Kylning av batteri
Postat: 23 okt 2018 11:39
Vilka övriga bilmärken (förutom Tesla) har kylning och uppvärmning av batterierna ?
Det är inga högljudda fläktar på Nissan heller...Jeppe_E skrev:I-Pace har och är tydligen bättre (effektivare) än Tesla. Det var väl TeslaBjörns slutsats eftersom bilen var väldigt tyst under laddning (inga högljudda fläktar som gick).
Stämmer. I senaste numret av Elbilen säger Kia att vattenkylning finns i Niro och att det blir samma teknik i alla deras kommande modeller (även Soul). Vattenkylningen är en del av hemligheten bakom den låga energiförbrukningen.mati skrev:Likaså Kona och Kia Niro om jag inte minns fel. Nästa version av Leaf ska väl också få vätskekylning.
En sak som man måste ta hänsyn till dock är att förlusterna ökar med strömmen i kvadrat. Så om Teslan laddar med 120 kW och I Pace med 80 kW så blir förlusterna 125% högre i Teslan om de har samma resistans. Kan mycket väl vara skillnaden mellan att fläktar behövs eller ej. Nu pratar Jaguar om att höja laddeffekten till 100 eller 120 kW så vi får väll se om de lyckats bättre än Tesla. Säger verkligen inte att så inte är fallet men just nu känns det inte jämförbart.Svenssons skrev:Det är inga högljudda fläktar på Nissan heller...Jeppe_E skrev:I-Pace har och är tydligen bättre (effektivare) än Tesla. Det var väl TeslaBjörns slutsats eftersom bilen var väldigt tyst under laddning (inga högljudda fläktar som gick).![]()
Kan mycket väl tänka mig att Jaguar har bättre kylning, min Model X låter som ett överljudsplan vid snabbladdning...
Förlusterna beror ju på batteriernas IR. Högre energitäthet innebär generellt högre IR. Hur Teslas IR förhåller sig mot Ipace och övriga bilar med ganska "gamla" celler vet jag inte.vigge50 skrev:En sak som man måste ta hänsyn till dock är att förlusterna ökar med strömmen i kvadrat. Så om Teslan laddar med 120 kW och I Pace med 80 kW så blir förlusterna 125% högre i Teslan om de har samma resistans. Kan mycket väl vara skillnaden mellan att fläktar behövs eller ej. Nu pratar Jaguar om att höja laddeffekten till 100 eller 120 kW så vi får väll se om de lyckats bättre än Tesla. Säger verkligen inte att så inte är fallet men just nu känns det inte jämförbart.Svenssons skrev:Det är inga högljudda fläktar på Nissan heller...Jeppe_E skrev:I-Pace har och är tydligen bättre (effektivare) än Tesla. Det var väl TeslaBjörns slutsats eftersom bilen var väldigt tyst under laddning (inga högljudda fläktar som gick).![]()
Kan mycket väl tänka mig att Jaguar har bättre kylning, min Model X låter som ett överljudsplan vid snabbladdning...
Det kan ju även vara så att I-pace har större luftintag och större fläktar, vilket gör att de kan få samma luftgenomströmning genom värmeväxlarna med lägre varvtal på fläktarna = lägre ljud. Bara en spekulation dock.vigge50 skrev:En sak som man måste ta hänsyn till dock är att förlusterna ökar med strömmen i kvadrat. Så om Teslan laddar med 120 kW och I Pace med 80 kW så blir förlusterna 125% högre i Teslan om de har samma resistans. Kan mycket väl vara skillnaden mellan att fläktar behövs eller ej. Nu pratar Jaguar om att höja laddeffekten till 100 eller 120 kW så vi får väll se om de lyckats bättre än Tesla. Säger verkligen inte att så inte är fallet men just nu känns det inte jämförbart.Svenssons skrev:Det är inga högljudda fläktar på Nissan heller...Jeppe_E skrev:I-Pace har och är tydligen bättre (effektivare) än Tesla. Det var väl TeslaBjörns slutsats eftersom bilen var väldigt tyst under laddning (inga högljudda fläktar som gick).![]()
Kan mycket väl tänka mig att Jaguar har bättre kylning, min Model X låter som ett överljudsplan vid snabbladdning...