Sida 1 av 2

Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 09:08
av Jocce
Jag hade en diskussion med en kollega för ett par veckor sedan gällande Laddning, skyltning och laddettikett.

Skyltning / lag:
Som jag tolkar det, om skylten INTE har tilläggstavla så får man (Teoretiskt) stå där utan att ladda (Ej laddetiskt, men vi tar det separat)
Bild

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... Laddplats/
"Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera."

Med tilläggstavla, t.ex.:
Bild
Så innebär detta att bilen måste vara inpluggad och laddas. Inga konstigheter, lagmässigt.
(Denna tilläggstavla tycker jag också förtydligar för ICE-ägare, men vi lägger det åt sidan)

Nu kommer vi till det "knepiga" och gråzonen: (Om tilläggstavlan finns dvs...)
Om bilen är färdigladdad efter 1 timme, men jag ska stå där i 2 timmar, om jag låter bilen stå kvar gör jag fel då sett ur perspektivet:
1. Lagmässigt
2. Laddetiskt


I mina ögon är det ju så att man teoretiskt gör en överträdelse enligt 1.
Men jag tycker inte det är hållbart att man ska gå och flytta på bilen.

T.ex. i ett köpcentrum, mitt i middagen är bilen färdigladdad, eller ännu värre, mitt i biofilmen, ska jag då gå upp till parkeringsgaraget och flytta på bilen?
Det blir inte hållbart i längden i mina ögon.

Kollegan besöker ofta ett Centrum med Laddplatser och stör sig att bilar står kvar när de är färdigladdade, då han behöver ladda sin Hybrid (han kör i princip alltid på ren el vilket är bra), det syns på Laddboxarna om de är färdigladdade eller inte.

Laddetiskt så kan man förvisso kanske tycka att man ska flytta på bilen för "bättre behövande", men tycker inte riktigt det blir hållbart som sagt.
Vem "behöver" laddning mest? Hybridägaren som vill köra på el, men KAN köra på bensin, eller Elbilsägaren som efter sitt besök ska köra lite längre och därför behöver allt hen kan få i laddning?

Och om det gäller att bilen måste laddas när den står där, så kan jag ju som Teslaförare ställa ner laddningen så den laddar i flera dygn, är detta mer korrekt?


Som en sidenote, han lämnade bilen på jobbet, inpluggad, under semestern (ingen fara här vi har laddplatser så det räcker), så jag gjorde en "Fejkböter" åt honom o satte på rutan :twisted: :roll: :lol:



/Jocce

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 09:20
av mans71
Borde väll gå att bötfälla om bilen inte laddar, för det är ju så tilläggsskyltet anger att det ska gå till?

Det här börjar redan bli ett problem då iaf jag ofta hittar en fulladdad plugin Volvo eller Passat som står där utan att ladda. Hyfsat störande och problemet lär ju öka med alla laddhybrider som säljs.

Funderar ibland på om man i framtiden borde dedikera laddplatser med god laddeffekt bara till elbilar och andra laddplatser som schuko eller enfas typ 2 för pluginer?

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 09:32
av Teslaspolen
Lösningen som alltid är väl fler laddplatser.

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 09:39
av mati
Jag håller med. Det är inte alltid praktikabelt eller ens möjligt att springa till bilen och plugga ur den. Jag har ställt mig samma fråga. Att man bryter mot lagen må vara hänt, det är som de flesta svenska lagar ändå bara en rekommendation, dvs det händer troligen inget när man skiter i den. Dessutom går det hyfsat enkelt att kringgå den genom att minska laddströmmen så att bilen inte hinner ladda färdigt innan man ska åka därifrån.

En helt annan sak är ju att man blockerar laddplatsen för andra. Och det är ju desto knepigare om det inte finns andra laddplatser i närheten. Det problemet kommer man visserligen också runt i viss utsträckning genom att lämna ett klistermärke med telefonnummer vid bilen. Jag har satt en etikett på min typ2-kabel och på min Chademo-adapter så att folk kan ringa mig när de är i akut behov av laddning. Om det funkar vet jag inte, det har aldrig hänt att någon har ringt, men troligen har jag aldrig stått i vägen heller. Det är mer eller mindre ett icke-problem här i Skaraborg än så länge.

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 09:43
av Jocce
Teslaspolen skrev:
Lösningen som alltid är väl fler laddplatser.
Absolut. Men det löser man inte här och nu ;)
Frågan var mer gällande "aktuell status" ;)


/Jocce

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 09:49
av Jocce
mati skrev:
Jag håller med. Det är inte alltid praktikabelt eller ens möjligt att springa till bilen och plugga ur den. Jag har ställt mig samma fråga. Att man bryter mot lagen må vara hänt, det är som de flesta svenska lagar ändå bara en rekommendation, dvs det händer troligen inget när man skiter i den. Dessutom går det hyfsat enkelt att kringgå den genom att minska laddströmmen så att bilen inte hinner ladda färdigt innan man ska åka därifrån.

En helt annan sak är ju att man blockerar laddplatsen för andra. Och det är ju desto knepigare om det inte finns andra laddplatser i närheten. Det problemet kommer man visserligen också runt i viss utsträckning genom att lämna ett klistermärke med telefonnummer vid bilen. Jag har satt en etikett på min typ2-kabel och på min Chademo-adapter så att folk kan ringa mig när de är i akut behov av laddning. Om det funkar vet jag inte, det har aldrig hänt att någon har ringt, men troligen har jag aldrig stått i vägen heller. Det är mer eller mindre ett icke-problem här i Skaraborg än så länge.

Gällande det första - Privata parkeringsbolag brukar vara duktiga på att lappa snabbt, så teoretiskt SKULLE man kunna råka ut för det.
Krävs dock att de har infört detta som rutin / har möjlighet att kolla laddboxen. (Tror inte detta kommer hända, för vem åker tillbaka till det köpcentrumet då ;9 )

Gällande det andra - Absolut bra grej, men tror också det är för omständligt för att det ska bli praktiskt.
Men fick en påminnelse nu om att jag ska sätta mitt telefonnummer på insidan av laddluckan :)


/Jocce

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 09:49
av nek0
Man kanske kan programmera laddaren att ta högre minut pris efter att laddningen är klar.

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 09:51
av bonath
Gekås... Hur många flyttar bilen när den är fulladdad?

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 09:54
av bylund
Nu var det kanske inte direkt frågan, men på exempelbilden verkar skylten inte användas korrekt. Det är ett tilläggsmärke som inte ska användas ensamt. Det ska sitta under ett P-märke (E21) för att det ska vara korrekt.

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 09:54
av OfarligTesla
Jocce skrev:
Gällande det första - Privata parkeringsbolag brukar vara duktiga på att lappa snabbt, så teoretiskt SKULLE man kunna råka ut för det.
Krävs dock att de har infört detta som rutin / har möjlighet att kolla laddboxen. (Tror inte detta kommer hända, för vem åker tillbaka till det köpcentrumet då ;9 )
Jag skulle helt klart ringt parkeringsbolaget och tipsat om att det fanns en bil att lappa om jag kom dit och en bil som inte laddade blockerade laddaren. Tycker att om man laddar är det inte svårare än att man går och flyttar sig när det börjar bli klart.

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 09:57
av bylund
nek0 skrev:
Man kanske kan programmera laddaren att ta högre minut pris efter att laddningen är klar.
Teslalösningen på superladdare. Bara relevant på snabbladdare skulle jag säga.

På destinationsladdare bör man få stå kvar ett tag även när man laddat klart. Kanske inte flera dygn, men ett tag är rimligt.

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 10:00
av nek0
bylund skrev:
nek0 skrev:
Man kanske kan programmera laddaren att ta högre minut pris efter att laddningen är klar.
Teslalösningen på superladdare. Bara relevant på snabbladdare skulle jag säga.

På destinationsladdare bör man få stå kvar ett tag även när man laddat klart. Kanske inte flera dygn, men ett tag är rimligt.
Ok. Laddningen klar,laddaren skickar sms och gratis parkering 15 min sedan nytt minut pris

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 10:05
av frippe
Rent teoretiskt kan man kanske lura systemet om det förväntas att man går och flyttar sin bil när den är färdigladdad.

Om jag vet att jag ska stå i 2t, men laddningen tar 1t, ställer jag ned effekten i bilen så det blir två timmar. Inte schyst men fullt möjligt.

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 10:15
av Jerker
Jag har sett på vissa ställen att det står en tilläggsskylt med "Endast elbilar med pågående laddning" och det är ju bra! Men hur kollar man det?

På boxen så syns det oftast inte om bilen laddar eller inte, bara att den är inkopplad. Typiskt är att boxen har grönt sken om den fungerar men ingen är inkopplad och blått sken om en bil är inkopplad (och rött sken eller helt slocknad om den är ur funktion), men skenet ändras inte när laddningen är avslutad och bilen står kvar med sladden i. På de flesta bilar går det inte heller att se om det sker nån laddning. Inga ljusfenomen kring laddporten och skärmarna i bilen är släckta.

Vad gäller Renault Zoe så kan man höra ett högfrekvent ljud när den laddar, men det blir lägre ju lägre laddströmmen är och har P-vakten dålig hörsel så kan hen inte lita till det kontrollinstrumentet heller. Även om det finns ljussken kring laddporten som ska indikera vad som pågår så finns det ingen standard och det vore omöjligt för P-vakter att hålla reda på hur just den här bilmodellen visar vad som händer.

Så det enda som skulle kunna göra den här skylten användbar är att laddboxarna har en tydlig visning om bilen som är inkopplad tar emot ström eller inte.

Re: Skylten

Postat: 20 jul 2018 10:20
av Remuz
bonath skrev:
Gekås... Hur många flyttar bilen när den är fulladdad?
Dom löste det med fler laddplatser indelade i 1fas 7.4kW, 3fas 11kW och 3fas 22kW. Grymt!

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 10:50
av bonath
Remuz skrev:
bonath skrev:
Gekås... Hur många flyttar bilen när den är fulladdad?
Dom löste det med fler laddplatser indelade i 1fas 7.4kW, 3fas 11kW och 3fas 22kW. Grymt!
Jo, Gekås är kanon men jag menar hur många skulle gå ut och flytta bilen...

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 11:25
av Remuz
0 därav utökning. Jag har fått det erbjudandet i BrF med en p-plats där jag får ladda 2h sedan flytta. Då är det inte bekvämt (dessutom ville dom ha 1000kr/m för det).

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 11:35
av bylund
Jerker skrev:
Jag har sett på vissa ställen att det står en tilläggsskylt med "Endast elbilar med pågående laddning" och det är ju bra! Men hur kollar man det?

På boxen så syns det oftast inte om bilen laddar eller inte, bara att den är inkopplad. Typiskt är att boxen har grönt sken om den fungerar men ingen är inkopplad och blått sken om en bil är inkopplad (och rött sken eller helt slocknad om den är ur funktion), men skenet ändras inte när laddningen är avslutad och bilen står kvar med sladden i. På de flesta bilar går det inte heller att se om det sker nån laddning. Inga ljusfenomen kring laddporten och skärmarna i bilen är släckta.

Vad gäller Renault Zoe så kan man höra ett högfrekvent ljud när den laddar, men det blir lägre ju lägre laddströmmen är och har P-vakten dålig hörsel så kan hen inte lita till det kontrollinstrumentet heller. Även om det finns ljussken kring laddporten som ska indikera vad som pågår så finns det ingen standard och det vore omöjligt för P-vakter att hålla reda på hur just den här bilmodellen visar vad som händer.

Så det enda som skulle kunna göra den här skylten användbar är att laddboxarna har en tydlig visning om bilen som är inkopplad tar emot ström eller inte.
Kör man klimatanläggningen på Teslan ser det ut som att den laddar sett från stolpen. Skenet bedrar!

Re: Skylten

Postat: 20 jul 2018 11:47
av Henrik Torphammar
bonath skrev:
Gekås... Hur många flyttar bilen när den är fulladdad?
Det är ett bra exempel där Passatsjukan ställer till det för elbilarna genom att blockera laddstolparna trots att dom inte behöver.

Eller på jobbet, hade dom med Passat orkat flytta bilen när laddningen var klar så hade man ju kunnat fylla upp 3ggr så många bilar per arbetsdag med samma antal laddstolpar, men nej. Någon sa att "det är min förbannade rättighet att ladda", men att flytta sig efter det är fullt är mer långsökt.
Remuz skrev:
bonath skrev:
Gekås... Hur många flyttar bilen när den är fulladdad?
Dom löste det med fler laddplatser indelade i 1fas 7.4kW, 3fas 11kW och 3fas 22kW. Grymt!
Det är ingen lösning, det är ett plåster

Re: Skylten

Postat: 20 jul 2018 12:04
av unumlapis
Henrik Torphammar skrev:
Någon sa att "det är min förbannade rättighet att ladda", men att flytta sig efter det är fullt är mer långsökt. Det är ingen lösning, det är ett plåster
Generellt så är folk väldigt snabba med att spela ut kortet med sin rättigheter, men glömmer som regel bort kortet med skyldigheter och det verkar inte som det finns kvar hos många i det här landet (ok, även utanför Sverige :) ) Och att försöka säga till någon, ja då spelas de lättkränktas kort ut.... Att begära att folk ska ta ansvar för sina handlingar är inte heller helt lätt. Men om folk generellt agerat mer ansvarsfullt och behandlat folk omkring som de själva vill bli behandlade så hade mycket varit enklare.... Men vad skall man förvänta sig av ett samhälle där det jagas klick på Facebook, Instagram och Twitter.

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 12:23
av Remuz
Om alla p-platser har el så är ju problemet löst. Hålla på att flytta bilen? Inte en chans att folk kommer få in det beteendet på annat än snabbladdning

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 14:04
av Generalbogge
Det där med pågående laddning är ju väldigt problematiskt ur flera synpunkter. T.ex så är det inte alla bilmodeller som kan meddela när laddningen är klar. Har du lånat t.ex en Tesla, så har du kanske ingen möjlighet att bli meddelad via appen. Det gäller säkert för de flesta andra bilmodeller också. Vad händer om laddboxen slutar fungera? Säkringen går (har hänt mig åtskilliga gånger). Då har du ju inte pågående laddning, och borde ju rent teoretiskt kunna bli bötfälld. På vissa bilmodeller så kan du ju dra ut laddkontakten, d.v.s. den är inte låst i bilen. Kan vara bra om någon annan behöver ta över för att ladda, men det kan ju också utnyttjas av de som vill vara illvilliga. Tänk om någon drar ut din sladd, inte nog med att du inte får laddat bilen, du kanske får böter också.

Det är inte heller alltid så lätt att räkna ut hur länge du kan stå innan din bil är fulladdad. T.ex så kör ju många parkeringsgarage med lastbalansering, så om du kommer till sista lediga platsen, så får du kanske bara halv effekt, men om sedan någon/några lämnar, så kanske du helt plötsligt har full effekt, och då blir din bil fulladdad tidigare än beräknat.

Sedan kan det ju vara så att bara för att man kommer fram till en upptagen laddplats, där det står en bil som är fulladdad, så betyder ju inte detta att ägaren inte bryr sig om detta. Det finns säkert tusentals bra anledningar till att man står kvar. Du kanske står i en lång kö inne på affären, du kanske har blivit akut sjuk, eller din hyperloop-pod har stannat och du är försenad/kommer inte ut.

I övrigt tycker inte jag att T24 skylten skulle vara jätte oklar. "...anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera." Det öppnar dock upp för elbilar eller laddhybrider att parkera här, utan att plugga in, därav att tilläggsskylten med pågående laddning oftast används som komplement.

Så att lämna sitt telefonnummer på insidan av laddluckan, är ju ett av de bästa tipsen, för att kunna lösa flera av dessa bekymmer. Och var flexibel och förstående. Är där bara en plats kvar, och du har gott om SOC, så kanske man inte ska ockupera den sista platsen. Det kan ju komma andra, som har större behov av den, efter dig.

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 14:29
av Jerker
Apropå skyltar: Sånt här gillar vi! Elbilar är befriade från parkeringstillstånd! Dessutom är det 20 laddplatser med 22 kW! Ska till Trollhättan i helgen och kommer att utnyttja denna laddplats vid två-tre tillfällen.

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 14:55
av Henrik Torphammar
Remuz skrev:
Om alla p-platser har el så är ju problemet löst. Hålla på att flytta bilen? Inte en chans att folk kommer få in det beteendet på annat än snabbladdning
Nej det är inte ett löst problem utan ett plåster. Lösa ett problem är att ta bort orsaken, plåster är att nå resultat utan att lösa problemet.

Det skall inte behövas el på alla platser, inte ens när alla kör på el.

Re: Skylten "Laddplats"?

Postat: 20 jul 2018 15:26
av Remuz
Det är din åsikt, min är en annan