Nix.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Vad har du för årsmodell?
Mati hade en 18-19 (första modellen) och den hade inte functions on demand. Verkade funka på 19/20 och senare.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Det är en 2019, byggd juni 2019.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2284
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Då borde det finnas, min är byggd mars 2019 och har FOD..
Köpte till Android Auto, och det funkade bra. Fanns dock inte trådlös anslutning före 2021, men det var enkelt att lösa med Motorolas lilla USB puck.
Ring supporten så får du hjälp.
Re: Audi e-tron
Hade inte Mati samma problem med sin att FOD inte funkade?Off Grid Byggaren skrev: ↑11 feb 2024 22:01Då borde det finnas, min är byggd mars 2019 och har FOD..
Köpte till Android Auto, och det funkade bra. Fanns dock inte trådlös anslutning före 2021, men det var enkelt att lösa med Motorolas lilla USB puck.
Ring supporten så får du hjälp.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
För en som inte riktigt hängt med senaste månaderna, varför står det "stängd för nybeställning" på Q8? Är det bara en viss varient eller hela modellen?
Re: Audi e-tron
Om man går in på "nya bilar i lager" står det på typ varenda Q8a. Gissar att det kanske kan ha att göra med:
"Från och med 1 november 2023 övergår vi till en agentmodell för våra elbilar, vilket innebär enhetliga priser, oavsett om du besöker din lokala Audi Partner eller konfigurerar en bil på audi.se."
Re: Audi e-tron
improwise skrev: ↑20 feb 2024 21:39Om man går in på "nya bilar i lager" står det på typ varenda Q8a. Gissar att det kanske kan ha att göra med:
"Från och med 1 november 2023 övergår vi till en agentmodell för våra elbilar, vilket innebär enhetliga priser, oavsett om du besöker din lokala Audi Partner eller konfigurerar en bil på audi.se."
Och gissa vad, de fasta priserna är sämre än man kunde förhandla sig till förut...
Re: Audi e-tron
Tur att man kan köpa en begagnad som bara rullar ut från hallen för 30% lägre pris!Verdi_ skrev: ↑20 feb 2024 22:06improwise skrev: ↑20 feb 2024 21:39Om man går in på "nya bilar i lager" står det på typ varenda Q8a. Gissar att det kanske kan ha att göra med:
"Från och med 1 november 2023 övergår vi till en agentmodell för våra elbilar, vilket innebär enhetliga priser, oavsett om du besöker din lokala Audi Partner eller konfigurerar en bil på audi.se."
Och gissa vad, de fasta priserna är sämre än man kunde förhandla sig till förut...
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Det märks att nya Q8:an är lite effektivare än den gamla e-tron.
Har kört två resor till/från stugan med fullastad bil och takbox. Snitt dit/hem 25 kWh/100 km. Med e-tron mätt väldigt bra.
Hastighet ca 10 över skyltning.
Utetemperatur -5c ena gången och +3c nu vid påsk.
Dock ingen större skillnad i förbrukning emellan gångerna.
Har kört två resor till/från stugan med fullastad bil och takbox. Snitt dit/hem 25 kWh/100 km. Med e-tron mätt väldigt bra.
Hastighet ca 10 över skyltning.
Utetemperatur -5c ena gången och +3c nu vid påsk.
Dock ingen större skillnad i förbrukning emellan gångerna.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Bra!Nect skrev: ↑30 mar 2024 20:37Det märks att nya Q8:an är lite effektivare än den gamla e-tron.
Har kört två resor till/från stugan med fullastad bil och takbox. Snitt dit/hem 25 kWh/100 km. Med e-tron mätt väldigt bra.
Hastighet ca 10 över skyltning.
Utetemperatur -5c ena gången och +3c nu vid påsk.
Dock ingen större skillnad i förbrukning emellan gångerna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Dagens e-tron-upptäckt. Numera krävs ingen kod för att lägga till bilen i appen. VIN-nummer räcker och sen slutförande i bilen.
Bättre för det mesta, undantaget om bilen blivit stulen antar jag
Bättre för det mesta, undantaget om bilen blivit stulen antar jag
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Extremt stort säkerhetsproblem om det är så här lätt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
De är säkert helt ok. Har bara suttit i dem som hastigast vid en kort provkörning 2021.
Det som är skönt oavsett vanliga eller sportsäten är att de är bredare än t ex Volvos säten. Jag är inte direkt bred, men min ryggtavla får inte riktigt plats i volvostolarna.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Samma resa idag. Start -4c utomhus med bilen ståendes ute över natten. 0c vid målet. Ca 36mil och ett laddstopp på ca 10-15min. Dock torra vägar denna gång.Legato skrev: ↑30 mar 2024 21:17Bra!Nect skrev: ↑30 mar 2024 20:37Det märks att nya Q8:an är lite effektivare än den gamla e-tron.
Har kört två resor till/från stugan med fullastad bil och takbox. Snitt dit/hem 25 kWh/100 km. Med e-tron mätt väldigt bra.
Hastighet ca 10 över skyltning.
Utetemperatur -5c ena gången och +3c nu vid påsk.
Dock ingen större skillnad i förbrukning emellan gångerna.
Fullastad bil och takbox. 23,4 kWh/100km. Tror nästan takboxen ger lyftkraft och sänker förbrukningen
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Nect skrev: ↑02 apr 2024 22:08Samma resa idag. Start -4c utomhus med bilen ståendes ute över natten. 0c vid målet. Ca 36mil och ett laddstopp på ca 10-15min. Dock torra vägar denna gång.Legato skrev: ↑30 mar 2024 21:17Bra!Nect skrev: ↑30 mar 2024 20:37Det märks att nya Q8:an är lite effektivare än den gamla e-tron.
Har kört två resor till/från stugan med fullastad bil och takbox. Snitt dit/hem 25 kWh/100 km. Med e-tron mätt väldigt bra.
Hastighet ca 10 över skyltning.
Utetemperatur -5c ena gången och +3c nu vid påsk.
Dock ingen större skillnad i förbrukning emellan gångerna.
Fullastad bil och takbox. 23,4 kWh/100km. Tror nästan takboxen ger lyftkraft och sänker förbrukningen
Det är riktigt imponerande, men kan väl inte vara mycket motorväg då?
Jag kämpar för att komma under 30 på långresor. Snålkör iofs inte, men håller hastighetsgränsen.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Audi e-tron
Är väl så i dom flesta bilar? Var likadant i min ID4 vill jag minnas. Till Renault skickade jag bara ett mail.
Har förövrigt fortfarande access till Toyota-hyrbilen jag hade i december.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Det stämmer bra, ingen motorväg på den förbrukningen. Riksvägar och E14/E45. (Max skyltad hastighet 100 km/h. Men mycket 80 km/hJoeMad skrev: ↑03 apr 2024 09:25Nect skrev: ↑02 apr 2024 22:08Samma resa idag. Start -4c utomhus med bilen ståendes ute över natten. 0c vid målet. Ca 36mil och ett laddstopp på ca 10-15min. Dock torra vägar denna gång.Legato skrev: ↑30 mar 2024 21:17Bra!Nect skrev: ↑30 mar 2024 20:37Det märks att nya Q8:an är lite effektivare än den gamla e-tron.
Har kört två resor till/från stugan med fullastad bil och takbox. Snitt dit/hem 25 kWh/100 km. Med e-tron mätt väldigt bra.
Hastighet ca 10 över skyltning.
Utetemperatur -5c ena gången och +3c nu vid påsk.
Dock ingen större skillnad i förbrukning emellan gångerna.
Fullastad bil och takbox. 23,4 kWh/100km. Tror nästan takboxen ger lyftkraft och sänker förbrukningen
Det är riktigt imponerande, men kan väl inte vara mycket motorväg då?
Jag kämpar för att komma under 30 på långresor. Snålkör iofs inte, men håller hastighetsgränsen.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2284
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Körde Ångermanland-Stockholm igår på 22,9
Börjarde i -11 grader och på slutet i snöoväder.
Fast det var medvind hela sträckan och jag förvärmer från elnätet innan avresa.
Testade Cirkel K Truckladdning i Huddiksvall, fick 150 kW laddeffekt med delad laddstolpe.
Inga ellastbilar inom synhåll.
.
.
Börjarde i -11 grader och på slutet i snöoväder.
Fast det var medvind hela sträckan och jag förvärmer från elnätet innan avresa.
Testade Cirkel K Truckladdning i Huddiksvall, fick 150 kW laddeffekt med delad laddstolpe.
Inga ellastbilar inom synhåll.
.
.
Re: Audi e-tron
Halloj,
Ni med Q8 e-tron 55, hur ser era laddkurvor ut. Kan säga att spontant saknar jag min gamla 55:a när jag snabbladdar för jag är inte imponerad. Kanske är en issue med min bil för jag har då inte sett några 170kW. Snarare runt 100. Sist jag laddade från 40 till 80% så pekade jag på 79kW på en OKQ8 laddare, gången innan på en helt annan laddare ca 90.
Kan ju iof haft otur med laddare. Tesla Superchargers har jag nästan gett upp. Väldigt ofta att laddningen avbryts.
Min gamla 55:a låg alltid klistrad på 150kW upp en bra bit över 80%
Ni med Q8 e-tron 55, hur ser era laddkurvor ut. Kan säga att spontant saknar jag min gamla 55:a när jag snabbladdar för jag är inte imponerad. Kanske är en issue med min bil för jag har då inte sett några 170kW. Snarare runt 100. Sist jag laddade från 40 till 80% så pekade jag på 79kW på en OKQ8 laddare, gången innan på en helt annan laddare ca 90.
Kan ju iof haft otur med laddare. Tesla Superchargers har jag nästan gett upp. Väldigt ofta att laddningen avbryts.
Min gamla 55:a låg alltid klistrad på 150kW upp en bra bit över 80%
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Audi e-tron
Bytlånade en e55 -23 mot min LR Y och körde som jag brukar, runt 5 mil. Runt lite i sthlm och som mest upp till 110.
jag har under senaste 220 milen 178 i snitt i förbrukning på min Y LR.
Etron visade 287 i snitt den dagen jag körde den.
Ruskigt trevlig bil, mkt bekvämare mm, men borde de inte hålla sig till fossiltillverkning tills vidare?
60% mer är inte liite mer. Är det inte lite väl onödigt hög förbrukning på E-tron?
Hur känner ni som kör E-tron? Okej förbrukning?
jag har under senaste 220 milen 178 i snitt i förbrukning på min Y LR.
Etron visade 287 i snitt den dagen jag körde den.
Ruskigt trevlig bil, mkt bekvämare mm, men borde de inte hålla sig till fossiltillverkning tills vidare?
60% mer är inte liite mer. Är det inte lite väl onödigt hög förbrukning på E-tron?
Hur känner ni som kör E-tron? Okej förbrukning?
Haft alla 3/Y
Re: Audi e-tron
Den har extremt hög förbrukning, framförallt vid fortkörning och i kyla. Men förbrukning är ju inte allt. Det är mycket den gör bättre än Tesla också... Numera är prisbilden väldigt attraktiv också. Sen är väl X en rimligare jämförelse än Y sett till storlek.pejvic skrev: ↑10 apr 2024 20:33Bytlånade en e55 -23 mot min LR Y och körde som jag brukar, runt 5 mil. Runt lite i sthlm och som mest upp till 110.
jag har under senaste 220 milen 178 i snitt i förbrukning på min Y LR.
Etron visade 287 i snitt den dagen jag körde den.
Ruskigt trevlig bil, mkt bekvämare mm, men borde de inte hålla sig till fossiltillverkning tills vidare?
60% mer är inte liite mer. Är det inte lite väl onödigt hög förbrukning på E-tron?
Hur känner ni som kör E-tron? Okej förbrukning?
På långresa var det väldigt skönt att ha 150 kW rakt av hela vägen upp till ca 90% varje gång.
En grej jag inte riktigt får ihop är dock att GT inte alls är så farligt törstig. Givetvis skiljer det pga CV osv, men jag upplever att skillnaden mellan Fatboy och GT som betydligt större än mellan Model X och Model S.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021