Batteri
Postat: 04 dec 2018 16:35
Hej,
jag köpte en begagnad Tesla X 90D av Tesla. Jag är nöjd med allt förutom att den går väldigt mycket kortare än vad jag trodde.
När jag köpte den så sa säljaren att den skulle gå 330-350 verkliga km i motorvägsfart på en laddning och upp till 700 km i stadskörning. Jag pratade då med en säljare i Göteborg, men minns inte namnet. Det med 700 km under stadskörning ställer jag mig väldigt kritisk till. Sen förstår jag att bilen påverkas av när det är kallt men att det skulle vara så mycket trodde jag inte.
Det hade varit trevligt om någon med mer erfarenhet kunde säga om detta är normalt eller inte. Jag har två exempel:
Exempel 1
Startar med 310 km i batteriet och värmde bilen 1 timma innan avfärd.
09.00 Kör 88 km och snittar ca 100 km/h i -7C kommer fram med 44%.
13.00 Kör sedan ett kort ärende 11 km ca -4C.
15.00 Kör 26km extra långsamt utan värme ca -2C kommer fram med 28%.
16.30 Har spelat squash och kommer ut till bilen. Den har tappat 5% till 23%.
16.30 Åker och laddar, bilen säger nämligen att jag ska komma hem med 4% och jag vet att den alltid drar mer än beräknat.
17.30 Åker hem 65 km i 100 km/h ca -1C och tappar 3% mer än beräknat på hemresan, Teslan sa 7% kom hem med 4%.
Det betyder att jag skulle kommit hem med 1% om jag inte laddat så om man tar bort laddningen och räknar att jag vågade åka hem i stället för att ladda så betyder det att 310 km blev 190 km. Det blir ju ett tapp på 40% i räckvidd. Även tappet på 5% när jag är inne och spelar squash tycker jag är konstigt.
Exempel 2
Startar med 84% och har värmt bilen 1 timma innan.
Åker 133km i 110 km/h i 6C.
Kommer hem med 32% och har gjort åt 39 kWh.
Jag har då gjort åt 52% av batteriet. Vilket betyder att maximal räckvidd borde vara 255 km och att batteriet har en kapacitet på 74.5 kWh. 255 km är väl gångbart men fortfarande väldigt långt ifrån 330-350 km.
Dels så känns det som att något är konstigt att batterikapaciteten är så låg som 74.5 kWh den borde väl vara runt 80-85 kWh tänker jag. Och sen är jag rädd att jag inte kommer kunna använda bilen på skidsemestrar som jag räknade med om det går ner så drastiskt vid redan några minusgrader.
Sen en sista fråga; Ska bilen gå längre vid stadskörning? Jag alltid lika hög förbrukning, ca 270 Wh/km, även om jag kör lugnt i stan.
Tesla säger att allt är normalt, men jag tycker det är konstigt att dels bilen går så kort, verkar ha ganska liten kapacitet på batteriet och dels att säljaren gav sådana glädjesiffror om nu Tesla Service säger att allt är som det ska.
Tack för svar
jag köpte en begagnad Tesla X 90D av Tesla. Jag är nöjd med allt förutom att den går väldigt mycket kortare än vad jag trodde.
När jag köpte den så sa säljaren att den skulle gå 330-350 verkliga km i motorvägsfart på en laddning och upp till 700 km i stadskörning. Jag pratade då med en säljare i Göteborg, men minns inte namnet. Det med 700 km under stadskörning ställer jag mig väldigt kritisk till. Sen förstår jag att bilen påverkas av när det är kallt men att det skulle vara så mycket trodde jag inte.
Det hade varit trevligt om någon med mer erfarenhet kunde säga om detta är normalt eller inte. Jag har två exempel:
Exempel 1
Startar med 310 km i batteriet och värmde bilen 1 timma innan avfärd.
09.00 Kör 88 km och snittar ca 100 km/h i -7C kommer fram med 44%.
13.00 Kör sedan ett kort ärende 11 km ca -4C.
15.00 Kör 26km extra långsamt utan värme ca -2C kommer fram med 28%.
16.30 Har spelat squash och kommer ut till bilen. Den har tappat 5% till 23%.
16.30 Åker och laddar, bilen säger nämligen att jag ska komma hem med 4% och jag vet att den alltid drar mer än beräknat.
17.30 Åker hem 65 km i 100 km/h ca -1C och tappar 3% mer än beräknat på hemresan, Teslan sa 7% kom hem med 4%.
Det betyder att jag skulle kommit hem med 1% om jag inte laddat så om man tar bort laddningen och räknar att jag vågade åka hem i stället för att ladda så betyder det att 310 km blev 190 km. Det blir ju ett tapp på 40% i räckvidd. Även tappet på 5% när jag är inne och spelar squash tycker jag är konstigt.
Exempel 2
Startar med 84% och har värmt bilen 1 timma innan.
Åker 133km i 110 km/h i 6C.
Kommer hem med 32% och har gjort åt 39 kWh.
Jag har då gjort åt 52% av batteriet. Vilket betyder att maximal räckvidd borde vara 255 km och att batteriet har en kapacitet på 74.5 kWh. 255 km är väl gångbart men fortfarande väldigt långt ifrån 330-350 km.
Dels så känns det som att något är konstigt att batterikapaciteten är så låg som 74.5 kWh den borde väl vara runt 80-85 kWh tänker jag. Och sen är jag rädd att jag inte kommer kunna använda bilen på skidsemestrar som jag räknade med om det går ner så drastiskt vid redan några minusgrader.
Sen en sista fråga; Ska bilen gå längre vid stadskörning? Jag alltid lika hög förbrukning, ca 270 Wh/km, även om jag kör lugnt i stan.
Tesla säger att allt är normalt, men jag tycker det är konstigt att dels bilen går så kort, verkar ha ganska liten kapacitet på batteriet och dels att säljaren gav sådana glädjesiffror om nu Tesla Service säger att allt är som det ska.
Tack för svar