Sida 1 av 1
Superladdad (alt. Galen) destinationsladdare
Postat: 29 jul 2018 17:16
av Teslaspolen
För andra året i rad så laddar vi på Hotell Frøya i Norge som har gott om laddplatser, och då bland annat två Tesla destinationsladdare som enligt Teslas hemsida, samt infoskärmen i bilen ska vara på 7 kW, men när man pluggar i så dyker lite andra siffror upp...
Någon som har en rimlig förklaring? Har bara sett detta beteende på den här laddplatsen, aldrig någon annanstans.
Bilen är en X100D med en 16,5 kW laddare strypt till 11 kW...
Re: Superladdad (alt. Galen) destinationsladdare
Postat: 29 jul 2018 17:27
av Gustafsson
Borde inte ta 10 Tim att ladda med 20 kW. Tiden passar bättre med 7 kW
Re: Superladdad (alt. Galen) destinationsladdare
Postat: 29 jul 2018 17:33
av Teslaspolen
Jo att det är 7 kW på riktigt råder det ingen tvekan om. Bara konstigt att den ljuger på det där viset.

Re: Superladdad (alt. Galen) destinationsladdare
Postat: 29 jul 2018 18:03
av bylund
Rimligen så är det inte trefas, utan enfas.
Appen som har en bugg?
HelectriC råkade ut för samma sak.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 23#p140830
Gemensam nämnare är skumt norskt jordningssystem

Re: Superladdad (alt. Galen) destinationsladdare
Postat: 29 jul 2018 18:06
av Gustafsson
Den verkar ljuga om antalet faser, skulle nån felinställning eller felkoppling i laddboxen kunna ge det felet ? Tex om boxen är inställd på TN men nätet är IT typ ?
Re: Superladdad (alt. Galen) destinationsladdare
Postat: 29 jul 2018 20:23
av Stefan T
Skulle misstänka 230V IT system
kopplat på samma sätt som 400V TN-S
Skulle kunna bli något som detta