Sida 1 av 2

BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 12:07
av Herr X
Nytt avsnitt av Bilar med sladd! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Bilar med sladd: Här är bästa elbilarna 2018

I detta avsnitt:
I det första avsnittet av podcasten Bilar med sladd, stiftar vi bekantskap med Anders & Fabian och får höra deras tankar om hur elbilsåret 2018 kommer att se ut. Vi pratar vikten av snabbladdarinfrastruktur, räckvidd hos olika populära elbilar och hur BMW storsatsar på elbilar. Dessutom berättar Fabian historien om hur hans nyårsfirande nästan slutade i amerikanskt fängelse.

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 12:17
av Herr X
Vårt nya namn blir alltså Bilar med sladd. Innehållsmässigt blir det i stort sett ingen som helst ändring - vi fortsätter precis som förut. Syftet med namnbytet är att nå ut bredare: mängder med människor som faktiskt är intresserade av det vi snackar om i podden, missar den eftersom de tror att det är en navelskådande märkespodcast. Jag skulle personligen aldrig lyssna på Renault-podden, och har full sympati för de som inte givit podden en chans på grund av dess namn. Vi hoppas verkligen att vi med det nya namnet kan få fler att få fler att skåda ljuset på samma sätt som vi själva gjort.
Dansken skrev:
Personligt tycker jag det är lite synd att ni valt denna vägen.
Gillade podden mer den början när det handlade om Tesla och Musk. Nu känns det ibland som att ni sitter och ursäkter att ni pratar för mycket och för positivt om Tesla. Men det är jo det vi (jag) vill höra mest om!
Tror jag kommer att sakna Teslapodden, men det ska bli spännande att se vad ni tänker att ställa till med.
Vi kommer fortsätta precis som förut, du kan ta det helt lugnt. Vi kommer fortsätta att prata om Tesla - det är fortfarande marknadsledaren och vi är ju dessutom själva Teslaägare, så vår relation till elbilar kommer därifrån.

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 15:10
av TiborBlomhall
Jag har ändrat namn på forumavdelningen också till Bilar med sladd

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 16:01
av Alfred
Kul, lycka till!

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 16:14
av TiborBlomhall
Herr X skrev:
mängder med människor som faktiskt är intresserade av det vi snackar om i podden, missar den eftersom de tror att det är en navelskådande märkespodcast. Jag skulle personligen aldrig lyssna på Renault-podden, och har full sympati för de som inte givit podden en chans på grund av dess namn.
Jag har upplevt liknande namnproblem med nyhetssidorna här på Tesla Club Sweden, att vissa vägrar läsa dem pga namnet.

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 16:27
av Teslaspolen
TiborBlomhall skrev:
Herr X skrev:
mängder med människor som faktiskt är intresserade av det vi snackar om i podden, missar den eftersom de tror att det är en navelskådande märkespodcast. Jag skulle personligen aldrig lyssna på Renault-podden, och har full sympati för de som inte givit podden en chans på grund av dess namn.
Jag har upplevt liknande namnproblem med nyhetssidorna här på Tesla Club Sweden, att vissa vägrar läsa dem pga namnet.
Dags att byta namn? "Forumet med sladd"? ;)

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 16:37
av TiborBlomhall
:lol:

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 18:42
av chaffis75
Tack åter igen för ett superbra avsnitt. Efter ett par avsnitt som jag tyckte var lite lägre i kvalité än tidigare så är ni åter på topp.

Väldigt kul de där att rangordna vad som är viktigast... Ja nästan en omöjlig uppgift då jag ser att alla era top tre hänger samman.
Min top tre bli.
1. Hemmaladdnig
2. Range
3. Snabbladdare

Detta motiverar jag med att hemmaladdnig måste man ha för att man se njuta av en elbil, känna fördelarna med att aldrig "tanka".

Range är viktigt för att du ska kunna göra längre resor. Även om de fanns 1000 snabbladdare så skulle jag inte köra vår 24kwh leaf till sälen.

Snabbladdare, ja slänger man inte klarar 100 mil på en laddning så behövs detta såklart. Med dagens bilar och range i tesla klass så är detta superviktigt, när dessa tre steg är uppfyllda så har du en bra fösta bil. Steg ett och 2 räcker för en andra bil tycker jag.

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 18:59
av Herr X
chaffis75 skrev:
Tack åter igen för ett superbra avsnitt. Efter ett par avsnitt som jag tyckte var lite lägre i kvalité än tidigare så är ni åter på topp.

Väldigt kul de där att rangordna vad som är viktigast... Ja nästan en omöjlig uppgift då jag ser att alla era top tre hänger samman.
Min top tre bli.
1. Hemmaladdnig
2. Range
3. Snabbladdare

Detta motiverar jag med att hemmaladdnig måste man ha för att man se njuta av en elbil, känna fördelarna med att aldrig "tanka".

Range är viktigt för att du ska kunna göra längre resor. Även om de fanns 1000 snabbladdare så skulle jag inte köra vår 24kwh leaf till sälen.

Snabbladdare, ja slänger man inte klarar 100 mil på en laddning så behövs detta såklart. Med dagens bilar och range i tesla klass så är detta superviktigt, när dessa tre steg är uppfyllda så har du en bra fösta bil. Steg ett och 2 räcker för en andra bil tycker jag.
Jag kände att jag blev lite grinig på Fabian för att han inte höll med mig. Jag var visst inte helt prestigelös inom det där området.

1. Möjlighet till hemladdning är definitivt viktigast. Utan att kunna ladda hemma, får man inte känna på friheten som ligger i det att äga elbil.

2. Snabbladdarnätverk tycker jag är näst viktigast - men bara om bilen ska användas som förstabil eller endabil. Utan laddnätverk sitter man i sjön de gånger man faktiskt måste ta sig utanför bilens räckvidd.

3. Räckvidd är trea på min lista, så länge bilen har omkring 20 mils räckvidd (EPA) eller mer. En bil med sådan räckvidd funkar att köra långt med, även om långturer kan bli sega med många och långa laddstopp.

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 19:15
av mati
Herr X skrev:
1. Möjlighet till hemladdning är definitivt viktigast. Utan att kunna ladda hemma, får man inte känna på friheten som ligger i det att äga elbil.

2. Snabbladdarnätverk tycker jag är näst viktigast - men bara om bilen ska användas som förstabil eller endabil. Utan laddnätverk sitter man i sjön de gånger man faktiskt måste ta sig utanför bilens räckvidd.

3. Räckvidd är trea på min lista, så länge bilen har omkring 20 mils räckvidd (EPA) eller mer. En bil med sådan räckvidd funkar att köra långt med, även om långturer kan bli sega med många och långa laddstopp.
Håller helt med. Möjlighet till snabbladdning är viktigare än range. Utan bra range kan man fortfarande resa långt så länge det går att ladda överallt. Men om det inte går att ladda måste man ha otroligt mycket range för att kunna ta sig överallt. Och det funkar ju inte.

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 19:33
av e5m1r
Jag laddar inte hemma mer än en fas 10A och detta är i nåt slags nödfall ( laddar just nu ) och 10A enfas kan typ alla ladda.
Däremot finns laddning på jobbet så det är där bilen får sina elektroner dagligen
Så att säga att hemmaladdning är viktigt ? jag skulle o formulera det till tillgång till daglig laddning.

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 19:35
av Smutt
Saknar punkt 4 risk för kö vid laddare eller att den är ur funktion

Jag har kört min S60 till kroatsien inga problem men ska jag till Stockholm och blir beroende av infracity så tar jag fosilen

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 19:42
av fth
Smutt skrev:
Saknar punkt 4 risk för kö vid laddare eller att den är ur funktion

Jag har kört min S60 till kroatsien inga problem men ska jag till Stockholm och blir beroende av infracity så tar jag fosilen
Teslas SuC-nätverk är ju det enda fungerande snabbladdarnätverket, men det fungerar ju fantastiskt (med undantag för just infracity). Vi har också kört till Kroatien med vår X90D i somras, det var helt problemfritt, inte ens i närheten av kö på någon supercharger vi stannade vid.

/fth

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 19:46
av e5m1r
fth skrev:
Smutt skrev:
Saknar punkt 4 risk för kö vid laddare eller att den är ur funktion

Jag har kört min S60 till kroatsien inga problem men ska jag till Stockholm och blir beroende av infracity så tar jag fosilen
Teslas SuC-nätverk är ju det enda fungerande snabbladdarnätverket, men det fungerar ju fantastiskt (med undantag för just infracity). Vi har också kört till Kroatien med vår X90D i somras, det var helt problemfritt, inte ens i närheten av kö på någon supercharger vi stannade vid.

/fth
Vi hade kö i Graz men det är lounge där så det var lite skit samma att man fick vänta en stund extra
Värt att påpeka det var lokala bilar som skapade kö inte taxi men samma problem som infra

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 19:51
av mati
e5m1r skrev:
Så att säga att hemmaladdning är viktigt ? jag skulle o formulera det till tillgång till daglig laddning.
Det har du rätt i. Det spelar mindre roll om man laddar hemma eller på jobbet, bara man kan ladda varje dag.
Jobbladdning kommer nog i framtiden vara det vanligaste sättet för gemene man att ladda sin bil. Alla som bor i stora hyreshus och/eller inte har en dedikerad parkeringsplats kommer inom en överskådlig framtid inte kunna ladda hemma. Men företag har oftast helt andra möjligheter att ordna laddning för ett stort antal bilar. Det behöver ju inte vara 22kW för varje bil. Det räcker troligen om 90% av laddplatserna får 2,3kW, resten kan få lite mer kräm.
Jag läste precis att VW börjar med att utrusta 204 parkeringsplatser för anställda och besökare med laddstolpar. Hoppas att andra företag hakar på och gör likadant.
https://www.electrive.net/2018/01/22/vw ... tarbeiter/

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 19:56
av Smutt
Pratade med en ordförande för en förening med radhus hans idé var några snabbladdare som alla delade på, först tänkte jag vilken dålig idé men den växte att laga middag och sen flytta bilen är inget problem egentligen och har man hårda nypor så vågar ingen stå kvar med fullt batteri

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 20:08
av Teslalink
Uj, långt men bra avsnitt. Alldeles trött i huvudet och jag har kanske 10 minuter kvar.

Några saker som jag reagerade på:

Flyget.
Jag tycker argumentet om flygets alla positiva delar är förnuftigt. Jag vill också ta del av världen och tror det är viktigt att man reser och skapar sig nya intryck och upplevelser. Dock krockar det med vad vi vet om klimatet. Det finns ingen plats för att flyga så som verkligheten ser ut. Klimatbudgeten är slut. Hur gör man när en ekonomisk budget är slut?

Solceller och V2G
Resonemanget kring huruvida solpaneler fungerar i Sverige? Om då återbetalningen tar 13 år eller mer är en sund ekonomisk investering kan jag inte svara på. Dock kan man ju se det på flera sätt. En kvadrameter med solpaneler genererar ca 150kWh per år och kostar ca 90:- per år. Den kvadratmetern ger en elbil ca 75-100 mils räckvidd. Om man då jämför med att köra fossilt bränsle så kommer man ca 10mil för de pengarna.
Dessutom tror jag vi alla gör en liten tankevurpa kring V2G (vehicle 2 grid). Även fast bilen står på jobbet och laddar så kommer du få elen som produceras hemma av solen till gagn.

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 21:48
av Herr X
Teslalink skrev:
Uj, långt men bra avsnitt. Alldeles trött i huvudet och jag har kanske 10 minuter kvar.

Några saker som jag reagerade på:

Flyget.
Jag tycker argumentet om flygets alla positiva delar är förnuftigt. Jag vill också ta del av världen och tror det är viktigt att man reser och skapar sig nya intryck och upplevelser. Dock krockar det med vad vi vet om klimatet. Det finns ingen plats för att flyga så som verkligheten ser ut. Klimatbudgeten är slut. Hur gör man när en ekonomisk budget är slut?
Det finns massor av klimatneutrala sätt att generera bränsle till flygplan. I stort sett ingen driver omställning av flyget till att gå på miljövänligt bränsle. Inte ens i Sverige driver vi detta trots att vi har företag som utvecklar miljövänligt flygbränsle.

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 23:13
av OlleBack
Fast ändå nej? Om du pratar om biobränsle dvs. Gå inte på centerns lurendrejerier, dom vill bara låta alla skogsägare skövla max med skog. Avfall är begränsat även om det säkert finns mer att hämta där men skogen kan inte både användas som koldioxidsänka och källa till bränsle för både flyg och bilar och plast och allt som skogsindustrin lovar att de kan leverera om dom bara får hugga ner lite mer lite fortare och även om dom kunde få till det så är det 10 år tills dom kan få upp produktionen och vi har inte 10 år.

För varje rapport som hävdar att det går finns det 10 som hävdar motsatsen.

Och i ärlighetens namn, hur viktigt är det att få dricka all-invlusive-öl på Kreta? Det bidrar nog snarare till mindre än mer förståelse mellan folk. Rätt långt ifrån en mänsklig rättighet i mina ögon. Detsamma gäller att ta flyget mellan sthlm göteborg.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/biob ... igt-expert

http://www.skogsaktuellt.se/artikel/560 ... farat.html

https://www.washingtonpost.com/news/spe ... 1f5d748546

https://kit.se/2018/01/19/100656/skams- ... er-nu-igen

https://mobile.nytimes.com/2018/01/23/b ... hange.html

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 28 jan 2018 23:28
av Teslalink
Herr X skrev:
Det finns massor av klimatneutrala sätt att generera bränsle till flygplan. I stort sett ingen driver omställning av flyget till att gå på miljövänligt bränsle. Inte ens i Sverige driver vi detta trots att vi har företag som utvecklar miljövänligt flygbränsle.
Det finns några punkter som slår hål på det där. Man snackar om att blanda i 40-50% biojet i vanligt fossilt bränsle. Förhoppningen är iaf att nå dit 2050. Hur mycket Biojet kan man producera? Det är inte så himla mycket. Vad är kostnaden? Idag 3-8 gånger högre. Och den värsta punkten: utsläppen av kväveoxider och vattenånga på hög höjd bidrar till den globala uppvärmningen i alla fall.

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 29 jan 2018 08:44
av Legato
Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? ;) “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 29 jan 2018 18:36
av bylund
Men vad har ni gjort med vinjetten? Var är I wanna be an engineer?

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 29 jan 2018 19:12
av Henrik Torphammar
Legato skrev:
Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? ;) “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Det har glidit över till att bli en Leafpodd, nu fulländat med namnbytet ;)

(Det är fortfarande en Leaf1 med facelift och 35kWh tillgängligt med högre förbrukning än gammelleafen. 24mil kan man se sig om efter. Det borde en så nischad podd reflektera över)

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 29 jan 2018 21:20
av LarsL
Smutt skrev:
Pratade med en ordförande för en förening med radhus hans idé var några snabbladdare som alla delade på, först tänkte jag vilken dålig idé men den växte att laga middag och sen flytta bilen är inget problem egentligen och har man hårda nypor så vågar ingen stå kvar med fullt batteri
Fast oj vad dyrt jämfört med några typ 2 uttag... och sååå mycket smidigare med uttag dör man kan plugga in och glömma.

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Postat: 29 jan 2018 22:01
av 12man
LarsL skrev:
Smutt skrev:
Pratade med en ordförande för en förening med radhus hans idé var några snabbladdare som alla delade på, först tänkte jag vilken dålig idé men den växte att laga middag och sen flytta bilen är inget problem egentligen och har man hårda nypor så vågar ingen stå kvar med fullt batteri
Fast oj vad dyrt jämfört med några typ 2 uttag... och sååå mycket smidigare med uttag dör man kan plugga in och glömma.
Verkar upplagt för strul vem vill gå ut och flytta bilen till laddaren 02:00 och bort igen kl 03:00, en snöig vinternatt, dålig dyr korkad ide