Sida 1 av 2

Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 15 jan 2018 16:20
av macksie
Stod innan årsskiftet som klar i slutet på 2017.
Nu är den som vad jag förstår alla andra flyttad till slutet 2018.

Känns mest som ett automatiskt framflyttat datum.

Nån som har insikt och vet mer? Eller har koll på vem som borde veta, kanske kommunen?

Sista pusselbiten som saknas för att jag ska kunna åka smidigt Stockholm Sveg och våga trycka på köp-knappen.
Det finns ju en ChaDeMo laddare i sveg, men det är endast en samt att den verkar vara trasig rätt ofta.

mvh

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 15 jan 2018 17:07
av Bjelke
Om DET är sista hindret så kan du nog slå till direkt för SÅ besvärligt är det inte att åka långt med en Tesla ;)

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 15 jan 2018 17:11
av Bjelke
Dessutom så hinner du antagligen knappt hämta ut bilen förrens laddaren är byggd, och bilen ska du ju ha läääänge... :)

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 15 jan 2018 17:23
av Smutt
15 dagar kvar att ladda gratis :lol:

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 15 jan 2018 17:27
av Bjelke
Ja just det, det oxo! :)

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 15 jan 2018 18:39
av mati
Det finns ju några fler laddare på sträckan Mora-Östersund. Man har alltså lite redundans om en av laddarna krånglar.

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 15 jan 2018 21:01
av themax
Och, inte att förglömma, laddaren i Ljusdal kommer helt säkert upp innan bilen står på din parkering.

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 15 jan 2018 21:41
av macksie
Jaja. Tack snälla alla för svar. Även om ingen faktiskt svarade.. :-)
Det kommer bli en begagnad, så SuC ska nog ingå.
Uppskattar input om andra laddare, ska kolla vad som finns för övrigt i form av ChaDeMo

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 15 jan 2018 22:31
av bylund
Det brukar inte gå till så att någon vet en massa om en kommande superladdare, men inte skriver på forumet för att de tänker att "det är nog ingen som är intresserad, jag väntar tills det är någon som frågar om det" ;)

Så det bästa vi kan hjälpa till med just nu är nog alternativa lösningar i väntan på superladdaren.

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 15 jan 2018 23:11
av Gustafsson
Tidigare fanns det en hel del detektivarbete nedlagt i sekten, vissa gick igenom kommunernas tillståndsprotokoll å sånt för att hitta trolig plats å tid för nya laddare. Men nu klarar man sig ju utan nya SuC på ett annat sätt, så det drivet tycks ha lugnat sig något...

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 15 jan 2018 23:13
av bylund
Gustafsson skrev:
Tidigare fanns det en hel del detektivarbete nedlagt i sekten, vissa gick igenom kommunernas tillståndsprotokoll å sånt för att hitta trolig plats å tid för nya laddare. Men nu klarar man sig ju utan nya SuC på ett annat sätt, så det drivet tycks ha lugnat sig något...
Det är väl så att Tesla söker bygglov i allt mindre utsträckning. Nya laddare kommer ofta upp med laddskåp utan fast hus, åtminstone till en början, så då får man inte veta så mycket i förväg.

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 16 jan 2018 06:38
av Bjelke
Egentligen så var väl frågan om sträckan Sthlm - Sveg och då borde ju inte en Supercharger i Sveg påverka hur enkelt eller svårt den sträckan är
för har man väl tagit sig till Sveg så behövs (oftast) ingen Suoercharger på plats eftersom man då kan ladda "normalt" nästan vart som helst lixom...
På den sträckan lär det väl bli Mora-laddaren eller Gävle-laddaren som är intressant, och dom finns ju redan :)

Den enda gången Sveg blir intressant i det fallet blir ju om man ska dit och vända åter typ direkt eller om man fullständigt saknar möjlighet till laddning på
plats (föga troligt för dom flesta)...

Så det är bara att slå till och skaffa grymmaste bilen ever ;)

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 16 jan 2018 09:22
av Verdi
Bjelke skrev:
Egentligen så var väl frågan om sträckan Sthlm - Sveg och då borde ju inte en Supercharger i Sveg påverka hur enkelt eller svårt den sträckan är
för har man väl tagit sig till Sveg så behövs (oftast) ingen Suoercharger på plats eftersom man då kan ladda "normalt" nästan vart som helst lixom...
På den sträckan lär det väl bli Mora-laddaren eller Gävle-laddaren som är intressant, och dom finns ju redan :)

Den enda gången Sveg blir intressant i det fallet blir ju om man ska dit och vända åter typ direkt eller om man fullständigt saknar möjlighet till laddning på
plats (föga troligt för dom flesta)...

Så det är bara att slå till och skaffa grymmaste bilen ever ;)

Härjedalsfjällen vore ju väldigt betjänta av en SuC i Sveg. Kan man ladda på väg dit och sen igen på väg hem. Då borde man klara en vecka i fjällen om man inte kör så mycket på plats.

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 16 jan 2018 09:25
av Bjelke
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Egentligen så var väl frågan om sträckan Sthlm - Sveg och då borde ju inte en Supercharger i Sveg påverka hur enkelt eller svårt den sträckan är
för har man väl tagit sig till Sveg så behövs (oftast) ingen Suoercharger på plats eftersom man då kan ladda "normalt" nästan vart som helst lixom...
På den sträckan lär det väl bli Mora-laddaren eller Gävle-laddaren som är intressant, och dom finns ju redan :)

Den enda gången Sveg blir intressant i det fallet blir ju om man ska dit och vända åter typ direkt eller om man fullständigt saknar möjlighet till laddning på
plats (föga troligt för dom flesta)...

Så det är bara att slå till och skaffa grymmaste bilen ever ;)

Härjedalsfjällen vore ju väldigt betjänta av en SuC i Sveg. Kan man ladda på väg dit och sen igen på väg hem. Då borde man klara en vecka i fjällen om man inte kör så mycket på plats.
Absolut :)

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 16 jan 2018 10:31
av jans
Jag brukar tjata om behovet av en SuC i Sveg.
Jag har lyckats ta mig till (och tillbaka från) härjedalsfjällen ett antal gånger nu under 4 år. Men med en viss uppoffring. Tidigare laddade vi tack vare ett vänligt bemötande från ICA-handlaren på deras 3-fas. Den möjligheten kvarstår kanske om man frågar snällt. Dock får man ju då ta en några timmars lång paus. Sedan Chademon kom har det fungerat klockrent för mig, stationen har ju även en 22kW Mennekes om den är upptagen. Men absolut, för att man skall vara riktigt lugn behövs ju en SuC i Sveg!
Möjligen, möjligen kan man snålköra direkt från Mora till Funäsdalen, där det finns en Chademo, om det är de trakterna man skall till. Jag har inte vågat prova den varianten, har man 100kWh kanske det borde vara lugnt.

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 17 jan 2018 00:59
av macksie
Tack för alla svar.
Får verkligen en "warm and fuzzy feeling" av all engagemang. Vilket härligt community.

Inser när jag läser min fråga igen att jag skrev fel. Det är inte Sveg som är slutdestination. Tror jag också hade behövt vara tydligare i frågan.

Anledningen till frågan om just Sveg är att vi har fjällstuga i Fjällnäs, i Funäsdalsfjällen, nästan uppe vid Norska gränsen. Bor på Värmdö, Stockholm.
Efter att ha titta på kartor/listor över laddstationer så är det svårt att få ihop ekvationen med en Tesla med 85KWh batteri. Förutsättning är att räkna på vinterväg samt gärna någon marginal vid framkomst.

Föreslagna rutter går oftast via Mora. Från Mora är det 26 eller 29 mil beroende på rutt. Tror inte jag vågar lita på att det går utan extra laddning.
Och det är väldigt ont om ställen just på den sträckan. Antar att det också är därför en laddstation är planerad till Sveg.

Det finns en ChaDeMo laddare i Sveg som skulle täcka behovet. Men. Det finns två men. Det är bara en ensam laddare, och om man läser kommentarerna om den verkar den strula en hel del.

Om jag använder Bo's fantastiska tjänst A better routeplanner med parametrar -10 grader, snow/rain +10%, drar ner hastigheten till 100 vilket är ok för mig för detta experiment. Så hamnar rutten över Östersund och upp till Krokom och vända. Sträckan blir då 87 mil istället för 63, har även sett versioner som går hyfsat långt in i Norge.

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 17 jan 2018 10:13
av Gustafsson
26 mil kan inte vara något problem alls, det klarar min i alla väder. I bra vinterväglag går det 30+ också. Med navigatorn och tripkurvan har man ju stenkoll vb. Eftersom chademo laddar som snabbast vid drygt halvfullt batteri kan man överväga att toppa upp 20 - 30 min långt innan man är tvungen, det sparar man en del tid på.

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 17 jan 2018 10:17
av PoloPrinsen
I Sveg finns det minst 2 st enkla laddmöjligheter som jag klurat ut via stans officieĺla hemsida, dels stans åretruntöppna camping där du med lite framförhållning bör kunna få koppla in dig och om behov finns antingen själv laga mat i servicehuset etc eller utnyttja någon närliggande restaurang i stan.
Nackdel är förmodligen relativt långsam laddning (fast du ska ju inte fylla fullt utan "bara" ladda ett par mils energi för att öka marginal om jag fattat korrekt).
Fördel; campingplatser är normalt sett serviceinrikrade och kan säkert låta dig leka husvangn på deras gräsmatta o där kopplain dig på elnätet. Eller så har du turo de har ett trefasuttag nåonstand som du kan låna en stund. Även massa runtomkringaktiviteter kan ordnar/rekommenderas då det ju ändå är turistanpassat så att säga.

Annars det mer snabba alternativet är nog att kontakta firman Fyrfasen energi ab. De ÄR ju elleverantör. Finns i Sveg och utlovar gratis laddning nu nyßs i jul och nyår enligt hemsidan så att antingen bli kund nu eller göra nån annan deal så har de en (minst) riktig snabbladningsstolpe redan nu i Sveg att koppla in sig på. Jag är ej kund hos dom så kommmer imte åt info om fakta om stolpe-stolparna dom har.

Nåja nått av dessa borde kunna hjälpa till med påfyllning i elbilsbatteri.
Mvh PP.

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 17 jan 2018 10:33
av Verdi
Gustafsson skrev:
26 mil kan inte vara något problem alls, det klarar min i alla väder. I bra vinterväglag går det 30+ också. Med navigatorn och tripkurvan har man ju stenkoll vb. Eftersom chademo laddar som snabbast vid drygt halvfullt batteri kan man överväga att toppa upp 20 - 30 min långt innan man är tvungen, det sparar man en del tid på.
Då får du väl hålla nere farten och så där väl? Jag körde just 26 mil i fredags och söndags med min S 90D och hade bara 10-15% kvar trots att jag startade på 95-100%. Ungefär lika delar 80, 90, 110 och 120-väg och jag brukar ligga 10-20 km/h över skyltad hastighet.

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 17 jan 2018 15:12
av Gustafsson
Ja så är det. Om jag ska komma 30mil+ så här års måste jag hålla hastighetsgränserna +5 sisådär. Har 345 km på 100 % typical numera. Vid skitväder kör jag ännu en hel del saktare ..

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 17 jan 2018 15:29
av Verdi
Gustafsson skrev:
Ja så är det. Om jag ska komma 30mil+ så här års måste jag hålla hastighetsgränserna +5 sisådär. Har 345 km på 100 % typical numera. Vid skitväder kör jag ännu en hel del saktare ..
Ja, hastigheten gör mycket.

Har labbat lite i https://abetterrouteplanner.com/ och det är på gränsen vintertid om man har lite mindre batteri. Är det väldigt kallt, mycket motvind eller kraftigt snöfall så blir det svårt även om man tar det lugnt.

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 18 jan 2018 20:29
av macksie
Tack för alla bra svar

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 19 jan 2018 21:16
av mbj
Förra året åkte vi från Tänndalen till Mora på sportlovet utan att ladda i Sveg, utan problem. 90D med stor takbox och fullt i bilen. Vi startade med ca 90% och hade kanske 15% i Mora.

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 20 jan 2018 22:08
av macksie
Tack mbj bra info

Re: Supercharger Sveg, nån med insikt?

Postat: 21 jan 2018 21:20
av mati
Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Ja så är det. Om jag ska komma 30mil+ så här års måste jag hålla hastighetsgränserna +5 sisådär. Har 345 km på 100 % typical numera. Vid skitväder kör jag ännu en hel del saktare ..
Ja, hastigheten gör mycket.

Har labbat lite i https://abetterrouteplanner.com/ och det är på gränsen vintertid om man har lite mindre batteri. Är det väldigt kallt, mycket motvind eller kraftigt snöfall så blir det svårt även om man tar det lugnt.
Hm, jag upplever att jag har en maxrange på kanske 30 mil nu såhär års, även om jag håller mig till laglig landsvägshastighet (250Wh/km, 75kWh tillgängligt batteri), kanske några mil till när vägarna är torra och förbrukningen ligger runt 230. Att man kan köra 30+ mil nu på vintern med en 70D är ju intressant. Är den så mycket snålare?