Hur beräknar navigeringen förbrukning?
Postat: 20 okt 2018 05:07
Hade en intressant upplevelse igår: Åkte från Stockholm till Göteborg. Stannade i Ödeshög för mat och laddning. Hade tänkt att ladda lite mindre och ta ett till stopp i Ulricehamn, men när jag ätit klart och handlat på macken, så skulle jag enligt navigeringen ha 10% kvar vid ankomst i Gbg. Laddade då på lite till och skulle ha 17% kvar vid ankomst när jag rullade vidare.
Efter ca 10 min på motorvägen hade den droppat till 5% kvar vid ankomst!
Fick svänga in i Ulricehamn ändå.
Förbrukningen stack iofs rätt ordentligt och låg ett tag på mellan 280-300 i 120km/h. Har inte kollat topologin, men det är möjligt att det var en del uppförsbacke där.
Frågan är: Vilken förbrukning och förväntad hastighet räknar navigeringen med?
Snitt förbrukning på resan? Snitt sedan sista laddning? Sista average (10, 25, 50km?).
Och hastigheten? Hur mycket +/- man legat mot skyltad fart under motsvarande mätintervall som ovan, eller bara på skyltad fart?
Efter ca 10 min på motorvägen hade den droppat till 5% kvar vid ankomst!
Fick svänga in i Ulricehamn ändå.
Förbrukningen stack iofs rätt ordentligt och låg ett tag på mellan 280-300 i 120km/h. Har inte kollat topologin, men det är möjligt att det var en del uppförsbacke där.
Frågan är: Vilken förbrukning och förväntad hastighet räknar navigeringen med?
Snitt förbrukning på resan? Snitt sedan sista laddning? Sista average (10, 25, 50km?).
Och hastigheten? Hur mycket +/- man legat mot skyltad fart under motsvarande mätintervall som ovan, eller bara på skyltad fart?