Sida 1 av 1

Volvo "kräver" miljözon 3?

Postat: 20 nov 2018 10:24
av Zalman3
Volvo/Polestar kommer nu med massor av elbilar.


XC20
Kommer som ren ”BEV” (Battery Electric Vehicle), det vill säga elbil.

V40
Enligt Henrik Green, Volvos forsknings- och utvecklingschef, ska nya V40 erbjudas med "minst två olika batteristorlekar". Enligt Green handlar det om en basvariant, tidigare har nämnts en räckvidd på cirka 40 mil, samt ett "större batteripaket" med högre pris, längre räckvidd och mer kraft.

XC40
I nästa etapp är det sedan dags för Volvomodellerna att elektrifieras till ren elbil och först ut blir det senaste tillskottet Volvo XC40. Volvo XC40 som elbil kommer precis efter Polestar 2, säger Thomas till Autocar. Varför man först väljer Volvo XC40 kommenterar Thomas på följande sätt:
– Vi kommer definitivt inte skrota en bilmodell som vi precis så framgångsrikt lanserat bara för att förbränningsmotorn kommer att försvinna.

XC60
Så det känns allt annat än ologiskt när sajten Swedespeed skriver att Volvo planerar en hel-elektrisk variant av XC60.
Informationen bygger de på att Volvo varumärkesskyddat namn ”XC60 B4 AWD” och ”XC60 B5 AWD”.

XC90
2021 kommer nämligen en elektrisk version av Volvo XC90 att produceras. Den kommer att byggas i USA vid en ny fabrik i Charleston, South Carolina.


Polestar 1
Med elhjälp blir systemeffekten 600 hästkrafter och vridmomentet 1.000 Nm. Den mest intressanta detaljen är räckvidden på el: den ligger på 15 mil – ordentligt mycket längre än dagens laddhybrider.

Polestar 2
Kommer ha en räckvidd på 56 mil och ett pris någonstans mellan 350 000 kronor och 580 000 kronor

Polestar 3
I början av 2020 kommer tredje modellen, Polestar 3, som ska vara en suv/crossover med enbart elmotorer.




I början av 2019 kan man börja förboka en XC40 EV.

Om nu Volvo ger 20% i rabatt om man byter in sin gamla fossilbil mot en elbil
låser man ju kunden till Volvo.

"Och nu lovar Volvos vd Håkan Samuelsson att även svenska bilkunder kommer att få hjälp och stöd – om eller när det införs miljözoner även i Sverige.
– Vi vill så klart hjälpa de kunderna som på grund av de här miljözonerna inte kan använda sin Volvo. Och det oavsett om det är en bensin- eller dieselbil."
http://www.expressen.se

Men för att åberopa denna rabatt så måste miljözonen vara större än bara en gata.
Kan tänka mig att politikerna frågar Volvo, hur stor ska miljözonen vara för att man ska få rabatt.

När detta sprider sig över landet, då frågar även mindre orter Volvo, hur stor miljözon ska vi införa för att även våra innevånare ska få 20% i rabatt?

Och för Volvo att ge 20% i rabatt är inget problem om de egentligen hade tänkt prissätta Volvo XC40 till 400.000kr.
Om man istället säger att den kostar 500.000kr och "alla" får 20% i rabatt, då låter det ju som Volvo
gör en god gärning.

Så den märkliga är att miljözon 3 införs, inte av miljöskäl, utan för att få rabatt, och att Volvo kan låsa sina kunder till Volvo.
Volvo kommer heller inte ha någon brist på batterier, eftersom man har egna kinesiska batterifabriker som tillverkar LG Chems batterier på licens.
Då har man god tillgång på batterier till lågt pris.

Konkurrenterna blir dock inte glada över ett massivt införande av miljözon 3.

Re: Volvo "kräver" miljözon 3?

Postat: 20 nov 2018 12:14
av Jeppe_E
Foliehatt :lol:

Re: Volvo "kräver" miljözon 3?

Postat: 20 nov 2018 13:50
av TiborBlomhall
MiljözonerKrävaDessaBilar.jpg

Re: Volvo "kräver" miljözon 3?

Postat: 20 nov 2018 13:54
av Ric
Zalman3 skrev:
V40
Enligt Henrik Green, Volvos forsknings- och utvecklingschef, ska nya V40 erbjudas med "minst två olika batteristorlekar". Enligt Green handlar det om en basvariant, tidigare har nämnts en räckvidd på cirka 40 mil, samt ett "större batteripaket" med högre pris, längre räckvidd och mer kraft.
Det är nog inte WLTP för basbilen, skulle vara svårt att få in ett större batteripack i så fall. De 40 milen är nog NEDC som några tillverkare krampaktigt håller sig fast vid i marknadsföringssyfte.

Re: Volvo "kräver" miljözon 3?

Postat: 20 nov 2018 14:02
av Ric
Zalman3 skrev:
Om nu Volvo ger 20% i rabatt om man byter in sin gamla fossilbil mot en elbil
låser man ju kunden till Volvo.

"Och nu lovar Volvos vd Håkan Samuelsson att även svenska bilkunder kommer att få hjälp och stöd – om eller när det införs miljözoner även i Sverige.
– Vi vill så klart hjälpa de kunderna som på grund av de här miljözonerna inte kan använda sin Volvo. Och det oavsett om det är en bensin- eller dieselbil."
Så billigaste sättet att köpa en Volvo elbil blir att först köpa en dieselvolvo?

Re: Volvo "kräver" miljözon 3?

Postat: 20 nov 2018 14:10
av Zalman3
Jeppe_E skrev:
Foliehatt :lol:

Visst är det en spekulation. Men i Tyskland får man ju upp till 10.000 euro om man byter in sin gamla dieselbil mot en ny.
Hyundai ger upp till 33% i rabatt i denna kampanj.

"Upp till 10 000 euro 2 för din gamla diesel
- när du köper en ny Hyundai."

"Tillverkarens rekommenderade cirkapris:
29 900 EUR
Green Deal Bonus
- 10 000 EUR
Icke-bindande PR-rekommendation
19 900 euro"
https://www.hyundai.de/Kampagne/Greendeal.html


Volvo i Tyskland
"En bonus. Många fördelar.
Vi ger dig en rabatt på 5% på miljökonsekvensbedömningen av din Volvo drömmodell. Det spelar ingen roll om du bestämmer dig för en ny bil eller en begagnad bil. Men det är inte allt: Volvos miljöbonus kan kombineras med andra Volvo-säljfrämjande åtgärder. Så det är vettigt att konfigurera ditt önskade fordon direkt - eller du kan helt enkelt beräkna ett individuellt erbjudande från din Volvo-återförsäljare."

"När du köper en ny Volvo-bilägare av en gammal dieselutsläppsstandard EURO 1 till EURO 5 från 18.10.2018 får du tills vidare en rabatt på 5% på Volvo Car Germany GmbHs miljökonsekvensbeskrivning utöver de övriga kampanjåtgärderna"
https://www.volvocars.com/de/volvo/inno ... eltpraemie

Re: Volvo "kräver" miljözon 3?

Postat: 20 nov 2018 14:18
av Jeppe_E
Jo..men är det verkligen extra, eller bara att du får upp till 10.000 € för din bil? ;)

Det verkar inte gälla om man köper en elbil, bara en mindre miljöovänlig bil.

Jag misstänker starkt att dessa rabatter ingår i de sedvanliga 10% som man får på listpriset. Så istället för att få 10% på listpriset, så får man 5% i rabatt och så ger dom en ytterligare 5% i "miljöpremie" så känns det ju jättebra.... eller nåt.

Re: Volvo "kräver" miljözon 3?

Postat: 20 nov 2018 14:25
av Zalman3
Jeppe_E skrev:
Jo..men är det verkligen extra, eller bara att du får upp till 10.000 € för din bil? ;)

Det verkar inte gälla om man köper en elbil, bara en mindre miljöovänlig bil.

Jag misstänker starkt att dessa rabatter ingår i de sedvanliga 10% som man får på listpriset. Så istället för att få 10% på listpriset, så får man 5% i rabatt och så ger dom en ytterligare 5% i "miljöpremie" så känns det ju jättebra.... eller nåt.
"Rabatt" är ju bara för att lura folk, för priset på en vara sätts ju efter vad kunden har råd att betala, inte vad den kostar att tillverka.

Se bara på Black friday rean, först smyghöjer man priset med 40%, sen har man en rea på 20%!

Re: Volvo "kräver" miljözon 3?

Postat: 20 nov 2018 22:28
av Geni87
Fast B4, B5 etc betyder inte att det är en BEV, utan en mildhybrid läste jag i en intervju med Håkan Samuelsson, tror det var i Expressen. B som i brake recovery.

Vad deras BEV:ar får för benämning på drivlinan återstår att se. :)

Re: Volvo "kräver" miljözon 3?

Postat: 21 nov 2018 07:37
av vigge50
Så du tror helt ärligt att Volvo vill ge så många personer som möjligt 20% rabatt? Det bästa för Volvo är att inga miljözonen skapas och det ändå säljer en mängd elbilar tack vare att efterfrågan är så stor.