Sida 1 av 1
Eldrivna färjor
Postat: 05 mar 2018 21:16
av FredrikR
https://electrek.co/2018/03/05/all-elec ... ery-packs/
Känner sedan tidigare till att Helsinborg-Helsingör går att åka helt elektriskt.
Men att Fredrikshamn - Göteborg ska bli helelektrisk var nytt för mig. Längsta elektriska färjelinjen?
Re: Eldrivna färjor
Postat: 05 mar 2018 22:49
av bylund
I tre steg verkar det som, först manövrera i hamnen, sedan 10 sjömil, sedan hela vägen:
https://www.sjofartstidningen.se/eldrif ... -sommaren/
Re: Eldrivna färjor
Postat: 06 mar 2018 07:23
av chaffis75
wow, de är imponerande... väldigt långt sträcka. De måste ju vara att man ser ekonomi i detta annars hade man väl aldrig gjort på på så lång sträcka.
Spännande utmaning hur man laddar batterierna, Helsingborg - Helsingör har ju väldigt korta stopp så de var en utmaning i sig men här måste de bli helt enorma batterier när man klara hela sträckan så de lär bli en ganska fet land förbindelse för att ladda de batterierna. Hur länga brukar den båten ligga i respektive hamn innan den vänder tillbaka?
Re: Eldrivna färjor
Postat: 06 mar 2018 08:03
av Gustafsson
Kanske är strömmar i vattnet ?
Re: Eldrivna färjor
Postat: 06 mar 2018 11:27
av Jerker
Gustafsson skrev:Kanske är strömmar i vattnet ?

Re: Eldrivna färjor
Postat: 06 mar 2018 11:30
av chaffis75
Gustafsson skrev:Kanske är strömmar i vattnet ?
Du har inte något fel på din signatur, de står ju inte Göteborg på den

Re: Eldrivna färjor
Postat: 06 mar 2018 18:13
av bullen
Gustafsson skrev:Kanske är strömmar i vattnet ?
Äntligen ett elskämt som var roligt

Fast kan inte låta bli att fylla på att dom kanske laddar mha ytspänningen
Re: Eldrivna färjor
Postat: 06 mar 2018 20:46
av Elbilisten
Stena Jutlandica har åtminstone haft vindkraft ombord. Inte så att det räckte för eldrift dock. (Påminner lite om försöken till perpetuum mobile med vindkraftverk på en bils takräcke...) Men huvudvitsen med det var nog att påverka luftströmmarna runt fören och därmed spara någon procent bränsle. Men om färjan ligger vid kaj i blåsväder tillräckligt länge med allt släckt ombord kan det kanske ge ett litet bidrag till driften sen.
http://www.infrastrukturnyheter.se/2016 ... rja?page=1
När det gäller batteridrift för färjor blir det ju mycket och tungt. På andra sidan kunde man för hundra år sen segla över atlanten på kol. Jag vet inte hur energiinnehållet i kol och batterier skiljer sig. Jag sitter bara och filosoferar lite. Om någon kunnig inom fartygsteknik har har lust att räkna på volymen, vikt och kanske ekonomi kunde det vara kul.