Sida 1 av 2
Byta bromsskivor
Postat: 14 maj 2018 14:05
av Oddball
Bromsskivorna på min S70D är rejält slitna och behöver bytas runt om.
Är det normalt att skivorna är utslitna innan bromsbackarna?
Någon som vet ifall det är lönt att leja bort jobbet till en lokal verkstad jämfört med att anlita SC?
Re: Byta bromsskivor
Postat: 14 maj 2018 14:53
av e5m1r
Vaaa
Hur lyckades du med detta ?
Re: Byta bromsskivor
Postat: 14 maj 2018 15:11
av Oddball
e5m1r skrev:Vaaa
Hur lyckades du med detta ?
Ja, det kan man undra
Och då bad jag ändå uttryckligen SC att se över bromsarna så att allt var OK innan garantin gick ut
(drygt 2000 mil sedan) då jag redan då tyckte att de lät illa
Fram är backarna i princip helt slut (farligt nära stålet) så där kan jag förstå att skivorna tagit stryk.
Det är däremot konstigt att skivorna i princip ser lika illa ut där bak trots att beläggen är långt från nerslitna!?!
Re: Byta bromsskivor
Postat: 14 maj 2018 15:57
av Kylbalsam
Wow!
Bra jobbat!
Antar att körstilen varit åt det mer aggressivare hållet.

Kan det vara så att det är väldigt många mil på den? Du pratar om att garantin gått ut.
Bromsbeläggen brukar annars behöva bytas ett par ggr innan det är dags för skivbyte. Kanske inte gäller Tesla...
Har själv kört 6000 mil med vår 90D o uppsättningen runtom är som ny.

Kör inte så hårt...

Re: Byta bromsskivor
Postat: 14 maj 2018 16:01
av Richardk
Som ordpolis vill jag bara nämna att "backar" är till bromstrummor och "bromsbelägg" är till skivbromsar. Anledningen att dina skivor ser dåliga ut bak är nog för att det varit rost på dom till och från vilket gör att det blir en dålig yta på dem. Bromsar är en slitageprodukt och omfattas sällan av garantin. Skivor och belägg finns nog på ebay prisvärt.
Re: Byta bromsskivor
Postat: 14 maj 2018 16:23
av Oddball
För att summera Kylbalsam och Richardk
Ja, jag har en ”aktiv” körstil
Det borde dock innebära att skivorna hållits fria från rost då bromsarna är välmotionerade.
Som längst har bilen stått still en vecka i sträck vintertid.
@R tack för rättningen angående beläggen
Skall tilläggas att det är min lekmannamässiga bedömning att skivorna behöver bytas. Dock skulle det kännas konstigt att sätta på nya belägg på spåriga skivor med höga kanter längst in och längst ut, eller tänker jag för defensivt?
Re: Byta bromsskivor
Postat: 14 maj 2018 16:36
av Kylbalsam
Jao...är det höga kanter så kanske man ska överväga att byta skivorna.
Sen beror det på hur mycket gods det verkligen är kvar på varje sida skivan innan kylkanalerna i mitten.
Är man snål o det finns gods kvar, så kan man ev. svarva bort kanterna o sen montera nya belägg. Kan också vara dumsnålt på en bil med många kW.

Re: Byta bromsskivor
Postat: 14 maj 2018 17:07
av Gustafsson
Kör du med regen på low ? Jag bromsar väldigt lite med friktionsbromsarna, mestadels med regen och på min bil är skivorna väldigt fina trots snart 9000 mil. Mycket grusväg ?
Re: Byta bromsskivor
Postat: 14 maj 2018 17:49
av Oddball
Gustafsson skrev:Kör du med regen på low ? Jag bromsar väldigt lite med friktionsbromsarna, mestadels med regen och på min bil är skivorna väldigt fina trots snart 9000 mil. Mycket grusväg ?
Kör med regen på standard och sällan grusväg.
Däremot så har jag en sträcka där jag trycker på varje dag och bromsar med de vanliga bromsarna
Re: Byta bromsskivor
Postat: 25 jun 2018 10:32
av Verdi
Fick precis sms från SC om att mina bromsskivor behöver bytas runt om (15 tusen ink moms). Vet iofs inte hur föregående ägare körde men jag bromsar nästan aldrig (förutom regen). Min bil har gått 6800 mil. Är lite besviken och förvånad. Trodde de skulle räcka längre.
Får iaf en komplett översyn av chassit och nya drivaxlar gratis!

Kanske körde förste ägaren rätt hårt med bilen?

Ser iaf fram emot att få en fräsch bil. Den har varit rätt lös i hullet nu tyvärr med diverse vibrationer både under acceleration och i farter över 70-80 km/h. Lånebilen är underbar att köra i jämförelse.
Re: Byta bromsskivor
Postat: 25 jun 2018 20:54
av jonas
Jag fick också besked om att byta mina skivor på SC. Jag avvaktar dock. Bytte belägg själv nu första gången efter 14000 mil. Mest för att belägget på insidan fram hade fastnat och gav en svampig bromspedal samt att det slet mer på det yttre belägget.
Nu är bromspedalen stum och fin igen efter att ha fixat så beläggen löper fint i bromsoket.
Re: Byta bromsskivor
Postat: 11 jul 2020 16:49
av Sallatrom
Hur fick du till belägget som hade fastat?
Re: Byta bromsskivor
Postat: 18 aug 2021 18:08
av Saab99turbo
Hej hej!
Nu ska min lokale mek (som aldrig mekat tesla) montera nya däck och i samband med det byta klossar/skivor och smörja bromsarna. Men är det något som kan gå fel? Tänkte att det väl är som alla andra bromsar, men så kom jag på att det är elektroniska handbromsar osv. Måste man göra något speciellt förutom att ha koll på fästpunkter och serviceläge på fjädringen?
Re: Byta bromsskivor
Postat: 18 aug 2021 19:42
av lator
Saab99turbo skrev:Hej hej!
Nu ska min lokale mek (som aldrig mekat tesla) montera nya däck och i samband med det byta klossar/skivor och smörja bromsarna. Men är det något som kan gå fel? Tänkte att det väl är som alla andra bromsar, men så kom jag på att det är elektroniska handbromsar osv. Måste man göra något speciellt förutom att ha koll på fästpunkter och serviceläge på fjädringen?
Det är alltid något som kan gå fel! (och börja inte snacka om Murphy nu för han var en himla optimist...)
Men detta gäller för alla bilar och det är värre att byta bromsar på en Audi än på Teslan.

Re: Byta bromsskivor
Postat: 18 aug 2021 20:01
av carl-pedal
Näe det ska nog gå fint med bromsarna, det är lätt att fatta hur det funkar, är ju inget speciellt med dom. Ingen jobbig mjukvara att nolla heller.
Re: Byta bromsskivor
Postat: 18 aug 2021 20:39
av Saab99turbo
carl-pedal skrev:Näe det ska nog gå fint med bromsarna, det är lätt att fatta hur det funkar, är ju inget speciellt med dom. Ingen jobbig mjukvara att nolla heller.
Skönt! Han har varit fantastiskt bra tidigare. Så skönt att få däckbytet kombinerat med bromsservice, något som annars verkar vara ganska ovanligt.
Men hur funkar det rent tekniskt när bilen drar åt handbromsen eller hill-läget? Är det inget man behöver koppla ur?
Re: Byta bromsskivor
Postat: 18 aug 2021 21:04
av carl-pedal
P-bromsen lossar man på skärmen i servicefliken, inga problem! Det står på skärmen hur. Efter det är det bara att skruva isär allt.
Re: Byta bromsskivor
Postat: 19 aug 2021 07:31
av Bjelke
Dvs tow mode, om jag minns rätt…

Re: Byta bromsskivor
Postat: 19 aug 2021 07:34
av Bernando
Har den luftfjädring vill du ha i jack mode också

Re: Byta bromsskivor
Postat: 19 aug 2021 09:00
av Saab99turbo
Ja precis, tow mode och jack mode. Letade efter något "släppa bromsläge" men det är klart att det är tow mode.
Re: Byta bromsskivor
Postat: 19 aug 2021 11:21
av np519
Hejsan,
var köper ni skivor och klossar till Teslorna....ni som har bytt själva?
Mvh
NP
Re: Byta bromsskivor
Postat: 19 aug 2021 11:47
av Daniel
Jag har en nära vän som nyligen haft en ytterst märklig interaktion med Teslas Servicecenter relaterat till just byte av bromsskivor.
Bakgrund: Två MS 90D inköpta samtidigt för 4-5 år sedan som precis varit igenom besiktning som gick igenom prickfritt ska någon vecka senare in på service hos Tesla i Segeltorp. Efter genomgång av bilarna anser mekanikern hos Tesla att båda bilarnas bromsar är helt slut och omgående behöver bytas. På den ena skulle det vara kritiskt och på den andra nästan lika illa.
Förvånad över att båda bilarna passerat besiktning en vecka tidigare utan anmärkning undrar min vän hur detta inte kan ha uppmärksammats under besiktningen. Att bromsarna är helt slut kan ju innebära fara för eget samt andras liv.
Svaret från Tesla är att detta ofta inte uppmärksammas under en vanlig besiktning.
Min vän, som är tämligen handlingsför, åker direkt tillbaka till besiktningen för att få rätsida på detta. Efter en diskussion går besiktningsmannen med på att återigen titta på en av bilarna och konstaterar att det enligt honom är bland de bästa bromsar han inspekterat under den senaste tidsperioden, och är helt oförstående till uttalandet från Tesla.
Samtal till Tesla följer där servicepersonen säger att de kan gå igenom bilen tillsammans. Då min vän inte är en bilmekaniker ser han inte vad det kommer ge, men lyckas få tag i en bekant som varit bilmekaniker och numer jobbar som lärare på ett fordonsprogram.
De åker gemensamt till Tesla i Segeltorp, men blir där bryskt nekade att vara med på någon eventuell genomgång av bilen. Samma person som han pratat med vill inte kännas vid av att någon konversation förts där en gemensam genomgång blivit utlovad. Utan att ha varit på plats vid tillfället är jag tämligen övertygad om att vissa röster kan ha höjts i detta läge....
Min vän, som sällan låter något vara ouppklarat, och inte får ihop logiken kring varför bilbesiktningen, som inte tjänar pengar på reparationer, och där ett sådant flagrant fel i en besiktning som att missa att bromsarna kan vara helt slut skulle kunna få ödestigra konsekvenser, kan komma till en helt annan slutsats, efter två inspektioner, än Tesla - åker därför med bilen till sagda bekants arbetsplats på fordonsprogramsutbildningen, där bilen ytterligare en gång hissas upp och undersöks.
Slutsatsen blir samma som vid bilbesiktningen - det är inget som helst behov av bromsbyte.
Efter detta har Tesla, trots upprepade samtal från min vän, inte återkopplat över hunvud taget. Detta är X antal veckor sedan.
Re: Byta bromsskivor
Postat: 19 aug 2021 12:15
av infelicitas
np519 skrev:Hejsan,
var köper ni skivor och klossar till Teslorna....ni som har bytt själva?
Mvh
NP
t. ex. MECA har skivor och klossar att köpa så det borde finnas lite varstans vid det här laget.
https://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Br ... yType_ID=1
Re: Byta bromsskivor
Postat: 19 aug 2021 13:06
av Gustafsson
Daniel skrev:Jag har en nära vän som nyligen haft en ytterst märklig interaktion med Teslas Servicecenter relaterat till just byte av bromsskivor.
Bakgrund: Två MS 90D inköpta samtidigt för 4-5 år sedan som precis varit igenom besiktning som gick igenom prickfritt ska någon vecka senare in på service hos Tesla i Segeltorp. Efter genomgång av bilarna anser mekanikern hos Tesla att båda bilarnas bromsar är helt slut och omgående behöver bytas. På den ena skulle det vara kritiskt och på den andra nästan lika illa.
Förvånad över att båda bilarna passerat besiktning en vecka tidigare utan anmärkning undrar min vän hur detta inte kan ha uppmärksammats under besiktningen. Att bromsarna är helt slut kan ju innebära fara för eget samt andras liv.
Svaret från Tesla är att detta ofta inte uppmärksammas under en vanlig besiktning.
Min vän, som är tämligen handlingsför, åker direkt tillbaka till besiktningen för att få rätsida på detta. Efter en diskussion går besiktningsmannen med på att återigen titta på en av bilarna och konstaterar att det enligt honom är bland de bästa bromsar han inspekterat under den senaste tidsperioden, och är helt oförstående till uttalandet från Tesla.
Samtal till Tesla följer där servicepersonen säger att de kan gå igenom bilen tillsammans. Då min vän inte är en bilmekaniker ser han inte vad det kommer ge, men lyckas få tag i en bekant som varit bilmekaniker och numer jobbar som lärare på ett fordonsprogram.
De åker gemensamt till Tesla i Segeltorp, men blir där bryskt nekade att vara med på någon eventuell genomgång av bilen. Samma person som han pratat med vill inte kännas vid av att någon konversation förts där en gemensam genomgång blivit utlovad. Utan att ha varit på plats vid tillfället är jag tämligen övertygad om att vissa röster kan ha höjts i detta läge....
Min vän, som sällan låter något vara ouppklarat, och inte får ihop logiken kring varför bilbesiktningen, som inte tjänar pengar på reparationer, och där ett sådant flagrant fel i en besiktning som att missa att bromsarna kan vara helt slut skulle kunna få ödestigra konsekvenser, kan komma till en helt annan slutsats, efter två inspektioner, än Tesla - åker därför med bilen till sagda bekants arbetsplats på fordonsprogramsutbildningen, där bilen ytterligare en gång hissas upp och undersöks.
Slutsatsen blir samma som vid bilbesiktningen - det är inget som helst behov av bromsbyte.
Efter detta har Tesla, trots upprepade samtal från min vän, inte återkopplat över huvud taget. Detta är X antal veckor sedan.
Det har ju varit några ifrågasättanden runt Teslas felsökning nyligen, så klart bra att detta kommer upp på forumet som info. Myglande verkstäder är inte vad Tesla (eller någon annan) behöver för att vårda sitt varumärke. Återkoppling till verkstadschef el liknande ??
Min bil var i höstas på service vid 7500mil (Norrköping) där man konstaterade behov av byte av bromsbelägg fram som spruckit. Byte gjordes och även om jag inte märkt något innan service så blev bromsförmågan väsentligt bättre efteråt, så min gissning är att service då hade rätt i sin bedömning.
Re: Byta bromsskivor
Postat: 19 aug 2021 13:21
av Saab99turbo
Jag köpte på en av de där tyska, Autodoc eller vad de hette. Förvillande många fabrikat att välja på, valde Zimmermann.