Sida 1 av 1

Självkörande tåg

Postat: 31 jan 2018 08:17
av Jojo
Bra artikel idag, Tibor! Kan bara hålla med. Dock ligger Jönköping ej på Stockholm-Malmö-stambanan och inte Stockholm-Göteborg heller, utan vill Du ta Dig till Smålands Jerusalem måste Du byta antingen i Nässjö eller Skövde. Ytterligare ett argument för autonoma tåg/vagnar, faktiskt. Om man nu råkar bo där...

Re: Självkörande tåg

Postat: 31 jan 2018 08:41
av mati
Tekniskt väldigt spännande. Men vad ska hända med alla Tesla-ägande lokförare som hänger här? De blir troligen så glada om de blir av med sina jobb.

Re: Självkörande tåg

Postat: 31 jan 2018 08:52
av Yxel
Inte det minsta orolig för mitt jobb de närmaste 40 åren :)
Järnvägen har så sjukt många hål att lägga sina pengar i att automatisering hamnar långt bak i prioriteringsordningen. Helt enkelt inte ekonomiskt försvarbarbar med de enorma investeringar som ändå krävs.
Isåfall tror jag flyget blir automatiserat tidigare.

Re: Självkörande tåg

Postat: 31 jan 2018 09:12
av Zoidberg
Håller med Yxel. Det är dessutom så oerhört trögrott att en dimmerfunktion tar år att implementera i instrumentbelysningen på loken. Okej, det är ett extremt exempel.. men jag är inte speciellt orolig för automatisering kommande 10 åren.
Troligtvis inte kommande 30 heller.

Automatiska tåg behöver nog dessutom ett vakande öga dom också.

Re: Självkörande tåg

Postat: 31 jan 2018 09:18
av Bjelke
mati skrev:
Tekniskt väldigt spännande. Men vad ska hända med alla Tesla-ägande lokförare som hänger här? De blir troligen så glada om de blir av med sina jobb.
Inte många som blir glada av att bli av med sina jobb, men tydligen lokförare :lol: ;P

Re: Självkörande tåg

Postat: 31 jan 2018 09:46
av DSV
Utgör verkligen lokföraren en så stor del av kostnaden? har sett siffror på att ett x2000 ligger på storleksordningen 100miljoner i inköp.
Håller med om att tåg borde vara betydligt enklare att automatisera än vägtrafik men vet inte riktigt om jag ser korta tåg som ett givet alternativ. Oberoende hur står del av totalkostnaden som utgörs av personal så borde det vara betydligt effektivare att hänga på en extra vagn än att ha en separat enhet med egen drivning, både ur kostnads och energisynpunkt.

Re: Självkörande tåg

Postat: 31 jan 2018 10:06
av zyax
Klart att tågföraren kommer försvinna snart. Inte för att de klarar det som det är, men när konkurrensen av "transport as a service" gör att det blir otroligt mycket billigare att åka något annat än tåg så måste man hitta sätt att kapa kostnaden.
Själv hoppas jag mer på att flyget elektrifieras snarast så att man kan välja ett långväga transportsätt som är bra på alla sätt där folk inte kan hoppa framför och skapa signalfel...

Re: Självkörande tåg

Postat: 31 jan 2018 10:49
av StefL
Jag är faktiskt en aning skeptisk till Tibors vision i dagens artikel - främst på grund av just den begränsning som finns med rälsburna system som innebär att omkörningar inte kan genomföras var- och närsomhelst. Att ha massor av enskilda vagnar rullande omkring kors och tvärs på rälsen är nog en större logistisk utmaning än att bara låta någon form av AI-system sköta planläggningen. Och poängen med att låta ett tåg rulla Stockholm-Malmö med ett antal stopp längs vägen är ju även att vissa ska hela vägen medan andra ska åka (olika) delar av sträckan.

Re: Självkörande tåg

Postat: 31 jan 2018 11:33
av Surfaren
Ge oss Maglev för helsike.

Re: Självkörande tåg

Postat: 31 jan 2018 11:53
av bonath
Håller med Yxel och Zoidberg.
Jag har kört tåg 37 år och något stelbentare än järnvägen finns knappast.
Man vill byta till en annan knapp för att öppna dörrarna på pendlarna i Sthlm. Tar några månader sa den nybakade utredaren.
Flera år senare är det inte ens påbörjat...

Tibor skriver om GPS-system. GPS är HELT förbjudet inom järnvägen pga alldeles för osäker positionering.
Den kan t.ex inte avgöra vilket spår du är på vid dubbelspår. Höger eller vänsterspår? Viktigt...
Sen är det rätt mycket tunnlar i vårt land, hallandsåsen, citytunneln osv. Omöjligt med GPS.

Stanna om det är något på spåret? Med bromssträckor på ca 1km är det en total omöjlighet.
Personligen har jag kört på över femtio älgar, hjortar, rådjur osv. Bromsslangar lossnar, kopplen får kortslutning och tåget stannar. Vem ska gå ut och...
Nån som hört talas om snö? Undrar hur många växlar jag sopat och handvevat under mina 37 år...

Systemet som järnvägen inom EU satsar på heter ERTMS. Inga signaler, tågen styrs via radiolänk från GSM-r systemet.
Provas på Bottniabanan bl.a.
https://www.trafikverket.se/for-dig-i-b ... met-ERTMS/

Den nya fordonsutrustningen till ERTMS heter ETCS och det är otroligt dyrt att bygga om gamla fordon. Nya måste ha denna utrustning och tro mig, den är krånglig.
Uppstart av den gamla ATCn tar några sekunder med två knapptryck. ETCS uppstart behöver ungefär fyrtio (40) knapptryck. (X60B)
När man får fel på denna måste man återställa och återstarta manuellt och det tar tiiiiid.

Som sagt, det blir inga självkörande tåg på många, många år.

Re: Självkörande tåg

Postat: 31 jan 2018 14:23
av kler
Det är bara att se på hur stor del av biljettpriset som går till lokföraren.
Antagligen decimaler av promillen.

Så det ekonomiska incitamentet att ersätta lokföraren är nog väldigt lågt (och komplexiteten antagligen högre än vad man skulle gissa).

Det är skillnad med taxi (vägburna transporter generellt) där föraren är en stor del av kostnaden.
Där finns det ekonomiska incitament att ersätta föraren.

Re: Självkörande tåg

Postat: 01 feb 2018 08:30
av vigge50
Nu vet jag att vi har några lokförare här så om jag har fel vilket jag kanske har så lär jag blir rättad men är det inte så att tågbanan är uppbyggd i sektioner som endast ett tåg kan vara på åt gången. Under min utbildning läste jag om logistik och hade en föreläsning om järnväg där jag fick reda på att järnvägen var uppdelad i kilometerlånga sektioner och pga begränsningar rent tekniskt eller med strömförsörjningen kan endast ett tåg vara på samma sektion samtidigt? Om detta stämmer och sektionerna är mellan en och fem mil(?) så skulle ensamma vagnar leda till en ofantligt minskad kapacitet på järnvägarna. Nu kan man ju utöka antalet sektioner och förkorta dessa men det skulle kräva ganska stora kostnader och några 100 meter mellan vagnarna lär vi inte få.

Ni som är lokförare, är jag helt ute och cyklar eller är jag nära sanningen?

Re: Självkörande tåg

Postat: 01 feb 2018 09:43
av bylund
Det nya signalsystemet som byggs har förvisso stöd för rullande sektioner (blocksträckor?), så i teorin skulle det väl kunna programmeras så att vagnarna ligger så tätt som deras bromsförmåga medger.

Re: Självkörande tåg

Postat: 01 feb 2018 09:48
av Yxel
Du har delvis rätt. System H (Hinderfrihet med fjärrstyrning av alla växlar) baseras på något som kallas hinderfrihetsspårledning.
Signaler delar upp banan i olika ”block” såkallade blocksträckor där, om man kortsluter rälerna (rälsen) gör att signalen till den blocksträckan automatiskt går om till stopp.
Blocksignalerna sitter på ca 1-3 km avstånd ute på linjen. Så ja, en massa ensamma vagnar som är ute och rullar skulle inte fungera så bra med nuvarande teknik.
Ca 70-80% av Sveriges järnväg är system H.