Sida 1 av 1

Teknikneutral laddinfrastruktur

Postat: 26 dec 2018 11:55
av bylund
Jag försökte läsa sammanfattningen på sidan http://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/a ... d_H601MJU1 där man skriver
50 miljoner kronor går till ett nytt anslag som ska användas för att bygga ut laddningsinfrastrukturen längs vägarna. Målet är bland annat att se till att laddningsstationerna kan användas av fler fordon än enbart batteridrivna.
och fick verkligen inte ihop vad som menas. Vad icke batteridrivet är det man avser att ladda?

Men, det är visst vätgas som avses, om man tittar i själva betänkandet, http://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/a ... 1MJU1/html
Anslaget 99:1 Teknikneutral laddinfrastruktur

Utskottet anser att 50000000 kronor bör anslås till ett nytt anslag med benämningen Teknikneutral laddinfrastruktur. Anlaget införs eftersom laddinfrastrukturen bör byggas ut längs våra vägar, och det är av stor vikt att stödet inte begränsas till enbart batteridrivna fordon utan även omfattar exempelvis tankstationer för vätgas- och bränslecellsdrivna fordon. Anslaget ska disponeras av Naturvårdsverket. Investeringar i laddinfrastruktur tar lång tid. För att det ska vara möjligt att stödja investeringar som löper över flera år behöver ett bemyndigande knytas till anslaget. Regeringen bör därför bemyndigas att under 2019 för anslaget 99:1 Teknikneutral laddinfrastruktur ingå ekonomiska åtaganden som medför behov av framtida anslag på högst 100 000 000 kronor under 2020–2024.
Posten är rätt liten. 50 miljoner räcker inte till många vätgastankstationer.

Och vad är det som tar lång tid, där bara en bråkdel av 50 miljoner används? Eller ska man satsa på driftbidrag också när när macken väl är byggd?

Re: Teknikneutral laddinfrastruktur

Postat: 26 dec 2018 12:14
av lator
Jag förstår inte riktigt hur man kan benämna byggandet av vätgasmackar som utbyggnad av laddinfrastruktur...? Visserligen kan man se det så som att man laddar batterier i bilar med hjälp av vätgas men ändå... :roll:

Re: Teknikneutral laddinfrastruktur

Postat: 26 dec 2018 14:56
av LarsL
Jag hade hoppats vätgassuventionerna tog slut i och med att Klimatklivet stängdes. Men fossillobbyn ska man inte underskatta.

Re: Teknikneutral laddinfrastruktur

Postat: 26 dec 2018 15:17
av Teslaspolen
lator skrev:
Jag förstår inte riktigt hur man kan benämna byggandet av vätgasmackar som utbyggnad av laddinfrastruktur...? Visserligen kan man se det så som att man laddar batterier i bilar med hjälp av vätgas men ändå... :roll:
I så fall är även bensinstationer laddinfrastruktur. Toyotas bilar laddar ju sig själva därifrån.

Re: Teknikneutral laddinfrastruktur

Postat: 26 dec 2018 15:29
av Remuz
50 mille räcker till vadå? Typ 10 vätgasstationer eller 50 Ionity-stationer med 8 platser på varje? (Obs jag gissar, vet inte vad sakerna kostar)

Re: Teknikneutral laddinfrastruktur

Postat: 26 dec 2018 15:38
av Svenssons
Remuz skrev:
50 mille räcker till vadå? Typ 10 vätgasstationer eller 50 Ionity-stationer med 8 platser på varje? (Obs jag gissar, vet inte vad sakerna kostar)
Nja, två vätgasstationer eller 25 Supercharger/Ionity-stationer blir det väl ungefär. Sedan tillkommer drift och underhåll som är rejält mycket högre på vätgasstationern.

Eftersom antalet gengasbilar är mycket större i Sverige än vätgasbilar och staten vill att det ska vara teknikneutral så antar jag att man kan tanka pellets på de nya stationerna!

https://h2stationmaps.com/costs-and-financing

Re: Teknikneutral laddinfrastruktur

Postat: 26 dec 2018 16:43
av TeslaTissel
Svenssons skrev:
Remuz skrev:
50 mille räcker till vadå? Typ 10 vätgasstationer eller 50 Ionity-stationer med 8 platser på varje? (Obs jag gissar, vet inte vad sakerna kostar)
Nja, två vätgasstationer eller 25 Supercharger/Ionity-stationer blir det väl ungefär. Sedan tillkommer drift och underhåll som är rejält mycket högre på vätgasstationern.

Eftersom antalet gengasbilar är mycket större i Sverige än vätgasbilar och staten vill att det ska vara teknikneutral så antar jag att man kan tanka pellets på de nya stationerna!

https://h2stationmaps.com/costs-and-financing

Kostnaderna för vätgas för personbilar är ganska höga , än så länge.
Men hur menar du länken du bifogade har med saken att göra? Den går till en sajt i Kalifornien?
Kanske du avsåg denna? https://www.nrel.gov/hydrogen/h2fast.html

Länken till Riksdagen skall jag erkänna att jag inte läst ännu. Skall studera den senare i kväll.

Den här länken beskriver situationen i Norden.

http://www.vatgas.se/tanka/

Re: Teknikneutral laddinfrastruktur

Postat: 26 dec 2018 22:05
av Nikke
De nämner något om att marknaden ska bestämma teknik. När det gäller vätgas så tycker jag redan att det är gjort. Det finns 4 vätgasstationer i Sverige och det är grymt svårt att köpa en vätgasbil. Medan det finns 2900+ platser man kan ladda sin elbil på i Sverige och det kommer fler och fler elbilar. Tycker tycker politikerna ska sluta subventionera fossil industrin. Satsa istället pengar på att dra fram el till strategiska platser längs våra vägar. Kanske främst i glesbygden där det är svårt att få en laddstation att gå ihop ekonomiskt. Sen får aktörer bygga sina laddare där. T.ex. Ionity, Clever, Tesla mm.

Re: Teknikneutral laddinfrastruktur

Postat: 27 dec 2018 12:15
av Svenssons
TeslaTissel skrev:
Kostnaderna för vätgas för personbilar är ganska höga , än så länge.
Men hur menar du länken du bifogade har med saken att göra? Den går till en sajt i Kalifornien?
Kanske du avsåg denna? https://www.nrel.gov/hydrogen/h2fast.html
Nej, jag menade att posta den länk som jag postade:
https://h2stationmaps.com/costs-and-financing

Länken ger en bra uppskattning av kostnaden att sätta upp en vätgasstation: 2 till drygt 3 miljoner dollar. Det lär inte vara billigare i Sverige än i USA att bygga en station, tvärtom. Kostnaden för vätgas lär inte heller gå ner, snarare upp om det kommer krav att inte använda fossilgas för utvinning av vätgas. Den länk du hänvisar till som också gäller amerikanska priser från National Renewable Energy Laboratory i Colorado visar också på att priset kommer att gå upp men ger ingen enkel bild på vad kostnaden för att bygga en station är, där står $4,1 miljoner för utrustning så totalen kanske blir 50 miljoner kronor.

50 miljoner kronor räcker alltså till två stationer men det skulle idag vara helt bortkastade pengar. Ingen vill ta kostnaderna för att driva stationerna efter att de byggts. I Sverige pratas det om att vi har 4 offentliga tankställen för vätgasbil. Detta stämmer dock inte när en av stationerna, den i Götet, är ur bruk och väntar på att någon köpare vill ta över den för att driva den...

Om nu argumentet är att det ska vara teknikneutralt så borde pellets till gengasbilar vara mer intressant än vätgas till vätgasbilar. Det skulle garanterat vara den billigaste lösningen sett till antal stationer per investerad krona.

Re: Teknikneutral laddinfrastruktur

Postat: 27 dec 2018 12:31
av 12man
Men hjälp...höga mål. .stor icke förändring....klart de hakas på...ironi galore

https://h2me.eu/about/

49 stations
>1400 cars and vans
€170m total cost
€67m funding
>40 organisations

1,2 miljoner per fordon..