Model X som tjänstebil
Postat: 10 jan 2018 19:42
Håller ni med om detta?
https://allatjanstebilar.nyteknik.se/eu ... -All_Users
https://allatjanstebilar.nyteknik.se/eu ... -All_Users
6500 skattat för en X är i mina ögon ruggigt billigt. Eget företag eller tjänar du en bra bit över statliga lönen ?Pontus skrev:Det är ju väldigt höga förmånsvärden på X.
Jag räknade på en X LR med 6 säten och grå lack. Sedan räknade jag på en 3 LR rwd med grå lack.
Två väldigt olika bilar och då vi inte nödvändigtvis behöver en stor bil så ofta så blir det svårt.
Efter skatt så får jag 6.500 kr mindre kvar per månad om jag tar en X som tjänstebil, ganska mycket skattade pengar
Det är 6500 kr MER än en model 3 LR rwd.Stevvee skrev:6500 skattat för en X är i mina ögon ruggigt billigt. Eget företag eller tjänar du en bra bit över statliga lönen ?Pontus skrev:Det är ju väldigt höga förmånsvärden på X.
Jag räknade på en X LR med 6 säten och grå lack. Sedan räknade jag på en 3 LR rwd med grå lack.
Två väldigt olika bilar och då vi inte nödvändigtvis behöver en stor bil så ofta så blir det svårt.
Efter skatt så får jag 6.500 kr mindre kvar per månad om jag tar en X som tjänstebil, ganska mycket skattade pengar
Pontus skrev:Det är 6500 kr MER än en model 3 LR rwd.Stevvee skrev:6500 skattat för en X är i mina ögon ruggigt billigt. Eget företag eller tjänar du en bra bit över statliga lönen ?Pontus skrev:Det är ju väldigt höga förmånsvärden på X.
Jag räknade på en X LR med 6 säten och grå lack. Sedan räknade jag på en 3 LR rwd med grå lack.
Två väldigt olika bilar och då vi inte nödvändigtvis behöver en stor bil så ofta så blir det svårt.
Efter skatt så får jag 6.500 kr mindre kvar per månad om jag tar en X som tjänstebil, ganska mycket skattade pengar
Kostnaden totalt är ca 10 tkr skattade pengar.
Puuh trodde du hittat något kap !Pontus skrev:Det är 6500 kr MER än en model 3 LR rwd.Stevvee skrev:6500 skattat för en X är i mina ögon ruggigt billigt. Eget företag eller tjänar du en bra bit över statliga lönen ?Pontus skrev:Det är ju väldigt höga förmånsvärden på X.
Jag räknade på en X LR med 6 säten och grå lack. Sedan räknade jag på en 3 LR rwd med grå lack.
Två väldigt olika bilar och då vi inte nödvändigtvis behöver en stor bil så ofta så blir det svårt.
Efter skatt så får jag 6.500 kr mindre kvar per månad om jag tar en X som tjänstebil, ganska mycket skattade pengar
Kostnaden totalt är ca 10 tkr skattade pengar.
Hur kan det bli så mycket?taliz skrev:Avundsjuk på att du kan få en LR RWD för 4k. För mig blir det dubbla som personalbil.
Operationell leasing via Volvofinans. Beräknad nettokostnad 6k/mån för 2k mil/år.Verdi skrev:Hur kan det bli så mycket?taliz skrev:Avundsjuk på att du kan få en LR RWD för 4k. För mig blir det dubbla som personalbil.
Du kan ange vilket förmånsvärde du vill. Det går bra så länge de inte fattar misstanke. Finns dock inte en chans att du får igenom din idé om de verkligen kollar dig.fimpen skrev:Hej på er!
Jag har funderat lite på det här med förmånsvärdena. Skatteverket har ju en liten räknesnurra/lathund för att beräkna förmånsvärdena, men det är ju bara ett hjälpmedel, och en kan göra beräkningen själv också. Skatteverkets snurra använder de priser som Tesla levererat till dem i samband med att förmånsvärdena slogs fast. Men, nuförtiden har de gett upp att hitta en ”motsvarande” fossilbil, och istället slagit fast att förmånsvärdet ska reduceras med 824 800 kr (för XP100D) och 542 200 kr (för X100D), detta enligt SKV A 2018:35,
https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 018_35.pdf
Vidare säger skatteverket att om prisändringar görs, vilka är bestående och kan komma alla till del, ska förmånsvärdet räknas om. Kruxet nu är ju att dessa reduktioner är i absoluta tal, kr, och inte %. Om vi nu använder Teslas kraftigt sänkta priser, och skatteverkets instruktioner, blir förmånsvärdena extremt låga. Eftersom reduktionen för XP är större än för X, och prisskillnaden inte så stor längre, blir förmånsvärdet lägre för XP än för X.
Detta är ju uppenbart inte skatteverkets avsikt, men samtidigt borde ju förmånsvärdena ändras i viss mån till säljs av prissänkningarna. Så, hur kan vi tänka?
/F
Visst är det så, men hur tror du att de vill att en ska räkna då? Efter prissänkningarna är förmånsvärdena för höga och ska räknas om, enligt SKVs riktlinjer, frågan är ju dock hur? Eftersom det blir orimligt lågt när reglerna tillämpas strikt.Verdi skrev:
Du kan ange vilket förmånsvärde du vill. Det går bra så länge de inte fattar misstanke. Finns dock inte en chans att du får igenom din idé om de verkligen kollar dig.
Ps. "Man kan" heter det.
Ring och fråga. Jag tror inte du får ner förmånsvärdet en enda krona...fimpen skrev:Visst är det så, men hur tror du att de vill att en ska räkna då? Efter prissänkningarna är förmånsvärdena för höga och ska räknas om, enligt SKVs riktlinjer, frågan är ju dock hur? Eftersom det blir orimligt lågt när reglerna tillämpas strikt.Verdi skrev:
Du kan ange vilket förmånsvärde du vill. Det går bra så länge de inte fattar misstanke. Finns dock inte en chans att du får igenom din idé om de verkligen kollar dig.
Ps. "Man kan" heter det.
PS. En är ett gammalt personligt pronomen som används med urminnes hävd här i Värmland, men råkar sammanfalla med nyspråket. DS.
Jag får göra det, men de har ju stängt nu. Tills jag får ett bra svar tycker jag dock att bifogade skärmdump saxad från SKVs hemsida ger gott stöd för att förmånsvärdet på X ska räknas om.Verdi skrev:
Ring och fråga. Jag tror inte du får ner förmånsvärdet en enda krona...
Do it!Verdi skrev:Stämmer det där så får jag väl beställa en XP100DL som andrabil.
Ajaj... jaa, det är ju faktiskt en argumentation som håller.... då sket sig det önsketänkandet... även om mitt exempel var helt orimligt skulle en ju kunnat tolka det som att den procentuella nedsättningen av förmånsvärdet kanske kunnat vara vägledande, och även det hade ju gett en rejäl sänkning av förmånsvärdet.erikb skrev:Jag pratade med Skv om detta för några veckor sedan, men då gällde det MS. De sa, efter ett par dagars intern diskussion med sina egna experter, att förmånsvärdet inte förändras pga prissänkningen.
Motiveringen är att även om de i sina riktlinjer inte har angivit en specifik fossildriven jämförelsebil så ska det rabatterade förmånsvärdesgrundande priset ses som ett nybilspris för vad en motsvarande bil med fossildrift skulle kosta, och det förändras inte av att Tesla har sänkt sina priser, så länge de fortfarande är högre än jämförelsebilpriset.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
spacecoin skrev:Förmånsvärdet för Model X borde väl ramla ned rejält 2020? Det är ju helt bananas nu...
Eller ligger Model S för lågt? Efter pris-sänkningen (som inte verkar särskilt temporär) skiljer det ju mindre än 100 tkr XLR (1030) jfr SLR(936).
Förmånsvärde S LR : 4 753 kr/månad
Förmånsvärde X LR: 8 836 kr/månad
Är det någon som har koll här?
Om dom jämför MX med Audi Q8 borde dom väl jämföra MS med Audi A8?Verdi skrev:Det spelar inte så stor roll. Jämförbilarna för X är betydligt dyrare.
Varje fredag EM slingar skv sin förmånsslant och beräknar förmånsvärdet på olika bilar.spacecoin skrev:Om dom jämför MX med Audi Q8 borde dom väl jämföra MS med Audi A8?Verdi skrev:Det spelar inte så stor roll. Jämförbilarna för X är betydligt dyrare.
Q8 och A8 verkar ju ha ungefär samma förmånsvärde.
Jag får inte ihop det.
Model X jämförs med Audi Q7 och BMW X5 (samt Volvo och Mercedes motsvarande)spacecoin skrev:Om dom jämför MX med Audi Q8 borde dom väl jämföra MS med Audi A8?Verdi skrev:Det spelar inte så stor roll. Jämförbilarna för X är betydligt dyrare.
Q8 och A8 verkar ju ha ungefär samma förmånsvärde.
Jag får inte ihop det.