Nu har jag ju ännu inte fått min bil, men jag har börjat undra en del över hur mycket man kan spara i el i förhållande till tid om man kör motorvägsfart alt. lägger sig bakom en lastbil i 90 och dra nytta av draget från den. I och med den nya adaptiva farthållaren i bilen bör det ju vara mycket enkel att hamna på optimalt avstånd.
Provade att lägga mig bakom en lastbil med BMWn under sportlovet för att se skillnaden och den var markant. Lastbilen 92 och hastighetsgränsen var 100 så det blev inte så stor skillnad i tid.
Är det någon som har erfarenhet av detta och testat skillnaden?
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 25 mar 2015 09:57
av Datordoktorn
Sånt här "lastbilssurfande" ägnade jag mig åt en del när jag körde Leaf. Och besparingen i energiförbrukning (och därmed räckvidd) är stor. Att ligga bakom en lastbil i 80 på rätt avstånd jämfört med att köra som vanligt i 100 kunde köra en skillnad på 30 - 50%.
Men.....lägg ner hela den här teorin! Du måste ligga så nära att det är totalt livsfarligt, dessutom lagvidrigt så om farbror blå får syn på dig så blir det dyrt!
Att den adaptiva farthållaren skulle låta dig ligga så nära som krävs ser jag som helt utelutet.
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 25 mar 2015 09:57
av dstr
Datordoktorn skrev:
Att den adaptiva farthållaren skulle låta dig ligga så nära som krävs ser jag som helt utelutet.
Ställer man den i läge 1 så tycker jag att man hamnar läskigt nära.
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 25 mar 2015 10:00
av Bod
Du bör ligga ganska när för att få bra effekt. Känns lite trafikfarligt. Hamnar man dessutom på fel avstånd försämras förbrukningen drastiskt på grund turbulensen som blir där luften kommer samman några meter bakom lastbilen.
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 25 mar 2015 10:02
av drzaphod
Datordoktorn skrev:
Sånt här "lastbilssurfande" ägnade jag mig åt en del när jag körde Leaf. Och besparingen i energiförbrukning (och därmed räckvidd) är stor. Att ligga bakom en lastbil i 80 på rätt avstånd jämfört med att köra som vanligt i 100 kunde köra en skillnad på 30 - 50%.
Men.....lägg ner hela den här teorin! Du måste ligga så nära att det är totalt livsfarligt, dessutom lagvidrigt så om farbror blå får syn på dig så blir det dyrt!
Att den adaptiva farthållaren skulle låta dig ligga så nära som krävs ser jag som helt utelutet.
Det är intressant att man kan spara så mycket. Självklart skall man ju ligger på ett behagligt avstånd och jag tycker och tror att dragverkan måste vara en bra bit bakom då de flesta lastbilarna är helt platta bak och därför skapa större drag. Men jag är tyvärr ingen fysiker så kan ju inte annat än tro.
Har vi inte en fysiker som skulle kunna räkna på detta på forumet?
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 25 mar 2015 10:05
av Datordoktorn
Bod skrev:
Du bör ligga ganska när för att få bra effekt. Känns lite trafikfarligt. Hamnar man dessutom på fel avstånd försämras förbrukningen drastiskt på grund turbulensen som blir där luften kommer samman några meter bakom lastbilen.
Exakt, man märker tydligt var precis den här punkten är, där luftströmmen bakom lastbilen går ihop igen. Där blir motståndet större än om man kör i "fria luften". Jag skulle säga att avståndet mellan lastbil och din bils framände får vara max 6-7 meter. Men som sagt, man känner tydligt när man ligger "rätt".
Jag satt som på nålar varenda gång jag tillämpade den här tekniken, det är alltså riktigt nära vi snackar om. Jag använde bara tekniken när alternativet var att bli stående längs vägen.
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 25 mar 2015 10:07
av Stefan T
det märks skillnad även om man ligger länger bak
funkar även med vanlig bil framför vid normal längd dock inte lika effektivt
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 25 mar 2015 10:14
av Datordoktorn
Ibland när jag försöker förklara för folk hur energiförbrukningen för elbilar ser ut så brukar jag förenkla ungefär så här :
För att driva bilen framåt behöver man övervinna två saker : Rullmotståndet och luftmotståndet. Rullmotståndet är linjärt mot hastigheten, dubbla hastigheten kräver dubbla energimängden. Luftmotståndet ökar kvadratiskt, dvs dubbla hastigheten ger 4 ggr så stort luftmotstånd.
Utöver detta finns 2 enkla saker till att komma ihåg : Med en normal bilkaross så är luftmotståndet under 50 km/h nästintill försumbart i beräkningen men redan när man uppnått 70 km/h så går det åt lika mycket energi för luftmotståndet som rullmotståndet.
Jag gjorde en enkel excelberäkning för några år sedan och den stämde väldigt bra på Leafen.
Sen blev det här svaret lite "off" jämfört med trådskaparens fråga om beräkning av luftströmmen bakom lastbilen, så mycket fysik kan jag dessvärre inte....
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 25 mar 2015 10:18
av Kilowatt
Inte värt det pga risken plus extra biltvätt som behövs
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 25 mar 2015 10:31
av root
Om jag hade kört lastbilen hade jag blivit skogstokig. Lastbilens förbrukning bör väl gå upp motsvarande, genom att den "drar" med sig ett extra objekt bakom släpet?
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 25 mar 2015 10:41
av Wahll
Googla/Binga på "Volvo Sartre" och välj bilder så ser man hur nära man behöver ligga ungefär.
Systemet bygger väl på att man har full autobrake som reagerar mycket snabbare än vad du någonsin skulle kunna och därför kan man klara att ligga så tätt. Tror dock inte polisen är lika lättövertygad.
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 25 mar 2015 10:45
av Pontus
point1 skrev:
root skrev:
Om jag hade kört lastbilen hade jag blivit skogstokig. Lastbilens förbrukning bör väl gå upp motsvarande, genom att den "drar" med sig ett extra objekt bakom släpet?
Nej, tvärtom snarare. Den bör ju gå ner efter som bilen bakom trycker luften framför sig och även lastbilen.
Vid ungefär 30 m bakom sparar man ca 11%.
Att räkna på det här för hand är inget ni kommer kunna göra, det krävs mycket datorkraft för CFD beräkningar som denna.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men om bilen "trycker" fram lastbilen så borde förbrukningen för bilen vara högre än när den kör fritt och så är det ju inte...
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 25 mar 2015 10:48
av Leo
Ett extra "stenskott" och vinsten av måååånga mils lastbilssurfande är borta. Sen helt livsfarligt och lastbilschaffisen lär ju bli tokig! Man ska nog inte köra på "egen tur och andras skicklighet" som en del säger
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 25 mar 2015 11:06
av Datordoktorn
Att chaufförerna riskerar att bli skogstokiga är förstås helt sant, om de ens upptäcker att man ligger där bakom. Eftersom bilen är betydligt smalare än lastbilen syns man oftast inte i lastbilens backspeglar och det främjar förstås inte heller trafiksäkerheten.
Teorierna om att lastbilen skulle "dra med sig" bilen bakom är helt fel tänkt, precis som teorin att bilen skulle knuffa lastbilen framför sig. Den fysiklektionen satt ni nog och sov.
Lastbilen klyver bara luftströmmen åt bilen, inget annat. Lastbilens förbrukning påverkas varken upp eller ner.
Att man skulle spara 11 % om man ligger 30 meter bakom känns helt gripet ur luften. Det skulle förvåna mig oerhört om inte luftströmmen bakom lastbilen gått ihop helt redan efter 15 meter, givetvis beroende på hastigheten.
Volvos Sartre ger nog en hyfsad bild av hur nära man ska ligga för att dra nytta av luftströmmen även om de förstås kortat ner avstånden extra mycket eftersom tekniken sköter det hela utan den fördröjning som en människa har. Sen har ju de en aspekt till, att de vill vara helt säkra på att ingen stolle försöker klämma sig in mitt i fordonståget. Det skulle nog inte bli så bra...
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 25 mar 2015 11:54
av Svenssons
Om man kan lita på sensorerna på Tesla och snabb autobromsning så borde det göra saken säkrare för Teslan än om man manuellt skulle testa på det. En annan fördel med elbilar är att de inte behöver ta in luft för kylning. En fossilbil skulle riskera överhettning om den körde längre streckor med drafting/slipstreaming. Det lär inte vara några enkla beräkningar. Har själv aldrig hållit på med CFD. Om man skulle göra en beräkning vore det intressant att veta hur nära Tesla ligger framförvarande bil vid läge 1 inställt och i hastigheten 90km/h.
Drafting behind a big rig will improve your car’s fuel efficiency.
CONFIRMED
To test this myth, the build team procured a car, a big rig, and a device that could measure a car’s fuel efficiency. They then drove the car behind a moving big rig at various distances ranging from 100 to 2 feet and measured the amount of fuel the car consumed. The Build Team discovered that the closer the car was to the big rig, the less drag is produced, thus the more fuel saved. At just ten feet, the car managed to increase its fuel efficiency by 40%. Drafting at two feet was slightly lower than the ten foot distance, mainly because Grant had to keep working the car pedal to maintain distance from the truck. However, that did not dispute the fact that drafting actually can increase your car’s fuel efficiency. However, the Build Team has warned that drafting is incredibly dangerous because the truck driver may not able to see you and you may not be able to react in time if the truck were to make a sudden stop.
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 25 mar 2015 12:55
av root
Synd att det inte står något om truckens bränsleförbrukning.
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 25 mar 2015 18:39
av LarsL
Ja, lite av den framför får något minskat drag. Fysiskt går det ihop genom att även om den bakom tjänar mycket så till för den ändå energi.
Mythbusters gjorde något liknande med flygplan, där det gav stor vinst i att ligga i V-formation. Kanske är lite av anledningen till att fåglar gör så...
Tror inte att lastbilschaufförer blir så särskilt arga om du ligger i häcken på dem. De lär ju knappast märka om du brakar in i dem. Farbror blå tänker nog mer på just dig och påpekar att du ska hålla avstånd.
Förresten kommer Teslas adaptiva farthållare tillåta dig ligga så här nära?
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 25 mar 2015 21:59
av Lessmog
LarsL skrev:
Ja, lite av den framför får något minskat drag. Fysiskt går det ihop genom att även om den bakom tjänar mycket så till för den ändå energi.
Mythbusters gjorde något liknande med flygplan, där det gav stor vinst i att ligga i V-formation. Kanske är lite av anledningen till att fåglar gör så...
Yes! Gäss!
Men allvarligt.
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 25 mar 2015 23:53
av LarsL
... men hinner bilen stanna om lastbilen slår på häjdarna?
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 26 mar 2015 08:30
av Feddan
Som nämnts tidigare: stenskott!
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 26 mar 2015 12:43
av Perry
Tänker mig att det kan vara värt att påminna om att det inte är roligt att kollidera med en lastbil av många anledningar. Framförallt eftersom höjdskillnaden mellan släp och bil ofta är så pass stora att deformationszonen på bilen inte utnyttjas optimalt. Det postades faktiskt t.o.m. en ganska bra informationsvideo på Reddit om just detta för någon dag sedan som kan vara värd att titta på:
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 26 mar 2015 18:56
av LarsL
point1 skrev:
LarsL skrev:
... men hinner bilen stanna om lastbilen slår på häjdarna?
Garanterat.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tänk på att en lätt lastad lastbil stannar fort.
Nä, det är hyggligt trist att köra in i en lastbil för bilisten... Lite som en bergsvägg fast med risken att åka under.
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 26 mar 2015 19:33
av Sofie
Nej inga lastbilar stannar fort! Dessutom borde det vara säkrare att ligga 1m bakom, än 20m bakom vid ett plötsligt stopp. Polisen har nog åsikten att 3sekunders regeln är bäst.
Re: Ligga bakom lastbilar
Postat: 26 mar 2015 19:47
av Svenssons
Sofie skrev:
Nej inga lastbilar stannar fort! Dessutom borde det vara säkrare att ligga 1m bakom, än 20m bakom vid ett plötsligt stopp. Polisen har nog åsikten att 3sekunders regeln är bäst.
20 meter framför antar jag att du menar =)
Om Teslan automatbromsar och det i princip inte är något direkt fördröjning på detta så är det som avgör om det blir en kollision hurvida lastbilen kan minska hastigheten snabbare än Teslan eller inte. Hastigheten kan nog vara avgörnade också eftersom förutom friktionen vid bromsning så finns ju luftmotståndet. Tror dock att luftmotståndet är betydligt mindre än friktionen vid kraftig inbromsning i normala hastigheter och väglag.