Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 16:23
av Zalman3
"We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and will be introducing that around the end of this year, probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range. That line is under construction, will be active in about six months.” https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/
När kommer dessa nya batterier?
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 16:28
av TeslaTissel
Zalman3 skrev:
"We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and will be introducing that around the end of this year, probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range. That line is under construction, will be active in about six months.” https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/
När kommer dessa nya batterier?
Bra Tesla! Som vi anat gör de batterierna lättare och effektivare. (Baserat på de artiklar/rykten jag läst hittills).
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 16:29
av Zalman3
TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
"We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and will be introducing that around the end of this year, probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range. That line is under construction, will be active in about six months.” https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/
När kommer dessa nya batterier?
Bra Tesla! Som vi anat gör de batterierna lättare och effektivare. (Baserat på de artiklar/rykten jag läst hittills).
Ca 20% förbättring har jag för mig att Elon sa.
Så nu kommer 120kWh batterier till S och X, till slut!
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 16:43
av TeslaTissel
Zalman3 skrev:
TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
"We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and will be introducing that around the end of this year, probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range. That line is under construction, will be active in about six months.” https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/
När kommer dessa nya batterier?
Bra Tesla! Som vi anat gör de batterierna lättare och effektivare. (Baserat på de artiklar/rykten jag läst hittills).
Ca 20% förbättring har jag för mig att Elon sa.
Så nu kommer 120kWh batterier till S och X, till slut!
Och effektivare!! Och lättare!!
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 17:00
av vigge50
Zalman3 skrev:
TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
"We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and will be introducing that around the end of this year, probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range. That line is under construction, will be active in about six months.” https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/
När kommer dessa nya batterier?
Bra Tesla! Som vi anat gör de batterierna lättare och effektivare. (Baserat på de artiklar/rykten jag läst hittills).
Ca 20% förbättring har jag för mig att Elon sa.
Så nu kommer 120kWh batterier till S och X, till slut!
Är det en förbättring på 20% sätt till volym eller vikt? Om det endast är till vikt så kommer det bli något bättre köregenskaper då bilen blir lättare men de kommer få plats med fler kWh.
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 17:51
av Zalman3
Film från batterifabriken och lite om priset per cell.
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 18:04
av Bjelke
Tycker billigare låter mest intressant just nu, möjligen om dom ger sig in på mindre bilar som
det blir riktigt intressant med mer utrymmeseffektiva batterier (och lägre vikt)
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 18:38
av mati
Det står faktiskt ingenting om Model S/X utan bara Model 3.
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 18:54
av Svenssons
Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 19:35
av Jeppe_E
Det kanske är detta genombrott som Tesla väntat på för att kunna lansera sin 35000-dollars Model 3?
Så tänker jag.
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 19:40
av Niklas Z
Svenssons skrev:
Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
Det är nog främst vid snabb motorvägskörning som några kan tycka att 100 kWh är för lite och vid den typen av körning är det ändå luftmotståndet som spelar störst roll för förbrukningen, inte vikten.
Annars skulle man väl kunna tänka sig att t ex de som åker på husvagnssemester kan vara intresserade av större batteri.
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 20:03
av Bjelke
Svenssons skrev:
Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
Håller med fullständigt.
Bättre med lägre vikt (spar man lite däck oxo) och lägre pris...
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 20:05
av Bjelke
Jeppe_E skrev:
Det kanske är detta genombrott som Tesla väntat på för att kunna lansera sin 35000-dollars Model 3?
Så tänker jag.
Mycket troligt ja
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 20:50
av mati
Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
Håller med fullständigt.
Bättre med lägre vikt (spar man lite däck oxo) och lägre pris...
Håller med. Nej till större batterier. Använd den bättre densiteten för att bygga fler bilar istället.
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 20:59
av Simon
Eller så går det att kränga de lättare batterierna till någon flygplanstillverkare.
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 21:04
av Franz
Av alla Model X 2018 i Sverige är 15% 75D och 85% någon variant med 100 kWh. Fanns det en variant med 110 eller 120 kWh tror jag den hade varit väldigt populär. Över hälften av alla Model S i år är också med 100 kWh-batteriet...
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 21:49
av evilirish
100kWh+ är för folk som vill kunna dra något annat än en lastpall med chips på sin dragkrok
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 21:49
av LarsL
Behovet av största batteriet har ju dels med räckviddångest och delvis att med att de som köper dyr bil gärna köper det dyraste, bägge på sätt och vis förståligt.
Enda egentliga orsaken till de riktigt stora batterierna är tunga släp och ”olagligt” höga hastigheter.
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 22:07
av Franz
LarsL skrev:
Behovet av största batteriet har ju dels med räckviddångest och delvis att med att de som köper dyr bil gärna köper det dyraste, bägge på sätt och vis förståligt.
Enda egentliga orsaken till de riktigt stora batterierna är tunga släp och ”olagligt” höga hastigheter.
Nu har jag precis kört 11 000 mil på 3,5 år med min S85D. Med en S100D hade jag fixat väldigt många av mina resor utan SuC-stopp, med 120 kWh hade det varit magiskt bra. Precis så att jag fixat många av mina långresor och ändå kunna komma hem med marginal att kunna åka iväg på en del ärenden etc. utan att egentligen behöva bry mig.
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 22:46
av Gretsch
Men .....står det verkligen 120 kWh någonstans texten ? Det är väl vad folk antager att det ska bli , men det står ingenstans. vad jag ser.
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 22:57
av Svenssons
Niklas Z skrev:
Svenssons skrev:
Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
Det är nog främst vid snabb motorvägskörning som några kan tycka att 100 kWh är för lite och vid den typen av körning är det ändå luftmotståndet som spelar störst roll för förbrukningen, inte vikten.
Annars skulle man väl kunna tänka sig att t ex de som åker på husvagnssemester kan vara intresserade av större batteri.
Hur ofta behöver eller ens vill man ligga i marchfart på motorväg i 4 timmar i sträck och där motorvägskörning är i princip den enda körning man gör?
Husvagn kan jag förstå men det är inte många som konstant kör med husvagn. Bättre vägengenskaper, billigare/effektivare drift och längre räckvidd vid lägre hastigheter har man alltid nytta av och kan rädda liv tack vare kortare bromssträcka.
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 23:19
av apkungen
Tror inte att det handlar om nya celler, bara ett nytt sätt att bygga pack på.
Cellerna uppdaterar de löpande vad jag förstått det som men jag tror inte att det är det som är grejen för att få de förbättringar Musk pratat om
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 13 nov 2018 23:50
av Zalman3
Här pratar Elon om hur 200kWh batteriet i Roadster ska lösas.
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 14 nov 2018 00:12
av Pontus
Varför måste det vara antingen eller. Hoppas det kommer ett större och ett lättare typ i 90 kWh storleken så kanske de flesta kan välja det dom vill.
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Postat: 14 nov 2018 06:12
av Niklas Z
Svenssons skrev:
Niklas Z skrev:
Svenssons skrev:
Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
Det är nog främst vid snabb motorvägskörning som några kan tycka att 100 kWh är för lite och vid den typen av körning är det ändå luftmotståndet som spelar störst roll för förbrukningen, inte vikten.
Annars skulle man väl kunna tänka sig att t ex de som åker på husvagnssemester kan vara intresserade av större batteri.
Hur ofta behöver eller ens vill man ligga i marchfart på motorväg i 4 timmar i sträck och där motorvägskörning är i princip den enda körning man gör?
Husvagn kan jag förstå men det är inte många som konstant kör med husvagn. Bättre vägengenskaper, billigare/effektivare drift och längre räckvidd vid lägre hastigheter har man alltid nytta av och kan rädda liv tack vare kortare bromssträcka.
Det är nog snarare så att man kör slut på ett 100 kWh batteri på tre timmar än fyra. Säg att bilen drar 2,6 kWh/mil i 140 km/h och att det finns 95 kWh tillgängligt. Då kommer man 36 mil, vilket tar 2,6 timmar.
Hur husvagnsägare väljer att prioritera är väl upptill dem om de tycker att det är värt ett 120 kWh-batteri. Jag har aldrig hört talas om någon som konstant kör med husvagn, men de kanske vill ha bättre förutsättningar vad gäller batteri de gånger de kopplar på husvagnen. Själv ser jag ingen som helst anledning att ha husvagn alls, men å andra sidan har jag inga problem att tänka mig att andra människor har andra uppfattningar och att de i så fall kan vara beredda att betala extra för ett batteri batteri på 120 kWh i stället för 100 kWh. Jag skulle antagligen inte vara det, men vill för den skull inte vara mästrande mot människor som kan tänka sig det.