DNB höjer ränta på befintligt avtal från mitten Januari
Postat: 09 jan 2019 09:54
Dom gör verkligen som dom vill, antar det inte bara är jag som råkade ut för det?
https://teslaclubsweden.se/forum/
1.95% till okänt, inte avslöjat än, sedan får man alltid bara nytt belopp, aldrig nån räntesiffra.R2D2 skrev:från % och till%?
Nä, det är väl mer det att när stadsbanken höjer räntan så påverkar den, medan när riksbanken sänker, så heter det att lånet inte påverkas av styrräntanOfarligTesla skrev:Vad är det konstiga med att en rörlig ränta rör på sig när ränteläget förändras?
erkap skrev:DNB höjer 0.25%-enheter from 14e januari.
Ja, jag fick informationen på min faktura från DNB.TeslaTissel skrev:erkap skrev:DNB höjer 0.25%-enheter from 14e januari.
Var har du fått informationen ifrån?
Via DNB? Bore bra veta?
Det stämmer att den är lägre via Tesla. Det är någon form av deal som Tesla ordnat via DNB.sinvida skrev:Ser att räntan ligger på ~4% på deras hemsida om man ansöker om billån med restvärde för just Model 3, men stämmer det att den landar på endast ~2% om man ansöker via teslas sida mot DNB när man beställer bilen där? Annars förstår jag inte varför jag fick beviljat lån på just ~2% (jag ansökte alltså om lånet i samband med köpet av bilen via teslas hemsida)...
Precis, via dealerpad (tesla) så är det 1,95 (eller egentligen 2,15), som då snart blir 2,4%. Många missar ju den lilla detaljen med uppläggningsavgift och aviavgift (vilket i sig bara är en dold räntekostnad, aviavgift är så 2010)sinvida skrev:Ser att räntan ligger på ~4% på deras hemsida om man ansöker om billån med restvärde för just Model 3, men stämmer det att den landar på endast ~2% om man ansöker via teslas sida mot DNB när man beställer bilen där? Annars förstår jag inte varför jag fick beviljat lån på just ~2% (jag ansökte alltså om lånet i samband med köpet av bilen via teslas hemsida)...
Jeppe_E skrev:Precis, via dealerpad (tesla) så är det 1,95 (eller egentligen 2,15), som då snart blir 2,4%. Många missar ju den lilla detaljen med uppläggningsavgift och aviavgift (vilket i sig bara är en dold räntekostnad, aviavgift är så 2010)sinvida skrev:Ser att räntan ligger på ~4% på deras hemsida om man ansöker om billån med restvärde för just Model 3, men stämmer det att den landar på endast ~2% om man ansöker via teslas sida mot DNB när man beställer bilen där? Annars förstår jag inte varför jag fick beviljat lån på just ~2% (jag ansökte alltså om lånet i samband med köpet av bilen via teslas hemsida)...
Det är den webbsidan hos DNB som är kopplat till finansiering (av bland annat köp av en Tesla)TeslaTissel skrev:
Bra att veta för många!
Men vad betyder ”dealerpad (tesla)”?
Tack för Info!TeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:Precis, via dealerpad (tesla) så är det 1,95 (eller egentligen 2,15), som då snart blir 2,4%. Många missar ju den lilla detaljen med uppläggningsavgift och aviavgift (vilket i sig bara är en dold räntekostnad, aviavgift är så 2010)sinvida skrev:Ser att räntan ligger på ~4% på deras hemsida om man ansöker om billån med restvärde för just Model 3, men stämmer det att den landar på endast ~2% om man ansöker via teslas sida mot DNB när man beställer bilen där? Annars förstår jag inte varför jag fick beviljat lån på just ~2% (jag ansökte alltså om lånet i samband med köpet av bilen via teslas hemsida)...
Bra att veta för många!
Men vad betyder ”dealerpad (tesla)”?
Ja det är hemskt, räntekostnaden gick från 140kr till 280kr per månad!oscfor skrev:Fördubbling av räntan. För djävligt!
Så om min order gjordes 18-12-12 så slipper jag ränte höjningen?Gustafsson skrev:Leasingräntan har varit väldigt låg via Tesla/DNB. Tror jag hade 0, 95% eller nåt sånt före höjningen. Beställde i februari 18.
Nej, det är rörlig ränta. Den börjar förstås inte ticka fören du hämtar ut din bil. Det finns inga garantier för att räntan inte höjs ytterligare, även om det är högst tveksam. Rörlig ränta är just... rörlig. Normalt sett bunden 3 månader.TeslaTissel skrev:Så om min order gjordes 18-12-12 så slipper jag ränte höjningen?Gustafsson skrev:Leasingräntan har varit väldigt låg via Tesla/DNB. Tror jag hade 0, 95% eller nåt sånt före höjningen. Beställde i februari 18.
Men det är så klart från 19-01-01?? Eller vid ansökan av lånet?
När Tesla hör av sig?
Bara så vi allihop förstår vad som gäller?
Jeppe_E skrev:Nej, det är rörlig ränta. Den börjar förstås inte ticka fören du hämtar ut din bil. Det finns inga garantier för att räntan inte höjs ytterligare, även om det är högst tveksam. Rörlig ränta är just... rörlig. Normalt sett bunden 3 månader.TeslaTissel skrev:Så om min order gjordes 18-12-12 så slipper jag ränte höjningen?Gustafsson skrev:Leasingräntan har varit väldigt låg via Tesla/DNB. Tror jag hade 0, 95% eller nåt sånt före höjningen. Beställde i februari 18.
Men det är så klart från 19-01-01?? Eller vid ansökan av lånet?
När Tesla hör av sig?
Bara så vi allihop förstår vad som gäller?
Sedan får vi nog separera diskussionen här lite. Det finns leasingränta (företag) och det finns privatlån. Men den verkar vara samma nu.
"Det beror på att vi fortfarande skickar en pappersavi till dig för att redovisa din aktuella kapitalskuld, ränta och månadsbelopp. Vi redovisar även eventuella ändringar av räntesatsen och annan viktig information. Administrationsavgiften täcker våra kostnader för faktureringen: papper, tryck, kuvert, porto, transaktionsavgifter till banken och andra administrativa kostnader. "Datordoktorn skrev:Visst kan man få e-faktura ifrån DNB.....men då tar dem ändå ut 55 kr i aviavgift......på gränsen till kriminellt.