Sida 1 av 1
Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 21 jul 2018 18:44
av ReubenWelsh
Tja!
Vad är det som gäller med dessa egentligen? Vem betalar för laddstolparna och elen och vad krävs för att de ska dyka upp på teslas kartor?
På min lokala golfbana har 4 tesla chargers, 2 där det står "Tesla vehicles only" och 2 med en anann skylt där det står Electric vehicles eller liknande.
Ofta är det fullt med Hybrider på dessa platser och laddar, personalen har sagt att vem som helst får ladda på alla platser, men just iom att det är skyltat två olika texter blir jag fundersam. Varför köpte man två olika typer av skyltar från början om det är så man ser det?
Eller är det så att tesla finansierat destinationsladdarna och att golfbanan inte följer sina vilkor? Nu med fler och fler hybrider så utnyttjas "våra" platser mer och mer för att ladda fjuttiga batterier, många gånger för att komma åt en bättre parkeringsplats.
Någon som faktiskt har koll på vad som gäller vid just teslas destinationsladdare?
Re: Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 21 jul 2018 19:13
av Legato
Laddarna som har "Tesla Only" ska också vara inställda så att enbart Teslor kan ladda. Utgår ifrån att det är ett brott mot villkoren att de ställt in dem så alla kan ladda.
Re: Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 22 jul 2018 00:18
av ReubenWelsh
Legato skrev:Laddarna som har "Tesla Only" ska också vara inställda så att enbart Teslor kan ladda. Utgår ifrån att det är ett brott mot villkoren att de ställt in dem så alla kan ladda.
Intressant, ska jag tolka det som att publika destinationsladdare är något tesla sponsrat på något sätt? Skall man isf kanske anmälla felaktigt konfigurerade laddare?
Re: Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 22 jul 2018 09:21
av bylund
Man kunde (kan?) få destinationsladdare av Tesla och få vara med på Teslas kartor mot att man bjuder Teslaägare på laddningen. Dock måste man inte nödvändigtvis bjuda på parkeringen, så om man ändå tar extra betalt för parkering för ickegäster eller inte låter utomstående parkera alls kan man fortsätta med det.
Vet du att de faktiskt laddar även på Teslaplatserna? Om de bara parkerar där med kabeln inkopplad så har nog Tesla inga synpunkter på det.
Re: Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 22 jul 2018 09:31
av leiflodde
Blir lite begränsat för uthyraren om bara Tesla kan ladda nu när andra märke dyker upp.
Jag skulle vilja ha en stolpe med flera valmöjligheter, typ 2, Shucko, 3 fas osv. kan vara ok med 22kW men flera anslutnings möjligheter är önskvärt.
Re: Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 22 jul 2018 10:13
av bylund
leiflodde skrev:Blir lite begränsat för uthyraren om bara Tesla kan ladda nu när andra märke dyker upp.
Jag skulle vilja ha en stolpe med flera valmöjligheter, typ 2, Shucko, 3 fas osv. kan vara ok med 22kW men flera anslutnings möjligheter är önskvärt.
Typ-2-uttag är väl fullt tillräckligt? Nu har ju Wall Connector förvisso fast kabel, men även med typ 2-kabel täcker man ju väldigt många bilar. T o m Nissan har väl kommit på att de levererar i Europa och har typ 2 numera (även om de missade att utrusta bilarna med CCS i samma veva).
Re: Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 22 jul 2018 10:32
av Svenssons
leiflodde skrev:Blir lite begränsat för uthyraren om bara Tesla kan ladda nu när andra märke dyker upp.
Jag skulle vilja ha en stolpe med flera valmöjligheter, typ 2, Shucko, 3 fas osv. kan vara ok med 22kW men flera anslutnings möjligheter är önskvärt.
Varken schuko eller trefas bör finnas på en dedikerad laddstolpe. Dels är kontakterna inte anpassade för ständiga skiften, dels är de inte säkra mot t.ex. ljusbåge som kan uppstå om man drar ut under last och dels så krävs extra klump för att kunna ladda på dem. Med Typ 2 så löses alla dessa problem och i princip alla elbilar som säljs idag har ju typ 2. Man skulle visserligen kunna tänka sig en laddbox med både fast kabel och Typ 2-uttag så bilarna med Typ 1 kan koppla in samtidigt som det är smidigt för alla med Typ 2 som slipper plocka fram egen kabel. Samma laddbox borde då också kunna stödja laddning för två bilar samtidigt.
Re: Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 22 jul 2018 14:40
av Legato
bylund skrev:Man kunde (kan?) få destinationsladdare av Tesla och få vara med på Teslas kartor mot att man bjuder Teslaägare på laddningen. Dock måste man inte nödvändigtvis bjuda på parkeringen, så om man ändå tar extra betalt för parkering för ickegäster eller inte låter utomstående parkera alls kan man fortsätta med det.
Vet du att de faktiskt laddar även på Teslaplatserna? Om de bara parkerar där med kabeln inkopplad så har nog Tesla inga synpunkter på det.
Är väl även fritt fram med andra villkor? Typ "du måste ha en båt i marinan", "du måste vara kund i restaurangen" osv?
Re: Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 22 jul 2018 14:51
av bylund
Legato skrev:bylund skrev:Man kunde (kan?) få destinationsladdare av Tesla och få vara med på Teslas kartor mot att man bjuder Teslaägare på laddningen. Dock måste man inte nödvändigtvis bjuda på parkeringen, så om man ändå tar extra betalt för parkering för ickegäster eller inte låter utomstående parkera alls kan man fortsätta med det.
Vet du att de faktiskt laddar även på Teslaplatserna? Om de bara parkerar där med kabeln inkopplad så har nog Tesla inga synpunkter på det.
Är väl även fritt fram med andra villkor? Typ "du måste ha en båt i marinan", "du måste vara kund i restaurangen" osv?
Som jag har förstått det ja, d v s de får inte ta extra betalt för själva laddningen, men de får ta betalt, eller ha vissa krav för att man ska få parkera, precis som det hade haft även utan destinationsladdarna.
Re: Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 22 jul 2018 20:21
av ReubenWelsh
bylund skrev:Vet du att de faktiskt laddar även på Teslaplatserna? Om de bara parkerar där med kabeln inkopplad så har nog Tesla inga synpunkter på det.
Har ingen bil jag testat med, men 2 av volvoägarna ajg pratat med påstår att de alltid stått där och laddat, och på en 4timmars runda golf tycker jag man borde se om man inte fått någon laddning. Ska kolla nästa gång och fråga om de ens laddar när de är ikopplade.
Är ju väldigt tråkigt om alla "våra" destinationsladdare används av andra märken.
Undrar om tesla kan få access till laddarna när bilen är på laddning, eller om det krävs manuell handpåläggning på dom....
Re: Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 22 jul 2018 21:07
av Mickep
Det är väl bara 2 som man får gratis, de andra två har de säkert betalat för (eller fått gratis via någon referall) förstår inte varför de som de själva bekostat skall vara enbart för tesla då det finns andra märken (som det säljs fler av - tills m3 kommer). Det är bra att laddmöjligheter finns - för ALLA elbilar. att enbart vilja ha tesladedikerade laddställen är väldigt småsint.
Re: Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 22 jul 2018 22:49
av Legato
Mickep skrev:Det är väl bara 2 som man får gratis, de andra två har de säkert betalat för (eller fått gratis via någon referall) förstår inte varför de som de själva bekostat skall vara enbart för tesla då det finns andra märken (som det säljs fler av - tills m3 kommer). Det är bra att laddmöjligheter finns - för ALLA elbilar. att enbart vilja ha tesladedikerade laddställen är väldigt småsint.
Fast det han ansåg var väl att det var konstigt att det var fritt fram för andra elbilar även på "Tesla Only"-platserna?
Personligen tycker jag det är en rimlig balans som verkar gälla på de flesta ställen, nämligen att 50% av laddarna är för alla elbilar och 50% är för enbart Tesla.
Re: Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 20 dec 2018 17:55
av leiflodde
Tänkte att denna bild passade bra på denna rubriken.
Tog denna bild i dag i Markaryd och undrar vad som gäller här

är det induktivladdning eller någon som har någon annan ide?
Alltså fanns ingen stolpe närmsta 50 metrarna.
Re: Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 20 dec 2018 18:20
av Tars
leiflodde skrev:Tänkte att denna bild passade bra på denna rubriken.
Tog denna bild i dag i Markaryd och undrar vad som gäller här

är det induktivladdning eller någon som har någon annan ide?
Alltså fanns ingen stolpe närmsta 50 metrarna.
Tror det är Elons sätt att meddela en färdig produkt när den inte är det.

Re: Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 20 dec 2018 18:33
av zyax
leiflodde skrev:Tänkte att denna bild passade bra på denna rubriken.
Tog denna bild i dag i Markaryd och undrar vad som gäller här

är det induktivladdning eller någon som har någon annan ide?
Alltså fanns ingen stolpe närmsta 50 metrarna.
Företräde för elbilsladdning, förslagsvis via medhavd generator.
Re: Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 20 dec 2018 18:36
av leiflodde
zyax skrev:leiflodde skrev:Tänkte att denna bild passade bra på denna rubriken.
Tog denna bild i dag i Markaryd och undrar vad som gäller här

är det induktivladdning eller någon som har någon annan ide?
Alltså fanns ingen stolpe närmsta 50 metrarna.
Företräde för elbilsladdning, förslagsvis via medhavd generator.
Mina fossila kolleger undrade vad fan plåtar du en skylt för... Men de förstår ju ännu inte

Re: Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 20 dec 2018 18:38
av Hammar
Skylten betyder ju parkering endast för laddbara fordon, så skyltningen är ju korrekt. Måste vara ont om parkeringsplatser just där, och man vill belöna de som har laddbara bilar med säkrare tillgång på parkering

Re: Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 20 dec 2018 18:44
av Bjelke
Apropå Tesla destination-laddare så måste jag bara lägga upp en bild på hur det ser ut vid Orbaden Spa och konferens, man blev ju nästan tårögd i går kväll alltså

Nya bilen kan ju bara ta emot 24A men gissar att dom kan ge 32

Bra tips om det krisar om ni åker över Bollnäs nån gång
Re: Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 20 dec 2018 18:46
av leiflodde
Bjelke skrev:Apropå Tesla destination-laddare så måste jag bara lägga upp en bild på hur det ser ut vid Orbaden Spa och konferens, man blev ju nästan tårögd i går kväll alltså

Nya bilen kan ju bara ta emot 24A men gissar att dom kan ge 32

Bra tips om det krisar om ni åker över Bollnäs nån gång
20181219_173951.jpg
Tror du iallafall får mer än i Markaryd

Re: Vad gäller med destinationsladdare egentligen?
Postat: 20 dec 2018 18:50
av Bjelke
leiflodde skrev:Bjelke skrev:Apropå Tesla destination-laddare så måste jag bara lägga upp en bild på hur det ser ut vid Orbaden Spa och konferens, man blev ju nästan tårögd i går kväll alltså

Nya bilen kan ju bara ta emot 24A men gissar att dom kan ge 32

Bra tips om det krisar om ni åker över Bollnäs nån gång
20181219_173951.jpg
Tror du iallafall får mer än i Markaryd


ja verkligen