lite reflektioner kring våra första månader med tesla
Postat: 20 jun 2018 12:57
Tänkte ta mig tid att reflektera lite över hur det känns att tagit klivet in i framtiden och vara Teslaägare. Vi kör en model S 75D och bor i Sundsvall. Nu har vi haft bilen i 5 månader ca och hunnit med flera turer till Stockholm, en långtur till Göteborg, Skåne och naturligtvis massor med ren vardagsanvändning. Här kommer mina reflektioner huller om buller. Tänkte att de kanske hjälper någon som funderar på köpa Tesla.
1) Det är underbart att slippa åka och tanka, och det är fantastiskt att slippa bensinräkningarna. Att driva en elbil kostar mindre än en tiondel av tidigare bensinräkningar
2) När man åker långt är man mycket piggare när man kommer fram än i en fossilbil. Några jag pratat med säger att det är nog för laddpauserna, men eftersom vi har lika långa pauser nu, som tidigare med fossilbilen, för att äta mellan Sundsvall och Stockholm tror jag det är för att man slipper brummet från motorn. BrumLjud gör en tröttare än man tror.
3) När man kör fort med en Tesla låter det som en spårvagn på speed, så den har ett slags ljud den också bara inte brummet. Däremot älskar jag hur tyst den är när man kör riktigt sakta
4) Den är väldigt enkel att köra, trots att den är stor som ett slagskepp, så känns det inte så när man kör. Däremot får man passa sig noga i trånga parkeringshus och vändradien är inte direkt den bästa. Där slår vår tidigare A6 den med hästlängder.
5) Stolarna är underbart sköna, och fungerar speciellt bra när man har ont i ryggen och ska åka långt
6) Laddpauser fungerar bra när det är en som gäller och man kan tima den med fika eller lunch. Stockholm- Sundsvall funkar klockrent med en paus i mitten. MEN vid långresor är det i min värld ganska frustrerande att behöva stanna ibland upp till 45 minuter som inte är vid lunchtid. Jag blir också ganska less när jag räknar ihop hur mkt tid vi lägger på laddning vid en skåneresa där vi kör mycket bil i Skåne med korta stopp utan laddmöjlighet för att titta på olika saker. Den tiden kan man ha roligare med. Laddtiderna tror jag alltså måste komma ner innan gemene man skaffar elbil.
7) Att du måste välja väg efter vart det finns laddare, eller snarare vart det finns snabba laddare är för min del förbaskat irriterande. Maken stör sig inte alls på det men jag blir stortokig. Det behövs fler snabba laddare på fler ställen innan gemene man kommer accceptera elbilar. Exempel när vi åkte från Stockholm till Västerås, måste vi tillbaka till Uppsala för att ladda där och sen ladda i Gävle för att ta oss hem sedan. Inte direkt optimalt. först en omväg och sedan extra tid. Visst med större batteri kanske det fungerat bättre men så pass lite som vi långreser så kan jag inte motivera det pristillägget.
8) Matställen vid laddstationerna inbjuder till egen picknick nästan överallt. Tesla har verkligen lyckats ha laddare vid sunkiga hak. Ja Arboga tog nog priset faktiskt. Prova aldrig diners i arboga.
9) Man blir fet av att åka elbil och resor kostar mer än tidigare...eftersom man stannar oftare och laddar än man stannar när man tankar vill man passa på och gå på toaletten, och som samvetsgran människa vill man inte göra det utan att handla något. Då blir det glass, godis eller tidningar. Ja vatten ibland, (men man kan inte handla hur många vattenflaskor som helst på en dag och dricka, det liksom ökar problemet med toaletterna... och gör det hela till en ond cirkel). Alltså äter man mer skräp med elbil.
10) Åka norrut på semester kan man bara glömma. Norrland är landet Tesla glömde.
11) Åka elbil kräver mer planering när man reser, en fossilbil känner man sig fri i när man kör på bilsemester. Man kan åka vart man vill och stanna hur man vill. Den känslan har jag tyvärr inte i vår elbil. Där måste man planera sin rutt, och eftersom jag hatar planera när jag ska åka någonstans och vill ta dagen som den kommer så gillar jag det inte alls. Maken däremot verkar inte bry sig nämnvärt. Visst, att det numer är gratis i bränsle att åka långt, eftersom vi laddar gratis på telslas superchargers, är positivt men jag vet faktiskt inte om det uppväger. För mig gör det nog inte det.
12) Jag saknar vår dragkrok. Känner mig helt handikappad som inte kan använda vårt släp nu på våren och sommaren. Det är så mkt mer mackel och planering, och det tar extra tid att hyra eller låna en bil när vi ska köra släp, motför att bara kroka på det och köra. För att inte tala om tiden det tar att köra 6 gånger på en dag och köpa jord för att vi inte har släp och behöver plantera i trädgården. Jag känner mig totalt låst. Det här är en riktigt stor killer. Innan elbilar med dragkrok kommer ( och inte bara model x) så kommer elbilar knappast att bli populärt som enda bil, du behöver fasen en fossilbil med dragkrok också om du har släpvagn och använder den mycket som vi gör. Så enkelt är det
13) Man får se ställen man aldrig trott man skulle få se, eftersom man måste stanna och ladda, exvis baksidan på en lastbilsresturang, eller små omvägar genom skogen för att komma under e4. Ibland är det trevligt ibland mindre trevligt.
14) Barnsjukdomarna på en elbil är en del. Vi har fått byta handtag och fixa bakluckan på en fem månader gammal bil. Att då ha verkstaden 40 mil bort är lagom roligt...nu har de kunnat boka in oss när vi ändå åkt till Stockholm och felen har kunnat vänta så det har funkat, men om det är större fel som ej kan vänta så det totalt galet.
15) Servicecenter heter servicecenter av en anledning, och inte verkstad. Det är verkligen Service när man kommer dit. Lämnar in sin bil, blir proffsigt mottagen, får fika om man vill. Får en lånebil och när man hämtar ut sim bil är den fixad men även nytvättad och polerad.
16) På vintern ladda ALLTID extra om temperaturen sjunker, tro inte på navigatorns laddtips om när du är klar. Vi har kört mellan Gävle-Sundsvall och fått temperaturdrop på 15 grader efter vi laddat. 0 grader i Gävle och strax utanför -15. Då funkar inte navigatorns råd bra kan jag meddela. Vi fick krypköra på e4, bilen sa till att vi skulle sänka hastigheten mer och mer för att ta oss till Sundsvall, (vilket vi gjorde) tills den sa att vi inte skulle ta oss till sundsvall, (vilket vi redan insett) så vi stannade i Hudik. segladda där en timme, för att ta oss till Superchargern i Sundsvall för att sedan kunna ta oss hem till huset. Den resan var inte rolig. 5,5 timmar hem, när det brukar ta runt 4. Numer extraladdar vi alltid lite på vintern
Så sammanfattningsvis: Jag är ambivalet när det gäller elbil. Vissa saker är fantastiska, andra inte så fantastiska. Det beror nog mycket på hur du är van att använda din bil om du kommer gilla en elbil eller ej. Jag är säker på att när elbilarna utvecklas kommer det bli fantastiskt, men än är de faktiskt inte riktigt där i min värld. Maken däremot är mycket mer såld än jag...Det jag däremot kan säga är att för dig som knappt använder släp och mest kör korta sträckor hemmavid mellan jobb, hem, affären och så vidare och längre resor på runt 40 mil max. Då är elbilen oslagbar. Använder du den bara så så ska du definitivt ha en elbil.
1) Det är underbart att slippa åka och tanka, och det är fantastiskt att slippa bensinräkningarna. Att driva en elbil kostar mindre än en tiondel av tidigare bensinräkningar
2) När man åker långt är man mycket piggare när man kommer fram än i en fossilbil. Några jag pratat med säger att det är nog för laddpauserna, men eftersom vi har lika långa pauser nu, som tidigare med fossilbilen, för att äta mellan Sundsvall och Stockholm tror jag det är för att man slipper brummet från motorn. BrumLjud gör en tröttare än man tror.
3) När man kör fort med en Tesla låter det som en spårvagn på speed, så den har ett slags ljud den också bara inte brummet. Däremot älskar jag hur tyst den är när man kör riktigt sakta
4) Den är väldigt enkel att köra, trots att den är stor som ett slagskepp, så känns det inte så när man kör. Däremot får man passa sig noga i trånga parkeringshus och vändradien är inte direkt den bästa. Där slår vår tidigare A6 den med hästlängder.
5) Stolarna är underbart sköna, och fungerar speciellt bra när man har ont i ryggen och ska åka långt
6) Laddpauser fungerar bra när det är en som gäller och man kan tima den med fika eller lunch. Stockholm- Sundsvall funkar klockrent med en paus i mitten. MEN vid långresor är det i min värld ganska frustrerande att behöva stanna ibland upp till 45 minuter som inte är vid lunchtid. Jag blir också ganska less när jag räknar ihop hur mkt tid vi lägger på laddning vid en skåneresa där vi kör mycket bil i Skåne med korta stopp utan laddmöjlighet för att titta på olika saker. Den tiden kan man ha roligare med. Laddtiderna tror jag alltså måste komma ner innan gemene man skaffar elbil.
7) Att du måste välja väg efter vart det finns laddare, eller snarare vart det finns snabba laddare är för min del förbaskat irriterande. Maken stör sig inte alls på det men jag blir stortokig. Det behövs fler snabba laddare på fler ställen innan gemene man kommer accceptera elbilar. Exempel när vi åkte från Stockholm till Västerås, måste vi tillbaka till Uppsala för att ladda där och sen ladda i Gävle för att ta oss hem sedan. Inte direkt optimalt. först en omväg och sedan extra tid. Visst med större batteri kanske det fungerat bättre men så pass lite som vi långreser så kan jag inte motivera det pristillägget.
8) Matställen vid laddstationerna inbjuder till egen picknick nästan överallt. Tesla har verkligen lyckats ha laddare vid sunkiga hak. Ja Arboga tog nog priset faktiskt. Prova aldrig diners i arboga.
9) Man blir fet av att åka elbil och resor kostar mer än tidigare...eftersom man stannar oftare och laddar än man stannar när man tankar vill man passa på och gå på toaletten, och som samvetsgran människa vill man inte göra det utan att handla något. Då blir det glass, godis eller tidningar. Ja vatten ibland, (men man kan inte handla hur många vattenflaskor som helst på en dag och dricka, det liksom ökar problemet med toaletterna... och gör det hela till en ond cirkel). Alltså äter man mer skräp med elbil.
10) Åka norrut på semester kan man bara glömma. Norrland är landet Tesla glömde.
11) Åka elbil kräver mer planering när man reser, en fossilbil känner man sig fri i när man kör på bilsemester. Man kan åka vart man vill och stanna hur man vill. Den känslan har jag tyvärr inte i vår elbil. Där måste man planera sin rutt, och eftersom jag hatar planera när jag ska åka någonstans och vill ta dagen som den kommer så gillar jag det inte alls. Maken däremot verkar inte bry sig nämnvärt. Visst, att det numer är gratis i bränsle att åka långt, eftersom vi laddar gratis på telslas superchargers, är positivt men jag vet faktiskt inte om det uppväger. För mig gör det nog inte det.
12) Jag saknar vår dragkrok. Känner mig helt handikappad som inte kan använda vårt släp nu på våren och sommaren. Det är så mkt mer mackel och planering, och det tar extra tid att hyra eller låna en bil när vi ska köra släp, motför att bara kroka på det och köra. För att inte tala om tiden det tar att köra 6 gånger på en dag och köpa jord för att vi inte har släp och behöver plantera i trädgården. Jag känner mig totalt låst. Det här är en riktigt stor killer. Innan elbilar med dragkrok kommer ( och inte bara model x) så kommer elbilar knappast att bli populärt som enda bil, du behöver fasen en fossilbil med dragkrok också om du har släpvagn och använder den mycket som vi gör. Så enkelt är det
13) Man får se ställen man aldrig trott man skulle få se, eftersom man måste stanna och ladda, exvis baksidan på en lastbilsresturang, eller små omvägar genom skogen för att komma under e4. Ibland är det trevligt ibland mindre trevligt.
14) Barnsjukdomarna på en elbil är en del. Vi har fått byta handtag och fixa bakluckan på en fem månader gammal bil. Att då ha verkstaden 40 mil bort är lagom roligt...nu har de kunnat boka in oss när vi ändå åkt till Stockholm och felen har kunnat vänta så det har funkat, men om det är större fel som ej kan vänta så det totalt galet.
15) Servicecenter heter servicecenter av en anledning, och inte verkstad. Det är verkligen Service när man kommer dit. Lämnar in sin bil, blir proffsigt mottagen, får fika om man vill. Får en lånebil och när man hämtar ut sim bil är den fixad men även nytvättad och polerad.
16) På vintern ladda ALLTID extra om temperaturen sjunker, tro inte på navigatorns laddtips om när du är klar. Vi har kört mellan Gävle-Sundsvall och fått temperaturdrop på 15 grader efter vi laddat. 0 grader i Gävle och strax utanför -15. Då funkar inte navigatorns råd bra kan jag meddela. Vi fick krypköra på e4, bilen sa till att vi skulle sänka hastigheten mer och mer för att ta oss till Sundsvall, (vilket vi gjorde) tills den sa att vi inte skulle ta oss till sundsvall, (vilket vi redan insett) så vi stannade i Hudik. segladda där en timme, för att ta oss till Superchargern i Sundsvall för att sedan kunna ta oss hem till huset. Den resan var inte rolig. 5,5 timmar hem, när det brukar ta runt 4. Numer extraladdar vi alltid lite på vintern
Så sammanfattningsvis: Jag är ambivalet när det gäller elbil. Vissa saker är fantastiska, andra inte så fantastiska. Det beror nog mycket på hur du är van att använda din bil om du kommer gilla en elbil eller ej. Jag är säker på att när elbilarna utvecklas kommer det bli fantastiskt, men än är de faktiskt inte riktigt där i min värld. Maken däremot är mycket mer såld än jag...Det jag däremot kan säga är att för dig som knappt använder släp och mest kör korta sträckor hemmavid mellan jobb, hem, affären och så vidare och längre resor på runt 40 mil max. Då är elbilen oslagbar. Använder du den bara så så ska du definitivt ha en elbil.