Sida 1 av 1

Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 07 okt 2018 13:28
av Off Grid Byggaren
Vad är lämplig benämning på denna typ av laddare? 20 kW DC med CCS och Chademo anslutning.

Skulle det kunna bli så att i framtida (vissa modeller av) elbilar, kommer det endast finnas möjlighet till DC-laddning?
DC-laddare.jpg

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 07 okt 2018 14:00
av bylund
"Laddare med 20 kW effekt"?

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 07 okt 2018 14:26
av Henrik Torphammar
Sådana laddare är genialiska om man köpt en elbil som är äldre än årsmodell 2022. Då kan man nämligen ladda denna gamla elbil ganska snabbt trots avsaknad av inbyggd stark laddare. Imiev, Leaf, golf, soul, ioniq mfl...

Dessa laddare skulle i mina ögon göra sig bättre än typ2 22kw på offentliga parkeringar så som stormarknader osv. Öppna upp möjligheten att fortsätta använda äldre elbilar med kortare räckvidder som annars fått stå hemma för att resan till Ullared var för lång tex. Samt skakat av sig alla fusk-Passater som annars står i vägen på typ2 vanligtvis ej laddande för det är för jobbigt att flytta bilen när den är full.

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 07 okt 2018 14:55
av LarsL
bylund skrev:
"Laddare med 20 kW effekt"?
Eller ”20kW DC-laddare”

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 07 okt 2018 16:42
av bylund
LarsL skrev:
bylund skrev:
"Laddare med 20 kW effekt"?
Eller ”20kW DC-laddare”
Jag tänkte att "laddare" skvallrade om likström redan.

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 07 okt 2018 16:48
av Svenssons
Semisnabbladdare! :D

Semisnabbladdare är i alla fall mer korrekt på denna än på ett 22kW vägguttag med trefas 32A AC.

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 07 okt 2018 16:50
av Teslaspolen
Elbilsladdare. Det är vad det är. Typ-2 stolpar är aldrig laddare, inte ens Teslas är en laddare trots namnet. Dessa är ladduttag/laddplatser.

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 07 okt 2018 16:55
av Svenssons
Teslaspolen skrev:
Elbilsladdare. Det är vad det är. Typ-2 stolpar är aldrig laddare, inte ens Teslas är en laddare trots namnet. Dessa är ladduttag/laddplatser.
Precis, AC är aldrig laddare och hur snabbt man kan ladda från dessa beror på lägsta gemensamma nämnare av max hastighet på bil och ladduttaget.

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 07 okt 2018 18:57
av jonas
Fast just tesla har ju typ2 laddare också. Varje suc är ju laddare och typ 2.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 07 okt 2018 19:05
av bullen
Teslaspolen skrev:
Elbilsladdare. Det är vad det är. Typ-2 stolpar är aldrig laddare, inte ens Teslas är en laddare trots namnet. Dessa är ladduttag/laddplatser.
Om du menar Suc är det definitivt laddare även om dom använder en moddad typ 2 kontakt. Om du menar WC så står det för Wall connector dvs ingen laddare i det namnet.

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 07 okt 2018 19:20
av LarsL
bylund skrev:
LarsL skrev:
bylund skrev:
"Laddare med 20 kW effekt"?
Eller ”20kW DC-laddare”
Jag tänkte att "laddare" skvallrade om likström redan.
Ja, ”20kW laddare” funkar också.

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 07 okt 2018 20:45
av mati
Svenssons skrev:
Semisnabbladdare! :D

Semisnabbladdare är i alla fall mer korrekt på denna än på ett 22kW vägguttag med trefas 32A AC.
Det är precis rätt benämning i det här fallet. Och för en sådan på en kommunal parkeringsplats skulle det faktiskt vara motiverbart att ta betalt per minut. I motsats till idag när det ibland kostar över en krona/minut att AC-ladda.
Jag antar att alla bilar med rätt kontakt verkligen kan utnyttja effekten maximalt.

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 07 okt 2018 21:39
av Off Grid Byggaren
Just där denna sitter benämns den för snabbladdare hos personalen. Många förstår inte skillnaden mellan AC & DC, utan ser det bara som en kontakt att ansluta till elbilen.

Här går det dock betydligt snabbare märker de.

Finns det någon uttalad gräns mellan långsam - semisnabb - snabb - supersnabb laddare?

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 07 okt 2018 21:47
av Svenssons
Off Grid Byggaren skrev:
Just där denna sitter benämns den för snabbladdare hos personalen. Många förstår inte skillnaden mellan AC & DC, utan ser det bara som en kontakt att ansluta till elbilen.

Här går det dock betydligt snabbare märker de.

Finns det någon uttalad gräns mellan långsam - semisnabb - snabb - supersnabb laddare?
Vad jag minns så är "Fast charger" = likströmsladdning över 22 kW och "Ultra-fast charger"=Likströmmsladdning från 150kW och uppåt men kan inte hitta källor just nu. Detta gäller alltså EU.

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 08 okt 2018 09:16
av Ebenezum
Det här verkar vara tillverkaren: http://www.signetsys.com/eng/main.php

Kia Bulgarien säljer en för 24000BGN vilket ska motsvara 128000SEK :shock:
https://www.kia.bg/en/electricstations/

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 08 okt 2018 09:20
av Teslaspolen
bullen skrev:
Teslaspolen skrev:
Elbilsladdare. Det är vad det är. Typ-2 stolpar är aldrig laddare, inte ens Teslas är en laddare trots namnet. Dessa är ladduttag/laddplatser.
Om du menar Suc är det definitivt laddare även om dom använder en moddad typ 2 kontakt. Om du menar WC så står det för Wall connector dvs ingen laddare i det namnet.
Syftar på Tesla WC, som på hotell och liknande ställen har namnet "Destinationsladdare/destination charger". Glömde avskriva min från SuC, men som dock inte är riktigt typ-2.

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 08 okt 2018 09:25
av chaffis75
Man kan hoppas priset på denna typ av laddare går ner ordentligt så kanske de kan blir vanligare där ute... däremot hemma så tycker jag AC laddning fungerar perfekt... Frågan är vad lägsta effekt är på DC laddning, skulle man kunna köra säg 6kW dc laddning eller vad säger standarden? Tänker mig då hemma laddning där våra proppar inte tål hur mycket som helst eftersom vi vill både kunna lada mat och ha varmt i huset utan att uppgradera oss..

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 08 okt 2018 09:26
av Teslaspolen
Samt att all V2G teknik vad jag sett går via CHAdeMO, dvs DC.

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 08 okt 2018 10:02
av 12man
Teslaspolen skrev:
Samt att all V2G teknik vad jag sett går via CHAdeMO, dvs DC.
är ju för att japan har av/bidrag eller nåt för sånt..

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 08 okt 2018 10:16
av bylund
Teslaspolen skrev:
bullen skrev:
Teslaspolen skrev:
Elbilsladdare. Det är vad det är. Typ-2 stolpar är aldrig laddare, inte ens Teslas är en laddare trots namnet. Dessa är ladduttag/laddplatser.
Om du menar Suc är det definitivt laddare även om dom använder en moddad typ 2 kontakt. Om du menar WC så står det för Wall connector dvs ingen laddare i det namnet.
Syftar på Tesla WC, som på hotell och liknande ställen har namnet "Destinationsladdare/destination charger". Glömde avskriva min från SuC, men som dock inte är riktigt typ-2.
“Destination charging” skriver de i alla fall på sin karta, så där är det ju rätt. Men de kanske inte är konsekventa?

Re: Hur ska denna 20 kW DC-laddare benämnas?

Postat: 08 okt 2018 11:24
av Bjelke
chaffis75 skrev:
Man kan hoppas priset på denna typ av laddare går ner ordentligt så kanske de kan blir vanligare där ute... däremot hemma så tycker jag AC laddning fungerar perfekt... Frågan är vad lägsta effekt är på DC laddning, skulle man kunna köra säg 6kW dc laddning eller vad säger standarden? Tänker mig då hemma laddning där våra proppar inte tål hur mycket som helst eftersom vi vill både kunna lada mat och ha varmt i huset utan att uppgradera oss..
Egentligen finns det väl ingen nedre gräns för DC-laddning men frågan är om man kan ställa in det i laddboxarna?
Den minsta jag sett och fått pris på var på 11kW dvs 16A 3-fas matning, minns inte om det gick att ställa in någon begränsning på den.
Edit: den var på 10kW uteffekt och drar 11kW (lite inre förluster såklart)