Sida 1 av 1
Charge Cable Fault
Postat: 20 jan 2018 22:28
av Zyxilon
Jag laddar vanligtvis med laddkabel och 1-fas varje natt. I morse åkte jag med bilen från Västerås till Linköping. Kryssade runt lite i centrum och sedan parkerade med endast 16 km räckvidd kvar.
Jag kopplade i laddkabeln i 1-fas och bilen laddas först till 20km sen lyser det rött. Provar om och om igen. Resetar på röda knappen på kabeln. Vänder på stickproppen. Byter vägguttag men icke. "Charge Cable Fault".
I halvpanik hittar jag en in-charge här i Linköping så jag kunde nu ladda fullt.
Någon som har en idé på vad det kan vara?
Re: Charge Cable Fault
Postat: 20 jan 2018 22:40
av mati
UMC trasig?
Re: Charge Cable Fault
Postat: 20 jan 2018 22:48
av Zyxilon
Ja men det verkar märkligt. Funkade på morgonen men inte nu på kvällen. Lade den bara av?

Re: Charge Cable Fault
Postat: 20 jan 2018 22:54
av bylund
Antalet blink på UMC:n avslöjar vad den anser är problemet

Re: Charge Cable Fault
Postat: 21 jan 2018 08:37
av Zyxilon
Bra förklaring av blinkningarna. Tack!
Det var 3 röda blink.
Blev fundersam över om det är svårare för bilen att laddas när den är kall och lite ström kvar. Det var en liten snöflinga på intrumenteringen som jag aldrig har sett förut. Liksom till vänster om batteriindikatorn. Vad betyder den?
Re: Charge Cable Fault
Postat: 21 jan 2018 09:02
av mati
Snöflingan indikerar att batteriet är så kallt att den maximala kapaciteten har minskad. En del av batteriet är alltså inte tillgänglig pga kyla. När batteriet värms upp - genom laddning, körning eller uppvärmning - så vaknar det till liv igen.
UMCn kan faktiskt gå sönder. Det är inte ovanligt och har hänt många av oss. Framförallt de äldre modellerna som inte har någon IP-klassning, är känsliga för fukt. Men även de nya är inte direkt jättepålitliga.
Re: Charge Cable Fault
Postat: 21 jan 2018 09:16
av Zyxilon
mati skrev:Snöflingan indikerar att batteriet är så kallt att den maximala kapaciteten har minskad. En del av batteriet är alltså inte tillgänglig pga kyla. När batteriet värms upp - genom laddning, körning eller uppvärmning - så vaknar det till liv igen.
UMCn kan faktiskt gå sönder. Det är inte ovanligt och har hänt många av oss. Framförallt de äldre modellerna som inte har någon IP-klassning, är känsliga för fukt. Men även de nya är inte direkt jättepålitliga.
Ok tack. Jag ska prova UMCn igen när jag kommit hem. Bilen tog jag ut ny i mars 2017. Borde väl vara garanti på UMCn
Re: Charge Cable Fault
Postat: 21 jan 2018 11:25
av mati
Zyxilon skrev:
Ok tack. Jag ska prova UMCn igen när jag kommit hem. Bilen tog jag ut ny i mars 2016. Borde väl vara garanti på UMCn
Det ska det vara.
Re: Charge Cable Fault
Postat: 21 jan 2018 11:30
av Zyxilon
Provade nu och det blinkar 6 ggr dvs överhettning. "Ladda på en kallare plats eller i skugga". Låter ju rimligt med -6 grader ute! Eh, måste vara nåt major knas med UMCn.
Re: Charge Cable Fault
Postat: 21 jan 2018 11:36
av mati
Säkert nån bit-overflow i temperatur-mätningen. Den klarar inte mäta negativa temperaturer eller nåt. Det kan väl aldrig någonsin bli kallare än 32 grader Farenheit.

Re: Charge Cable Fault
Postat: 21 jan 2018 11:39
av Leo
Flera laddkablar (vet inte hur det är med Teslas UMC) har en temperarturgivare i själva 230V stickproppen. Det är för att uppräcka "varmgång" vid dålig kontakt.
Har du då ett "slitet/defekt" 230V uttag som du kopplar in stickproppen i kand et bli överhettning. Då stänger UMC'n av pga säkerhetsskäl.
Prova att ladda i något annat 230V uttag och se om det funkar.
Ev känn på själva 230V kontakten när du laddat en stund eller den nyss slagit ifrån. Tempgivarna är inställda på typ 55-80gr så då känner du enkelt om kontaken är rejält varm.
Re: Charge Cable Fault
Postat: 21 jan 2018 22:37
av Zyxilon
Ok. Jag har provat med olika uttag men samma resultat. Men nu hörde jag att flera andra har haft problem att ladda kalla batterier som nästan är urladdade.
Re: Charge Cable Fault
Postat: 21 jan 2018 22:47
av bylund
Fast det är väl bara på superladdare kalla nästan tomma batterier är ett problem?
Om batteriet är kallt och man laddar med så flödar grönt på UMC:n, men energin i början går åt till att få batteriet över noll grader, så att laddningen kan påbörjas. Du får inga felmeddelanden bara för att batteriet är för kallt för att laddas med UMC, bara att den laddar med 0 km/h ett tag (som kan vara ett rätt långt tag).
Re: Charge Cable Fault
Postat: 22 jan 2018 06:26
av Zyxilon
Ok, då är det något knas med min UMC

Re: Charge Cable Fault
Postat: 22 jan 2018 11:19
av Zyxilon
Zyxilon skrev:Ok, då är det något knas med min UMC

Har varit och bytt Min laddkabel på Upplands Väsby SC. Inga konstigheter utan gick på garantin. Medan jag stod där kom en annan kund som också hade en trasig UMC. De verkar ha svårt att tåla kylan på vintern.
Re: Charge Cable Fault
Postat: 22 jan 2018 11:39
av lobbin
Hur gamla är era UMC? Tesla har mig veterligen gjort förändringar och förbättrat.
Re: Charge Cable Fault
Postat: 22 jan 2018 11:53
av Zyxilon
lobbin skrev:Hur gamla är era UMC? Tesla har mig veterligen gjort förändringar och förbättrat.
Tog ut bilen ny Mars 2017