Tesla Model 3 level 5 2019!!!
Postat: 15 nov 2018 20:34
Elon...
:'(

Ett Mars-år är 687 jord-dygn.svlu skrev:Hur långt är ett Elon år...?
För mig pekar detta på att det kan vara data från Open Street Maps och inte alls ologiskt då.mati skrev:Det märkliga är ju också att restricted roads ändrar sig lite då och då. Man kör på en vanlig landsväg och plötsligt är den inte längre restricted, eller tvärtom. Och rätt vad det är så ändras det en vacker dag. Vägavsnitt som har varit restricted under lång tid är plötsligt inte längre det, och tvärtom. Totalt ologiskt.
Så kan det vara naturligtvis. Det kan förklara varför bilen beter sig som den gör. Men frågan kvarstår varför datat (datan?) ändras på det viset, lite smått random.Svenssons skrev:För mig pekar detta på att det kan vara data från Open Street Maps och inte alls ologiskt då.mati skrev:Det märkliga är ju också att restricted roads ändrar sig lite då och då. Man kör på en vanlig landsväg och plötsligt är den inte längre restricted, eller tvärtom. Och rätt vad det är så ändras det en vacker dag. Vägavsnitt som har varit restricted under lång tid är plötsligt inte längre det, och tvärtom. Totalt ologiskt.
Kartan och verkligheten. Om inte kartan stämmer, så gäller verkligheten. Det behövs möjligheten att enbart följa hastighetsgränsen. Annars kommer Tesla aldrig fungera som självkörande. Tror att i 80-90% av fallen jag avbryter autostyrningen beror det på just oförmågan att rätta sig efter den hastighetsgräns bilen själv presenterar på skärmen.mati skrev:Så kan det vara naturligtvis. Det kan förklara varför bilen beter sig som den gör. Men frågan kvarstår varför datat (datan?) ändras på det viset, lite smått random.
Helt enig. Det blir parodiskt.danni skrev:Jag önskar innerligt att Elon helt skulle sluta göra såhär. Jag är i stort sett helt säker på att den här profetian, som så många andra, kommer visa sig inte stämma. Men även om den kommer göra det, så finns det ingen poäng att säga det nu. Det finns ingen uppsida, inget att vinna på det. Om de åstadkommer det kommer det vara något fantastiskt och otroligt, oavsett om han twittrade om det ett år i förväg eller inte. Om de inte lyckas, så kommer de bara se dumma ut, som så många gånger förr.
Dels är det intressant att veta hur ofta bilen laddar ner denna information. Det verkar inte vara direkt kopplat till kartorna och har inget att göra med firmware. Informationen i Open Street Maps kan uppdateras ungefär som med Wikipedia.mati skrev:Så kan det vara naturligtvis. Det kan förklara varför bilen beter sig som den gör. Men frågan kvarstår varför datat (datan?) ändras på det viset, lite smått random.Svenssons skrev:För mig pekar detta på att det kan vara data från Open Street Maps och inte alls ologiskt då.mati skrev:Det märkliga är ju också att restricted roads ändrar sig lite då och då. Man kör på en vanlig landsväg och plötsligt är den inte längre restricted, eller tvärtom. Och rätt vad det är så ändras det en vacker dag. Vägavsnitt som har varit restricted under lång tid är plötsligt inte längre det, och tvärtom. Totalt ologiskt.
Har inte märkt att Tesla inte klarar av att visa hastigheten på vägarna, min bil både läser skyltarna och har koll på hastighetsgräns från kartdata. Det är ju inte det problem vi pratar om här. Det vi vill ha är att bilen anpassar hastigheten efter hastigheten som den vet om när man har slagit på Autopilot. Idag görs detta endast på restricted roads och på unrestricted, som t.ex. på E20 söder om Stockholm, så kan du köra med Autopiloten satt på 120 km/h trotts att bilen vet att det är 80km/h som är hastighetsbegränsningen. Är det en väg markerad som restricted så kan du köra max 10 km/h över hastighetsgränsen om du har satt 10 km/h som offset.Jeppe_E skrev:Det är märkligt hur en GPS för någon tusenlapp klarar av att visa hastigheterna på vägarna och inte en bil för 1 miljon
Aha, ja det är ju knas. Det är ju en sak om man sätter TACC på att köra för fort. Det är ett medvetet val från föraren. Men AP ska ju naturligtvis anpassa hastigheten. Nu vet jag inte vad den amerikanska definitionen på unrestricted roads är, men det låter ju som att i Sverige så borde alla vägar vara restricted roads?Svenssons skrev:Har inte märkt att Tesla inte klarar av att visa hastigheten på vägarna, min bil både läser skyltarna och har koll på hastighetsgräns från kartdata. Det är ju inte det problem vi pratar om här. Det vi vill ha är att bilen anpassar hastigheten efter hastigheten som den vet om när man har slagit på Autopilot. Idag görs detta endast på restricted roads och på unrestricted, som t.ex. på E20 söder om Stockholm, så kan du köra med Autopiloten satt på 120 km/h trotts att bilen vet att det är 80km/h som är hastighetsbegränsningen. Är det en väg markerad som restricted så kan du köra max 10 km/h över hastighetsgränsen om du har satt 10 km/h som offset.Jeppe_E skrev:Det är märkligt hur en GPS för någon tusenlapp klarar av att visa hastigheterna på vägarna och inte en bil för 1 miljon
Det vet vi att de har. De har tom släppt filmer på när en Model X kör själv från "a" till "b" och det var länge sen, rätt exakt två år sen på dagen. Så det ni har idag är flera år äldre än det.OfarligTesla skrev:Min gissning är att de har interna prototyper som är galet mycket bättre än det vi ser i dagsläget men som man av olika skäl inte släpper ut ännu. Det vi ser i våra bilar nu lär vara sådant de hade för ett bra tag sen internt.
Nja, det som har räknats som restricted roads är vägar med mötande trafik och troligen korsningar. Är det planskilda korsningar och vägren mellan filer som går i olika riktningar så är det unrestricted. Misstänker att t.ex. highway=secondary kan räknas som restricted medan highway:trunk kanske är unrestricted. Sedan kan det även påverkas om vägen är enkelriktad eller ej.Jeppe_E skrev:Aha, ja det är ju knas. Det är ju en sak om man sätter TACC på att köra för fort. Det är ett medvetet val från föraren. Men AP ska ju naturligtvis anpassa hastigheten. Nu vet jag inte vad den amerikanska definitionen på unrestricted roads är, men det låter ju som att i Sverige så borde alla vägar vara restricted roads?Svenssons skrev:Har inte märkt att Tesla inte klarar av att visa hastigheten på vägarna, min bil både läser skyltarna och har koll på hastighetsgräns från kartdata. Det är ju inte det problem vi pratar om här. Det vi vill ha är att bilen anpassar hastigheten efter hastigheten som den vet om när man har slagit på Autopilot. Idag görs detta endast på restricted roads och på unrestricted, som t.ex. på E20 söder om Stockholm, så kan du köra med Autopiloten satt på 120 km/h trotts att bilen vet att det är 80km/h som är hastighetsbegränsningen. Är det en väg markerad som restricted så kan du köra max 10 km/h över hastighetsgränsen om du har satt 10 km/h som offset.Jeppe_E skrev:Det är märkligt hur en GPS för någon tusenlapp klarar av att visa hastigheterna på vägarna och inte en bil för 1 miljon
Ja, jag har några exempel, men har glömt den exakta positionen. Nånstans utanför Skara på E20 är ett sådan ställe. Men jag ska ut och köra med Teslan på måndag. Om jag inte glömmer det kan jag sätta på AP och undersöka det lite närmare.Svenssons skrev:Dels är det intressant att veta hur ofta bilen laddar ner denna information. Det verkar inte vara direkt kopplat till kartorna och har inget att göra med firmware. Informationen i Open Street Maps kan uppdateras ungefär som med Wikipedia.mati skrev:Så kan det vara naturligtvis. Det kan förklara varför bilen beter sig som den gör. Men frågan kvarstår varför datat (datan?) ändras på det viset, lite smått random.Svenssons skrev:För mig pekar detta på att det kan vara data från Open Street Maps och inte alls ologiskt då.mati skrev:Det märkliga är ju också att restricted roads ändrar sig lite då och då. Man kör på en vanlig landsväg och plötsligt är den inte längre restricted, eller tvärtom. Och rätt vad det är så ändras det en vacker dag. Vägavsnitt som har varit restricted under lång tid är plötsligt inte längre det, och tvärtom. Totalt ologiskt.
Har du några konkreta exempel med exakt position där bilen växlar mellan unrestricted och restricted eller där det inte är restricted fast det borde vara det? Man skulle då kunna kolla på hur det ser ut i Open Street Maps, kanske göra uppdatering om man hittar vad det kan vara och sedan se om bilen uppdateras efter ett tag.
Ska bli intressant att se om det är skillnad hur vägen är taggad och ännu mera spännande att se om den går att påverka.mati skrev:Ja, jag har några exempel, men har glömt den exakta positionen. Nånstans utanför Skara på E20 är ett sådan ställe. Men jag ska ut och köra med Teslan på måndag. Om jag inte glömmer det kan jag sätta på AP och undersöka det lite närmare.