Sida 1 av 1
Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 28 maj 2018 16:24
av jeb
Jag har hamnat i en diskussion om livslängden på Teslas batteri (inte 12V-batteriet). Har ditt batteri givit upp eller blivit så degenererat att du varit tvungen att byta det? I så fall varför och efter hur många mil? Eller har du istället kört väldigt långt med ditt originalbatteri?
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 28 maj 2018 16:32
av bat
Vet inte vad du letar efter exakt men
https://electrek.co/2018/04/14/tesla-ba ... tion-data/ kanske kan ge något.
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 28 maj 2018 16:37
av EnTraktor
Byta batteri ska vara ganska ovanligt och täcks av garantin. Jag tror Teslabjörn fick byta sitt efter ca 11.000 mil.
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 28 maj 2018 17:00
av jeb
Jag menar snarare långt efter att batteriets garanti gått ut. Har någon kört med tills ett batteri "dött åldersdöden"? Undersökningen som nämns i Electrec extrapolerar fram sina slutsatser, jag är ute efter verkliga erfarenheter.
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 28 maj 2018 17:04
av Jerker
jeb skrev:Jag menar snarare långt efter att batteriets garanti gått ut. Har någon kört med tills ett batteri "dött åldersdöden"? Undersökningen som nämns i Electrec extrapolerar fram sina slutsatser, jag är ute efter verkliga erfarenheter.
Efter vad jag har läst mig till så verkar tidsfaktorn vara ett större hot än kilometerantalet. Det finns ju Teslor som gått väldigt långt på kort tid och de har nästan ingen degradering alls. Vet inte om det är nåt Teslabatteri som dött av ålderdom än? De äldsta är ju Roadstern och de verkar må bra fortfarande.
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 28 maj 2018 17:05
av EnTraktor
Tesla lämnar väl 8 år garanti på batteriet så att alla bilar som rullar idag har garanti kvar.
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 28 maj 2018 17:13
av Jerker
32000 mil på drygt ett år och 6% degradering:
http://teslaclubsweden.se/32000-mil-med-tesla/
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 28 maj 2018 17:19
av HelectriC
Min förra Model S 85 fick fel på ett antal celler och hela batteriet demonterades och skickades till Nederländerna. Där spenderade det ca ett halvt år och i min bil monterade SC ett lånebatteri under tiden. När batteriet började kärva har jag för mig bilen hade gått ca 4000mil och var ca 2år gammal.
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 28 maj 2018 19:19
av LarsL
Har hört om några som fått sitt batteri utbytt. Men det har i samtliga fall handlat om batterier som gått sönder och inte slitits ut på grund av ålder eller körsträcka.
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 28 maj 2018 19:21
av LarsL
HelectriC skrev:Min förra Model S 85 fick fel på ett antal celler och hela batteriet demonterades och skickades till Nederländerna. Där spenderade det ca ett halvt år och i min bil monterade SC ett lånebatteri under tiden. När batteriet började kärva har jag för mig bilen hade gått ca 4000mil och var ca 2år gammal.
Fick du tillbaka batteriet? Min far fick aldrig det, har gåt lite drygt ett år nu.
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 28 maj 2018 19:24
av frippe
Det var precis en vit model s 85d som såldes på blocket. Tror den fanns i Boråstrakten. Byggd 2015 gått runt 9000mil och precis bytt batteri enligt annonsen.
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 28 maj 2018 20:13
av bullen
Jag har inte märkt någon degradering alls efter 8 år. Dock har den bara gått 5000 mil drygt. Nu vet jag inte exakt vilken range den hade dom ny. Men range mode o fullt batteri ligger på ca 36 mil.
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 28 maj 2018 21:17
av HelectriC
LarsL skrev:HelectriC skrev:Min förra Model S 85 fick fel på ett antal celler och hela batteriet demonterades och skickades till Nederländerna. Där spenderade det ca ett halvt år och i min bil monterade SC ett lånebatteri under tiden. När batteriet började kärva har jag för mig bilen hade gått ca 4000mil och var ca 2år gammal.
Fick du tillbaka batteriet? Min far fick aldrig det, har gåt lite drygt ett år nu.
Jo då, efter ca 6mån fick jag re-installerat det gamla igen

Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 28 maj 2018 23:02
av bylund
EnTraktor skrev:Tesla lämnar väl 8 år garanti på batteriet så att alla bilar som rullar idag har garanti kvar.
Urmodel S 60 hade en begränsning på 20 000 mil, så det lär ju finnas bilar utanför drivlinegaranti vid det här laget.
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 29 maj 2018 07:30
av Svenssons
bylund skrev:EnTraktor skrev:Tesla lämnar väl 8 år garanti på batteriet så att alla bilar som rullar idag har garanti kvar.
Urmodel S 60 hade en begränsning på 20 000 mil, så det lär ju finnas bilar utanför drivlinegaranti vid det här laget.
Hur var det med Model S 40? Dessa levererades aldrig till Sverige. Undra om någon Model S 60 levererades hit?
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 29 maj 2018 07:42
av Gustafsson
S60 levererades, men jag vet inte hur många. Iaf en här på forumet hade en sån (Zoidberg?).
Ser enstaka i Norge, men de är inte vanliga.
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 29 maj 2018 08:01
av e5m1r
Svenssons skrev:bylund skrev:EnTraktor skrev:Tesla lämnar väl 8 år garanti på batteriet så att alla bilar som rullar idag har garanti kvar.
Urmodel S 60 hade en begränsning på 20 000 mil, så det lär ju finnas bilar utanför drivlinegaranti vid det här laget.
Hur var det med Model S 40? Dessa levererades aldrig till Sverige. Undra om någon Model S 60 levererades hit?
Tror att samtliga 40 levererades med strypt 60 batteri
60 finns i sverige ( original 60 ej strypt 75 )
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 29 maj 2018 11:14
av lator
e5m1r skrev:Svenssons skrev:bylund skrev:EnTraktor skrev:Tesla lämnar väl 8 år garanti på batteriet så att alla bilar som rullar idag har garanti kvar.
Urmodel S 60 hade en begränsning på 20 000 mil, så det lär ju finnas bilar utanför drivlinegaranti vid det här laget.
Hur var det med Model S 40? Dessa levererades aldrig till Sverige. Undra om någon Model S 60 levererades hit?
Tror att samtliga 40 levererades med strypt 60 batteri
60 finns i sverige ( original 60 ej strypt 75 )
Stämmer. Det blev så få beställningar på 40-modellen att Tesla inte såg någon ekonomi i att bygga några 40 kWh-batterier utan man valde att strypa 60 kWh-batterier istället.
Gamla 60 modellen finns det ett litet antal av. Tror det är Lembritt som har en också utöver Zoidbergs första bil och sen fanns det en gammal hyrbil också... kanske några fler men skulle tro att det handlade om mellan 5 och 10 bilar totalt. Ingen 40 har blivit såld i Sverige.
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 29 maj 2018 12:04
av Lembritt
Det stämmer!
Jag har gamla S60
267km vid 90% SOC
Upplever inte att den har tappat i räckvidd, då typical har ändrats sig 2 gånger, har jag för mig vid större uppdateringar.
Innan den senaste stora uppdateringen visade bilen 275km vid 90% SOC
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Postat: 30 maj 2018 10:56
av ivveh
Har också en gammal 60, skall sälja den nu hade jag tänkt.