Sida 1 av 2
Luftfjädring eller inte
Postat: 24 feb 2015 07:31
av Telsa
Jag är sugen på en P85D med 21"-fälgar men funderar en del över luftfjädringen. Slutsatsen jag dragit när jag läst tester är att all kritik på körkänslan är på grund av luftfjädringen, medans en bil utan istället blir väldigt stötig (särskilt med 21").
Vad tycker forumet? Jag har sett lite spridda blandade åsikter men inte riktigt någon diskussion om för- och nackdelar.
Det är ju trevligt med bra väghållning samtidigt som man inte gärna vill studsa och hoppa så man ramlar ut genom sidorutan.
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 24 feb 2015 07:57
av Svenssons
.
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 24 feb 2015 08:17
av Telsa
Är den väldigt låg utan luftfjädring? Det är inget som jag funderat på. Så länge jag kan ta mig fram på normala asfalterade vägar (som i Stockholm förvisso är extremt dåligt skötta) och köra över farthinder etc så är jag nöjd med det.
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 24 feb 2015 08:49
av Svenssons
.
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 24 feb 2015 08:56
av bylund
Telsa skrev:Är den väldigt låg utan luftfjädring? Det är inget som jag funderat på. Så länge jag kan ta mig fram på normala asfalterade vägar (som i Stockholm förvisso är extremt dåligt skötta) och köra över farthinder etc så är jag nöjd med det.
Jag har spiralfjädring, och har inte upplevt något problem med markfrigång. Farthinder är inga problem, men jag har inte försökt köra i terrängen eller i traktorspår, som värst på "vanliga" grusvägar.
Jag upplever inte fjädringen som stötig med nittontumsfälgar.
Detta sagt med förbehållet att min förra bil var en Porsche 968, och den kan nog betecknas som både som låg och stötig, så mina referensramar kan vara något sneda.
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 24 feb 2015 14:49
av Delta
Standard 19" med Standard Good-Year funkar helt perfekt på svenska landsvägar. Vid farter över 200 km/h hade jag föredragit 21". Skeptisk till luftfjädring, det är ju redan mera luft i 19" däcken! Lägre ljud, mera komfort och dessutom väldigt stabila. Har trots att jag kör med 19" relativt hög genomsnittlig energiförbrukning på 263 Wh/km sedan bilen var ny i juni 2014. Förmodligen hade förbrukningen varit ännu högre med 21". Löpande däckkostnader är ca. 1/3 med 19".
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 24 feb 2015 16:13
av SR-71-BlackBird
Har luft med 19, har dock bara kört den på R2 men uppfattar den som mer komfortabel än min BMW 530 på samma däck.
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 24 feb 2015 17:40
av Kalle
Hur mycket räckvid känar man på att ha luftfjädring som sänker bilen i motorvägs farter?
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 24 feb 2015 18:31
av Franz
Kalle skrev:Hur mycket räckvid känar man på att ha luftfjädring som sänker bilen i motorvägs farter?
https://www.youtube.com/watch?v=CtF4n5-97yY
Björn Nyland testade att köra i normalt respektive low med sin luftfjädring och kom, lite ovetenskapligt, fram till 0,5% bättre räckvidd vid 100 km/h och 1,6% bättre vid 130 km/h.
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 24 feb 2015 19:08
av Ghia64
Luftfjädring i normalläge är lägre en fjäderdito. Fanns en fin bild här på forumet någonstans. Skulle tippa på att det var runt 20mm skillnad.
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 24 feb 2015 23:52
av olarsson
Tycker personligen vägkänslan är bättre och naturligare utan luft och upplever inte 21" som hårt eller stötigt. Har åkt Audi med 18" resp 19" och S-linechassi förut. Det var mycket hårdare.
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 25 feb 2015 17:21
av hybris
Svaret på frågan är väldigt enkel. ja du vill ha luftfjädring.
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 25 feb 2015 17:41
av hybris
För de med P85+'och P85D blir luftfjädringen ännu mer självklar då dessa bilar har en helt annan setup kring väghållningen. Andra stag, länkarmar etc. Jag brukar beskriva det som en BMW 650 vs en M6 gällande väghållning. Kombinationen med luftfjädring och den förbättrade väghållningen ger en perfekt vägkänsla och kombination. Det galna är att man lyckats med konststycket att kombinera en BMW M4as våghällning med en Lexus komfort. Aldrig kört en bil som är så "ostörig" på 21"... Har inte provkört P85D så kan inte uttala mig om den. Min P85+ älskar jag verkligen komforten liksom den otroliga väghållningen som är i BMW M4 klass. P85+ levererades bara med luftfjödring. Möjligt att någon sen bil under hösten gick att beställa utan i det korta fönstret innan P85D.
Personligen provkörde jag en S85 utan luftfjädringen och på 19". Kändes som rejält stor skillnad. Inte samma strykjärn och komforten var faktiskt inte bättre trots 19". Snarare sämre och mer stötig. Så jag upplevde bilen utan luftfjädring som hård och stötig den korta provkörningen jag körde. Finns många ägare som bytt och klagar på att komforten blir rejält lidande utan luftfjädringen. Men smaken är som baken. Provkör ordentligt med rätt modell och däck...
P85 tycker jag känns bra. Bara provat den med luftfjädring. Men skillnaden i väghållining och strykjärnskänslan mot P85+ är stor. Dvs rakt fram inte så stor skillnad. Men när det svänger vid aktiv körning en enorm skillnad. Tänk som en 650 vs M6 om man bortser från skillnaden i motorer på dessa bilar.
Jag har 19" och dubb på bilen just nu och givetvis ökade komforten ett snäpp vs 21". Och givetvis är inte vägkänslan i närheten av sommardäcken på PS2. Dubben hör man knappast iom hakka 8. Nu med varmare väder märker man såklart att gummit är för mjukt. Dubbfria måste börja närma sig svajiga nu med 6-8 grader varmt ute. Alltså de Nordiska. De Europeiska dubbfria är som bäst just nu skulle jag tro.
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 25 feb 2015 21:02
av Telsa
Jag får se till att provköra båda varianterna helt enkelt. Riktigt lång väntetid för att få testa dessvärre. Jag har en provkörning inbokad och vet inte vad jag får köra för nåt då. Förhoppningsvis går det att ordna en till provkörning med andra fjädringsvarianten kort därefter så jag kan jämföra hyfsat.
Vad man tycker är stötigt eller inte beror ju på vad man är van vid och föredrar. Jag har ägt amerikansk bil tidigare och körupplevelsen var ungefär som att köra pråm genom flytande margarin. Nuvarande BMW är mer tvärtom, där blir jag sugen på att låta en kiropraktor flytta tillbaks ryggkotorna efter varje åktur.
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 25 feb 2015 22:30
av Feddan
hybris skrev:Finns många ägare som bytt och klagar på att komforten blir rejält lidande utan luftfjädringen.
Många? Det har jag väldigt svårt att tro. Några snarare.
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 26 feb 2015 06:18
av Svenssons
.
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 26 feb 2015 09:40
av 12man
point1 skrev:
Komfort är väldigt sällan samma sak som prestandan, att luftfjädring är mer komfortabel och att man inte känner av vägen är ju knappast något som talar för bra väghållning eller prestanda. Önskvärt om man ska köra fort och ha bra väghållning är ju att man känner av vägen. Generellt sett används ju inte luftfjädring inom motorsport eftersom det inte är tillräckligt bra jämfört med vanliga spiralfjädrar i form av t.ex. vägkänsla och fjäderkarakteristik.
finns nog andra orsaker f1 har bl.a träklossen och sen har de följande regel, undrar varför
ARTICLE 10 : SUSPENSION AND STEERING SYSTEMS
10.1 Sprung suspension :
10.1.1 Cars must be fitted with sprung suspension.
10.1.2 The suspension system must be so arranged that its response results only from changes in load applied to the wheels.
http://www.formula1.com/inside_f1/rules ... 8/fia.html
orsaken till val av luft eller inte är inte enkel
tror mig komma ihåg att det hölls på med hydraulsystem som förbjöds på 80 talet, därav träklossen
nu blir h glad
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 26 feb 2015 12:47
av Franz
Känns som det är väldigt personligt med val av fjädring. Om jag får spekulera lite så antar jag att en del av de typiska Tesla-ägarna kommer lite mer från sportbilshållet och då gärna vill ha en mer sportig körstil. Sedan finns det flera som jag som kanske egentligen inte hade tänkt köpa en så här snabb bil (eller påkostad för den delen heller) utan dragits till den på grund av andra orsaker. Själv har jag idag en Audi A6 2.0 TDi (2 månader kvar till min S85D kommer). Jag vill ha en så tyst och behaglig färd som möjligt och kände då att luftfjädring verkar väldigt vettigt. Sedan har jag ett barn som lätt blir åksjukt. Ojämna vägar brukar vara en utlösande orsak till att det kräks i baksätet.
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 26 feb 2015 14:50
av Tars
Franz skrev:Känns som det är väldigt personligt med val av fjädring. Om jag får spekulera lite så antar jag att en del av de typiska Tesla-ägarna kommer lite mer från sportbilshållet och då gärna vill ha en mer sportig körstil. Sedan finns det flera som jag som kanske egentligen inte hade tänkt köpa en så här snabb bil (eller påkostad för den delen heller) utan dragits till den på grund av andra orsaker. Själv har jag idag en Audi A6 2.0 TDi (2 månader kvar till min S85D kommer). Jag vill ha en så tyst och behaglig färd som möjligt och kände då att luftfjädring verkar väldigt vettigt. Sedan har jag ett barn som lätt blir åksjukt. Ojämna vägar brukar vara en utlösande orsak till att det kräks i baksätet.
Håller med om det du skriver.
Jag valde inte luftfjädring, bla för jag vet att detta är något som strular efter en tid med luft/hydralsystem.
Mitt barn har inte några problem med åksjuka, så jag ser inte det som ett problem.
Jag har inga heller problem med att bilen blir "stötig". Är van sen tidigare bilar.
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 26 feb 2015 15:42
av Kilowatt
Intressant det där med åksjuka.
Min egna erfarenhet är att i bilar med lite fastare sättning och god väghållning blir åksjuketendenser mindre medan i en svajigare och mer "komfortinriktad" sättning blir åksjukan värre...
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 26 feb 2015 18:19
av Bjorn
Min egna erfarenhet är att i bilar med lite fastare sättning och god väghållning blir åksjuketendenser mindre medan i en svajigare och mer "komfortinriktad" sättning blir åksjukan värre...
Det är också min erfarenhet förutsatt att man kör lika lugnt.
Det jag menar verkligen har hjälpt mot åksjuka är glastak.
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 26 feb 2015 18:33
av Kilowatt
Bjorn skrev:Min egna erfarenhet är att i bilar med lite fastare sättning och god väghållning blir åksjuketendenser mindre medan i en svajigare och mer "komfortinriktad" sättning blir åksjukan värre...
Det är också min erfarenhet förutsatt att man kör lika lugnt.
Det jag menar verkligen har hjälpt mot åksjuka är glastak.
Finns risk att P85D kommer köras lite mer... inspirerat då och då.

Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 26 feb 2015 18:40
av Tars
Kilowatt skrev:Bjorn skrev:Min egna erfarenhet är att i bilar med lite fastare sättning och god väghållning blir åksjuketendenser mindre medan i en svajigare och mer "komfortinriktad" sättning blir åksjukan värre...
Det är också min erfarenhet förutsatt att man kör lika lugnt.
Det jag menar verkligen har hjälpt mot åksjuka är glastak.
Finns risk att P85D kommer köras lite mer... inspirerat då och då.

Dynamiskt skulle jag säga.

Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 26 feb 2015 18:53
av LarsL
Dra inte växlar på Formel 1. Anledningen till att något finns där eller inte har inget med prestanda att göra snarare tvärtom. Formel i formel 1 finns där för att alla ska köra med liknande bilar och för att hålla nere farterna och riskerna... Och kostnaderna.
Men skulle en F1 konstruktör välja mellan vanlig "dum" fjädring och en adaptiv luftfjädring så är nog valet klart till födel för luftfjädringen.
Fast det är klart vill man spara lite på inköpspriset och är redo att acceptera en stötigare gång... Så kanske det finns annat att spara på?
Re: Luftfjädring eller inte
Postat: 26 feb 2015 19:36
av LarsL
Adaptiv fjädring är så pass effektiv på en racer bil att de förbjöd det i F1.
Men det är klart att en dum luftfjädring kontra en dum konventionell fjädring så är den konventionella bättre. Men möjligheten att anpassa fjädringens hårdhet, balans mellan fram och bak och sida till sida är ju extremt använd bart i racing.