Är det bara min bil som inte går att ladda när det är minusgrader?? Är -7 här nu.
Står på en supercharger nu med kallt batteri. Har stått här i 20 minuter och bilen har inte börjat ladda än??
Testade 1 fas kW laddning över natten. Men det gick inte heller, stod 1-2 Amper i appen på morgonen men uttaget ger 13 A. Skapligt less man börjar bli på den här bilen alltså
Re: Ladd problem!!!
Postat: 22 feb 2018 11:11
av oscfor
För att Suc ska fungera bra krävs varmt batteri. Gasa på ordentligt innan du kommer fram. I annat fall tar det ett tag innan battteriet värmts upp och laddning kan komma igång.
Enfas kan vara i minsta laget när det är kallt ute. Det kan krävas mer än enfas för att värma batteriet tillräckligt för att det ska kunna ge någon positiv laddeffekt.
Re: Ladd problem!!!
Postat: 22 feb 2018 11:12
av lobbin
Teslabjørn har lite tips hur man snabbt värmer upp ett kallt batteri.
Re: Ladd problem!!!
Postat: 22 feb 2018 11:14
av MangeT
Provat ringa Teslasupporten?
Jag laddar hemma 1-fas, 8A varje natt.
Fungerar även vid många minusgrader än så länge (sedan dec 2016).
Re: Ladd problem!!!
Postat: 22 feb 2018 11:16
av Remuz
Finns det en trefas bredvid så kan det vara läge att stå en stund med trefas och bli lite varm.
Re: Ladd problem!!!
Postat: 22 feb 2018 11:19
av Jojo
Har Du mycket laddning kvar? Om batteriet är hyfsat tomt och det är kallt kan det dröjer en rejäl stund innan laddningen hoppar igång som den ska.
Re: Ladd problem!!!
Postat: 22 feb 2018 12:25
av Rich-hard2
MangeT skrev:
Provat ringa Teslasupporten?
Jag laddar hemma 1-fas, 8A varje natt.
Fungerar även vid många minusgrader än så länge (sedan dec 2016).
Precis exakt det har funkat för mig också. Men inte nu längre. Börjar tro att det är min laddkabel som inte tål kyla längre. Ska testa isolera den och se om det blir någon skillnad.
Re: Ladd problem!!!
Postat: 22 feb 2018 12:26
av Rich-hard2
oscfor skrev:
För att Suc ska fungera bra krävs varmt batteri. Gasa på ordentligt innan du kommer fram. I annat fall tar det ett tag innan battteriet värmts upp och laddning kan komma igång.
Enfas kan vara i minsta laget när det är kallt ute. Det kan krävas mer än enfas för att värma batteriet tillräckligt för att det ska kunna ge någon positiv laddeffekt.
Jag gjorde så. Struntade i att ens få igång laddningen på SC i Uppsala. Utan åkte till Gävle bro ist i 200km/t så batteriet blev varmt. Nu så laddar den som den ska
Re: Ladd problem!!!
Postat: 22 feb 2018 12:34
av Rich-hard2
Jojo skrev:
Har Du mycket laddning kvar? Om batteriet är hyfsat tomt och det är kallt kan det dröjer en rejäl stund innan laddningen hoppar igång som den ska.
Hur länge är rejält? En timme?
Re: Ladd problem!!!
Postat: 22 feb 2018 12:44
av Tjell
200 i vinterväglag?
Re: Ladd problem!!!
Postat: 22 feb 2018 13:07
av e5m1r
Tjell skrev:
200 i vinterväglag?
Måste ju hinna fram innan batteriet blir tomt
Re: Ladd problem!!!
Postat: 22 feb 2018 14:34
av Rich-hard2
Tjell skrev:
200 i vinterväglag?
Njaaa, men det kändes som det iaf med vingliga vinterdäck hehe
Re: Ladd problem!!!
Postat: 22 feb 2018 14:48
av Kulingen
e5m1r skrev:
Tjell skrev:
200 i vinterväglag?
Måste ju hinna fram innan batteriet blir tomt
Haha den var bra
Re: Ladd problem!!!
Postat: 22 feb 2018 19:34
av Swepete
Bor uppe i Piteå och laddar med teslas väggladdare. Fungerar super bra för mig, även när det är -30C ute!
Re: Ladd problem!!!
Postat: 22 feb 2018 23:50
av Rich-hard2
Swepete skrev:
Bor uppe i Piteå och laddar med teslas väggladdare. Fungerar super bra för mig, även när det är -30C ute!
Tack !! Ännu ett bevis på att min laddsladd är trasig
Re: Ladd problem!!!
Postat: 01 mar 2018 23:13
av Simon
Har haft samma problem när temperaturen gick under -10°C.
Har frångått min vana att schemalägga laddningen till efter midnatt, för då händer det att laddningen fortfarande inte har börjat på morgonen. I stället laddar jag direkt när jag kommer hem och batteriet är varmt efter hemfärden.
Problemet har då varit att jag inte vågar använda för mycket annan elutrustning samtidigt.
Min nya strategi är att påbörja laddning direkt när jag kommer hem, och ställa in strömmen till några få ampere (6A, trefas i mitt fall) och låta den gå hela natten. Fördelen med detta är att batteriet inte är genomkylt på morgonen när jag ska åka, utan tar emot lite laddbroms redan från start.
Några fler erfarenheter och goda idéer?
Re: Ladd problem!!!
Postat: 02 mar 2018 00:11
av Kraftverksdoktorn
Jag laddar oftast till 80% när jag kommer hem. Nästa morgon ställer jag ibland upp gränsen för att värma batteriet och ladda lite till när jag kliver upp. Det är aldrig några problem oavsett utetemp. Om jag även slår igång förvärmningen så räcker inte mina 3x10A till nån laddning utan det blir bara kupevärme men det kan ju inte vara det som hänt vid schemalagd laddning.
Re: Ladd problem!!!
Postat: 02 mar 2018 00:51
av mattiasottosson
Alltid bra att ladda när batteriet är varmt på vintern. Kan vara bra att planera in även vid långresor. Tex om man kör förbi en SuC på vägen till en destination med varmt pack är det förmodligen att ta den då, än på vägen tillbaka hem när batteriet har blivit kallt.
1-fas är lite kämpigt med förvärmning, gäller att planera lite extra och buffra lite för det. Går trots allt åt 6+6 kw som max med batterivärmaren + kupé på fullt blås.
Har däremot inte upplevt att varit några problem att få igång laddningen med 1-fas nu när det varit lite kyligare (typ nedåt -13 - -15), bara att det kan ta ett litet tag innan man får upp någon fart.
Hur är det med range mode påslaget och laddning med superkallt pack? Startar batterivärmaren i alla fall då?
Re: Ladd problem!!!
Postat: 02 mar 2018 06:53
av oscfor
mattiasottosson skrev:
Alltid bra att ladda när batteriet är varmt på vintern. Kan vara bra att planera in även vid långresor. Tex om man kör förbi en SuC på vägen till en destination med varmt pack är det förmodligen att ta den då, än på vägen tillbaka hem när batteriet har blivit kallt.
1-fas är lite kämpigt med förvärmning, gäller att planera lite extra och buffra lite för det. Går trots allt åt 6+6 kw som max med batterivärmaren + kupé på fullt blås.
Har däremot inte upplevt att varit några problem att få igång laddningen med 1-fas nu när det varit lite kyligare (typ nedåt -13 - -15), bara att det kan ta ett litet tag innan man får upp någon fart.
Hur är det med range mode påslaget och laddning med superkallt pack? Startar batterivärmaren i alla fall då?
Nope, range mode stänger av batterivärmning.
Re: Ladd problem!!!
Postat: 02 mar 2018 07:28
av bylund
Rimligen värmer den batteriet till över 0°C innan den börjar ladda även med range mode. Annars är alternativen att den inte laddar alls eller att den skadar batteriet.
Re: Ladd problem!!!
Postat: 02 mar 2018 09:06
av ALDA
bylund skrev:
Rimligen värmer den batteriet till över 0°C innan den börjar ladda även med range mode. Annars är alternativen att den inte laddar alls eller att den skadar batteriet.
Tror inte du får någon batterivärming oavsett hur kallt det är med range mode på. Och batteriet skades inte av att användas i kraftig kyla - du får bara reducerad kapacitet.
Re: Ladd problem!!!
Postat: 02 mar 2018 10:51
av bylund
Det skadas om du laddar det när det är fruset. Därför menar jag att det antingen värms, inte laddas eller skadas om man försöker ladda när det är fruset.
Re: Ladd problem!!!
Postat: 02 mar 2018 11:04
av ALDA
bylund skrev:
Det skadas om du laddar det när det är fruset. Därför menar jag att det antingen värms, inte laddas eller skadas om man försöker ladda när det är fruset.
Blir lite osäker på om batterivärming verkligen aktiveras eller inte, om man har range mode på. Det jag vet är att man tryggt kan starta laddning med fruset batteri utan att vara rädd för att skada batteriet - bilen reglerar nämligen detta själv genom att börja med att värma batteriet innan laddning startar när man pluggar in bilen och börjar ladda.
Re: Ladd problem!!!
Postat: 02 mar 2018 11:11
av bylund
Ja, det är ju det jag menar. Men det hävdades med säkerhet ovan att batteriet inte värms med rangemode på. Och jag menar att det vore orimligt. Men inte omöjligt, men konsekvensen av att inte värma om man försöker ladda skulle vara batteriskada eller att inte ladda batteriet.
Re: Ladd problem!!!
Postat: 02 mar 2018 11:21
av Svenssons
Frågan var väl om range mode påverkar batterivärmningen under laddning och det bör den inte göra. Range Mode bör bara påverka körningen. Har man range mode påslaget och börjar laddning bör det fungera exakt som om man inte har range mode påslaget.