Sida 1 av 1

Varierande effekt på P85D

Postat: 25 aug 2018 19:28
av jonne71
Hej,
Jag har som sagt inte haft min bil mer än ett par månader.
Jag har märkt att effekten jag får ut av bilen kan vara väldigt olika från dag till dag.
Som idag tex, jag hade kört lite stadskörning och tempen ute var kanske runt 21.
Trots ganska bra förutsättningar så kom jag inte upp i mer än ca 330kW på effektmätaren och 0-100 tog nog minst 4,5-5sek trots Insane läget
Jag är ju van dryga 3 :)
Batteriet var nog iaf laddat minst 65%

Sen en annan fråga. Det är ju kännt att några 700hk har man ju inte snarare runt 550hk som mest vid en viss hastighet (?)
Hur högt får ni upp effektmätaren, jag brukar max få upp den knappa 400kW?
Tyvärr har man ju redan fått problem med drivaxlar och jag hann nog inte göra mer än 30 fullgaskörning "på ett snällt sätt"

Kan man köpa till Ludicrous på en 2015? (även om det kanske inte är aktuellt nu med tanke på drivaxelproblemen)

Re: Varierande effekt på P85D

Postat: 25 aug 2018 19:32
av Verdi
400 kW är ju 536 hästar så det är väl inom felmarginalen?

Re: Varierande effekt på P85D

Postat: 25 aug 2018 19:47
av Svenssons
Laddnivån på batteripacken gör rätt mycket hur mycket effekt som man får ut, är rätt stor skillnad på 65% och 100%. Sedan sjunker också effekten på batteritemperaturen. Har man inte kört något så är cellerna inte uppvärmda pch då får man ut mindre effekt.

De där 768 hk i regbeviset är Transportstyrelsens påhitt. Tesla gjorde visserligen liknande fel på sin sida tidigare men ändrade detta för många år sedan. Transportstyrelsen summerar samman motoreffekten för de bägge elmotorerna och får då effekten 768hk men detta är fel enligt de regler som finns hur effekten för en elbil skall räknas. Batteripacketet kan inte leverera sammanlagda effekten som elmotorerna har.

Runt 550 hk som du skriver är väl en mer korrekt maxeffekt. I registreringsbeviset är dock runt 100 hk den korrekta siffran.

Re: Varierande effekt på P85D

Postat: 25 aug 2018 20:00
av mans71
Personligen tycker jag att dom tre P85D jag har haft i några dagar som lånebilar har varit rätt lika. Dom har alla gett bra knuff så länge man har rätt fullt i batteriet.

P85D verkar dock ha markant mindre pulver än den P90D jag hade vid ett annat tillfälle, och den levererade också mer klipp i högre farter och även när det finns rätt lite kvar i batteriet.

Det skulle vara väldigt spännande att få prova en P85DL för då kanske den där extra knuffen kommer? Det går ju tyvärr inte längre att uppgradera.

Re: Varierande effekt på P85D

Postat: 25 aug 2018 21:18
av TeslaMartin
Ludicrous ger rejäl skillnad 70-110 km/tim på p85d. Även bättre upp mot 140, men sedan börjar det allmänt tryta i kraften. Börjar gå som en Audi... :roll:
0-70 är princip samma D och DL

Tyvärr är 85:an känslig för laddnivån. Var enligt mig enbart mellan 100-90 % kanske ned mot 80% som den hade bra fjong i bitarna, sedan började det mjukna. Från 50% och nedåt blev det kännbart mjuk pedal i hastigheter över 100 km/tim. Även 0-100 blev segt.

Har numera P100D vilken skjuter på löjligt bra 0-150. Och börjar bli mjuk i pedalen först nedåt 20% SOC. Hög fart något mjuknande pedal runt 40%, men i de farterna var 85:an Audi-lik även med 100% SOC

Nackdel p100d är den svampiga väghållningen, tidiga p85d var mycket hårdare satta i chassit.

Re: Varierande effekt på P85D

Postat: 25 aug 2018 23:01
av jeppe_sthlm
Här är en tråd på ämnet:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... emp.59444/

Har bara skummat lite, men det är intressant läsning! Har definitivt märkt att man inte får samma sug i magen vid låg SoC (nu har jag ju bara en P85, men lite kan den också ;-))

Surt för en som inte har hemmaladdning - inte ofta man har hög SoC :-(

Re: Varierande effekt på P85D

Postat: 25 aug 2018 23:36
av jonne71
Tack för svaren.
Jag visste att jag kunde lita på Er. Låg på 90% laddning nu och det är en avsevärd skillnad mot 65%. Lite synd men det får man ta.

Det där med 100hk i reg. Beviset är skumt
Min är tyvärr reggad med högsta siffran men det finns en hel del P85D märkte jag som är reggade 100hk med betydligt lägre försäkringspremie som följd.
Hur kom ens 100hk till?
Kan man påverka sin registrering tro?

Några f-bolag kunde inte ens försäkra den pga att den var för effektstark!! Fast hade jag haft en annan P85D hade det gått bra!!??

Nu får man pynta 18000 per pr för 1500mil ( dock dyrare med företagsförsäkring ).

Re: Varierande effekt på P85D

Postat: 26 aug 2018 00:16
av vigge50
jonne71 skrev:
Tack för svaren.
Jag visste att jag kunde lita på Er. Låg på 90% laddning nu och det är en avsevärd skillnad mot 65%. Lite synd men det får man ta.

Det där med 100hk i reg. Beviset är skumt
Min är tyvärr reggad med högsta siffran men det finns en hel del P85D märkte jag som är reggade 100hk med betydligt lägre försäkringspremie som följd.
Hur kom ens 100hk till?
Kan man påverka sin registrering tro?

Några f-bolag kunde inte ens försäkra den pga att den var för effektstark!! Fast hade jag haft en annan P85D hade det gått bra!!??

Nu får man pynta 18000 per pr för 1500mil ( dock dyrare med företagsförsäkring ).
Enligt EUs lag ska en elbil registreras med den effekten den klarar leverera konstant under en halvtimme vilket i fallet P85D ligger på runt 80-100 hk(kommer inte ihåg exakt siffra). Detta följde Trafikverket ett tag men sen tyckte de att det var missvisande och börja registrera Tesla bilar med den totala effekten på båda motorerna. Dick struntar de i detta på plug-in hybrider av oklar anledning.

Re: Varierande effekt på P85D

Postat: 26 aug 2018 10:30
av jonne71
Intressant, då borde vi ju stämma vägverket som inte följer EU riktlinjer. Det är ju en viss skillnad på 100 och 700 när det ska försäkras.

Re: Varierande effekt på P85D

Postat: 26 aug 2018 10:33
av Remuz
jonne71 skrev:
Intressant, då borde vi ju stämma vägverket som inte följer EU riktlinjer. Det är ju en viss skillnad på 100 och 700 när det ska försäkras.
Chansen att vinna något mot en myndighet är minimal, alltid. Även om man skulle vinna så kan man inte räkna med någon ersättning...

Re: Varierande effekt på P85D

Postat: 26 aug 2018 11:06
av Niclas
Jag har en P85DL+. Jämfört med P85D så bibehåller Ludicrous mycket mer effekt vid lägre SOC. Vanliga Insane tappar effekt väldigt snabbt vid sjunkande batterinivå.
100-batteriet har ju mycket mer kapacitet än 85, så även vid 50% SOC på 100-batteriet så motsvarar det kanske 70% på 85an och ger mer effekt i ett mycket bredare register.