Sida 1 av 2

BMW 3-serie med EV-version

Postat: 16 aug 2018 20:55
av TeslaTissel
Det ser ut att bli en konkurrent förstås mot TESLA’s M3?

Utöver en massa nyheter och tester observerade jag förstås denna text:

Der reine E-Antrieb kommt im gemeinsamen Nachfolger für 3er GT und 4er Gran Coupé. Zum System gehören zwei E-Motoren, zwei angetriebene Achsen, zwei Kühlkreisläufe und ein auch induktiv aufladbarer Lithium-Ionen-Akku. Wir rechnen 2021 mit einer Kapazität von 65 kWh und einer Leistung von 350 PS”.

http://www.autobild.de/artikel/bmw-3er- ... 71611.html

Se även bild nedan

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 16 aug 2018 20:58
av chaffis75
Först blir man glad, yes fler alternativ kanske men sedan ser jag, 2021 :(

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 16 aug 2018 22:38
av vigge50
Och för en som inte kan ett ord tyska?

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 16 aug 2018 22:44
av Verdi
chaffis75 skrev:
Först blir man glad, yes fler alternativ kanske men sedan ser jag, 2021 :(
Model 3 har nog funnits i Sverige i flera månader då. :lol:

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 16 aug 2018 22:48
av bonath
Undrar om den får drag...

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 16 aug 2018 23:00
av Nicke Nyfiken
bonath skrev:
Undrar om den får drag...
Visst får den det. 350 hästar lär ge ett jäkla drag. ;)

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 17 aug 2018 05:24
av nek0
bonath skrev:
Undrar om den får drag...
Oavsett kan de dra åt h.....e med sina 2021.2022.2023 .............

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 17 aug 2018 06:24
av Bjelke
Kan inte ett skit Tyska men såg iaf först "mildhybrid" + 2019 och sedan slutade jag "läsa" men sen läste man inläggen och ögnade igenom
texten lite till och såg BEV + 2021 och där upphörde intresset för en snabbkurs i tyska (och intresset av BMW).

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 17 aug 2018 09:33
av StefL
vigge50 skrev:
Och för en som inte kan ett ord tyska?
Då ska vi se:

Äkta uppfinningar (kanske mer ”riktiga nyheter”) är 48-voltssystemet och den därmed förbunda mildhybriden, som bidrar med 15 kW och 20 Nm extra kraft. Med hjälp av ett ackumulatorbatteri stöttas kringutrustning och generator (lite osäker på den exakta ordalydelsen här).

Det extra vridmomentet kommer till nytta framför allt vid start vid trafikljus och omkörningar.

Först i september 2019 räknar vi sedan med först en och sedan flera plugin-hybrider i G20-serien. I 325e samverkar en 150 hk bensinmotor med en elmotor på 110 hk och ger en systemeffekt på 230 hk. 330e med totalt 282 hk är däremot ännu inte bekräftad.

Helt nytt i modellprogrammet blir 3-serien som elbil; den rena eldriften kommer gemensamt i båda efterföljarna till 3-serie GT och 4-serie Gran Coupé. Till systemet hör två elmotorer, två drivaxlar (vilket jag tolkar som fyrhjulsdrift), två kylvätskekretsar och ett Lithium-jonbatteri som även kan laddas induktivt. Vi räknar med att de finns 2021 med batteri på 65 kWh och motoreffekt på 350 hk.

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 17 aug 2018 11:48
av dd88
Låter rimligt då BMW nyligen har skjutit på EOP för nuvarande 4GC:

"EOP for F34 and F36 has been moved to 06/21. The former is likely to compensate for the cancellation of G24 and the latter should be seen as evidence of the next 4GC needing extra development time so it can become a more interesting (unusual?) car than its predecessor."

Från:
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... p?t=901686

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 17 aug 2018 12:56
av Nicke Nyfiken
dd88 skrev:
Låter rimligt då BMW nyligen har skjutit på EOP för nuvarande 4GC:

"EOP for F34 and F36 has been moved to 06/21. The former is likely to compensate for the cancellation of G24 and the latter should be seen as evidence of the next 4GC needing extra development time so it can become a more interesting (unusual?) car than its predecessor."

Från:
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... p?t=901686
Fikonspråk de luxe!

Någon som kan förklara följande förkortningar:

BMW
EOP
4GC
F34
F36
G24

BMW vet jag vad det står för men den förkortningen åkte också med i rasket. :?

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 17 aug 2018 13:04
av HelectriC
Nicke Nyfiken skrev:
dd88 skrev:
Låter rimligt då BMW nyligen har skjutit på EOP för nuvarande 4GC:

"EOP for F34 and F36 has been moved to 06/21. The former is likely to compensate for the cancellation of G24 and the latter should be seen as evidence of the next 4GC needing extra development time so it can become a more interesting (unusual?) car than its predecessor."

Från:
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... p?t=901686
Fikonspråk de luxe!

Någon som kan förklara följande förkortningar:

BMW
EOP = End Of Production
4GC = 4-serie Grand Coupe
F34 = en av bmwmodellerna (googla för bild)
F36 = en annan bmwmodell
G24 = en tredje bmwmodell

BMW vet jag vad det står för men den förkortningen åkte också med i rasket. :?

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 17 aug 2018 13:15
av Nicke Nyfiken
HelectriC skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
dd88 skrev:
Låter rimligt då BMW nyligen har skjutit på EOP för nuvarande 4GC:

"EOP for F34 and F36 has been moved to 06/21. The former is likely to compensate for the cancellation of G24 and the latter should be seen as evidence of the next 4GC needing extra development time so it can become a more interesting (unusual?) car than its predecessor."

Från:
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... p?t=901686
Fikonspråk de luxe!

Någon som kan förklara följande förkortningar:

BMW
EOP = End Of Production
4GC = 4-serie Grand Coupe
F34 = en av bmwmodellerna (googla för bild)
F36 = en annan bmwmodell
G24 = en tredje bmwmodell

BMW vet jag vad det står för men den förkortningen åkte också med i rasket. :?
Okej, tack!

Alltså helt ointressant för någon som inte bryr sig om dessa slemtruckar. ;)

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 17 aug 2018 13:22
av TeslaTissel
Här står lite mer om modellplanerna.

Men Autocar nämner i denna passus:

The most significant of these is a fully electric version, which will sit on the same platform and be badged i4. Based on the Vision Dynamics concept from the 2017 Frankfurt Motor Show, it's set to arrive in 2020 and will have an all-electric range of up to 435 miles.

i4 - ?? med ref till BMW i3? - i8 etc?

https://www.autoexpress.co.uk/bmw/3-ser ... aris-debut

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 17 aug 2018 17:07
av bullen
Nicke Nyfiken skrev:
dd88 skrev:
Låter rimligt då BMW nyligen har skjutit på EOP för nuvarande 4GC:

"EOP for F34 and F36 has been moved to 06/21. The former is likely to compensate for the cancellation of G24 and the latter should be seen as evidence of the next 4GC needing extra development time so it can become a more interesting (unusual?) car than its predecessor."

Från:
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... p?t=901686
Fikonspråk de luxe!

Någon som kan förklara följande förkortningar:

BMW
EOP
4GC
F34
F36
G24

BMW vet jag vad det står för men den förkortningen åkte också med i rasket. :?
Baader Meinhoff Wagen

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 17 aug 2018 17:52
av TeslaTissel
bullen skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
dd88 skrev:
Låter rimligt då BMW nyligen har skjutit på EOP för nuvarande 4GC:

"EOP for F34 and F36 has been moved to 06/21. The former is likely to compensate for the cancellation of G24 and the latter should be seen as evidence of the next 4GC needing extra development time so it can become a more interesting (unusual?) car than its predecessor."


BMW vet jag vad det står för men den förkortningen åkte också med i rasket. :?
Baader Meinhoff Wagen
Haha det var fyndigt! :D :D

Hepp!

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 17 aug 2018 17:55
av Viper
bullen skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

BMW vet jag vad det står för men den förkortningen åkte också med i rasket. :?
Baader Meinhoff Wagen
Brennen Motoren Werke

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 17 aug 2018 18:06
av Elbilisten
Senaste uppdateringen av vad förkortningen BMW står för:

https://cleantechnica.com/2018/08/15/bm ... ren-werke/

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 17 aug 2018 21:03
av dd88
Elbilisten skrev:
Senaste uppdateringen av vad förkortningen BMW står för:

https://cleantechnica.com/2018/08/15/bm ... ren-werke/
Tycker själv att BMW har tappat det men den där artikeln fick mig nästan att må dåligt

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 17 aug 2018 22:32
av Leo
EOP = End Of Production =när den versionen går i graven.

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 18 aug 2018 00:01
av TeslaTissel
dd88 skrev:
Elbilisten skrev:
Senaste uppdateringen av vad förkortningen BMW står för:

https://cleantechnica.com/2018/08/15/bm ... ren-werke/
Tycker själv att BMW har tappat det men den där artikeln fick mig nästan att må dåligt

Tackar! Hela artikeln gör verkligen upp med BMW och bekräftar definitivt mina misstankar också kring deras elbilsprogram.
Bekräftelsen att de slutat med att utveckla i3 anade jag, men att de lagt ned den helt var en nyhet.

Ja och i8 är en märklig best!?

Superintressant artikel.

Hepp!

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 18 aug 2018 08:04
av dd88
TeslaTissel skrev:
dd88 skrev:
Elbilisten skrev:
Senaste uppdateringen av vad förkortningen BMW står för:

https://cleantechnica.com/2018/08/15/bm ... ren-werke/
Tycker själv att BMW har tappat det men den där artikeln fick mig nästan att må dåligt

Tackar! Hela artikeln gör verkligen upp med BMW och bekräftar definitivt mina misstankar också kring deras elbilsprogram.

Bekräftelsen att de slutat med att utveckla i3 anade jag, men att de lagt ned den helt var en nyhet.

Ja och i8 är en märklig best!?

Superintressant artikel.

Hepp!
Mitt problem med artikeln är snarare försöket att maskera åsikter som fakta. Att Tesla säljer mer förvånar mig inte då fabrikerna nu har kommit upp i kapacitet och kan möta efterfrågan, men man kan inte trasha ett helt varumärke efter försäljningssiffror.

Sen består resterande delen av artikeln av vinklingar för att få BMWs modeller att verkar sämre än Teslas. Man nämner att Model S är snabbare rakt fram, men inte att den inte klarar av mer än några pulls innan batteriet blir varmt. Man nämner inte heller att den inte har en chans på bana. Man påstår att Model C är snabbare på bana än en BMW M3 men det är en regn lögn, Musk skriver att det ska komma en Model C som ska slå M3 men den har inte kommit än. Vi som kör bana väntar dock förväntansfullt. Sen att M3 inte är snabbast i segmentet har man missat, men det beror väl på att det är en ikon i bilvärlden.

I3 är en udda bil, skulle definitivt kunna tänka mig att pendla i en men jag kan förstå att man tycker den är konstig, finns dock inget jämförbart i Teslas sortiment. I8 är även den konstig fast på fel sätt, den är inte bra på något och jag förstår inte att man fortsätter att komma med nya versioner då ingen tycks gilla den.

Hade jag skrivit artikeln så hade jag snarare fokuserat på att BMW ligger efter konkurenterna. Ska bli intressant att se vilken premiumtillverkare som blir först ut med en elbil, Audi är ju nära men även Porsche och Mercedes har bilar på gång. BMW lanserade i3 och i8 relativt tidigt för att testa tekniken men sen dess är det tyst, diverse laddhybrider är mer eller mindre bekräftade men en ren elbil lyser med sin frånvaro. Detta är verkligen ett problem som jag hade belyst mer.

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 18 aug 2018 10:30
av Legato
Först ut med elbil av premiumtillverkarna vet vi ju redan. Det blev oväntat nog Jaguar.

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 18 aug 2018 10:33
av bylund
Även Tesla kallar sig premium, och de har ju fått ut en handfull modeller på marknaden, så om Jaguar var först vet jag inte :)

Re: BMW 3-serie med EV-version

Postat: 18 aug 2018 11:04
av TeslaTissel
dd88 skrev:
TeslaTissel skrev:
dd88 skrev:
Elbilisten skrev:
Senaste uppdateringen av vad förkortningen BMW står för:

https://cleantechnica.com/2018/08/15/bm ... ren-werke/
Tycker själv att BMW har tappat det men den där artikeln fick mig nästan att må dåligt

Tackar! Hela artikeln gör verkligen upp med BMW och bekräftar definitivt mina misstankar också kring deras elbilsprogram.

Bekräftelsen att de slutat med att utveckla i3 anade jag, men att de lagt ned den helt var en nyhet.

Ja och i8 är en märklig best!?

Superintressant artikel.

Hepp!
Mitt problem med artikeln är snarare försöket att maskera åsikter som fakta. Att Tesla säljer mer förvånar mig inte då fabrikerna nu har kommit upp i kapacitet och kan möta efterfrågan, men man kan inte trasha ett helt varumärke efter försäljningssiffror.

Sen består resterande delen av artikeln av vinklingar för att få BMWs modeller att verkar sämre än Teslas. Man nämner att Model S är snabbare rakt fram, men inte att den inte klarar av mer än några pulls innan batteriet blir varmt. Man nämner inte heller att den inte har en chans på bana. Man påstår att Model C är snabbare på bana än en BMW M3 men det är en regn lögn, Musk skriver att det ska komma en Model C som ska slå M3 men den har inte kommit än. Vi som kör bana väntar dock förväntansfullt. Sen att M3 inte är snabbast i segmentet har man missat, men det beror väl på att det är en ikon i bilvärlden.

I3 är en udda bil, skulle definitivt kunna tänka mig att pendla i en men jag kan förstå att man tycker den är konstig, finns dock inget jämförbart i Teslas sortiment. I8 är även den konstig fast på fel sätt, den är inte bra på något och jag förstår inte att man fortsätter att komma med nya versioner då ingen tycks gilla den.

Hade jag skrivit artikeln så hade jag snarare fokuserat på att BMW ligger efter konkurenterna. Ska bli intressant att se vilken premiumtillverkare som blir först ut med en elbil, Audi är ju nära men även Porsche och Mercedes har bilar på gång. BMW lanserade i3 och i8 relativt tidigt för att testa tekniken men sen dess är det tyst, diverse laddhybrider är mer eller mindre bekräftade men en ren elbil lyser med sin frånvaro. Detta är verkligen ett problem som jag hade belyst mer.
Ja det var det jag menade med ”Hela artikeln gör verkligen upp med BMW”. Verkar vara mycket artikelförfattaren personligen inte gillar med BMW?
Bättra vara saklig. Men alla kan inte skriva likadant, det skulle bli lika tråkigt som avhandlingar i Kungliga Bibliotekets arkiv. :lol: