Många jämför P85+ mot P85D, jag tror att det är med uppgradering från p85+ till p85D i åtanke men jag funderar på om inte P85+ och S85D är bättre jämförelser? Iaf nu sen S85D fick en accelerationsuppdatering och gör 0-100 på 4,6s och den gamla P85+ gör sprinten på 4,4s.
S85D kostar idag från 880kkr. Nån som minns vad P85 och P85+ kostade och vad som var inkluderat då jämfört med nu i priset (och vad var det egentligen +,et inkluderade?).
S85D har som fördel att den har fyrhjulsdrift så klart och borde ha något bättre räckvidd (det ser man i trip planner). Men p85an var väl på många sätt mer sportig och jag kan tänka mig att i farter över 100km/h är P85+ klart snabbare. Kolla denna jämförelse mellan P85+ och P85D så ser ni varför jag tror det:
Vad säger ni andra om fördelar respektive nackdelar med dessa två?
85D har över 500hk motoreffekt medan P85 låg närmare 400. Niklas grafer verkar visa att de numera används också..
Så jag tror nog 85D klår P85 alla dar i veckan.
Re: 85D vs P85
Postat: 14 apr 2015 00:17
av apkungen
522hp i motoreffekt men det kan den inte få ut än. 475hp kan den ta ut än så läng. Har inte p85+ bättre styrning och fjädring också? Men jag håller nog med dig, 85D är nog bättre.
Re: 85D vs P85
Postat: 14 apr 2015 07:23
av 18650
402m med samtliga modeller hade varit intressant. Alla tider, 60fot, 201m samt 402m.
Hitintills har vi sett att P85D gör 11.6 @ 185km/h, 60fot 1.75, give or take. Helt psykadelisk 60fot men lite runkig slutfart.
Re: 85D vs P85
Postat: 14 apr 2015 10:42
av lator
1,75 sek vid 60 fot ger en hastighet av 75 km/h där! Inte så sunkigt...
(om man ska tro på Amerikanarnas något enkla sätt att räkna...)
Re: 85D vs P85
Postat: 18 apr 2015 11:21
av Niclas
85D med 442 kh har ju gjort P85D betydligt mindre intressant. Särskilt som många rapporterar att P85D har betydligt färre hk än 700. Dvs om man köper 85D får man mer än specen säger, om man köper P85D får man mindre än spec.
Samtidigt har ju gamla P85 samma bakmotor som P85D dvs 476 hk enl spec, vilket är mer än 85D. Detta avspeglas också i acc-tiderna där P85 ligger ganska exakt runt 4 sek, vilket är lite snabbare än 85D.
Nästa gång jag beställer lutar det åt en 85D och inte P85D.
Re: 85D vs P85
Postat: 18 apr 2015 11:24
av Niclas
Men om P85 fortfarande fanns att beställa och hade samma pris som 85D, hade jag hellre tagit P85.
Klart bättre styrning i RWD samt större frunk och lättare och mindre komplex än AWD.
Re: 85D vs P85
Postat: 18 apr 2015 11:26
av LarsL
Sa direkt vid releasen av D att 85D nog är den bästa bilen. Maximal räckvidd drivning och broms på alla hjulen, bra för däcks slitaget, osv. P varianterna är för de som vill ha det värsta.
Re: 85D vs P85
Postat: 18 apr 2015 15:05
av Sofie
LarsL skrev:
Sa direkt vid releasen av D att 85D nog är den bästa bilen. Maximal räckvidd drivning och broms på alla hjulen, bra för däcks slitaget, osv. P varianterna är för de som vill ha det värsta.
+1
Re: 85D vs P85
Postat: 18 apr 2015 15:16
av Bjorn
LarsL skrev:
Sa direkt vid releasen av D att 85D nog är den bästa bilen. Maximal räckvidd drivning och broms på alla hjulen, bra för däcks slitaget, osv. P varianterna är för de som vill ha det värsta.
Jag sa inte, men beställde.
Re: 85D vs P85
Postat: 18 apr 2015 17:19
av Niclas
Ja, men vid releasen var den inte intressant med 380 hk och 5,6 s till hundra. Nu är 85D en annan sak.
Re: 85D vs P85
Postat: 18 apr 2015 17:45
av LarsL
Ja och på samma gång börjar ju S70D bli intressant, vilket inte S60 var.
Re: 85D vs P85
Postat: 18 apr 2015 17:49
av Niclas
Tycker 70D är mest värde för pengarna, man behöver ju inte någon extrautrustning heller idag då det mesta av teknikpaketet är standard idag.
Efter 70D kommer 85D i värde.
Sist kommer nog P85D som kostar mycket och levererar mindre än spec.
När jag beställde min P85 kostade den 840' i baspris, det var bra värde!
Re: 85D vs P85
Postat: 18 apr 2015 18:18
av hybris
Och jag tycker P85D har bäst värde då den är på en annan planet gällande acceleration. Jag skulle välja mellan 70D eller P85D om jag skulle beställa idag. All in eller den mest ekonomiska... Simple...
Re: 85D vs P85
Postat: 18 apr 2015 19:27
av LarsL
Och S 85 kan/kommer de lägga ner?
Re: 85D vs P85
Postat: 18 apr 2015 19:32
av Niclas
Ja det blir nog så...
Re: 85D vs P85
Postat: 19 apr 2015 08:04
av Bjorn
Niclas skrev:
Ja, men vid releasen var den inte intressant med 380 hk och 5,6 s till hundra. Nu är 85D en annan sak.
hybris skrev:
Och jag tycker P85D har bäst värde då den är på en annan planet gällande acceleration. Jag skulle välja mellan 70D eller P85D om jag skulle beställa idag. All in eller den mest ekonomiska... Simple...
85D var intressant för mig. Jag hade kört en P85 i ett par dar och konstaterat att den accelerationen är onödig för mig. Nu får jag ju nästan den ändå och visst det är verkligen inget jag är ledsen över. Jag vill minnas att det var 5,4s 0-100 när jag beställde, men det var inte så viktigt. Jag hade beställt den även om det hade vart 6-8 s.
Räckvidden är prioriterad för mig. Åker ibland 25-30 mil på jobb och tycker det vore bra att så sällan som möjligt vara tvungen att ladda när man kommer fram utan kunna ta det på kvällen eller dag 2.
Det jag vill åt är eldriften, tekniknivån och framtidskänslan. Jag vill inte ha framtoningen som 21 - 22" fälgar, sänkt och extra spoiler ger. Det får andra hålla på med. Förresten, nån som har prövat 25" 285 12 - profil? Jag har aldrig kunnat tänkt mig att ha en Audi, BMW, Merca eller liknande. Har inget behov av att känna eller se ut som att jag har råd när verkligheten är att jag egentligen inte har råd men gör det ändå pga. intresse.
Bara mina idéer.
ymmv.
Re: 85D vs P85
Postat: 19 apr 2015 08:09
av Stefan T
285/12 25 kan man inte gå ut lite hårdare med 295/0 30
då behöver man aldrig byta däck bara fälgarna
Re: 85D vs P85
Postat: 19 apr 2015 08:20
av Nicklas
Väl talat @Bjorn!
- jag håller med dig till 99% (jag har inte kört någon P85 )...
Re: 85D vs P85
Postat: 19 apr 2015 09:33
av hybris
P85D: över sekunden snabbare än 85d vilket är enormt mycket när man redan är under 5s strecket. För att föratå skall man titta på vilka bilar som har samma acceleration. Märke och modell... Lägg till vikt, antal passagerare så förstår man vilken enorm skillnad detta är. Resten är jidder.
P85: R.I.P. Och trist för andrahandsvärdet att 85D är snabbare och AWD...
85D: mellanvarianten. Skulle aldrig välja då jag hela tiden skulle störa mig att jag inte valt Ferraridödaren för den i sammanhanget låga kostnaden...
85: R.I.P.
70D: Perfekt insteg. Räckvidd mer än de flesta behöver. Mitt andraval. All in eller det ekonomiska insteget.
Jag gissar att höstens leveranser kommer vara mest P85D och 70D. Det som möjligen kan störa är lansering av X
Re: 85D vs P85
Postat: 19 apr 2015 09:53
av +46
hybris skrev:
P85D: över sekunden snabbare än 85d vilket är enormt mycket när man redan är under 5s strecket. För att föratå skall man titta på vilka bilar som har samma acceleration. Märke och modell... Lägg till vikt, antal passagerare så förstår man vilken enorm skillnad detta är. Resten är jidder.
P85: R.I.P. Och trist för andrahandsvärdet att 85D är snabbare och AWD...
85D: mellanvarianten. Skulle aldrig välja då jag hela tiden skulle störa mig att jag inte valt Ferraridödaren för den i sammanhanget låga kostnaden...
85: R.I.P.
70D: Perfekt insteg. Räckvidd mer än de flesta behöver. Mitt andraval. All in eller det ekonomiska insteget.
Jag gissar att höstens leveranser kommer vara mest P85D och 70D. Det som möjligen kan störa är lansering av X
Jag bestämde mig tidigt för att köpa en Tesla. Det enda kravet var att den skulle ha 4x4. Så allt talade för en X men så kom S med D-drivlinan och då var det bara att slå till (är personligen tveksam till X-dörrarna).
Att åka runt och utmana andra bilister vid rödljus och göra farliga omkörningar tillhör mina ungdomssynder och är inget som jag idag är stolt över eller längre vill bli förknippad med. Därför har jag som vuxen och ansvarsfull förälder konsekvent valt bort bilar av märken som till en övervägande del attraheras av personer med ett aggressivt körsätt.
Respekt är inget som man får utan något som man förtjänar, till exempel genom att välja bort mycket annat här i livet och köpa en ren elbil för pengarna...
Re: 85D vs P85
Postat: 19 apr 2015 10:05
av hybris
Att ha en bil som accelerera snabbt har inget att göra med hur man som person kör den. Du kan köra lika svinigt med en 85D som accelererar som en BMW M3... Så sorry men kanske dags att vakna gällande prestandan i dessa bilar? Att inte köpa pgr av att den är snabb kanske handlar mer om personens egen mogenhet än något annat...
Personligen kör jag lugnare med min P85D i vetskapen att jag ör snabbare än alla andra. Inget behöver bevisas för alla DKW och BMW. Dock gillar jag att ibland kunna accelerera max liksom köra aktivt på kurviga sommarvägar. Där gör P85D en enorm skillnad. Den är helt underbar.
Re: 85D vs P85
Postat: 19 apr 2015 10:13
av hybris
Utrustade en 85D med samma spec som min P85D. 1,13 MSEK. Jag gav 70K SEK mer för min P85D... Känns prisvärt. Skall dock säga att även om jag åkt på dagens priser skulle jag köpt samma bil. Hade jag haft möjligheten till tjänstebil hade jag valt en 70D.
Re: 85D vs P85
Postat: 19 apr 2015 10:30
av +46
Som tråden anger så handlar den inte om ett val mellan 85D och P85D....
Vad jag har valt utifrån mina preferenser vet bara Tesla i nuläget
hybris skrev:
Att ha en bil som accelerera snabbt har inget att göra med hur man som person kör den. Du kan köra lika svinigt med en 85D som accelererar som en BMW M3... Så sorry men kanske dags att vakna gällande prestandan i dessa bilar? Att inte köpa pgr av att den är snabb kanske handlar mer om personens egen mogenhet än något annat...
Personligen kör jag lugnare med min P85D i vetskapen att jag ör snabbare än alla andra. Inget behöver bevisas för alla DKW och BMW. Dock gillar jag att ibland kunna accelerera max liksom köra aktivt på kurviga sommarvägar. Där gör P85D en enorm skillnad. Den är helt underbar.