50.000kr i extra skatt för bilar som ej klarar 15 mil på el
Postat: 15 feb 2018 12:12
Det borde införas 50.000kr i extra skatt för bilar som ej klarar 15 mil på el från 1 januari 2020.
Dagens Nissan Leaf 40kWh kostar från ca 233.000kr efter rabatter och bidrag från 1 juli 2018.
Hyundai/Kia kommer med elbilar med 64kWh batteri den 27 februari. Pris ca 50.000kr mer än för 40kWh versionen.
Så för små och medelstora bilar är det självklart att redan idag gå helt elektriskt.
Så små är de inte heller, nya Nissan Leaf har nästan samma utrymmen som en gammal Volvo 850 sedan, vilket räcker bra till många Svenssons.
För större bilar så kommer ju nu massor med rena elbilar, som konkurrerar med Tesla, vad gäller utrymmen, komfort, räckvidd, laddhastighet
men tyvärr även i pris.
Vill man ha en stor rymlig kombi, med 4wd och drag, så finns idag inget bra alternativ till rimligt pris om man vill köra på endast el.
Därför kan myndigheterna ställa krav på att plugin bilarna ska ha större batterier, som man gjort med London taxi.
Geelys nya taxi plugin har ett batteri på 33 kWh från LG Chem och väldigt mycket delar från Volvo
tex Volvos nya, trecylindriga bensinmotor på 1,5 liter, utrymmessparande bladfjäder i kompositmaterial, ratt paneler mm.
Så Volvo skulle med lätthet, om de ville, ha 15 mils räckvidd på alla sina pluginer.
Hur mycket tjänar man då på att köra en taxi i London på el istället för diesel?
Enligt videon är plugin versionen 100 pund billigare per vecka i driftskostnader.
Leasingkostnaden för gamla dieselversionen är 167 pund i per vecka mot 177pund per vecka för nya plugin versionen.
Alltså tjänar man 90 pund per vecka om man kör en plugin.
London Black Cab TX | Fully Charged
Dagens Nissan Leaf 40kWh kostar från ca 233.000kr efter rabatter och bidrag från 1 juli 2018.
Hyundai/Kia kommer med elbilar med 64kWh batteri den 27 februari. Pris ca 50.000kr mer än för 40kWh versionen.
Så för små och medelstora bilar är det självklart att redan idag gå helt elektriskt.
Så små är de inte heller, nya Nissan Leaf har nästan samma utrymmen som en gammal Volvo 850 sedan, vilket räcker bra till många Svenssons.
För större bilar så kommer ju nu massor med rena elbilar, som konkurrerar med Tesla, vad gäller utrymmen, komfort, räckvidd, laddhastighet
men tyvärr även i pris.
Vill man ha en stor rymlig kombi, med 4wd och drag, så finns idag inget bra alternativ till rimligt pris om man vill köra på endast el.
Därför kan myndigheterna ställa krav på att plugin bilarna ska ha större batterier, som man gjort med London taxi.
Geelys nya taxi plugin har ett batteri på 33 kWh från LG Chem och väldigt mycket delar från Volvo
tex Volvos nya, trecylindriga bensinmotor på 1,5 liter, utrymmessparande bladfjäder i kompositmaterial, ratt paneler mm.
Så Volvo skulle med lätthet, om de ville, ha 15 mils räckvidd på alla sina pluginer.
Hur mycket tjänar man då på att köra en taxi i London på el istället för diesel?
Enligt videon är plugin versionen 100 pund billigare per vecka i driftskostnader.
Leasingkostnaden för gamla dieselversionen är 167 pund i per vecka mot 177pund per vecka för nya plugin versionen.
Alltså tjänar man 90 pund per vecka om man kör en plugin.
London Black Cab TX | Fully Charged