som har den, vet ni om hållaren för laddkontakten i WC har någon "funktion"?
(Varför jag undrar är för att jag nog helst skulle vilja ha den långa sladden upphängd på Carbortväggen när jag inte laddare. Slippa släpa den fram och tillbaka liksom..)
Mvh,
Johan
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 21 jan 2019 08:21
av evilirish
Bara att hålla smuts och väta borta vad jag vet.
Hemmaladdning..?
Postat: 21 jan 2019 08:51
av ippodrome
evilirish skrev:Bara att hålla smuts och väta borta vad jag vet.
Har sett folk som köpt/printat egna hållare för sladdkontakten.
Om du skaffar en sån kan du ju hänga upp den en bit från laddaren på ett smidigt sätt!
Typ som denna:
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 21 jan 2019 08:54
av chaffis75
Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 21 jan 2019 09:22
av jpetters
chaffis75 skrev:Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
Ja. Finns redan att köpa separat eller för installation i Type2 kabel (handtag).
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 21 jan 2019 09:56
av chaffis75
jpetters skrev:chaffis75 skrev:Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
Ja. Finns redan att köpa separat eller för installation i Type2 kabel (handtag).
Ok, var köper man de ifrån? De är ju ganska intressant om man inte har en original box.
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 21 jan 2019 11:15
av fth
ippodrome skrev:evilirish skrev:Bara att hålla smuts och väta borta vad jag vet.
Har sett folk som köpt/printat egna hållare för sladdkontakten.
Om du skaffar en sån kan du ju hänga upp den en bit från laddaren på ett smidigt sätt!
Typ som denna:
Just den där funkar dock bara på den amerikanska laddaren som har en helt annan kontakt, här är en som funkar i Europa:
https://www.ebay.com/itm/Wall-Connector ... 2078033248
/fth
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 21 jan 2019 12:41
av Ptesla
chaffis75 skrev:jpetters skrev:chaffis75 skrev:Den där knappen på Tesla wc, är de någon som vet hur den kommunicerar? Antar något radio protokoll men de jag egentligen tänker på är om de går att skapa sin egna "öppna laddluckan" fjärrkontroll? Någon som hört eller sett något?
Ja. Finns redan att köpa separat eller för installation i Type2 kabel (handtag).
Ok, var köper man de ifrån? De är ju ganska intressant om man inte har en original box.
Efter lite googlande hittade jag detta:
https://www.evchargeking.com/en/tesla-b ... or-kit-16a
Skulle det kunna vara det man behöver? Jag har en Clever laddbox hemma med fast sladd, hade varit perfekt om det varit möjligt att byta till detta handtaget och kunna njuta av en självöppnande laddlucka på min Model 3.
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 02 feb 2019 13:32
av Lenning
Hej
Finns det någon med ett bra förslag eller erfarenhet på hur man kan använda en st WC både för laddning i garaget och utanför? Jag har köpt en WC och avser att placera den i garaget. Funderar på följande alternativa lösningar för uteladdning när bilen inte kan köras in i garaget pga snö mm.
Alt 1: Kabel under garageporten och att inte stänga porten helt. Någon form av kabelskydd så att kabeln inte riskeras att klämmas. Nackdelen: Svårt att täta garageporten nedtill mot möss.
Alt 2: Borra hål i garageväggen och trä igenom laddkontakt och sladd. Typ rörisolering vid passage i hålet som kabelskydd. Nackdel: Tar tid varje gång
Alt 3: Fräsa ur en ränna i betongen under garageporten och lägga kabeln här med kabelskydd. Nackdel: Svårt att täta hålet nedtill mot möss.
Hur hade du gjort eller någon med alternativ lösning.
Re: Hemmaladdning..?
Postat: 02 feb 2019 13:55
av Trean
Skotta undan snön och kör in bilen i garaget. Alltid.
