Sida 1 av 2

Arlanda parkering

Postat: 08 apr 2015 14:41
av Kalle
Farsan Körde mig idag till arlanda med leafen för ja ska ut o flyga.
Vi kommer inte riktigt dit och hem igen på en laddning, men tänkte att de inte va nå problem eftersom de har laddplatser utanför terminal 2an, 4an och 5an. Och efter en lunch borde det räcka.
Men nu såg vi att alla platser är uptagna, 90% av plugin hybrider (massa mishubishu outlanders, några toyotas och nån volvo.

De borde värkligen begränsa platserna till de som verkligen behöver dem. (rena elbilar)

Vet nån var man kan maila för att påpeka detta?

Re: Arlanda parkering

Postat: 08 apr 2015 15:01
av danni
Jag tycker att det är jätteviktigt att det finns laddinfrastruktur för laddhybriderna också. Om de ska kunna få maximal positiv miljöpåverkan så måste de ju kunna ladda i tid och otid, eftersom de inte kommer särskilt långt på ren el. Som bilmarknaden ser ut i dagsläget, i en övergångsfas, tror jag det är minst lika viktigt som de rena elbilarna för att kunna få ner utsläppen. Däremot hade jag nog inte riktigt kunnat med att långtidsparkera min laddhybrid på en laddplats när jag ska iväg på semester i två veckor... Men det hade jag inte gjort med en ren elbil heller om jag hade nog med ström att ta mig hem igen. Det är slöseri med en begränsad resurs (laddplats).

Re: Arlanda parkering

Postat: 08 apr 2015 15:03
av EnTraktor
Parkeringarna är avsedda för alla bilar som går att ladda.
http://www.swedavia.se/arlanda/till-och ... parkering/
Laddstolpar för elbilar eller laddhybrider finns på...

Re: Arlanda parkering

Postat: 08 apr 2015 16:56
av Kalle
Jo ja vet att de är till för alla, men de som stod där kunde ju faktist ta sig hem igen, de kunde inte han nu, han fick åka och parkera på morsans jobb först i ett par timmar.
De komer ju inte bli nåra fler resor till arlanda me elbilen nu som följd. Blir diseln i framtiden.
Därför tycker ja elbilen borde prioriteras.

Re: Arlanda parkering

Postat: 08 apr 2015 17:20
av Datordoktorn
Att pluginhybrider parkerar på elbilsplatser tyder på ett rejält drag av egoism. Jag tycker att laddplatser skulle vara till enbart för batteribilar och dessutom borde supermiljöbilspremien bara betalas ut till rena batteribilar.

Ingen köper väl en plugin av miljömässiga skäl? Det gör man ju för att man vill åt tekniken eller för att man ska få vettig ekonomi i det för att man har ett körmönster som passar till biltypen. Eller finns det verkligen någon som tror att hybridbilar förbättrar miljön?

Sen måste nog vi elbilsförare börja visa mera hänsyn för varandra.

Ska ge ett exempel : Idag parkerade jag vid OKQ8 Landvetters snabbladdare och pluggade in medan jag tog en promenad. Men då lade jag en lapp i rutan med följande text "Om du kör Zoe och behöver använda laddaren, ring mig!" Och så telefonnumret.

En Zoeägare hade ju haft mycket större behov av laddningen än mig och kan, som Kalle åskådliggjorde med sitt inlägg, göra skillnaden mellan att komma hem eller inte.

Re: Arlanda parkering

Postat: 08 apr 2015 17:43
av Bjorn
Men då lade jag en lapp i rutan med följande text "Om du kör Zoe och behöver använda laddaren, ring mig!" Och så telefonnumret.
Kanske borde man göra det till kutym att lägga sitt mobilnummer i rutan när man laddar offentligt.

Re: Arlanda parkering

Postat: 08 apr 2015 18:50
av LarsHarry
Och igår var det fullt vid Terminal 5 och dessutom en elbil utan att ha satt i sladden men det kanske var något fel på uttaget.

Re: Arlanda parkering

Postat: 08 apr 2015 18:54
av danni
Datordoktorn skrev:
Att pluginhybrider parkerar på elbilsplatser tyder på ett rejält drag av egoism. Jag tycker att laddplatser skulle vara till enbart för batteribilar och dessutom borde supermiljöbilspremien bara betalas ut till rena batteribilar.

Ingen köper väl en plugin av miljömässiga skäl? Det gör man ju för att man vill åt tekniken eller för att man ska få vettig ekonomi i det för att man har ett körmönster som passar till biltypen. Eller finns det verkligen någon som tror att hybridbilar förbättrar miljön?
Wait, what, menar du allvar? Självklart finns det de som köper en plugin av miljömässiga skäl, och självklart förbättrar de miljön. Jag använder nästan aldrig bensin till vardags, och kör faktiskt på rätt nära 0,2 liter / mil totalt sett. Men det hjälper verkligen att kunna komma åt offentliga laddplatser för att kunna undvika att använda bensin.

Laddhybriderna hjälper, de hjälper i övergången till rena elbilar, och de hjälper att få laddinfrastrukturen på plats. De må vara en kompromiss, men de är absolut ingen dålig kompromiss. För många som inte har råd med en Tesla och inte orkar med att hyra bil varje gång de ska på långresa är de en perfekt lösning (och att hyra fossilbil för långresor är ju inte miljövänligt det heller, ändå).

Re: Arlanda parkering

Postat: 08 apr 2015 19:25
av Pontus
Hur är det med parkeringarna precis vid terminalerna, är inte dessa korttidsparkering eller får de som står där stå, enligt skyltningen, hur länge som helst?

Re: Arlanda parkering

Postat: 08 apr 2015 20:05
av bylund
Strikt enligt skyltningen är det väl 24 timmar på vardagar, då det inte finns någon tilläggstavla om maxtid, men i praktiken så verkar man kunna stå hur länge som helst.

Re: Arlanda parkering

Postat: 08 apr 2015 20:57
av pegs
Datordoktorn skrev:
Att pluginhybrider parkerar på elbilsplatser tyder på ett rejält drag av egoism.
Jag kan tycka att ni har lite fel fokus. Varför finns det inte eluttag på alla platser?? Hur dyrt kan det vara?
Vi pratar för guds skull om vanliga vägguttag! 220v/16A. Det är inte direkt "rocket science".
Det skulle gott kunna ingå i parkeringsavgiften.

Har precis parkerat på Gardemoen. Där finns det bokstavligt talat "hur mycket elbilar som helst" parkerade.
Räknade till 15 Model S bara på det våningsplanet som jag står på. (Man bara ler ... :-) )
Massor med Leaf, E-Golf, Mercedes B-klass (el-versionen) och lite annat krafs. Och ... ganska många ladd-hybrider.

Plus en massa tomma ladd-platser som ingen använder! Kanske upplysa parkeringsbolaget om att det är 2015...?? ;-)

Re: Arlanda parkering

Postat: 08 apr 2015 23:25
av EnTraktor
pegs skrev:
Har precis parkerat på Gardemoen. Där finns det bokstavligt talat "hur mycket elbilar som helst" parkerade.
Räknade till 15 Model S bara på det våningsplanet som jag står på. (Man bara ler ... :-) )
Massor med Leaf, E-Golf, Mercedes B-klass (el-versionen) och lite annat krafs. Och ... ganska många ladd-hybrider.

Plus en massa tomma ladd-platser som ingen använder! Kanske upplysa parkeringsbolaget om att det är 2015...?? ;-)
Finns en massa elplatser på beta-parkeringen. Har inte räknat men skulle uppskatta att vi pratar 3-siffrigt antal. Senast jag parkerade där stod det ca 10 Teslor och totalt ca 50 bilar som laddade.

Re: Arlanda parkering

Postat: 09 apr 2015 08:47
av Kalle
Var finns beta parkeringen?

Re: Arlanda parkering

Postat: 09 apr 2015 23:26
av Lembritt
Kalle skrev:
Var finns beta parkeringen?
http://www.swedavia.se/arlanda/till-och ... parkering/

Scrolla ner till beta så finns det en pdf med vägbeskrivning.

Re: Arlanda parkering

Postat: 02 jun 2015 20:38
av Tesla595
Nu är det inte längre gratis att stå på 1 timmes parkeringarna på Arlanda för elbilar. Från och med den 1 juni kostar det 80 kr/timmen och max 12 timmar.

Re: Arlanda parkering

Postat: 02 jun 2015 21:17
av Segelflygaren
Tesla595 skrev:
Nu är det inte längre gratis att stå på 1 timmes parkeringarna på Arlanda för elbilar. Från och med den 1 juni kostar det 80 kr/timmen och max 12 timmar.
Även på Beta är det slut på gratisparkerandet (sedan februari tror jag).

Re: Arlanda parkering

Postat: 03 jun 2015 08:30
av Bod
Finns det kablar på Beta eller måste man ta med sig en egen?

Re: Arlanda parkering

Postat: 03 jun 2015 09:34
av ironjack
Bod skrev:
Finns det kablar på Beta eller måste man ta med sig en egen?
Egen kabel krävs.

Re: Arlanda parkering

Postat: 03 jun 2015 14:08
av Bod
Tackar! :)

Re: Arlanda parkering

Postat: 14 jun 2015 00:36
av bylund
Anlände till terminal 5 idag, och det var rätt tunt på elbilsparkeringen, tre lappade Mitsubishi Outlander som antagligen missat att det kostar nu, och några Volvo V60, som var vända åt andra hållet, så jag såg inte på håll om de var lappade eller inte.

För elbilsparkeringen är det nu minsta avgift för en hel timme dessutom, så om man kommer med sin laddhybrid för att hämta någon så blir det tämligen ointressant att parkera där för att toppa upp laddningen. Billigare att parkera en halvtimme utan att ladda och elda lite mer olja istället tyvärr.

Re: Arlanda parkering

Postat: 15 jun 2015 07:29
av +46
Jag blir heligt förbannad på företag som försöker ta billiga poäng på att de tänker på miljön och gör allt för att minska utsläppen av växthusgaser för att sedan utan förklaring ta betalt för något som de tidigare tyckte skulle vara gratis.
Istället för att lägga miljoner kronor på att marknadsföra att det är gratis att ladda elbilen hos dem (och glömma bort det viktiga bäst före datumet) så ta betalt från första början och använd intäkterna till att bygga fler laddplatser. Det tjänar alla på. Inte minst de som idag inte har möjligheten att ladda bilen hemma eller på jobbet och därför fortsätter att åka fossilt.

Re: Arlanda parkering

Postat: 15 jun 2015 08:52
av LarsL
Håller med om billiga poänger för att få miljöprofil. Fast de hade fått lika många poäng om de tagit betalt direkt. De kan ju fortfarande ta kort med ledningen bredvid laddaren...

Av samma anledning är jag emot tex kravmärkt mat, också något man bara köper in sig i. Men folk betalar gladeligen mer för samma mat ändå.

Re: Arlanda parkering

Postat: 15 jun 2015 09:03
av TiborBlomhall
Väldigt bra inlägg om "greenwashing" av kommuner i ett annat forum: http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5715.html
Henke2 skrev:
Nu skall vi se. Skall försöka mig på att ge lite bakgrund också så ni förstår helheten.

När Santander skaffade elbil åt mig så började jag höra mig för hur det fungerade med utbyggnad av laddare. Jag såg ganska fort att DC-laddare behövdes för att fungera med de bilar som fanns på marknaden då och inom en överskådlig framtid.

Eftersom dessa laddare inte byggs ut så började jag grotta i varför dem inte gör det och sprang på på Green Charge sydost som lobbar för semisnabba laddstolpar.

Jag har kontaktat Green Charge tidigare (JonasLööf) och han slingrade sig om att kommunerna själva väljer vad dem vill ha, men att semisnabba pinnar ger mer bang for the buck. Det där med semisnabb är något han planterat i kommunerna och något han anser vara bra. Dvs att det tar ~3h att ladda bilen. Han envisades med att jag hade fel när jag menar att det tar 12h att ladda utan det är 3h som gäller.

Del2

Kommunen som jag bor i har under 3år haft ett projekt med Green Charge.
Kommunens medverkan i projektet innebär att kommunen:
* Stödjer visionen om en regionalt fossiloberoende fordonsflotta till år
2030.
* Antar utmaningen att i mån av ekonomiska medel vara en av
projektets pilotkommuner för demonstration av elfordon och elladdinfrastruktur.
* Stöttar med kunskaper och erfarenheter i en begränsad omfattning under
projekttiden under 2012-2014.
* Kommer investera i egna elfordon och laddstolpar/laddställen under
projekttiden 2012-2014 i den takt och omfattning som kommunens
ekonomi tillåter.
* Stöttar utveckling och investeringar (tillsammans med andra aktörer) i
den egna kommunen som geografiskt område (under 2012-2014) enligt
nedan målsättning:
* 10 elfordon
* 10 laddstolpar (publika)
* 10 kit för säker laddning i hemmiljö och på arbetsplatser (enklare
än publika laddstolpar)
* 1 snabbladdningsenhet installeras under 2012-2014
Nu har de tre åren gått och kommunen är mycket nöjda med utfallet. Kommunen är alltså nöjda med ingenting!! Vem har sagt åt dem att vara nöjda? Green charge måste ju haft en uppföljning och klappat dem på axeln. För hur kan kommunen vara nöjda med utfallet när ingen av punkterna är uppfyllda. Det enda man gjort är att satt en 3fas laddstolpe låst med RF-id mitt på torget. 12h laddtid om man kommer med sin Leaf och pluggar in sig - om det är ledigt - om man hittar ett RF-idkort


Del3

Green Charge ska visasig publikt i Gnosjö, jag åker dit. Ett samtal till GARO bekräftar att deras CHAdeMO fungerar, jag tackar och packar in familjen i bilen. Från laddaren blir det ungefär 4km promenad innan jag hittar "Grusplanen vid bensinstationen". På grusplanen hittar jag en GARO-nisse som snackar med en långhårig fotograf. Jag hugger Mr Garo och tackar för att jag fick tanka hos honom och frågar efter Green Charge. Det visade sig vara fotografen som var Green Charge, Stefan presenterade han sig som.

Bild



Jag körde på ungefär som Sverker och undrade hur dem jobbar, mot vilka mål och tog inte slinger som ett svar.

Dem har inte en specifik person som jobbar mot en specifik kommun, alla jobbar mot allt. Han känner inte till Ljungby. De får massa påringningar om varför de inte ENBART bygger 22kW pinnar. Synpunkter hänvisas till deras Facebook.

Som sagt jag var inte nöjd utan frågade vidare vilka bilar som kan utnyttja stolparna. Han började med eGolf vilket jag hävdade var fel. Nej sa han, dem hade kört i Tyskland med eGolf och laddat 20kW AC på vanliga laddstolpar. Han repiterade Zoe flera gånger och jag menade att batteriavtalet gör ju bilen osäljbar. Han kontrade då att den ekonomiskt inte var speciellt bra men att många väljer den ändå.

Nåväl, jag ville veta hur de jobbar i kommunerna, varför kan en kommun som inte lyckats alls vara mycket nöjda med projektet?

Plötsligt mindes han Ljungby och sa att projektet inte är slut, att det inte gällde hemmaladdare utan publika stolpar. Jag visade honom protokollet(se ovan) och då blev det tyst. Jag undrade igen hur de kan vara nöjda när ingenting är uppfyllt. Svaret jag fick då var att det är upp till kommunen vad dem är nöjda med.

Över till valet av laddare och placering. Ni vet vad jag tycker om att bli ICEad. Han visse inte vad ICEd var. När han fick veta vad det var skyllde han på lagstiftningen som inte tillät bötfällande av bensinbil på elplats.

Hanstod på sig om att placering nära ingång var rätt. "Elbilar skall erbjudas de mest fördelaktiga platserna"

Jag visade bild

Bild

Undrade vad som egentligen är fördelaktigast. Nära ingången och inte kunna ladda, eller i utkanten och få en ledig plats. Nej, de närmsta platserna är det som gäller. Jag var tydlig med att det är inte speciellt smart.

Visade bilden igen

Bild


Så över till hur dem tog sig hit. Jo med en Volvo V60 D6, förvisso en plugin, men den går ju på Diesel. Svaret jag fick var att dem ibland behövde åka mer än 20mil. Ja men hur bra fungerar era 20kW pinnar om ni själva kör runt i en diesel? *skruv skruv* tyst.

(Medan vi pratade lyckades en BMW i3 inte ta laddning från en typ3 pinne)

Jag ger upp sa jag och traskade tillbaka till GARO där bilen stod och laddade.

del 4

Jag har visat för er och inte minst för Green Charge att deras arbete inte gjort att man kan åka elbil. Vet inte hur länge de verkat i Sydost, men minst 3år iaf och de behöver ta dieselbil från Växjö till Gnosjö där de vet att de skall stanna över dagen.

Dem tar 50000 per kommun och år, går och lägger pengar på en svindyr Volvo Diesel som de åker runt med.

28 medlemmar i sydost enligt deras hemsida, 1.4miljoner per år. ÖVER 4 MILJONER PÅ 3ÅR OCH INTE EN ENDA SNABBLADDARE SÅ MAN KAN ÅKA I REGION SYD OST. Något de själva tydligt visar genom att åka dieselbil.

Dem som experter har helt fel tekniskt när de till kommunerna kommunicerar saker de tror, att alla bilar kan ladda semisnabbt. De som experter placerar laddare där de alltid blir inparkerade. De som experter behöver åka runt i en dieselbil.

Jag tycker det är skandalöst dåligt.



Bonusutmaning: RF-id är inget krångligt. Det beställer man från deras hemsida. Ge det 10 minuter och tala sedan om för mig hur man beställer RF id från deras hemsida

Re: Arlanda parkering

Postat: 15 jun 2015 16:55
av Teslaspolen
Jag blir ju mörkrädd när jag läser sådant.

Kommunen borde betala oss entusiaster att ta fram en färdig fungerande plan istället. Slår vad att TCS skulle lösa problemet fullständigt om vi hade haft pengar för det.

Re: Arlanda parkering

Postat: 15 jun 2015 17:44
av EnTraktor
+46 skrev:
Jag blir heligt förbannad på företag som försöker ta billiga poäng på att de tänker på miljön och gör allt för att minska utsläppen av växthusgaser för att sedan utan förklaring ta betalt för något som de tidigare tyckte skulle vara gratis.
Istället för att lägga miljoner kronor på att marknadsföra att det är gratis att ladda elbilen hos dem (och glömma bort det viktiga bäst före datumet) så ta betalt från första början och använd intäkterna till att bygga fler laddplatser. Det tjänar alla på. Inte minst de som idag inte har möjligheten att ladda bilen hemma eller på jobbet och därför fortsätter att åka fossilt.
När elbilsparkeringen lanserades hösten 2012 så var det meningen att det skulle vara gratis som test året ut. Först var det 6 platser som så småningom utökades till 12 och sedan 20. Med tiden utökades det så även beta, terminal 2 och slutligen terminal 4 fick gratis elbils-laddning. Så från att ursprunligen varit tänkt gratis 2012 blev gratis till juni 2015. Ganska mycket längre än utlovat, så jag håller inte med om "billiga poäng".

http://blogg.dn.se/laddhybridbloggen/20 ... a-arlanda/
Fri el (gäller till årsskiftet, kanske längre) och även fri tid.
Däremot håller jag med om att man borde erbjuda mer till elbilar än vad man gör idag.