Sida 1 av 1

Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 25 sep 2018 08:09
av Vidio
Tjena!

Är det någon som vet om Tesla avskaffat batteriförvärmningen i någon av de senare versionerna, eller är det bara min som är trasig?

De senaste två kalla morgnarna har jag börjat värma bilen ca 20-30 minuter innan jag ska använda den.
Appen indikerar att kupén värms, men ingen batterisymbol eller något.
Väl ute i bilen är det en massa gula streck kvar.

Är det dags att slänga bilen på tippen eller tyckte Tesla helt enkelt att det var en onödig funktion?

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 25 sep 2018 08:12
av Remuz
Verkar osannolikt att man tagit bort den funktionen. Den används ju flitigt i nordliga delar...

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 25 sep 2018 08:15
av JonasPersson
Jag har samma "problem".

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 25 sep 2018 08:18
av Vidio
Remuz skrev:
Verkar osannolikt att man tagit bort den funktionen. Den används ju flitigt i nordliga delar...
Har du provat den själv nu på senare?

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 25 sep 2018 08:27
av kontakten2
Någon skillnad om du slår av range mode?

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 25 sep 2018 08:29
av Remuz
Vidio skrev:
Remuz skrev:
Verkar osannolikt att man tagit bort den funktionen. Den används ju flitigt i nordliga delar...
Har du provat den själv nu på senare?
Jag har lånebil så ingen app :(

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 25 sep 2018 08:29
av Jensa
Batteriet är troligen inte tillräckligt kallt för att symbolen ska dyka upp. Jag har för övrigt alltid gula streck även om batterivärmningen (och symbolen) varit igång.

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 25 sep 2018 08:34
av Svenssons
Jag hade de gula strecken idag på morgonen efter att ha förvärmt i 20-30 minuter. Ser dock inget konstigt med det. Temperaturen var över nollan och batteriförvärmningen brukar inte gå igång då, särskilt inte när jag inte hade laddkabeln i bilen.

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 25 sep 2018 08:35
av 12man
Känns som detta kommer upp varje höst/myggfritt väder

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=6354

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 25 sep 2018 08:36
av Vidio
kontakten2 skrev:
Någon skillnad om du slår av range mode?
Range mode har jag aldrig på och jag hade laddkabeln ikopplad :D

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 25 sep 2018 08:49
av Teslaspolen
Bevisar att manuell styrning av batterivärmen verkligen behövs! Alldeles galet att bilen själv ska avgöra, speciellt då den ofta inte förvärmer även fast det behövs.

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 25 sep 2018 08:51
av jpetters
Jag såg detta redan i förra veckan när det inte var kallare än 10 grader (+).

Bild

Har 32.4 i bilen. Imorse när det var ca 4-5 grader så aktiverades även värmen i bakrutan och speglarna.

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 25 sep 2018 08:53
av Zalman3
Teslaspolen skrev:
Bevisar att manuell styrning av batterivärmen verkligen behövs! Alldeles galet att bilen själv ska avgöra, speciellt då den ofta inte förvärmer även fast det behövs.
Slå på Ludicrus mode, för visst värmer den bara batteriet då?

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 25 sep 2018 09:46
av Vidio
jpetters skrev:
Jag såg detta redan i förra veckan när det inte var kallare än 10 grader (+).

Bild

Har 32.4 i bilen. Imorse när det var ca 4-5 grader så aktiverades även värmen i bakrutan och speglarna.
Ja, men där är ingen symbol för batteriförvärmning.

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 25 sep 2018 10:02
av Teslaspolen
Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Bevisar att manuell styrning av batterivärmen verkligen behövs! Alldeles galet att bilen själv ska avgöra, speciellt då den ofta inte förvärmer även fast det behövs.
Slå på Ludicrus mode, för visst värmer den bara batteriet då?
Är väl någon extra funktion för dom som har L, finns en knapp på samma sida på pekskärmen då men inte i appen... Men det är nog hyfsat irrelevant då dom allra flesta inte har L. :lol:

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 25 sep 2018 11:06
av Svenssons
Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Bevisar att manuell styrning av batterivärmen verkligen behövs! Alldeles galet att bilen själv ska avgöra, speciellt då den ofta inte förvärmer även fast det behövs.
Slå på Ludicrus mode, för visst värmer den bara batteriet då?
Är väl någon extra funktion för dom som har L, finns en knapp på samma sida på pekskärmen då men inte i appen... Men det är nog hyfsat irrelevant då dom allra flesta inte har L. :lol:
Även Insane-bilar har batteriförvärmning i bilen.

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 25 sep 2018 11:51
av bylund
Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Bevisar att manuell styrning av batterivärmen verkligen behövs! Alldeles galet att bilen själv ska avgöra, speciellt då den ofta inte förvärmer även fast det behövs.
Slå på Ludicrus mode, för visst värmer den bara batteriet då?
Nej, den accelererar mycket fortare också :)

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 25 sep 2018 20:35
av Hedman
Den värmer kanske inte bort alla gula streck. Bäst är väl som vanligt att börja ladda nära inpå man ska köra. Under denna sommar har man ju glömt bort allt vad gula streck är.

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 26 sep 2018 07:58
av Yxel
Har för mig förvärmningen bara värmer till 12 grader, och samtliga streck försvinner vid 17 grader. Så spannet däremellan har man några streck trots att man förvärmet batteriet.

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 26 sep 2018 12:30
av Richan
Vidio skrev:
Tjena!

Är det någon som vet om Tesla avskaffat batteriförvärmningen i någon av de senare versionerna, eller är det bara min som är trasig?

De senaste två kalla morgnarna har jag börjat värma bilen ca 20-30 minuter innan jag ska använda den.
Appen indikerar att kupén värms, men ingen batterisymbol eller något.
Väl ute i bilen är det en massa gula streck kvar.

Är det dags att slänga bilen på tippen eller tyckte Tesla helt enkelt att det var en onödig funktion?

Batteriförvärmning är väll inte standard antar jag? Det ingår väll bara i "kallt väder paketet"!?

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 26 sep 2018 12:44
av Gustafsson
De gula strecken försvinner inte av förvärmningen. Vet inte hur varmt batteriet blir av den men man måste köra en god stund innan de försvinner när det är kyligt. Så är det nog för de flesta, samma i min 100D som i min förra 70D.
Förvärmning har inget med vinterpaketet att göra vad jag vet, den finns i alla bilar.

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 26 sep 2018 13:05
av Teslaspolen
Richan skrev:
Vidio skrev:
Tjena!

Är det någon som vet om Tesla avskaffat batteriförvärmningen i någon av de senare versionerna, eller är det bara min som är trasig?

De senaste två kalla morgnarna har jag börjat värma bilen ca 20-30 minuter innan jag ska använda den.
Appen indikerar att kupén värms, men ingen batterisymbol eller något.
Väl ute i bilen är det en massa gula streck kvar.

Är det dags att slänga bilen på tippen eller tyckte Tesla helt enkelt att det var en onödig funktion?

Batteriförvärmning är väll inte standard antar jag? Det ingår väll bara i "kallt väder paketet"!?
Nej, alla bilar har det eftersom du inte kan/ska ladda kalla Li-Ion batterier.

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 03 okt 2018 11:41
av almas52
Hej funkar på min jag har senaste version installerad. //Gunnar

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 03 okt 2018 16:52
av Hedman
Vill du minimera de gula sträcken så är det bästa att ladda batterierna ända tills du ska köra. Men är det riktigt kallt så kommer du ändå att ha ett par gula streck någon mil eller två.

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Postat: 03 okt 2018 17:42
av far1far2
Helt beroende på utetempen så brukar gulstreckan vara kvar 20-30 min normal körning (i Blekinge) vid 0 plus minus 5 grader..