Sida 1 av 1

Kylning av batteri

Postat: 23 okt 2018 11:39
av Bonden Roger
Vilka övriga bilmärken (förutom Tesla) har kylning och uppvärmning av batterierna ?

Re: Kylning av batteri

Postat: 23 okt 2018 11:41
av Bonden Roger
Glömde. Har googlat men hittar inget på de övriga (kanske på den nya Nissan).

Re: Kylning av batteri

Postat: 23 okt 2018 13:59
av danielalmestal
BMW har det.

Re: Kylning av batteri

Postat: 23 okt 2018 14:13
av Jeppe_E
I-Pace har och är tydligen bättre (effektivare) än Tesla. Det var väl TeslaBjörns slutsats eftersom bilen var väldigt tyst under laddning (inga högljudda fläktar som gick).

Re: Kylning av batteri

Postat: 23 okt 2018 14:22
av Svenssons
Jeppe_E skrev:
I-Pace har och är tydligen bättre (effektivare) än Tesla. Det var väl TeslaBjörns slutsats eftersom bilen var väldigt tyst under laddning (inga högljudda fläktar som gick).
Det är inga högljudda fläktar på Nissan heller... ;)

Kan mycket väl tänka mig att Jaguar har bättre kylning, min Model X låter som ett överljudsplan vid snabbladdning...

Re: Kylning av batteri

Postat: 23 okt 2018 14:39
av mati
Bland de äldre elbilarna som fortfarande finns att köpa är det dåligt. De flesta har ingen batterikylning alls.
Renault Zoe har luftkylda batterier.
BMW i3 har vätskekylning.
Och så Tesla såklart. Det är mig veterligen allt.

De nyare elbilarna har/kommer att få någon form av kylning.
I-Pace, Mercedes EQC och Audi e-tron har vätskekylning. Likaså Kona och Kia Niro om jag inte minns fel. Nästa version av Leaf ska väl också få vätskekylning.

Re: Kylning av batteri

Postat: 23 okt 2018 15:50
av Teslaspolen
Inget alls: Leaf (samtliga), e-Golf
Luft: Zoe, Ioniq, Nissans Evalia-varianter, Soul EV
Vätskebaserad: Tesla, BMW i3, och de lite mer rejäla nya elbilarna (ipace, e-tron, etc)

Re: Kylning av batteri

Postat: 27 okt 2018 06:31
av Jerker
mati skrev:
Likaså Kona och Kia Niro om jag inte minns fel. Nästa version av Leaf ska väl också få vätskekylning.
Stämmer. I senaste numret av Elbilen säger Kia att vattenkylning finns i Niro och att det blir samma teknik i alla deras kommande modeller (även Soul). Vattenkylningen är en del av hemligheten bakom den låga energiförbrukningen.

Re: Kylning av batteri

Postat: 27 okt 2018 08:17
av vigge50
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
I-Pace har och är tydligen bättre (effektivare) än Tesla. Det var väl TeslaBjörns slutsats eftersom bilen var väldigt tyst under laddning (inga högljudda fläktar som gick).
Det är inga högljudda fläktar på Nissan heller... ;)

Kan mycket väl tänka mig att Jaguar har bättre kylning, min Model X låter som ett överljudsplan vid snabbladdning...
En sak som man måste ta hänsyn till dock är att förlusterna ökar med strömmen i kvadrat. Så om Teslan laddar med 120 kW och I Pace med 80 kW så blir förlusterna 125% högre i Teslan om de har samma resistans. Kan mycket väl vara skillnaden mellan att fläktar behövs eller ej. Nu pratar Jaguar om att höja laddeffekten till 100 eller 120 kW så vi får väll se om de lyckats bättre än Tesla. Säger verkligen inte att så inte är fallet men just nu känns det inte jämförbart.

Re: Kylning av batteri

Postat: 27 okt 2018 11:43
av Henrik Torphammar
vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
I-Pace har och är tydligen bättre (effektivare) än Tesla. Det var väl TeslaBjörns slutsats eftersom bilen var väldigt tyst under laddning (inga högljudda fläktar som gick).
Det är inga högljudda fläktar på Nissan heller... ;)

Kan mycket väl tänka mig att Jaguar har bättre kylning, min Model X låter som ett överljudsplan vid snabbladdning...
En sak som man måste ta hänsyn till dock är att förlusterna ökar med strömmen i kvadrat. Så om Teslan laddar med 120 kW och I Pace med 80 kW så blir förlusterna 125% högre i Teslan om de har samma resistans. Kan mycket väl vara skillnaden mellan att fläktar behövs eller ej. Nu pratar Jaguar om att höja laddeffekten till 100 eller 120 kW så vi får väll se om de lyckats bättre än Tesla. Säger verkligen inte att så inte är fallet men just nu känns det inte jämförbart.
Förlusterna beror ju på batteriernas IR. Högre energitäthet innebär generellt högre IR. Hur Teslas IR förhåller sig mot Ipace och övriga bilar med ganska "gamla" celler vet jag inte.

Ett konkret exempel är ju Nissan som matar in mer och mer kapacitet i samma format och ökar IR rejält vilket gör att batterierna lever ett mycket varmare liv. Inte bara rapidgate utan i livslängsaspekten också. Aktiv kylning handlar om så mycket mer än bara laddeffekterna anser jag.

Re: Kylning av batteri

Postat: 27 okt 2018 13:26
av Geni87
vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
I-Pace har och är tydligen bättre (effektivare) än Tesla. Det var väl TeslaBjörns slutsats eftersom bilen var väldigt tyst under laddning (inga högljudda fläktar som gick).
Det är inga högljudda fläktar på Nissan heller... ;)

Kan mycket väl tänka mig att Jaguar har bättre kylning, min Model X låter som ett överljudsplan vid snabbladdning...
En sak som man måste ta hänsyn till dock är att förlusterna ökar med strömmen i kvadrat. Så om Teslan laddar med 120 kW och I Pace med 80 kW så blir förlusterna 125% högre i Teslan om de har samma resistans. Kan mycket väl vara skillnaden mellan att fläktar behövs eller ej. Nu pratar Jaguar om att höja laddeffekten till 100 eller 120 kW så vi får väll se om de lyckats bättre än Tesla. Säger verkligen inte att så inte är fallet men just nu känns det inte jämförbart.
Det kan ju även vara så att I-pace har större luftintag och större fläktar, vilket gör att de kan få samma luftgenomströmning genom värmeväxlarna med lägre varvtal på fläktarna = lägre ljud. Bara en spekulation dock.