Svenska andelen av Teslas levererade bilar
Postat: 11 apr 2015 12:31
Med anledning av nyheten om 10 030 sålda Tesla Model S under första kvartalet 2015 så kom jag på att det kan vara av intresse att se hur stor andel av denna försäljning som går till Sverige. Vi har ju siffror för varje månads registrerade bilar i Sverige och Tesla ger uppgifter om varje kvarts levererade bilar så det går att få hyfsat korrekta uppgifter om Sveriges andel per kvartal och år. Eftersom de första bilarna levererades under sista kvartalet 2013 så är det där jag börjar. Detta är vad jag kom fram till:
Kvartal 4 2013: 0,23%
Kvartal 1 2014: 0,53%
Kvartal 2 2014: 1,10%
Kvartal 3 2014: 0,62%
Kvartal 4 2014: 0,95%
Kvartal 1 2015: 1,71%
2013: 0,07%
2014: 0,82%
2015: 1,71%
Man ser en dal under andra hälften av 2014 men trenden är uppåtgående. Anledningen till dalen 2014 kan bero på valet och osäkerhet vad som skulle hända med supermiljöbilspremien men eftersom nedgången börjar redan under tredje kvartalet 2014 och eftersläpning mellan beställning och leverans tror jag det beror på andra orsaker, supermiljöbilspremien tog slut först under slutet av tredje kvartalet då även valet var.
Själv tycker jag att det är rätt fantastiskt att Sveriges enda Teslabutik har levererat nästan 2% av samtliga Teslas bilar levererade under 2015. Förutom att leverera till den svenska marknaden förstår jag det som att de även har levererat till den finska och baltiska marknaden vilket ger ytterligare ett 20-tal bilar eller så. Ska bli intressant att se om Sverige kan ta mer än 2% av Teslas totala försäljning. Nu ligger vi rätt mycket i lä mot Norges dryga 15% men 2% är inte en liten andel när man tänker på att det rör sig om hela försäljningen i Nordamerika, Europa, Asien och Australien.
Kvartal 4 2013: 0,23%
Kvartal 1 2014: 0,53%
Kvartal 2 2014: 1,10%
Kvartal 3 2014: 0,62%
Kvartal 4 2014: 0,95%
Kvartal 1 2015: 1,71%
2013: 0,07%
2014: 0,82%
2015: 1,71%
Man ser en dal under andra hälften av 2014 men trenden är uppåtgående. Anledningen till dalen 2014 kan bero på valet och osäkerhet vad som skulle hända med supermiljöbilspremien men eftersom nedgången börjar redan under tredje kvartalet 2014 och eftersläpning mellan beställning och leverans tror jag det beror på andra orsaker, supermiljöbilspremien tog slut först under slutet av tredje kvartalet då även valet var.
Själv tycker jag att det är rätt fantastiskt att Sveriges enda Teslabutik har levererat nästan 2% av samtliga Teslas bilar levererade under 2015. Förutom att leverera till den svenska marknaden förstår jag det som att de även har levererat till den finska och baltiska marknaden vilket ger ytterligare ett 20-tal bilar eller så. Ska bli intressant att se om Sverige kan ta mer än 2% av Teslas totala försäljning. Nu ligger vi rätt mycket i lä mot Norges dryga 15% men 2% är inte en liten andel när man tänker på att det rör sig om hela försäljningen i Nordamerika, Europa, Asien och Australien.