Sida 1 av 2
Räckvidd Model S 100D
Postat: 10 sep 2018 12:53
av Greenlight
Räckvidden på Model S 100D är enligt specifikationen 632km men nu när jag laddat den fullt inför en långresa så säger appen en räckvidd på bara 500km vid full laddning. Jag har alltså dragit gränsen för laddningen till max ("trip"). Någon som vet hur man ska tolka detta i jämförelse med specen? Är det beräknat utifrån ens personliga historiska körmönster? Temperaturen ute är i nuläget på 17 - 22 grader så det är inte kallt. Tack på förhand!
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 10 sep 2018 12:56
av MangeT
Går att välja mellan två olika värden i inställningarna.
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 10 sep 2018 12:57
av e5m1r
Greenlight skrev:Räckvidden på Model S 100D är enligt specifikationen 632km men nu när jag laddat den fullt inför en långresa så säger appen en räckvidd på bara 500km vid full laddning. Jag har alltså dragit gränsen för laddningen till max ("trip"). Någon som vet hur man ska tolka detta i jämförelse med specen? Är det beräknat utifrån ens personliga historiska körmönster? Temperaturen ute är i nuläget på 17 - 22 grader så det är inte kallt. Tack på förhand!
Det finns NEDC ( fantasi för alla bilar ) och typical som är mer verklig
Båda är fasta och går att välja via meny vilken som ska visas
Det är sällan någon som väljer att visa NEDC då den är fantasi men lagen säger att det är den som tillverkarna ska redovisa
Dina km är Typical och det är det som gäller din modell
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 10 sep 2018 13:57
av Greenlight
Tack för era svar. Är NEDC beräknat på t ex körning enbart motorväg i en viss fart eller ingår där också stadskörning osv? Eller är det bara en rent teoretisk beräkning?
När bilen säger 500km vet ni om den då också utgår från att det ingår viss stadskörning osv i mixen eller är det mer åt hållet 500km ren motorväg i t ex 110km/h?
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 10 sep 2018 14:09
av vigge50
Greenlight skrev:Tack för era svar. Är NEDC beräknat på t ex körning enbart motorväg i en viss fart eller ingår där också stadskörning osv? Eller är det bara en rent teoretisk beräkning?
När bilen säger 500km vet ni om den då också utgår från att det ingår viss stadskörning osv i mixen eller är det mer åt hållet 500km ren motorväg i t ex 110km/h?
NEDC är en körcykel med varierad hastighet men medel ligger runt 35 km/h. På Teslas hemsida längst ner på Model S sida kan du se hur hastighet och temperatur påverkar räkcivvden ungefär.
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 10 sep 2018 14:36
av Remuz
Greenlight skrev:Tack för era svar. Är NEDC beräknat på t ex körning enbart motorväg i en viss fart eller ingår där också stadskörning osv? Eller är det bara en rent teoretisk beräkning?
När bilen säger 500km vet ni om den då också utgår från att det ingår viss stadskörning osv i mixen eller är det mer åt hållet 500km ren motorväg i t ex 110km/h?
Bästa är att använda abrp och beräkna på de sträckor du ska köra. Räckvidd är bara ett hinder tills man kört lite. Ställ om till procent i menyn så slipper du våndas (ja det är ett seriöst tips)
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 10 sep 2018 15:03
av Simon
Använd energiförbrukningsappen i bilens display och sätt den till 50 km. I rutan längst till höger får du se en räckviddsprognos baserat på din körning de senaste 5 milen. Så klart att det blir svajigt om du åker på väldigt olika sorters vägar, men siffran är i alla fall baserad på din egen körning.
Och skulle du köra i NEDC-cykler själv så skulle diagrammet visa att du kan komma 635 km när batteriet är fullt. Antar jag.
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 10 sep 2018 22:09
av macksie
Remuz skrev:Greenlight skrev:Tack för era svar. Är NEDC beräknat på t ex körning enbart motorväg i en viss fart eller ingår där också stadskörning osv? Eller är det bara en rent teoretisk beräkning?
När bilen säger 500km vet ni om den då också utgår från att det ingår viss stadskörning osv i mixen eller är det mer åt hållet 500km ren motorväg i t ex 110km/h?
Bästa är att använda abrp och beräkna på de sträckor du ska köra. Räckvidd är bara ett hinder tills man kört lite. Ställ om till procent i menyn så slipper du våndas (ja det är ett seriöst tips)
Plus ett på vad Remuz rekommenderar, sätt visningen till procent. Jag gjorde det efter några månaders ägande, och även om det känns konstigt till en början så är det mer logiskt eftersom så otroligt många parametrar spelar in på faktisk räckvidd. Efter inte så lång tid alls gör du istället ett omedvetet överslag från procent till ungefärlig räckvidd som stämmer med förhållanden och din bil.
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 10 sep 2018 22:19
av Wir
Greenlight skrev:Tack för era svar. Är NEDC beräknat på t ex körning enbart motorväg i en viss fart eller ingår där också stadskörning osv? Eller är det bara en rent teoretisk beräkning?
När bilen säger 500km vet ni om den då också utgår från att det ingår viss stadskörning osv i mixen eller är det mer åt hållet 500km ren motorväg i t ex 110km/h?
Tror det är beräknat på 190 Wh/km, så snittar du det stämmer den beräkningen rätt bra.
-- EDIT
Typical är beräknat på 190, inte NEDC.
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 11 sep 2018 07:25
av mati
Jag har alltid kört med procentinställning. Jag tycker det känns mer naturligt. Mobiltelefonen visar ju också procent och inte hur många minuter samtalstid som finns kvar i batteriet. Vill man veta ungefärlig kvarstående räckvidd får man titta i energi-appen som då använder sig av den verkliga förbrukningen.
Och på långresa beräknar ju navigatorn hur mycket räckvidd som finns kvar.
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 11 sep 2018 08:41
av Gustafsson
Använder alltid typical km. Den stämmer mycket bra med mitt körsätt. Ett öga på nav hur många km som återstår jämfört med räckvidden. Provar för det mesta att ha minst 40 km ”till godo”.
Sällan man har ett antal procent kvar att köra till destinationen.
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 11 sep 2018 09:18
av Bjelke
Gustafsson skrev:Använder alltid typical km. Den stämmer mycket bra med mitt körsätt. Ett öga på nav hur många km som återstår jämfört med räckvidden. Provar för det mesta att ha minst 40 km ”till godo”.
Sällan man har ett antal procent kvar att köra till destinationen.
Jag gör lika

Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 11 sep 2018 09:46
av DSV
Wir skrev:Greenlight skrev:Tack för era svar. Är NEDC beräknat på t ex körning enbart motorväg i en viss fart eller ingår där också stadskörning osv? Eller är det bara en rent teoretisk beräkning?
När bilen säger 500km vet ni om den då också utgår från att det ingår viss stadskörning osv i mixen eller är det mer åt hållet 500km ren motorväg i t ex 110km/h?
Tror det är beräknat på 190 Wh/km, så snittar du det stämmer den beräkningen rätt bra.
-- EDIT
Typical är beräknat på 190, inte NEDC.
Snarare 175 faktiskt. Vid 190 ligger linjen mitt på typical förbrukningen i appen men det stämmer inte med vilken energiförbrukning man måste hålla för att batteri-km ska ticka ner i samma takt som väg-km.
Har tagit upp det med lite exempel här och det är fler som gjort samma iakttagelse:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... sk#p247129
För en del stämmer typical men vi är nog många som inte är i närheten av att hålla en så låg förbrukning utan att vara särskilt hetsiga i trafiken. Flera av mina vanliga turer innefattar motorväg med 120 och då ligger man snarare på 220-230wh/km.
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 11 sep 2018 09:55
av OfarligTesla
Jag undrar hur folk kan hålla typical året om, jag ligger runt det i snitt efter min första sommar (och då räknas ju inte AC och sådant in i din förbrukning som är samma som typical så jag ligger egentligen över efter sommaren). Vissa enskilda resor har gått bättre än typical men är det lite väder och vind inblandat på motorvägen så förbrukar man snabbt minst 10% mer.
Själv kör jag procent just eftersom alla räckviddsangivelser utanför energiskärmen är fel i stor del av fallen och skall jag omvandla från ett påhittat tal till räckvidd kan det lika gärna vara från procent, då lirar det dessutom med naven.
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 11 sep 2018 10:14
av Verdi
DSV skrev:Wir skrev:Greenlight skrev:Tack för era svar. Är NEDC beräknat på t ex körning enbart motorväg i en viss fart eller ingår där också stadskörning osv? Eller är det bara en rent teoretisk beräkning?
När bilen säger 500km vet ni om den då också utgår från att det ingår viss stadskörning osv i mixen eller är det mer åt hållet 500km ren motorväg i t ex 110km/h?
Tror det är beräknat på 190 Wh/km, så snittar du det stämmer den beräkningen rätt bra.
-- EDIT
Typical är beräknat på 190, inte NEDC.
Snarare 175 faktiskt. Vid 190 ligger linjen mitt på typical förbrukningen i appen men det stämmer inte med vilken energiförbrukning man måste hålla för att batteri-km ska ticka ner i samma takt som väg-km.
Har tagit upp det med lite exempel här och det är fler som gjort samma iakttagelse:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... sk#p247129
För en del stämmer typical men vi är nog många som inte är i närheten av att hålla en så låg förbrukning utan att vara särskilt hetsiga i trafiken. Flera av mina vanliga turer innefattar motorväg med 120 och då ligger man snarare på 220-230wh/km.
Har man 21" är det helt kört.
Jag fick fram 186 Wh/km att stämma mot typical på min 90D facelift. När jag hade det snittet de senaste 50 km så var den uppskattade rangen exakt lika som range enligt typical. Med 82 kWh användbart i batteriet så skulle det ge 441 km typical range vid 100% SOC. Eller 397 km vid 90% SOC. Det stämmer nog riktigt bra mot en helt ny 90D. Min har tappat till 421 km vid 100% resp 379 km vid 90%. Ett tapp på ca 4,5% på 7500 mil är väl rimligt också?
Räknar man med 175 så stämmer det ju inte alls.
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 11 sep 2018 10:20
av Verdi
OfarligTesla skrev:Jag undrar hur folk kan hålla typical året om, jag ligger runt det i snitt efter min första sommar (och då räknas ju inte AC och sådant in i din förbrukning som är samma som typical så jag ligger egentligen över efter sommaren). Vissa enskilda resor har gått bättre än typical men är det lite väder och vind inblandat på motorvägen så förbrukar man snabbt minst 10% mer.
Själv kör jag procent just eftersom alla räckviddsangivelser utanför energiskärmen är fel i stor del av fallen och skall jag omvandla från ett påhittat tal till räckvidd kan det lika gärna vara från procent, då lirar det dessutom med naven.
Det kan man inte. Jag ligger på 224 Wh/km under sommaren med 21" och ca 245 Wh/km på vintern med 19". Hade jag haft 19" slipstream på sommaren så hade det dock gått under sommaren. Men vintern? Nope.
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 11 sep 2018 11:06
av Gustafsson
Vintertid lägger jag på ca 15%, så då stämmer typical sämre förstås. Jag kör ju långresor mycket och då hinner bilen bli varm efter några mil, vid korta resor är förbrukningen extrem om man inte förvärmer så då ser jag bara till att jag har tillräckligt.
Just detta beteende blev faktiskt annorlunda när jag bytte från 70D till 100D. Det var inte problematiskt med 70D alls, men lite mer avslappnat numera.
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 11 sep 2018 11:37
av Henrik Torphammar
Greenlight skrev:När bilen säger 500km vet ni om den då också utgår från att det ingår viss stadskörning osv i mixen eller är det mer åt hållet 500km ren motorväg i t ex 110km/h?
Tänk på att en elbil kommer betydligt längre i stan än på motorvägen. Det är omvänt mot en bensinbil kan man säga. Nu är Tesla lite speciella, men gällande övriga elbilar så är 110km/h ingen hastighet man använder. Snarare 80-90km/h. Det är otroligt stor skillnad på förbrukningen mellan 90 och 110km/h. Men det beror ju på hur stort batteri man har och vart man skall åka i kombination med massa andra faktorer.
Du måste prova dig fram och se efter din körstil hur långt du kommer.
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 11 sep 2018 20:46
av Hedman
Senaste långresan med 5 i bilen och fullknökad skuff och frunk kom jag 34,5mil Rostock - Halmstad 90% vid start och 8% kvar vid stoppet. AC, fläktar, m.m. sög väl 8,1kwh iom värmeböljan.
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 12 sep 2018 16:35
av Elektrokungen
Jag har haft min S100D i drygt en månad nu. Min känsla är att den aldrig behöver laddas. Kanske har den Toyotas självladdande teknik?
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 12 sep 2018 16:38
av bullen
Elektrokungen skrev:Jag har haft min S100D i drygt en månad nu. Min känsla är att den aldrig behöver laddas. Kanske har den Toyotas självladdande teknik?
Min känsla är att du kör för lite

Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 12 sep 2018 19:25
av far1far2
bullen skrev:Elektrokungen skrev:Jag har haft min S100D i drygt en månad nu. Min känsla är att den aldrig behöver laddas. Kanske har den Toyotas självladdande teknik?
Min känsla är att du kör för lite

Känslan när man rattar Tesla sitter i högerfossingen!

Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 13 sep 2018 07:42
av mati
Verdi skrev:OfarligTesla skrev:Jag undrar hur folk kan hålla typical året om, jag ligger runt det i snitt efter min första sommar (och då räknas ju inte AC och sådant in i din förbrukning som är samma som typical så jag ligger egentligen över efter sommaren). Vissa enskilda resor har gått bättre än typical men är det lite väder och vind inblandat på motorvägen så förbrukar man snabbt minst 10% mer.
Själv kör jag procent just eftersom alla räckviddsangivelser utanför energiskärmen är fel i stor del av fallen och skall jag omvandla från ett påhittat tal till räckvidd kan det lika gärna vara från procent, då lirar det dessutom med naven.
Det kan man inte. Jag ligger på 224 Wh/km under sommaren med 21" och ca 245 Wh/km på vintern med 19". Hade jag haft 19" slipstream på sommaren så hade det dock gått under sommaren. Men vintern? Nope.
Jag låg på 195Wh/km i snitt efter exakt ett år och 3000 mil. Nu har det snart gått ett halvår till och jag ligger nu på 193Wh/km. Sommarn har alltså tryckt ner snittförbrukningen lite grann. Men jag har bara kört 500 mil sedan i våras, det är alltså lite missvisande. Gamla P85:an låg på 191 när jag sålde den. Det går alltså att hamna runt typical i årsmedel. Körstilen avgör.

Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 13 sep 2018 07:48
av Gustafsson
När jag bytte bil hade den gamla 70D 195Wh/km i snitt över drygt 8000 mil. Mycket autopilot på+5-10 km/tim. ”Hypermiling”teknik på sommaren gav lätt under 150 utan att köra saktare.
Re: Räckvidd Model S 100D
Postat: 13 sep 2018 08:10
av OfarligTesla
mati skrev:Verdi skrev:OfarligTesla skrev:Jag undrar hur folk kan hålla typical året om, jag ligger runt det i snitt efter min första sommar (och då räknas ju inte AC och sådant in i din förbrukning som är samma som typical så jag ligger egentligen över efter sommaren). Vissa enskilda resor har gått bättre än typical men är det lite väder och vind inblandat på motorvägen så förbrukar man snabbt minst 10% mer.
Själv kör jag procent just eftersom alla räckviddsangivelser utanför energiskärmen är fel i stor del av fallen och skall jag omvandla från ett påhittat tal till räckvidd kan det lika gärna vara från procent, då lirar det dessutom med naven.
Det kan man inte. Jag ligger på 224 Wh/km under sommaren med 21" och ca 245 Wh/km på vintern med 19". Hade jag haft 19" slipstream på sommaren så hade det dock gått under sommaren. Men vintern? Nope.
Jag låg på 195Wh/km i snitt efter exakt ett år och 3000 mil. Nu har det snart gått ett halvår till och jag ligger nu på 193Wh/km. Sommarn har alltså tryckt ner snittförbrukningen lite grann. Men jag har bara kört 500 mil sedan i våras, det är alltså lite missvisande. Gamla P85:an låg på 191 när jag sålde den. Det går alltså att hamna runt typical i årsmedel. Körstilen avgör.

Det är ju helt ointressant vad ens årsmedel är om vi pratar räckviddsangivelser. Det hjälper ju inte att man på sommaren skulle kommit längre än bilen sa om man på vintern står med tomt batteri.
Att årsmedlet är runt typical stödjer ju bara att det är meningslöst att visa räckvidden istället för procent, då räckvidden kommer vara fel för det mesta.