Sida 1 av 1

Eftermontering Nextgen DIY

Postat: 23 nov 2018 17:41
av NEO
Hej!

Jag har länge känt att det enda som saknas i min enhörning är bättre framsäten, till trots att min har de senaste GEN 1.5 av de gamla sätena så ville jag ha nya.

Bild

Bild

Tesla har en gång i tiden erbjudit en retrofit och hänvisat till SB-15-13-002 och back in the days fick jag en offert skickad på 62435kr. Needless to say, jag tackade nej. Idag erbjuds inte denna installationen längre, Tesla är ju som regel fientliga till eftermarknadsuppgraderingar och har valt att inte retrofitta någonting längre, jag tror det har med kapacitet att göra, för det är sjukt mycket pengar i sådana uppdrag.
Bild

I min bil så har jag Grey performance interior och framsätena har alcantara, något jag förstått P85D aldrig kom med? Här kommer det kluriga, mina säten var tillverkade av Bitron och hittar du stolar från en TIDIG P85D så passar dessa rakt av, ingenting behöver flyttas över och det ska vara plug n play. Hur fick jag reda på detta? Tyvärr i efterhand, jag blev helt i extas när jag fick tag på två gråa nextgen 2.1 från en Mars 2016 och slog till direkt. Vad jag inte visste var att dessa har helt annorlunda kabelstam och passar inte för fem öre. Det florerar en hel del DIY där man ska klippa och klistra från gamla sätets ledningsnät men då fungerar inte sätesvärmaren. Efter lite djupare grävning, har Tesla i Danmark varit villiga att hjälpa med att hitta adaptrar! Fattar ni att Tesla säljer och lagerför adaptrar utan att promota det till kunder?! Så om man inte får tag på Nextgen 2.0 finns det hjälp som i mitt fall, det som behövs är fyra adaptrar med följande artikelnr:

2x ASY, JUMPER, SIAB-SEAL TO UNSEAL, MDLS? (1116327-00-A)
1x MS SEAT HRN PATCH NONMEM- SEAL TO UNSEAL (1139367-00-A)
1x MS SEAT HRN PATCH MEMORY-SEAL TO UNSEAL (1139366-00-A)

Pris: 960NOK för alla fyra, två till airbag, och varsin patch för stol med minne och utan.

Slår man av strömmen från bilen helt i power off innan man plockar bort sätena och monterar i de nya ska inte airbaglampan lysa. Men tyvärr måste man ha tillgång till ToolBox för att få sätesvärmare men också programmera om PSRCM (Airbagmodulen) eftersom airbagtimingen skiljer sig från Bitron -> Recaro. Det som också behövs är att bygga om dörrsidorna för att dessa inte ska flyga omkring i kupen vid en eventuell krock, tydligen så kan det hända med airbagsen i Nextgen säten och allt som behövs i form av delar finns beskrivet i Service Bulletinen. Tar cirka 1h per dörrsida och in och ut med sätena omkring 2-3h. Eftersom Tesla inte gör detta kan man vända sig till en Tesla godkänd skadeverkstad. De kan beställa allt av delar.

Hur blev resultatet då? HELT FANTASTISKT! Sätesvärme fungerar, memory funktion fungerar, all elektronik i form av justering av sätet fungerar perfekt. Ångrar inte en enda sekund att jag bytte, för nu behöver jag aldrig sälja denna pärla, jag menar P85+ RWD med möjlighet att slå av traction control byggd 12/2014 med AP1 och bra ljudisolering, alla tillval från fabrik, eftermonterat Tesla original mittkonsoll med iphone docking, 4G, rear facing seats, Blackvue D750S dashcam, och nu nextgen 2.1 säten. Vad ska man nu kalla denna? Unicorn + :lol:

Bild

Bild

Mvh

Re: Eftermontering Nextgen DIY

Postat: 23 nov 2018 17:50
av HelectriC
Känner igen den känslan. Fick nya next gen stolar istället för de gamla platta på min förra S85 RWD. Det blev nåt helt annorlunda att köra runt i den efter bytet. Jag behövde bra betala mellanskillnaden mellan nya platta och next gen eftersom jag ändå skulle få nya stolar pga massa gnissel och knaster i de elektriska motorerna i stolarna. Tror jag betalade 3500kr per stol och SC fixade hela installationen :D

Re: Eftermontering Nextgen DIY

Postat: 23 nov 2018 17:52
av NEO
HelectriC skrev:
Känner igen den känslan. Fick nya next gen stolar istället för de gamla platta på min förra S85 RWD. Det blev nåt helt annorlunda att köra runt i den efter bytet. Jag behövde bra betala mellanskillnaden mellan nya platta och next gen eftersom jag ändå skulle få nya stolar pga massa gnissel och knaster i de elektriska motorerna i stolarna. Tror jag betalade 3500kr per stol och SC fixade hela installationen :D
Känslan av att inte längre sitta fastklistrad i fönsterrutan vid skarpa svängar är obeskrivlig :lol:

Re: Eftermontering Nextgen DIY

Postat: 24 nov 2018 11:22
av Datordoktorn
Enligt den där listan så har dagens bilar eljusterbart nackstöd. Gäller det även model S eller är det bara på X?

Re: Eftermontering Nextgen DIY

Postat: 24 nov 2018 11:27
av Fluid
Datordoktorn skrev:
Enligt den där listan så har dagens bilar eljusterbart nackstöd. Gäller det även model S eller är det bara på X?
Även S har justerbara nackstöd nu för tiden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Eftermontering Nextgen DIY

Postat: 24 nov 2018 11:31
av jeppe_sthlm
Nu känns min P85+ med AP som en haltande enhörning ;-)

Re: Eftermontering Nextgen DIY

Postat: 24 nov 2018 11:35
av Machris
Datordoktorn skrev:
Enligt den där listan så har dagens bilar eljusterbart nackstöd. Gäller det även model S eller är det bara på X?
Jodå, standard på S numera vilket upptäcktes först när jag kört 30 mil hem från Malmö med vår nya. Kunde inte fatta att sätena var så mycket obekvämare än i den gamla. Hade kört 30 mil med nackstödet i lägsta läge vilket kändes som att ha fått puckelrygg plötsligt :D