Sida 1 av 1

MX 100d med husvagn

Postat: 08 maj 2018 18:51
av SAB
IMG_20180505_184628.jpg
Gjorde ett test inför semestern häromdan. Säkert nån mer som är intresserad.

Vagnen väger 2100kg(verklig vikt), Boggie och ganska rund fram.

på landsväg, 2+1, 80 på farthållaren, drog den 5kWh / mil ganska exakt i snitt i tre mil. Det innebär att jag med denna husvagn utan problem tar mig fram där det finns SuC nätverk. Drygt 20 mil verklig räckvidd vid 100%, så det räcker med 80-90% suc laddning vilket gör att man kan hålla någorlunda 'semesterfart'.

Nåt att bita i till alla som säger att man inte kan dra husvagn med elbil..

Re: MX 100d med husvagn

Postat: 08 maj 2018 18:54
av Teslaspolen
+1! Tackar för infon!

Re: MX 100d med husvagn

Postat: 08 maj 2018 18:55
av bjalle88
Vet ju inte om jag kan tycka att behöva ladda typ 4 gånger om dagen på resan genom Europa är hållbart....

Re: MX 100d med husvagn

Postat: 08 maj 2018 18:56
av Remuz
Verkar vettigt. Fick 450wh/km med en 750kgs som hade något mindre gynnsam form. Snittade runt 75 på de stora vägarna. Antar att vinden är det som gör mest och inte tyngden då?

Re: MX 100d med husvagn

Postat: 08 maj 2018 19:02
av Leo
Själv brukar jag räkna med 90 användbart på min X100D. Vilket har stämt bra sen i höstas. Jag VET att man i teorin pratar om högre siffror för X100D, ibland tex 98 men teori och praktik kan ibland skilja en del under olika förhållanden.

Dvs drar din då 5kWh/mil skulle jag räkna med ca 18mils räckvidd, dvs lite tight med 20mil mellan olika delmål/SuC.

Så kan vara bra att köra med lite mer marginal (sänk farten lite) första gången så ser du var det landar.

Re: MX 100d med husvagn

Postat: 08 maj 2018 20:07
av SAB
Jo, lite finjusteringar (=sänkning) av farten kan kanske behövas för att klara 20 mil men vad jag varit lite orolig för är att jag inte ska kunna ta mig mellan SuC alls. Nu vet ja att det går med normal husvagnsfart. Sen att det tar för länge om man ska åka långt med så här stor vagn, det tycker jag med. Men för det lilla vi kuskar runt är det inga problem.

Jag har nu kört snart 4000mil och litar 100% på bilens projected räckvidd på stora skärmen.(har till och med kört tomt en gång, ca 3mil förbi nollan)

Re: MX 100d med husvagn

Postat: 16 jul 2019 11:33
av kanylbullen
Behöver man extra backspeglar på X med en hyfsat stor husvagn? Jag ska dra en i 7 mil lite senare i sommar.

Re: MX 100d med husvagn

Postat: 16 jul 2019 11:36
av evilirish
Enklast vore väl att kontrollera bredden på husvagnen i fråga. Är den bredare än en X så krävs extra speglar.

Re: MX 100d med husvagn

Postat: 16 jul 2019 11:58
av Zalman3
Snart lanseras ju Tesla pickup.
Gissar att den minst har 200kWh batteri.
Räckvidden borde bli ca +35 mil då med en 2,1 tons husvagn.

Re: MX 100d med husvagn

Postat: 27 jun 2020 18:07
av fimpen
Tjaa... eller så anpassar man ekipaget lite, med bättre aerodynamik, tjänstevikt på 430 kg och hastighet anpassad till husvagnens ”design hastighet” kommer en långt!

Re: MX 100d med husvagn

Postat: 27 jun 2020 19:20
av Walker
evilirish skrev:
Enklast vore väl att kontrollera bredden på husvagnen i fråga. Är den bredare än en X så krävs extra speglar.
Såg detta nu. Synd att man presenterar felaktiga uppgifter som fakta. Vad som avgör är hur mycket vagnen skymmer. Goggla gärna. Finns exakta mått om hur man ska se.
Mvh ”en som tog BE förra året”

Re: MX 100d med husvagn

Postat: 27 jun 2020 20:08
av Bjelke
fimpen skrev:
Tjaa... eller så anpassar man ekipaget lite, med bättre aerodynamik, tjänstevikt på 430 kg och hastighet anpassad till husvagnens ”design hastighet” kommer en långt!
Gammalt möter nytt :mrgreen:

Re: MX 100d med husvagn

Postat: 28 jun 2020 02:25
av Fredrik j
SAB skrev:
Nåt att bita i till alla som säger att man inte kan dra husvagn med elbil..
Stämmer ganska bra med den tyska model x ägare jag pratade med på campingen i Italien förra sommaren. Han kom 11 på full laddning med 2,5 vagn från München till Venedig.

Re: MX 100d med husvagn

Postat: 28 jun 2020 17:47
av NinjaNiklas
Har dratt släp längs med hela Sverige innan alla laddarna i norr kom.

Den drog (2018 x100d) ca 450/500kwh.

Största problemet var ju att de flesta äldre laddarna är byggda för att backa in på.... orka ta av å på vagnen varje gång.

Jag hade turen att för 1/2år sedan så var man ganska så ensam med tesla å jag var ensam vid vardera laddare å kunde så längst med vid vardera stopp.

Men att det gör mig något att stanna 20/30min per 20mil skiter jag fullständigt i, skönt å rasta benen! Aldrig mer bensin eller fossilt av något slag oavsett vad man än kan tycka om byggkvalitet eller annat.

Re: MX 100d med husvagn

Postat: 28 jun 2020 18:08
av Fredrik j
När du kommer 20mil, hur stor marginal har du kvar på batteriet när du laddar då? Laddar du fullt på 25min och sen kommer du ytterligare 20mil.

Re: MX 100d med husvagn

Postat: 28 jun 2020 18:27
av MattiG
NinjaNiklas skrev:
Har dratt släp längs med hela Sverige innan alla laddarna i norr kom.

Den drog (2018 x100d) ca 450/500kwh.

Största problemet var ju att de flesta äldre laddarna är byggda för att backa in på.... orka ta av å på vagnen varje gång.

Jag hade turen att för 1/2år sedan så var man ganska så ensam med tesla å jag var ensam vid vardera laddare å kunde så längst med vid vardera stopp.

Men att det gör mig något att stanna 20/30min per 20mil skiter jag fullständigt i, skönt å rasta benen! Aldrig mer bensin eller fossilt av något slag oavsett vad man än kan tycka om byggkvalitet eller annat.
Hur gjorde du luleå- kiruna? För den sträckan går knappt ihop idag fast man har supercharging att tillgå.