21” mörkgråa arachnid
Postat: 01 nov 2018 09:53
Någon som sitter på dessa hjul?
Köper mer än gärna.
Köper mer än gärna.
Ok, 4800kr + moms för mig. Är lite kluven om jag ska ta den vanliga Tesla-grå färgen eller om man ska våga sig på att vara lite mer individualistisk och ta en annan nyans.mathiaso skrev:Jag lackade precis om till sonic grå för 3000kr + moms. Riktigt fint resultat
Lackade min 19” slipstream i Sonic grå för 3000kr+moms, inklusive lite pyssel med mittkåporna för att inte lacka loggan.Verdi skrev:Ok, 4800kr + moms för mig. Är lite kluven om jag ska ta den vanliga Tesla-grå färgen eller om man ska våga sig på att vara lite mer individualistisk och ta en annan nyans.mathiaso skrev:Jag lackade precis om till sonic grå för 3000kr + moms. Riktigt fint resultat
Låter grymt. Har ett par oanvända silver arachnid som jag funderar på att lacka om till Sonic grå innan de åker på i vår. Var gjorde du det, och hur löste du det med demontering däck etc?mathiaso skrev:Jag lackade precis om till sonic grå för 3000kr + moms. Riktigt fint resultat
Jag gjorde det på Lidheds däck i Jönköping/Huskvarna.P_EL skrev:Låter grymt. Har ett par oanvända silver arachnid som jag funderar på att lacka om till Sonic grå innan de åker på i vår. Var gjorde du det, och hur löste du det med demontering däck etc?mathiaso skrev:Jag lackade precis om till sonic grå för 3000kr + moms. Riktigt fint resultat
Hej!Verdi skrev:Hmmm. Nåt fel på de du sålde till mig?![]()
Lite OT: Jag kommer lacka om de i mörkgrått. Fått en offert på 6 tusen för jobbet, och då ingår borttag av småskadorna. Låter det rimligt?
Om du visste hur ovanliga mörkgråa arachnid (original) är skulle du inte ställa fråganmathiaso skrev:Hade du inte redan för många fälgar
Nädå. Skojar bara lite.MDurante skrev:Hej!Verdi skrev:Hmmm. Nåt fel på de du sålde till mig?![]()
Lite OT: Jag kommer lacka om de i mörkgrått. Fått en offert på 6 tusen för jobbet, och då ingår borttag av småskadorna. Låter det rimligt?
Nej absolut inte, men jag har tidigare kört med vita 21" turbin och blivit nekad x-antal servicepunkter på grund av att det inte är "Tesla" originallack. Därav sålde jag mina silver arachnid till dig och startade tråden, tror du fortfarande du köpt grisen i säcken?
Så, jag önskar att köpa mörkgråa Tesla original Arachnid, inte eftermarknadslackerade.
Edit: 6000kr inkl moms låter vettigt. Jag betalade MPS micropaint 6000NOK för att lackera mina 21" turbin till pearl white och fixa två kantkörningar.
Det låter ungefär som mina erfarenheter av SC (Väsby), sinnessjukt knäppa bortförklaringar när dom själva misslyckats med att åtgärda ett fel.MDurante skrev:Hade vibrationer i 125km/h, klagade till Tesla som pekade ut mina bakdäck, de monterade nya däck och tog kontakt med mig för att förklara att det inte hade hjälpt med nya däck så de satte tillbaka de gamla. De hade då skadat ena fälgen som var helt ny vid demontering av däck och de sa det var mina lackerade hjul som var orsaken, trots att de var nylackerade/nybalanserade vid inlämning.
Jag fick åka tillbaka till däckverkstaden och be om balansering igen, de tog av alla hjul, körde i balanseringsmaskinen som inte visade på några fel. Åkte tillbaka till Tesla med papper på balansering och de vägrade men gick med på att felsöka om de fick montera egen ägda hjul.
Kortfattat, det byttes bromsar, drivaxlar, DU, och jag fick till slut skriftlig godkännande om att de skulle omlackera den skadade fälgen, men det var efter många mail/samtal med service manager och massvis med problem. Detta gör jag inte om, jag har inte tid att bo på service center som jag gjort hitills i 2017/2018.
Hade cirka 100gr i snitt på mina turbinhjul styck, arachnid 10-20gr per fälg, vissa har inte ens på inner/yttersida enbart på en av de. Så ja smidda fälgar är av mycket bättre kvalitet än gjutna.Verdi skrev:Är arachnid bättre än turbin vad gäller detta eftersom de är smidda? Förhoppningsvis bättre toleranser än på gjutna?
Lika härMDurante skrev:Hade cirka 100gr i snitt på mina turbinhjul styck, arachnid 10-20gr per fälg, vissa har inte ens på inner/yttersida enbart på en av de. Så ja smidda fälgar är av mycket bättre kvalitet än gjutna.Verdi skrev:Är arachnid bättre än turbin vad gäller detta eftersom de är smidda? Förhoppningsvis bättre toleranser än på gjutna?
johan_w skrev:Någon som har uppfattning om förbrukning skiljer mellan de smidda lättare Arachnid och 21" Turbine/Twin Turbine?
Blev själv förvånad över hur mycket högre förbrukning jag har med 21" Twin Turbine än vad jag hade med 19" Slip stream. Trodde kanske 10% men det är minst 15% upplever jag. Dock ingen exakt vetenskap över mina siffror och det är med S100D mot S90D så några kilo bil med.
Fast 10% ökning på 245 blir ju typ 270...johan_w skrev:Det är kanske 3% mer förbrukning på S100D från början, sedan kommer fälgarna till. Har inte helt landat vad min förbrukning ligger på men körde snabbt 30 mil i 135km/h igår. Då låg jag på ca 270Wh/km, med min S90D på 19" Slip Stream låg jag nog runt 240-245 Wh/km med samma körsätt. Samma skillnad ungefär när jag kört 50 mil till Sälen sommartid med lite trafik, med S90D låg jag på kanske 210-220Wh/km och med 21" 240-250Wh/km. Då låg jag kanske runt 95-120km/h och en hel del omkörningar.
Tycker 21" är skitsnygga och kommer inte byta men trodde kanske inte jag skulle ha de sista 10-15Wh/km. Men som sagt det jag jämfört är rätt snabb körning och inte inriktat på snålast körning![]()
Snitten du skriver - är det på all typ av körning?
Samma här, struntar egentligen i vad bilen drar, superchargers är det fullt av. Mina siffror är för en bakhjulsdriven P85+ körd i alla möjliga lägen, meskörning, stadskörning, långkörning på AP och vilddjur utan traction control. Tänkte mest de kunde vara infogivade i form av % ökning.johan_w skrev:Det är kanske 3% mer förbrukning på S100D från början, sedan kommer fälgarna till. Har inte helt landat vad min förbrukning ligger på men körde snabbt 30 mil i 135km/h igår. Då låg jag på ca 270Wh/km, med min S90D på 19" Slip Stream låg jag nog runt 240-245 Wh/km med samma körsätt. Samma skillnad ungefär när jag kört 50 mil till Sälen sommartid med lite trafik, med S90D låg jag på kanske 210-220Wh/km och med 21" 240-250Wh/km. Då låg jag kanske runt 95-120km/h och en hel del omkörningar.
Tycker 21" är skitsnygga och kommer inte byta men trodde kanske inte jag skulle ha de sista 10-15Wh/km. Men som sagt det jag jämfört är rätt snabb körning och inte inriktat på snålast körning![]()
Snitten du skriver - är det på all typ av körning?
Du har rätt. Skulle varit 230-235wh/km och då är det runt mer 15-20%.Verdi skrev:Fast 10% ökning på 245 blir ju typ 270...johan_w skrev:Det är kanske 3% mer förbrukning på S100D från början, sedan kommer fälgarna till. Har inte helt landat vad min förbrukning ligger på men körde snabbt 30 mil i 135km/h igår. Då låg jag på ca 270Wh/km, med min S90D på 19" Slip Stream låg jag nog runt 240-245 Wh/km med samma körsätt. Samma skillnad ungefär när jag kört 50 mil till Sälen sommartid med lite trafik, med S90D låg jag på kanske 210-220Wh/km och med 21" 240-250Wh/km. Då låg jag kanske runt 95-120km/h och en hel del omkörningar.
Tycker 21" är skitsnygga och kommer inte byta men trodde kanske inte jag skulle ha de sista 10-15Wh/km. Men som sagt det jag jämfört är rätt snabb körning och inte inriktat på snålast körning![]()
Snitten du skriver - är det på all typ av körning?